Män som bara grillar
LEDARE: Bristen på jämlikhet är påfallande stor i semester-Sverige
MAUD OLOFSSON påstod i en intervju att ”sossarna vill göra 11 000 arbetslösa”. Hon antydde därmed att det skulle bli effekten om avdraget för hushållstjänster togs bort. Det har börjat hagla av den här sortens grova gissningar eller påståenden som saknar bevis. Och journalisterna tycks ha gett upp och låter politikerna häva ur sig i stort sett vad som helst utan att det ställs motfrågor. För det första är Maud påstående ”vill göra arbetslösa” oförskämt. För det andra saknar det all bevisgrund.
ALMEGA har i sin analys (en partsinlaga) kommit fram till att skatteavdraget för de olika hushållstjänsterna har skapat 11 400 arbetstillfällen, eller 7 600 jobb omräknat till heltid. Om det skulle vara som Maud påstår att i stort sett alla dessa jobb försvinner om avdraget tas bort bevisar det en sak: då är det inte mycket till ”bransch”. Tror näringsministern på sin egen ”analys” – eller är det bara hennes vanliga sätt att påstå saker som inte hör hemma i verkligheten Med tanke på det höga tonläget från dem som försvarar avdraget drar jag den slutsatsen att dessa tjänster betyder så oerhört mycket att många människor fortsätter att beställa städning, tvättning, snöskottning och annat som har med hemmet att göra. Och göra detsamma som vi som går till frisören: betalar ur egen ficka. Så på vilka grunder kan Maud Olofsson påstå att 11 000 blir av med jobbet om avdraget försvinner?
FREDRIK REINFELDT och Moderaterna har ju satt i gång en egen avdragskampanj. Statsministern beskyller bland annat Socialdemokraterna för att ha varit beredda att stötta Saab, men säger nej till hushållsavdrag. Reinfeldt drar likhetstecken mellan jobb inom fordonsindustrin och de nya jobben i hushållssektorn. Statsministern känner säkert till skillnaden: Saab och annan fordonsindustri köper insatsvaror från underleverantörer och genererar dessutom många arbetstillfällen inom tjänstesektorn. Almega och Unionen har i en gemensam rapport granskat effekterna och kommit fram till att ett jobb i bilindustrin skapar 1,8 andra jobb i samhället.
Tjänster som hushållen köper kräver sällan insatsvaror annat än städredskap, snöskyfflar etcetera. Dessutom är det en låglönesektor som av den anledningen ger mycket lägre tillväxt än fordonsindustrin.
Regeringen har hamnat i försvarsställning med grova överdrifter, enkla gissningar och ibland rena lögner.
I EKOTS LÖRDAGSINTERVJU med arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorin som gäst blev detta tydligt. Tomas Ramberg ställde ett antal besvärande frågor om effekterna av jobbskatteavdraget och sänkta arbetsgivareavgifter. Varje påstått nytt jobb har kostat staten cirka en miljon kronor. Littorin slingrade sig och försökte prata bort den höga kostnaden. Ramberg pressade Littorin om den sänkta arbetsgivaravgiften för ungdomar (från 32,42 till 21,31 procent) som kostat cirka en miljon per jobb! ”Men tänk så många fler jobb som hade försvunnit utan sänkningen” blev Littorins gissning. Vad vet du om det undrade Ramberg. Och då drog Littorin till med Danmark: d��r ökar arbetslösheten bland de unga snabbare än i Sverige, låt vara från en lägre nivå … Nu gissar du igen, sa Ramberg. Det är så man ska granska regeringen. Med ständiga motfrågor.
Väljarna har rätt att få besked om alla överdrifter och gissningar stämmer med verkligheten.
All tidigare erfarenhet har visat att subventioner ofta är ett väldigt dyrt sätt att skaka fram nya jobb. Det råkade även Göran Perssons regering ut för.
År 2002 sänktes arbetsgivaravgiften i Norrlands inland med tio procentenheter. Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering, IFAU, hittade en obetydlig effekt: 470 jobb. Kostnad: Cirka 800 000 per jobb. Samma höga kostnad och låga effekt, 800 000 för varje nytt jobb, uppvisar regeringen Reinfeldts jobbskatteavdrag om vi ska lita på regeringens egna beräkningar.
I STÄLLET FÖR DEN partsrapport som Almega gjort behöver vi få en trovärdering utvärdering av avdragsrätten för hushållstjänster. För att därefter beräkna hur många jobb för samma kostnad som kan skapas inom vård, skola och omsorg.
Publicerad 2010/03/09 0:25 under Ledare.
MISSNÖJET ÖVER Handels lageravtal sjuder på flera lager i landet, skriver LO-tidningen (27/7).
LEDARE: Arbetsgivarna har stärkts via sämre a-kassa och hög arbetslöshet
MONA SAHLIN besöker i veckan Afghanistan, tillsammans med partiets utrikespolitiske talesperson Urban Ahlin.
LEDARE: Mönsterarbetsplatser, en bättre skola och äldrevård ska locka fler väljare till S
JAN MYRDAL har än en gång fattat pennan och ger oss i senaste numret av Flamman (22/7) insiktsfulla tankeställare om Littorin-affärens mediala uppmärksamhet.
Annons
LEDARE: Stor risk för en bestående hög arbetslöshet i Sverige enligt IMF
Annons
LEDARE: Slaktad socialförsäkring och massarbetslöshet– ett riktigt ödesval
LEDARE: – Visioner från MP engagerar i en av de viktigaste frågorna
LEDARE: Partiets kärnfrågor har slarvats bort när Maud dragit högerut
Annons
Moderaternas tidigare informationschef Lena Mannergård berättar nyligen på Newsmill hur det egentligen ligger till med partiets interna kultur.
Annons
Utrikesminister Carl Bildt ondgjorde sig över de rödgröna på DN-debatt för några dagar sedan.
Annons
En ny rapport från LO om svenskarnas inkomster 2008 visar att det var de rikaste och de fattigaste som påverkades mest av krisen.

Skicka in din insändare eller Tummen upp.
Läs mer
Skicka in en bild på ditt husdjur.
Gå till sidan

Ta ut ditt drömlag och du har chansen att vinna en resa för två till EM-kvalmatchen Holland-Sverige
|
Sök! Nu 55958 annonser |
|
|
> Annonsera |
Annons:
Dennis, för oss lite äldre så vet vi hur “pigorna” hade det, “herrskap och tjänstefolk” och vill därör upplysa om att vi går bakåt mot samma typ av det samhället igen.
Dom var pigor och det kommer dom att bli igen, var så säker.
Folk med vanliga inkommster vill tydligen inte ha dessa tjänster, så säger statistiken.
Så varför ska då vi övriga subentionera överklassens städning?
Håller med Conny, inga låglönejobb. Detta är endast en början, ingen kommer att få mig att tro att bara för att vi subventionerar städning på skattsedeln så skulle städjobben få högre status, detta är en ren klassfråga. Vill alliansen “skapa” jobb, så varför skapar dom inte riktiga jobb? När S skapar jobba i offentliga sektorn, anklagas dom för att inte skapa “riktiga” jobb, och så gör man själv så här, så nesligt det borde kännas för dom……….
(Anmäl kommentar)
14 mars, 2010 kl 21:53
Oförskämt att kalla personal inom städföretagen för pigor. Finns det belägg för att de som städar åt de privata har sämre löner än offentliganställda? RUT ger folk med vanliga inkomster råd att få hjälp med sånt som man inte vill eller kan utan att be storebror samhället om beviljelse. Med Ohlyansen så blir det återigen bara de rika som får råd.
(Anmäl kommentar)
10 mars, 2010 kl 19:11
Du borde veta bättre Erik om du nu är den egenföretagare som du utger dig att vara.
Hur går det till när lönerna sätts?
Jo via förhandlingar mellan facket och arbetsgivaren. Facket kan endast vädja om en vettig lön, men det är arbetsgivarna som till slut bestämmer.
Att då anklaga facket för de låga lönerna inom städbranschen är endast ett bevis på din dåliga kunskap om hur samhället fungerar.
Du tror tydligen att facket bestämmer allt.
Sen verkar paniken komma krypande hos de som anammar RUT, ett avdrag som är helt vansinnigt, hur kan man påstå att det ligger i tiden? Som om att anlita pigor är modernt!
Häpnadsväckande, som jag sagt en gång låt oss lämna pigsamhället och gå framåt, inte bakåt.
Det är ett stort tankefel hos dom som anser att vi ska göra städbranschen “vit” med RUT. Den kommer aldrig att bliv vit så länge vi handlar som vi gör. Att tro att ett avdrag på skatten skulle lösa problemet är endast löjligt.
(Anmäl kommentar)
9 mars, 2010 kl 17:55
Jag håller med Conny. Utan att för den skull förkasta allt som Erik skriver. Det Conny säkert menar är “svältlöner” eller “slavlöner” , där de RUT-anställda tvingas betala halva lönen genom att vara inneboende i ett trångt rum med eller utan familj på 10-15 kvadratmeter. Utan en chans til eget självständigt boende, och avsaknad av samhällsskydd. Analogt med en lön på 5000 i månad som vi kunnat se och höra i TVprogrammet “granskning” om de som städar Mc Donalds restauranger . “låga löner ” behöver inte ses som något ont, om de bara får samma tillgång till samhällets tjänster som de bättre betalda. Lustigt nog ansluter min uppfattning till vad Erik själv tidigare deklarerat, “att löneskillnader i sig” inte är något ont. Samhällsjobb för dem som har svårt att få jobb i börsnoterade företag, kan inte ge samma lön men däremot samma tillgång till samhällets service. Alliansen står enligt min uppfattning för det motsatta - en dubbel bestraffning. Ett sådant samhälle blir ohållbart i längden
(Anmäl kommentar)
9 mars, 2010 kl 14:13
Conny Forsström: Kalla du hushållsnära tjänster för en låglönemarknad, men vänd då din ilska mot facket istället för mot regeringen. Majoriteten av företagen som erbjuder RUT har vanliga kollektivavtal. När blev det så fruktansvärt med kollektivavtalade villkor? Och är det verkligen så att städare i kommunal sektor tjänar mer än i privat? Ska vi säga upp all städpersonal inom offentlig sektor för att på så sätt undvika en låglönemarknad?
(Anmäl kommentar)
9 mars, 2010 kl 12:51
Det är i praktiken ingen skattesubvention, som nu vänsterpartierna gör allt för att påskina. Hela PR-maskineriet är igång och de lydiga megafonerna.
Om det inte fanns RUT så skulle det inte bli någon skatt överhuvudtaget, nu blir det en del i alla fall.
Tar man bort detta blir det obönhörligt att vissa blir arbetslösa p.g.a frånvaro av efterfrågan.
Jag tycker vänstern agerar med människoförakt, idelogin först människorna sen.
Man alla de som jobbar nu, som har gjort en svartjobbssektor vit, vad blir det av dom.
Att sossarna har vikit ner sig så totalt är obegripligt än mer världsfrånvänt är att det försvaras i V-pressen.
Det som var rätt igår är fel idag allt för att nå makten.
(Anmäl kommentar)
9 mars, 2010 kl 12:49
I Alejandros blogg har Britta Sethson hänvisat till;
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/grov-overskattning-av-rutavdragets-effekt-pa-jobben_4389509.svd
Läs, tänk efter, innan försvaret av lyxavdraget fortsätter okritiskt.
(Anmäl kommentar)
9 mars, 2010 kl 11:53
Erik och andra högersympatisörer: Om de där skatteavdragen för RUT istället gick till den offentliga sektorn så vi kunde behålla fler jobb där…men inte…subventionera överklassens lyxkonsumtion, det är vad detta handlar om. I Expressen, länk finns i min politiska blogg, blogg.vk.se/conny, erkänner Alliansen i ett internt dokument att agendan bakom RUT också handlar om att skapa låglönejobb. Lägger man ihop RUT, sänkt A-kassa och svårare att bli bedömd som sjuk (fast man är det) så kommer vi till EN och endast EN slutsats: skapa en låglönesektor på bekostnad av den offentliga sektorn…att få ut folk i arbete till VILKEN låg lön som helst! Detta kommer jag ALDRIG sluta kämpa emot!
(Anmäl kommentar)
9 mars, 2010 kl 11:34
283 miljoner har betalats ut på ett halvår av staten i pigavdraget.
Med en beräkning på 150 kr/timme blir det: 2350 årstjänster å 1600 timmar per år.
Det är långt ifrån de 11000 jobb som Maud Olofsson försöker inbillar oss!
Sen visar ju statistik att pigavdraget gynnar de rika. Pensionärer som inte betalar kommunalskatt kan inte ens utnyttja pigavdraget!
Avskaffa det!
(Anmäl kommentar)
9 mars, 2010 kl 11:25
Sen finns det ju vettiga röster inom fackföreningsrörelsen också :
http://sydsvenskan.se/sverige/article635294/Facken-slar-vakt-om-rut.html
(Anmäl kommentar)
9 mars, 2010 kl 10:12
Ska vi blunda också för Skatteverkets och Konjunkturinstitutets siffror som säger att RUT är lönsamt för staten? Att vara emot RUT är så ofantligt korkat att man blir mörkrädd. De underlättar för köpare, skapar jobb (vi kan strunta i antalet) samt ger ökade skatteintäkter. Det är Bodén emot för att han inte kan hantera att vissa slipper städa. Sedan är argumentationen vad jobb kostar fullständigt absurd. Om vi räknar på det sättet så kan vi bara ha offentlig anställda. Att en sänkning av arbetsgivaravgifterna skapar mer resurser till forskning, utveckling, expansion, marknadsföring etc som i sin tur gynnar andra branscher och kan utveckla företagandet på sikt väljer man helt att bortse ifrån. Om vi enbart ska mäta kortsiktigt hur många som anställts månaderna efter en skattesänkning och vad de jobben kostar så är svaret givet. Vi ska ha 100 % i offentlig sektor! I nästa steg kan vi titta på Sovjet om det verkligen är rätt väg att gå?
(Anmäl kommentar)
9 mars, 2010 kl 9:25
SAAB i statens ägo och inget annat, som förtydligande.
(Anmäl kommentar)
9 mars, 2010 kl 9:25
Om högerpartiernas satsning på rika och välbärgade Som RUT, ROT och RIT innebär så blir man förvånad att inte deta visar sej i opponionsundersökningarna som görs av olika institut.
Man ska ju naturligt nog inte fästa för stor vikt vid dessa undersökningar men de kan ju vara en tankeställare för högern om deras sätt att slösa pengar på välbärgat folk.
Mådan måste väl ändå inse att hon i dessa undersökningar ligger under spärren för riksdagen.
DU L Danielsson , kan det bli värre än vad det är nu där de sociala skyddsnäten blivit allt glesare ochallt fler hamnar i utanförskap. Ett ord som högern i Sverige myntade när de tog över regeringsmakten, och som de i praktiken också förverkligat.
(Anmäl kommentar)
9 mars, 2010 kl 9:14
Bra, Bodén. Jag själv tillhör dem som gärna hade velat subventionera SAAB. Det hade gett mer än dessa ynkliga , satsningar på RUT och ROT. Vi hade då kunnat konkurrera med England, som tillsammans med Frankrike och Tyskland, som vill bli ledande inom elbiltilverkningen. Denna subvention hade genererat mer jobb än dessa ynkliga RUT och ROT-tjänster. Förövrigt tror jag inte ens på Mauds uttalande om 11000 nya jobb. Ursäkta mig finns det inte redan dem som redan utnyttjar privat städtjänst? Kan inte dessa vara inkluderade i denna beräkningsgrund ? Alliansen har ju tidigare vana att i förra valet ljuga om arbetslösheten, 1,5 miljoner vill jag minnas. Urbans resonemang förnekar jag som ett samhällsbehov, då faktiskt inte alla som vill har råd att lägga ut vad det kostar. De som tjänar mindre än 20000, är de inga samhällsmedborgare eftersom de utesluts ? Det handlar mer om att kunna betala än själva behovet. Sverige blir istället ett globalt föredöme med sina RUT-o ROT-tjänster, ha, ha, ha.
(Anmäl kommentar)
9 mars, 2010 kl 9:09
Märkligt att ledarsidorna trummar på om RUT, som inte på något sätt är en vinnarfråga för S. Det är så otroligt korkat att låta principer gå före både verkligheten och den allmmänna uppfattningen.
Undrar när S har tänkt börja gå i takt med tiden? Tyvärr lär det dröja eftersom partiledningen coh kongressombuden, de som fastlägger politiken,i stort sett är samma
gamla stötar som tidigare.
Någon pratade om “erfarenhet” vid något tillfälle.
I arbetslivet brukar man säga att man tillför nya friska idéer coh förändringar under de första 4-5 åren. Därefter borde man byta jobb. Om man stannar blir man obönhörligen en bromskloss som stoppar utvecklingen, eftersom man då anser sig veta vad som är bäst, trots att fem års utveckling gått en förbi.
Inom politiken och då särskilt inom S, verkar detta fenomen vara rådande…..och Mona Sahlin som ledare. Kan det bli värre?
(Anmäl kommentar)
9 mars, 2010 kl 8:45
Varför kalla skatteavdrag för subvention? I skola och barnomsorg heter det “peng” som familjen kan styra till sitt val av skola/dagis. Det kan också heta bidrag, som barnbidrag och bostadsbidrag.
I grunden är det pengar från skatteinbetalningar som genom politiska beslut kommer oss medborgare tillbaka.
För skola och barnomsorg får vi inte pengar i handen utan vi får tjänster för pengarna, tjänster för lärare, dagispersonal, m fl.
För renovering och städning, mm får vi genom ROT och RUT bestämma själva över skatten, reducerad kostnad.
För andra skattepengar som barnbidrag och bostadsbidrag får vi använda pengarna helt fritt, spara, köpa resor, varor, tjänster, etc.
Det är just mångfalden i olika sätt att få tillbaka det vi betalar i skatt som är den stora fördelen i ett dynamiskt samhälle och som skapar jobb, nya jobb såväl som “gamla”.
Det är just utveckling av fler behov där skattemedel används, som skapar jobb, inte avveckling som nu vissa politiska krafter vill med RUT.
(Anmäl kommentar)
9 mars, 2010 kl 8:15