Politiker i storbråk

UMEÅ Här är valårets första storbråk:
Lennart Holmlund (S) kallar Centerpartiet för ett ”högerextremt parti” på sin blogg.
Anders Ågren (M) ­kräver att han ber om ursäkt.
– Det är ett grovt övertramp. Fullständigt horribelt, säger Ågren till VF.

Det är i sin blogg på socialdemokraternas hemsida som kommunalrådet Lennart Holmlund går till attack mot centerpartiet. Han kallar partiet för ”högerextremt” – och gör sig dessutom lustig över Fredrick Federleys alias, dragpersonligheten Ursula.
Holmlund skriver: ”….centern har tagit en värdeförskjutning så de är numera ett högerextremt parti lång borta från det folkrörelseparti man var tills Maud Olofsson blev partiledare och numera blivit stureplans­centern där Ursula, förlåt Federley, har en framträdande roll.”

Hetsjakt
Detta har fått moderaten Anders Ågren att gå i taket. Han menar att socialdemokraterna i Västerbotten bedriver en hetsjakt på Maud Olofsson och Centerpartiet och kräver att Lennart Holmlund ber om ursäkt.
Men det har Holmlund inga planer på att göra.
–Nej, varför skulle jag göra det? Jag står för vartenda ord. Centerpartiet har rört sig långt ut mot höger när det gäller arbetsrätt och synen på facket. Det har blivit ett högerextremt parti i en del frågor, säger Holmlund till VF.
Han anser inte heller att han bedriver någon hetsjakt.
– Maud Olofsson har inte gjort något i politiken.
Anders Ågren menar att Holmlund jämställer centerpartiet med fascister och nazister.

”Pinsamt”
–Om Holmlund är allvarlig borde han slå upp historieböckerna och läsa på. Det är pinsamt. En fruktansvärd jämförelse.
Holmlund:
– Jag har inte skrivit att det är ett nazistparti. Men egentligen kommenterar jag bloggen på bloggen.
Anders Ågren är också upprörd över Holmlunds skriverier om Fredrick Federley (C).
– Det ger inga bra vibbar att nedlåta sig att angripa en homosexuell riksdagsman. Vissa personer borde fundera över hur de uttrycker sig.
Är det här en försmak av vad som komma skall?
– Det verkar ju som det. Det får gärna vara en tuff debatt, men utan överdrifter och uppenbara felaktigheter, säger Anders Ågren.
Maud Olofsson (C) säger själv till VF att Holmlunds utspel är uttryck för stress och frustration.
– Det är synd att det politiska samtalet ska bli så dåligt. Han kommer inte att ha några ord kvar att ta till när valrörelsen närmar sig, då har socialdemokraterna redan använt alla tillmälen.
–  Är det högerextremt att äntligen bygga E4 i Umeå, eller när vi sänker energiskatten i Norrland, sänker skatten för låg- och medelinkomsttagare och pensionärer som det finns väldigt många i Västerbotten? undrar Olofsson retoriskt.
– Han är stressad över att jag åstadkommit så mycket som minister.
– Han känner att jag gör mycket bra för Västerbotten, säger Maud Olofsson.

PETTER MAAHERRA
JOHANNA HELLSTEN

Av folkbladet.nu
redaktionen@folkbladet.nu
090/170000

Publicerad 2010/02/22 8:00 under Umeå.

63 kommentarer för “Politiker i storbråk”

  1. Mats

    carola: jag vet inte vilket fackförbund du tillhör, men i mitt blir man inte rik på att vara arbetslös. Var/när lönade det sig att gå hemma jmf med att arbeta? Ge gärna ett exempel. Du är glad åt att ha fått mer pengar och “äntligen kan spara” lite (du kanske valde att gå ur a-kassan som Alliansen höjde?). Du har fått en mycket, mycket liten del av de 100 miljarderna i skattesänkning, men visst kan du spara. Lite. De med mycket pengar vill också tacka regeringen. De fick mer att spara. Mycket mer. Allt på bekostnad av de stackare som fått det ännu sämre. Du har aldrig tänkt på att Alliansen alltid sett löneskillnader som nåt bra (jobbar en undersköterska en bråkdel av vad chef gör)? Tack, Alliansen. Ni har verkligen kämpat för att just arbetarna och låginkomsttagarna ska få det bättre. Som alltid… Att just de rikaste fick det mesta av pengarna var väl bara…slumpen?

    (Anmäl kommentar)

    27 februari, 2010 kl 11:25

  2. carola

    Jag vill passa på att tacka nuvarande regering för att vi äntligen fått mer över i vår plånbok varje månad och för att vi nu kan spara lite på banken, detta har under sosse styrning inte varit möjligt då vi utöver vanlig skatt även tvingats försörja ALLA, vi betalar gärna skatt för att det ska finnas hjälp i rimlig nivå, men inte då systemet gått ut på att det lönar sig bättre att gå hemma istället för att arbeta. sossarnas val språk borde lyda “ju mer Du jobbar ju mindre får Du” det hade varit mest ärligt/ undersköterskan som fått mer i plånboken

    (Anmäl kommentar)

    26 februari, 2010 kl 19:35

  3. Mats

    TC: mer obesvarade frågor: ska vi konkurrera med skatteparadisen (nej, en massa skitsnack om Mona Sahlin är inget svar)?
    Har Alliansens skattesänkningar stimulerat nåt (i högkonjunktur eller lågkonjunktur)?
    Så etanolbilar var miljöbilar trots allt. Eftersom du inte ville kommentera dina lögner “Att låna till höjda bidrag, som sossarna, brukar göra” och “sossarna vill satsa mest på de högavlönade” (som att arbetslösa är högavlönade!) går jag in på nästa stora lögn: Etanol har nackdelar, men är mycket bättre än bensin CO2-mässigt. Hur kan du påstå att etanolen accelererar växthuseffekten!? Den ingår ju i ett kretslopp medans bensinen bara förbränns! Och mer bilar är aldrig miljövänligt. Ville Carlgren ha mer elbussar och mer kollektivtrafik hade han sagt det. Inte ett ord om det. Jag har dock hört honom säga: “mer bilar stimulerar tillväxten”. Inte ett ord om bränslet. Men Kringfart Stockholm ska byggas. Det finns begränsat trafikutrymme. Således fler problem än bränslet.

    (Anmäl kommentar)

    23 februari, 2010 kl 11:12

  4. Mats

    TC: Mauds missar: vänt centerskutan till höger så att centerväljare inte känner igen politiken. Toppstyrning, är det bra? Vem beslutade om denna omläggning av centerpolitiken? Vad har hon åstadkommit (förutom vanligt vägunderhåll, som i hennes ögon är “infrastruktursatsningar”)? Var vändningen i kärnkraftsfrågan väljarnas idé, eller Mauds? SAAB-affären. Är det smart att smutskasta ett företag som anställer tusentals? Är det smart att i nästa andetag glatt ge pengar åt SAS? Är det en grön insats att satsa på flyg men vägra satsa på järnvägen? Är det grönt att bygga Kringfart Stockholm? Ansvarsfullt att låna till skattesänkningar? Åka på semester när SAAB-affären stod och balanserade? Ska vi låta politiker komma undan sitt ansvar för att de kanske är utbrända!? Då är man ju helt ansvarslös om det är en giltig ursäkt…!

    (Anmäl kommentar)

    23 februari, 2010 kl 11:08

  5. Mats

    TC: i jämförelse med Alliansen så “satsar” sossarna knappt nånting på de högavlönade. Vem har gynnats av de massiva skattesänkningarna som Alliansen genomfört? Är företagarna lyriska över det Alliansen gjort för dem? Inte alls.
    Du kan spekulera om vad sossarna ska göra, men inte vad Alliansen skulle ha gjort i ett krisläge? Det låter ju lite konstigt. Speciellt då du säger att sossarna hade “brist på alternativa idéer” (vad tvingas Grekland göra idag?). Alliansen sänkte skatten för dem med mest pengar med budgetöverskott, i högkonjunktur! När krisen kom så sa de att deras budget, lagd INNAN krisen, var en kraftfull krisbudget! Sen sa de: “Nu blir det några skitår”. Är det bra krishantering? Varför fick inte svenska företag samma stöd som europeiska företag?

    Jag frågade inte om sossarna. Jag undrade om du tyckte att det var bra av Alliansen att genomföra FRA och Ipred? Du gillade ju inte kommunismens ingrepp på människors friheter. Men Alliansens bugande för lobbyister går bra…

    (Anmäl kommentar)

    23 februari, 2010 kl 11:03

  6. TC

    Etanolbilar är definitivt INTE miljöbilar, även om förra regeringen tyvärr lurades att få dem klassade som sådana. Etanol bidrar också till att accelerera växthuseffekten, men de bidrar dessutom till att accelerera världssvälten och minska artrikedomen i världen. Att använda jordens begränsade odlingsbara mark till att odla bilbränsle är komplett vansinne, för denna mark bör istället användas till att odal mat eller vara betesmark åt boskap eller rent av orörd natur så att fler arter än människan har någonstans att leva i frihet på jordklotet.
    Elbilar och pluginhybrider som kombinerar eldrift med biogas är däremot miljöbilar, och när Centerpartiets Miljöminister säger att han gärna ser fler bilar på vägarna så säger han samtidigt att det är just dessa elbilar och pluginhybrider han menar. Problemet är inte bilarna utan bränslet de drivs med.
    Regeringen och näringsdepartementet består av fler än Maud, o en utbränd minister gör ingen större nytta utan riskerar säga något olämpligt.

    (Anmäl kommentar)

    23 februari, 2010 kl 0:36

  7. TC

    Sossarna avsåg ju driva igenom en ännu mer integritetskränkande FRA-lag om de fått sitta kvar i förra valet o ifall media då inte av en slump lyckats upptäcka o väcka opinion mot den lagen, och det enda de nu lovar är att de ska riva upp Alliansens lag för att sedan utreda några månader innan de själva lägger fram en egen FRA-lag som i praktiken innebär exakt samma som Alliansens men kanske med någon i praktiken meningslös ytterligare kontrollinstans. Ipred-lagen hade nog sett exakt likadan ut ifall sossarna regerat, musik o filmbranschen är mäktiga lobbyorganisationer

    (Anmäl kommentar)

    23 februari, 2010 kl 0:25

  8. TC

    Om du läser hela inlägget så inser även du vad jag menar när jag skriver att sossarna satsar mest på högavlönade, för de avser ju höja taken i bland annat a-kassan istället för att satsa resurserna på att höja golven eller höja socialbidragens existensminimum för de allra fattigaste. Sossarna har dessutom alltid gynnat storföretagen mest på småföretagens bekostnad.
    Jag tror jag har kommenterat alla de “missar” du påstår Maud har gjort, men det här blev väldigt mycket text att läsa så om jag missat någon av Mauds missar så får du gärna upprepa den jag missat.
    Hur dagens Allians hade hanterat krisen på 90-talet vet jag inte men att massavskeda i offentlig sektor är ju bara en desperat sista utväg i brist på alternativa ideer. Hade de borgerliga genomfört samma nedmontering av den offentliga sektorn så hade sossar o deras LO gått i taket av ilska.
    Ekonomin vänder nu relativt snabbt i Sverige så Alliansen har uppenbarligen trots allt hanterat krisen ganska bra.

    (Anmäl kommentar)

    23 februari, 2010 kl 0:19

  9. Mats

    TC: Och Alliansens Ipred- och FRA-lagar är egentligen ett uttryck FÖR individens fri- och rättigheter? Vi ska kanske se det som att vi har fått en till frihet? Vi har numera valfriheten att underordna oss efter stora ekonomiska intressen eller hamna i fängelse. Fantastiskt. Du ser inga likheter?

    (Anmäl kommentar)

    23 februari, 2010 kl 0:10

  10. TC

    Oavsett hur många miljarder som satsas på vindkraftverk så kommer de att stå stilla de dagar det inte blåser.
    Det går åt mycket energi för att pumpa upp stora mängder vatten i vattenmagasin för att spara energi till natten så det blir inte mycket energi över till att producera all den el som krävs, av bland annat alla elbilar, dagtid. Vågkraftverk producerar inte särskilt mycket el om man jämför med ett kärnkraftverk så om vågkraft ska kunna producera all den el vi behöver de dagar det inte blåser tillräckligt mycket för att vindkraftverk ska kunna bidra i elproduktionen så måste väldigt stora ytor av havsytan på västkusten fyllas med vågkraftverk o vilken effekt dessa, o alla strömförande kablar, skulle ha på havsmiljön är än så länge oklart. Visst klarar ledningar med högspänd el av att transportera el med låga förluster, men att transportera den ända från solkraftverk i Sahara-öknen hit upp till Sverige innebär nog ändå ganska avsevärda energiförluster
    Alla ser på TV, färre läser DN

    (Anmäl kommentar)

    23 februari, 2010 kl 0:08

  11. Mats

    TC: så det är okej att ta semester när man behövs som mest? Verkligen ansvarsfullt. “Sverige anfallet av Norge! Försvarsministern hälsar: ni kan ringa mig på mobilen.”. Och framför allt, Mauds agerande i SAAB-affären är mycket märkligt. Ännu märkligare blev det när SAS utan tvekan skulle få pengar. När det gäller flyget (inte miljövänligt) går det bra. Några miljarder till Norrbotniabanan (miljövänligt) går inte bra. Kringfart Stockholm går bra (men centerpartistiske miljöministern vill ju makalöst nog ha mer bilar!). Visst var centern, enligt egen utsago, det gröna partiet i Alliansen? Är inte etanolbilar miljöbilar? Är du riktigt riktigt säker? Du får en chans att ändra dig innan jag kallar dig lögnare. Jag trodde att centern höll till på mitten. Men det är inte mycket annat än högerpolitik som förs. Och då siffrorna sjunker är inte detta stöd för C speciellt starkt. OCh det med rätta.
    “Alla” är nu “många” på arbetet. Trovärdigt.

    (Anmäl kommentar)

    23 februari, 2010 kl 0:05

  12. TC

    Kommunismen ideal är att varje enskild individs önskemål och behov är underställda kollektivets önskemål och behov, vilket leder till ett omänskligt samhälle där individen inte anses ens veta vad som är bäst för honom eller henne utan det är alltid staten som vet vilka behov varje enskild individ kan tänkas ha vid varje enskilt tillfälle. Ett samhälle där alla ska underordna sig kollektivet leder alltid till att individens fri och rättigheter minskas kraftigt.

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 23:50

  13. Mats

    TC: du skrev: “Att låna till höjda bidrag, som sossarna, brukar göra” (Alliansen har däremot lånat pengar till skattesänkningar) och “sossarna vill satsa mest på de högavlönade” (blandar du kanske ihop sossarna med Alliansen?) är ju inte speciellt sant. Alltså är det lögn. Vill du bemöta det eller fortsätta skriva om Mona Sahlin? Jag väntar fortfarande på kommentarer på de exempel jag tagit upp om Maud.
    Jo, sossarna var tvungna att skära i kostnaderna. Jag har frågat dig detta förr utan att få nåt svar: hur hade Alliansen hanterat det budgetunderskottet? Får jag gissa: lånat pengar till att sänka skatten? Privatiserat/sålt ut allt? Tror du det hade stimulerat nånting? Har skattesänkningarna (den budget som på en sekund blev en “kraftfull krisbudget” utan att nåt ändrades) stimulerat nåt? Ett skattesänkarjobb kostar nästan en miljon. Är det effektiv stimulans? Nä, det är blind ideologi.

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 23:48

  14. TC

    Lugn, jag hinner inte besvara alla så snabbt så jag kommer nu till Mauds “missar”.
    SAAB-affären har ju pågått så länge, o pågår fortfarande, så det är helt ok även för Maud att ta en semester, men hon hade säkert ändå fortfarande telefonkontakt om det behövdes.
    Centern ÄR ett högerparti så den enda “helomvändning” jag kan se är i kärnkraftsfrågan, men utan denna helomvändning så hade ännu en regering havererat på grund av Centerns kärnkraftsmotstånd så jag förstår att sossar är besvikna över att det inte skett. Centerpartister står bakom Mauds företagarvänliga politik, även om de kräver ännu mer radikala resultat vilket sossarna säkert skulle tycka ännu sämre om. Alliansen vill helst sälja SAS och Staten är faktiskt ÄGARE till SAS men inte till SAAB o detta förklarar varför Staten tvingats spendera pengar i SAS.
    Maud bland annat omfördelat transportstödet så att småföretag får mer, o Vägpaketet har hon gett Västerbotten. Etanolbilar är INTE miljöbilar.
    Många lyssnar på radio på arbetet

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 23:38

  15. TC

    Jag har inte sagt en enda lögn, men i brist på egna argument så går det alltid att anklaga meningsmotståndare för att ljuga, eller börja gå till personangrepp såsom Holmlund nu desperat gör mot Maud, i förhoppning att andra läsare inte ska orka kontrollera sanningshalten i anklagelserna.
    Yuppie-politiken på 80-talet plus Soros attack mot den svenska kronan orsakade krisen på 90-talet, precis som den värsta internationella lågkonjunkturen sedan 30-talet nu orsaker en global kris som drabbar det extremt exportberoende Sverige extra hårt. Sossarna “sanerade” ekonomin genom massavskedande i den offentliga sektorn och kraftig demontering av sjukvård skola o hela välfärden.
    Alliansen har nu kraftigt sänkt skatterna för låginkomsttagare för att stimulera ekonomin, och de har tvingat samhället att bry sig mer aktivt om varje enskild långtidssjukskriven o långtidsarbetslös istället för att enbart skicka dem pengar varje månad utan vare sig krav eller ytterligare hjälp.

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 23:23

  16. Mats

    TC: Är bästa argumentet för kärnkraft att Bottenviken är isbelagd? Vi kan inte ha vågkraftverk på västkusten, då? Eller solkraftparker i Spanien/Afrika? Gillar du inte kärnkraft måste du verkligen hata alternativa energikällor. Vad baserar du “Oavsett vad uranet kommer kosta så klarar alternativen ändå inte av att producera tillräckligt med el” på, egentligen?
    Jag måste säga att du är rätt otrolig. Du tror verkligen att sossarna rår för allt! Det beslutades i en FOLKOMRÖSTNING att kärnkraften. Moderna kärnkraftverk är effektivare och driftsäkrare. De är också dyrare. De tar lång tid att bygga. Du kanske hellre satsar 100 miljarder på ett kärnkraftverk. Jag satsar hellre 100 miljarder på alternativen.
    Jag skriver det igen: när det blåser och skvalpar så fyller vi vattenmagasinen. Måste jag vara tydligare?
    “Alla ser på SVT och TV4″. Ingen läser alltså DN?

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 23:23

  17. Mats

    TC: jag har fortfarande inte hört nåt om vad Maud åstadkommit. Mest påhopp på Mona Sahlin. Visst sa du nåt om smutskastning tidigare? Vi vet nu vad du menar. Varför nämner du inte nåt om Mauds invigning av sonens vindkraftpark när du ändå är osaklig och spekulativ?
    Vad är kommunismens grundideal? Att alla människor är födda lika mycket värda? Vedervärdigt… Vad tror du Reinfelts och Schlingmanns ideal är?

    - Helena: Ja, Lennart Holmlund uttrycker sig vedervärdigt. Han är politiker. Men han har tyvärr rätt om centerpartiet. Centern ligger verkligen extremt långt till höger. Att han inte kan uttrycka sig vet du ju redan. Din bestörtning känns därmed inte speciellt äkta. Du som centerpartist borde vara mer bestört över vad centern åstadkommit under de senaste åren än vad Holmlund säger.

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 23:13

  18. TC

    Vintertid så är havet isbelagt så trots att vi då behöver som mest el så går det då inga som helst vågor på isen under flera månader.
    Jag gillar inte heller kärnkraft men man måste sluta leva i fantasiernas värld för faktum är att alternativen helt enkelt inte klarar av att producera all den el som vi kommer att behöva, särskilt inte när alla bilar också ska drivas på el. Oavsett vad uranet kommer kosta så klarar alternativen ändå inte av att producera tillräckligt med el.
    De kärnkraftverk vi har idag är gamla och underhåller eftersatt på grund av besluten som sossarna tog om att den helt skulle avvecklas o detta är anledningen till att de nu tvingats stå stilla för underhåll så ofta. Nya moderna kärnkraftverk skulle bli mycket effektivare och driftsäkrare. Men var ska vi få elen ifrån om vi inte längre ha kärnkraft och det är en kall vindstilla isig vinternatt, det kvittar ju hur många extra vindsnurror som byggs eftersom även de då kommer att stå stilla?
    Alla ser på SVT o TV4.

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 23:08

  19. Mats

    TC: Mona skulle alltså kunna vara en medioker moderat (fast när man lade ihop alla “tiotusentals kronor” var det inte alls tiotusentals kronor). Maria Leissner lämnade inte in deklarationen på flera år men kunde ändå bli partiledare för folkpartiet. Ändrade hon folkpartiets program? Jobbade hon för att man skulle strunta i deklarationen? Tror du att Mona kommer att låna pengar ur statskassan för att köpa tusentals ton med Toblerone istället för att sänka skatten? Varför pratar du egentligen om Mona Sahlin och inte Alliansens politik? Maud Olofsson åkte på semester mitt under SAAB-försäljningen! Du ville höra fler exempel på Mauds missar men kommenterar dem inte utan hoppar på Sahlin. Lite märkligt.

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 22:59

  20. TC

    Kommunism innebär väl inte att alla ska bli en del av just Sovjetunionen? Lars Ohly säger ju själv idag att han stödjer kommunismens alla grundideal o han kallade sig själv föär kommunist ända till den dag då media tvingade honom att byta ut ordet “kommunist” men han säger sig fortfarande stå för alla kommunismens grundideal. Precis som man måste granska Sverigedemokraternas politik idag så måste man djupare granska Vänsterpartiets i grunden kommunistiska politik.

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 22:57

  21. Helena

    Jag blir verkligen förtvivlad när jag läser alla hemska kommentarer som understödjer Lennart Holmlunds olustiga och vedervärdiga kommentarer kring C och att det skulle vara ett högerextremt parti. Jag är själv centerpartist och skulle aldrig vara medlem i något annat än ett demokratiskt parti. Min mormor satt flera år i koncentrationslägret Auschwitz och jag känner att jag blir illamående när till och med Umeås kommunalråd Lennart Holmlund så vårdslöst använder sig av ordet högerextremism.

    Lennart - och alla andra som understödjer hans agerande - vet ni vad ni gör när ni så lättvindligt anklagar andra för högerextremism? Det är smutsigt, nedrigt och en total ignorans för ordets innebörd.

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 22:55

  22. TC

    1999 går Monas bolag inte helt oväntat i konkurs samtidigt som hon då är biträdande näringsminister och regeringens småföretagarexpert, 1994 8 september så sa Sahlin “Om man är socialdemokrat, då tycker man att det är häftigt att betala skatt. För mig är skatt det finaste uttrycket för vad politik är.” men aug 2000 betalar Sahlin inte 30 000 i restskatt i tid o ärendet går till Kronofogden, 2001 har Sahlin 2 obetalda räkningar som går till Kronofogden, 2002 är Sahlins bil belagd med körförbud o är obesiktigad och fordonsskatten är inte betald. 1995-2006 struntade Mona i att vara medlem i facket men gick med när hon insåg att hon skulle bli partiledare eftersom det skulle se illa ut annars. 2006 fick Mona Sahlins dotter en praktikplats på Sveriges ambassad i Washington DC o anställningen skedde helt informellt o ingen annan gavs en chans helt i strid med UD:s regler.

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 22:53

  23. Mats

    TC: står det i V’s partiprogram att man vill införliva Sverige med det gamla Sovjetunionen? Du är 50 år för sen med att försöka skrämmas med kommunistvinkeln. Låt oss titta på vad våra politiska partier står idag, ok?

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 22:46

  24. TC

    Mona betalade sin dagmamma svart 1990, 1993 åkte hon dit för obetald TV-licens, maj 1993 så får familjen Sahlin körförbud på den obesiktade familjebilen, men trots det registreras två felparkeringar på bilen, oktober 1995 avslöjas Sahlin som då var vice Statsminister med att ha köpt varor och hyrt bilar för eget bruk samt tagit ut tiotusentals kronor i kontanter med statens kontokort o hon skyllde missbruket av kontokortet på “oklara rutiner vid statsrådsberedningen” och hon sa “Jag tog ut ett förskott på lönen, och det kan väl de flesta göra.”, 1995 tar Sahlin “time out” på lyx-ön Mauritius tillsammans med familjen en assistent och två livvakter på skattebetalarnas bekostnad, 1997 startar Sahlin eget bolag och tar första året ut 1,1 miljoner i lön och har “externa kostnader” på 350 000 kronor samtidigt som bolaget går med förlust, nov 1999 av Sahlins 98 obetalda parkeringsböter går 32 till Kronofogden o Regeringskansliet tvingas ordna parkeringsplats åt henne.

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 22:41

  25. Mats

    TC: nu ljuger du. Sossarna har SANERAT ekonomin. Alltså, vänt det underskott de fick ta över till ett överskott. Ett överskott som nu Alliansen vänt till ett underskott. Att ge lågavlönade mer pengar är mer effektivt för att stimulera konsumtion än att ge rika mer pengar. De handlar inte mer mat. De handlar inte mer ekologiskt och lokalproducerat då de redan har råd med det. Alliansen har ju faktiskt gjort det svårare för dem som har det svårt. Och centerna har inte röstat emot denna politik. Hur ska man tolka det? Hur ska man tolka “Nya Centerns” politik som inte alls är i mittfåran? Det är knappast sossarna som skrivit centerns plattform.
    Visst har vi lidit av krisen. Minns du att Alliansen döpte om sin budget till kraftfull krisbudget utan att ändra nånting från det de bestämt innan krisen bröt ut? Det är intressant. Antingen var de synska, eller så ljög de. För de gjorde ingenting. Maud snackade iofs skit om SAAB, men stödpengarna fick minsann ingen röra. Det är krishjälp, det…

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 22:41

  26. TC

    Vänsterpartiet är kommunistiskt för deras partiledare kallar sig ju själv för kommunist och står för alla kommunismens grundideal. Sossarnas Sverige under andra världskriget var genomsyrat av rasism och antisemitism och ända fram till krigsvindarna vände så var Sverige ett indirekt stöd till Nazityskland och lät tyska trupper obehindrat fara genom landet till och från frontzonerna, och den svenska järnmalmen var avgörande för Hitlers krigsindustri så alla partier har en mörk historia som de gärna vill dölja. Vänsterpartiet har dock än idag många övertygade, troende, kommunister inklusive Partiledaren.

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 22:25

  27. Mats

    TC: Sverige har alltid haft dessa “skadliga” skatter och klarat sig bra ändå. Jag tycker att det är oansvarigt att låta levande människor betala priset för moderat ideologi. Jag tycker att det är oansvarigt att låna pengar för detta. Din syn på “rättvis” skatt skiljer sig mycket från min. Jag har frågat dig förr: ska vi konkurrera med skatteparadisen? För det kommer alltid att finnas platser med lägre skatt dit arbeten teoretiskt alltid kunnat flytta. Med globaliseringen flyttas arbeten ut även om vi skulle ha noll procent i skatt. Idag försvinner pengar ut i riskkapitalbolag. Pengar som vi med pengar kan satsa utan risk, då vi redan har det bra ställt. Pengar som vi fått på bekostnad av sjuka och arbetslösa. Hur gynnar detta Sverige?

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 22:25

  28. TC

    Att låna till höjda bidrag, som sossarna, brukar göra, är inte det minsta bättre, o att sänka skatterna ger samma men rättvisare nytta som det vore att höja bidragen till låginkomsttagargrupper. Att sossarna vill satsa mest på de högavlönade genom att höja taken i a-kassan istället för att höja golven samt istället för att höja golven i socialbidragen visar att sossarna inte alls bryr sig mer än någon anan om de som är verkligt svagast i samhället o tvingas leva på svältgränsen. Centern är fortfarande ett mittenparti, men sossar anklagar givetvis alla som sänker skatter för låginkomsttagare o som gör det billigare för företag att anställa för att vara högerextremister.
    Den nuvarande lågkonjunkturen är den näst extremaste någonsin, bara krisen på trettiotalet var värre o den löstes ju genom enorm militär uppbyggnad följd av världskrig. Sverige är extremt exportberoende, vår inhemska marknad är ju minimal, så därför drabbas vi hårdare, men gynnas även mer när det nu vänder.

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 22:18

  29. TC

    Skadliga skatter, som förmögenhetsskatten och fastighetsskatten, måste sänkas o helst avvecklas helt oavsett om det är hög eller lågkonjunktur. Fastighetsskatten är absurd eftersom den tas ut på pengar som inte ens existerar i verkligheten för det är ju först när fastigheten säljs som det finns några verkliga pengar att beskatta, o detta oavsett vad fastigheten är värd. Förmögenhetsskatten innebär att förmögenheterna, o de arbetstillfällen de kunnat skapa, flyttas ut ur landet, o detta handlar ju dessutom om en straffskatt på redan beskattade pengar för skatt drogs ju när de intjänades.
    Platt skatt är rättvisast o innebär verklig skatt efter bärkraft för en viss procentsats är ju betydligt fler kronor för dem som har hög inkomst samtidigt som den är totalt rättvis. Skattesänkningarna har sannolikt inte minskat statens inkomster eftersom dessa skadliga skatter skadeverkningar minskat så att sänkningen faktiskt kanske kan innebära högre totala inkomster för staten.

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 22:10

  30. Mats

    Greger: Absolut. De började ju sänka skatterna (för dem med mest pengar) i högkonjunktur! Det är unikt. Och än mer unikt att fortsätta att låna till skattesänkningar (samtidigt som man kallar dem som sanerat ekonomin för “oansvariga”)…Det är ju inte så att Centern fått igenom nåt av deras gamla politik. Lämpligare att säga att C ligger extremt långt till höger för att vara ett parti i mittenfåran. Extremhögern är fortfarande rasistiska tomtar i min ordbok.

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 21:51

  31. Greger

    Jag tycker nog att Lenart har ganska rätt i att Centern är ett högerextremt parti. Kolla vad som skett i landet under sista mandatperioden - det går inte bara att skylla på lågkonjukturen…
    Just nu stödjer dom aktivt en politik som skuldsätter kommande generationer (ökad stadsskuld) för att finnasiera skattesänkningar för de 10% av oss med bäst inkomst.

    Det tycker jag är högerextremt!

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 21:09

  32. > Politisk satir på hög nivå!

    Det är väl så enkelt att Holmlund & Olofsson är kära… :) Länken visades till morgonkaffet på vf.se

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 20:27

  33. Mats

    TC: Vi kan ju ta hennes helomvändning inom partiet. Vad står centern för idag? Jag vet faktiskt inte. Maud låter som ett klockrent högerparti. Besluten likaså. Står verkligen centerväljarna bakom denna omsvängning? Hennes hantering av SAAB-affären är mycket tveksam. Men SAS ville hon kasta pengar på (SAS har väl visat vinst lika ofta som SAAB?). Hennes “Han är stressad över att jag åstadkommit så mycket som minister.” VAD har hon åstadkommit som minister? och “Han känner att jag gör mycket bra för Västerbotten”. VAD har hon gjort som gynnat Västerbotten? Hon skryter över att centern är det gröna partiet “vi har mycket miljöbilar” (förra regeringens förtjänst) och bygger Kringfart Stockholm. Vill du ha mer?
    Så radio och TV4 har mer inflytande än DN, Svenska dagbladet, GT mfl? Det tror jag faktiskt inte många håller med dig om. Vem lyssnar ens på radio idag?

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 20:14

  34. Mats

    TC: du tycker alltså att vi ska ha dubbelt så många kärnkraftverk som vi behöver, för att hälften av dem kan stå när vi behöver dem? Du tjatar om stiltje och spegelblankt. Hur många såna dagar har vi per år? Och vi behöver inte ens producera el kontinuerligt. När det blåser och skvalpar fyller vi vattenmagasinen och utnyttjar den de dagar vi har goväder. Och du tycker att 50 år (det är inte ens säkert att vi har en fungerande fusion om 50 år) är bara!? Vi behöver sänka koldioxidutsläppen IGÅR! Ska vi vänta 50 år?!
    Jo, vi kan hushålla bort och effektivisera väldigt mycket energi. Men du vill inte ens försöka utan satsa på en ändlig och mycket smutsig energikälla.

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 20:13

  35. Mats

    TC: Nu hittar du på. Eller menar du att nyttjandet av ett statligt kreditkort till att köpa lite choklad är värre än 20 års smitande från tevelicensen eller anlitande av svart arbetskraft? Eller att ta regeringsplanet lite hipp som happ? Nä, sossarna kunde inte sänka skatten då de sanerade ekonomin. Det är inte svårt att förstå. De har, till skillnad från Alliansen (som sänkte skatten i högkonjunktur!), verkligen tagit ansvar för landers ekonomi.
    Vågor producerar el utan smutsig gruvdrift och utan slutförvar. Visst har vi stiltje ibland (men vi behöver inte ha blåsiga dagar jämt), men fråga en göteborgare hur många dagar vi har det. Fråga en spanjor hur många molniga dagar de har per år. Tycker du att det verkar vettigt att satsa 100 miljarder för att kunna producera kärnkraftsel om 20 år? Vad tror du uranet kostar om 20 år?

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 20:12

  36. Janne

    Jag fattar inte varför en del alliansstödjarna ska hålla på och snacka om VP som ett Kommunistparti??
    Ifall man gör samma jämförelse med Centern så stämmer ju Lennarts argument!
    Bondeförbundet som var Centerns tidigare namn, var det brunaste partiet under 2:a världskriget och stödde öppet Hitler och hans geliker!!!
    Ser man sen historiskt så har ju SjöboCentern fortsatt i samma spår!
    Att man håller på med tobleronefrågan visar vilken brist på argument Alliansen har!!!!!!!

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 19:28

  37. TC

    Mats: Ja jag vill höra lite exempel för kritiken mot Maud är oftast väldigt diffus o svepande och den kan oftast i varje enskilt fall enkelt förklaras, o orsaken är ofta att hon tvingas hantera tidigare sosseregeringars begågna synder, som exempelvis när det gäller Vattenfall där det var under socialdemokratisk ledning som de började storsatsa på Tyska kolkraftverk o tysk kärnkraft.
    Maud har ju lyckats genomdriva väldigt mycket företagarvänlig politik och bidragit till stora reformer i bidragssystemen så det är omöjligt att påstå att hon inte åstadkommit någonting alls, o det går ju samtidigt inte att kritisera henne för alla hennes enligt sossarna usla genomförda politik medan sossarna samtidigt påstår att hon inte lyckats åstadkomma någonting alls, sossarna kritiserar ju henne för att hon lyckats genomföra alldeles för mycket högerpolitik. Utan Maud hade Holmlund definitivt inte fått något vägpaket i Umeå.
    Jag sa SVT radion o TV4, som har mest inflytande, men jag sa inte hela media.

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 19:00

  38. TC

    Även om kärnkraftverk ibland står stilla så finns det andra kärnkraftverk som kan då kan producera el, men det kan faktiskt inträffa att hela Sverige får in ett högtryck som gör att det är näst intill vindstilla i hela landet o sker det på vintern så är stora delar av våra hav isbelagda så att inga vågkraftverk heller kan producera el. Det kommer bara att behövas 50 år innan fusionskraften är mogen, o den är ingen science-fiction utan kommer att dominera energiproduktionen i framtiden. Sverige har ett stort överskott på uran i våra marker så vi behöver inte oroa oss för att det ska ta slut. Men problemet med alternativen kvarstår för de klarar ju inte av att kontinuerligt, inklusive vindstilla nätter mitt i isiga vintern, producera tillräckligt med el oavsett hur förnyelsebara dessa energikällor än är. Att hushålla håller inte för bilarna MÅSTE överge fossila bränslen OCH biobränslen för att bli elbilar så elbehovet kommer att öka medan alternativen idag inte ens klara dagens behov.

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 18:49

  39. TC

    Visst har även Allianspolitiker begått fel men den enorma skillnaden är att Mona personligen begått nästan alla de fel så man måste leta väldigt väldigt många Allianspolitiker för att antalet fel ska bli lika många som enbart sossarnas Partiledare o förebild Mona begått.
    Sossarna hade aldrig sänkt skatterna för låg o medelinkomsttagare o de skulle definitivt inte sänkt pensionärernas skatter om det inte vore för att det är valår, plus att de opposition kan lova oändliga utgiftsökningar för de behöver inte ta ansvar för landets ekonomi, stora delar av deras budget är en så länge helt ofinansierad o kräver skattehöjningar även för dem med normala inkomster för att gå ihop.
    Solenergin fungerar inte alls nattetid för det produceras ju ingen ny energi på natten utan det handlar ju bara om att använda den energi som sparats från dagen. Alla vet att havet ibland kan ligga spegelblankt o på fruset hav går inga vågor alls. Idag finns inte alls teknik att storskaligt producera el ur jordvärme.

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 18:38

  40. Med demokratiska förtecken???

    Nog kan man tycka att en socialDEMOKRAT (Lennart Holmlund) borde kunna tala med demokratiska förtecken. Skamligt är det, och lågt, att dra ner debattnivån på detta sätt. Jag skäms! Vad månde bli av denna valrörelse. Hugaligen!

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 18:35

  41. Mattias Larsson (c)

    Tycker att Lennart Holmlunds inlägg verkligen är undermåligt. Jag har aldrig ansett mej vara medlem av något högerextremt parti, och om defenitionen av högerextremism är att man startat en partiavdelning på Stureplan så blir jag orolig

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 18:33

  42. lasse

    Intressant att läsa nivån på argumenten. Först kommer Holmlund med sitt inlägg. Sen en hel kör av allmänna, nedvärderande ilskna kommentarer, som man hört från sossarnas kampanjstab ända sen hösten 2006. Om det vore så att Maud Olofsson inget uträttat, så hade knappast ilskan varit så uttalad. Så alla dessa ilskna inlägg är kvittot på att skribenterna med Holmlund i spetsen vet Maud åstadkommit. Och nu oroas över att det äntligen kommer att komma till länsbornas kännedom. När det sker faller de illvilliga kommentarerna och buskargumenten platt!

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 17:39

  43. Aldrig mer vänsterstyre!

    Herr Holmlund förnekar sig inte, det är nämligen valår iår! Han borde ägna mer tid åt att planera sin egen avgång efter alltför många år som styrande kommunalråd i Umeå, och fundera på hur Sverige ska hantera kommunistiskt inflytande i regeringen! Bevare mig väl! Nä, bort med socialiststyret i såväl kommun som landsting, nu får det vara nog!

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 17:20

  44. Valle

    Jag är ingen alliansare men det märks att många gubbiga politiker är sura på att en kvinna tar ton i politiken. Mona Sahlin är inte i närheten av Mauds rappa argumentation och det retar förstås sossepampar från alla väderstreck. Jaja…nu blir det pajkastning i många månader framåt.

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 17:13

  45. Christer Larsson

    “Han är stressad över att jag åstadkommit så mycket som minister.”(Maud O) Ja, jag är också stressad över att högerregeringen åstadkommit så mycket elände för så många människor.

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 15:20

  46. Mats

    TC: IAEA håller inte med dig om “dina” 100 år. Det är betydligt mindre. Och ska alla bygga ut kärnkraften kommer uranet räcka ännu kortare. Plus de stora nackdelarna med brytning/slutförvar. Som du sett i vinter så funkar inte kärnkraften så väldans bra heller. Om vi hushållar med den energi vi har och bygger förnyelsebart (det finns annat än biomassa) behöver vi inte odla upp hela tredje världen.
    Ogrundad kritik mot Maud? Vill du att jag ska räkna upp lite exempel? Du har nog hört dem förr… Och hennes stöd kommer nog att minska när C åker ur. Är media, som oftast ägs av högern, sossesympatisörer!? Ge dig! Det är ju ett påstående i klass med: “– Han är stressad över att jag åstadkommit så mycket (vad?) som minister.” och “Han känner att jag gör mycket bra (vad?!) för Västerbotten.”

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 15:13

  47. Alejandro

    Det är löjligt att Ågren nu försöker måla ut Holmlund som homofob. Holmlunds referenser till Ursula var inte ämnat åt att förlöjliga hans sexuella läggning. Det var ämnat att förlöjliga att han skyllt på sin dragqueens-personlighet när han blev påkommen med att låta sig bjudas av lobbyster till en lyxresa. Och ska centerpartiet få en ursäkt för att bli kallat högerextremt, får de åtminstone se till att skaffa sig en demokratisk syn och börja fördöma statskuppen i Honduras, tycker jag: http://blogg.vk.se/alejandro/2010/02/22/offentlig-ursakt-till-vem-159030

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 14:27

  48. Nalle

    TC, har inte borgerliga politiker fuskat då? TV-avgifterna, svart barnpassning, varusmuggling, missbruk av regeringsplanet, köpt julklappar med statsrådskortet.. Men media har inget intresse av att göra någon seriös kontroll av borgerliga politiker. Tyvärr.. Samtidigt som Mona “avslöjades” hade TV-programmet “Norra magasinet” börjat titta på samtliga riksdagspolitikers statsrådskort, men programmet lades ner innan de kunde presentera sina resultat. Undrar varför?

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 14:21

  49. Rolle

    Synd att Maud är så ovarsam med sanningen, för verkligheten är att Alliansen aldrig sänkt skatterna för pensionärerna, om det inte var valår..
    TC: Jodå, solkraft fungerar även nattetid, något som kan ses i bl.a Spanien. Där används solenergi för att dels driva turbinerna (genom ångproduktion), dels värma salt till ett likvifierat tillstånd (flytande), under natten används den lagrade energin i saltet till att skapa ångan som behövs för att driva turbinerna.
    Sedan behövs inte vind för att driva vågkraftverk, har du aldrig hört talas om (eller sett) dyningarna som rullar fram även en vindstilla dag på havet? Och termisk energiproduktion kan drivas redan i dag, problemet ligger i att kraftbolagen inte är intresserade av en energikälla som ger kunderna konstant tillgång till massor av billig energi året runt.
    Är det inte bättre att satsa på reella alternativ som redan finns i dag, än att fantisera om sci/fi som kanske finns “om 100 år”..?

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 14:16

  50. TC

    Uranet må vara en ändlig resurs men den räcker i alla fall minst 100 år, o då kommer sannolikt fusionskraft att ersätta fissionskraft med den näst intill oändliga tillgången på väte ur havsvatten. Biobränslen är förnyelsebara men problemet med dem är att de tar upp enorma ytor av den begränsade odlingsbara marken på jorden så biobränslen är definitivt inte ett alternativ. Vindkraft fungerar inte när det inte blåser, o solkraft fungerar inte på natten…, så alla alternativ till kärnkraften är tyvärr betydligt sämre eller rättare sagt totalt chanslösa.
    Maud har ett starkt stöd bland Centerpartister, annars hade hon blivit avsatt, men media, SVT Sveriges Radio och TV4, är tydliga sossesympatisörer så därför för de gärna fram ogrundad kritik mot Maud. De vill dessutom rikta fokus från Toblerone genom att försöka få Maud att verka ännu sämre. Googla “bubblare Mona fifflar”.

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 13:30

  51. Mats

    Maud har levererat. Högerpolitik. Och inte kan man se procentsiffrorna som nån direkt framgång heller (för andra än oppositionen). Tom centerpolitiker tycker ju som Holmlund. Jag har inget emot starka kvinnor. Men inte ens starka kvinnor ska inte kunna bestämma ett partis riktning. Partiledaren ska företräda sitt parti och sina väljare. I Centerns fall är det tvärt om. Där regerar Maud. Det är inte det minsta demokratiskt.

    - TC: problemet med kärnkraften, förutom säkerheten och slutförvaret (jo, det är ett problem), är att även uranet är en begränsad resurs. Visst har vi lärt oss att satsningar på ändliga resurser är rätt bortkastade i det långa loppet?

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 10:53

  52. TC

    Och Socialdemokraterna är idag ett vänsterextremt parti för de ska ju nu ingå i samma regering som kommunisterna i Vänsterpartiet.
    Med någon annan som Centerpartiets partiledare så hade Alliansen totalhavererat i kärnkraftsfrågan. Idag så finns det helt enkelt inga realistiska alternativ till kärnkraften för vindkraften fungerar bara när det blåser o har ju dessutom tydligen problem med kyla då vi ju behöver som mest el, o vågkraft fungerar inte heller då det är vindstilla för då är oftast även havet vågfritt, o solenergi funkar inte så bra molniga dagar o definitivt inte på natten, o vi har ännu inte den teknik som krävs för att i tillräckligt stor skala utnyttja jordvärme för att producera el. Det är vansinne att använda jordens begränsade odlingsbara mark till att odla bilbränsle så bilarna måste snarast bli elbilar o då krävs det kraftigt utbyggd elproduktion vilket bara kärnkraften skulle kunna klara av. Avfallet är inget stort problem för det mesta kan idag återanvändas.

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 10:40

  53. Fidel

    Kanske vill Holmlund i likhet med en annan S-pamp remma Maud för att tysta henne!

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 10:10

  54. Tobbe

    “Han är stressad över att jag åstadkommit så mycket som minister”
    Säga vad man vill om Maud, men humor har hon i alla fall!!!!

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 9:40

  55. Erik H

    Holmlund har helt rätt. Maud har inte åstadkommit någonting utom att vara Reinfeldts medhållare. Jag var närvarande vid ett av hennes tal på en teknikmässa i Stockholm. Hon lade fram groda på groda, riktigt pinsamt att se.

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 9:17

  56. Johan

    Patetiskt av Holmlund. Maud leverera, sedan att många av länets ledande S-politiker har svårt för starka kvinnor visar sig gång på gång.
    K-G vill remma upp dem och Holmlund har mindrevärdeskomplex och hävdar då att de inte har lyckats genomföra något!

    Nu börjar S-gubbarnas kvinnosyn att komma fram!

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 9:09

  57. Hans

    Bara att Maud säger att hon har åstadkommit visar hennes ego och dåliga självinsikt.. Om det nu varit så att Centern åstadkommit en massa så är det väl partiet som helhet som skall ha äran och inte bara Maud?? Dessutom kan jag då inte se något vettigt som centern kommit med sista åren hur mycket jag är söker…. Som jag alltid har sagt.. Politiker ska inte sitta för länge…. Max 2 mandat sen är den förbrukade…

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 8:51

  58. Maud

    Från början var alla hennes misstag beroende på “den förra regeringen”.. Nu tror jag de flesta har sett att hon är extremt högerinriktat med sin politik.Nej nu måste vi rösta in en riktig norrlänning och byta ut Maud som har förverkat mitt förtroende. Jag är enormt besviken Jag trodde att hon skulle försvara Norrland i regeringen men hon har ju genom sitt agerande eldat på åtgärder för att döda glesbygden

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 8:32

  59. Krister

    Heja Maud, fortsätt jobba i samma anda, naturligtvis är det “irriterande” för gråsossar att du har framgång, keep going!

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 8:25

  60. Gunnar

    Åh vilka löjliga personligheter det finns inom centern numera. Annat var det förr på Hedlunds tid. Ja, precis som Holmlund säger, ett riktigt extremesk parti på högerflanken. Jo, jo…

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 7:42

  61. Micke

    Citat “jag åstadkommit så mycket”, snälla du Maud kan du berätta för mig stackars ovetande, vad har du åstadkommit för Västerbotten??. För mig veterligen har du inte åstadkommit inget. Du är en skam för Norrland, jag skäms!

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 4:55

  62. E Abrahamsson

    Holmlund har helt rätt.

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 4:34

  63. KingP

    Barnsligt låg nivå på detta tycker jag, kan inte de här politikerna jobba för att förbättra vårt samhälle i stället för att bråka med varandra?

    (Anmäl kommentar)

    22 februari, 2010 kl 3:17

Vi välkomnar våra läsares röster i debatten och är angelägna om att en mångfald av röster och åsikter kommer till tals på folkbladet.nu. För att kunna delta i samtalet på ett sätt som bidrar till konversationen för dina medläsare vill vi att du känner till våra regler: Vi accepterar inte provocerande, nedsättande eller generaliserande omdömen om ras,religion, språk, kön eller sexuell läggning. Angrepp på enskilda individer accepteras inte och det är inte heller tillåtet att spekulera eller ta ställning i skuldfrågan i artiklar om brott eller olyckor. Dina kommentarer kan komma att publiceras i vår papperstidning. Tänk på att om du gör ett inlägg som strider mot lagen så kan du själv komma att hållas ansvarig för det. I och med att du klickar på "Skicka kommentar" medger du att du har läst och godkänt reglerna gällande kommentering.
Kommentera

(säkerhetsfråga mot spam)

Torrkokning på Krokvägen

UMEÅ Brandkåren har larmats till Krokvägen i Umeå efter en torrkokning.

Berusad misshandlade nioårig son

UMEÅ Mannen var kraftigt berusad. Han misshandlade och hotade sin nio år gamle son.

vf-coachen

Psykvården får skarp kritik

Inlagd för psykisk vård tog sitt liv • ”Det här ska bara inte kunna hända”

UMEÅ Att en man tog sitt liv på psyket i onsdags möts av starka reaktioner från anhörigföreningar till personer med psykisk sjukdom.
– En människa med psykisk inre oro får inte lämnas ensam i en timme, säger Bengt Ståhlberg, IFS Umeå.

Chefsläkaren: Vi kommer inte att ändra på våra rutiner

UMEÅ – Det fanns inga misstankar om självmord. Vi kan inte tredubbla personalen för att övervaka alla hela tiden, säger Ove Berglund, chefsläkare på universitetssjukhuset, Nus.


Elitidrottsman kan bli kvar i häktet

UMEÅ Den elitidrottsman som anhölls 15 juli misstänkt för våldtäkt kan bli kvar i häktet.
I dag hålls en omhäktningsförhandling.
– Min klient är väldigt nedstämd, säger försvarsadvokaten Jens Arnhof till VF.

Beväpnade ungdomar på Mariehem

Mariehem_1.jpg

UMEÅ Ungdomar beväpnade med baseballträn orsakade en polisutryckning ikväll.
En anmälan om olaga hot har upprättats.

Bilder från Umeå fotbollsfestival

Fotbollsfestival.jpgUMEÅ Se matchbilder från första dagen i Umeå fotbollsfestival.

Annons

Flera västerbottningar i aktion mot militärövning

miahabo_1.jpg

UMEÅ F21 i Luleå övar tillsammans USA.
Det protesterar nätverket Ofog - där flera länsbor ingår- mot.
Flera demonstranter greps i dag efter ett intrång på flottiljen.

Försatta på fri fot - misstanke kvarstår

UMEÅ Alla fem män som greps på industriområdet på Teg är försatta på fri fot.

Annons

Björklöven får inte sälja
alkohol på kräftskivan

UMEÅ Björklöven får inte tillstånd att servera alkohol under kräftskivan i augusti.
Orsaken är upprepade skatteskulder.
– Björk & Boström söker istället och vi får tillstånd, framhåller vd Johan Björk.

babynytt.jpg

40-åring begärs häktad för flera brott

UMEÅ En 40-årig stockholmare begärs häktad vid Umeå tingsrätt.
Han misstänks för bland annat misshandel och olaga hot.

En anhållen för misshandel

UMEÅ Nu sitter bara en man anhållen för misshandeln på Teg natten mot onsdag.

Ytterligare en släppt

UMEÅ En man till släpptes under dagen i människorovsmålet.

Läs även: Fem misstänks för människorov

Schymans turné når Umeå nästa vecka

gudrun_1_1_1.jpgUMEÅ Nästa vecka når Gudrun Schymans valturné Umeå. På torsdag hålls ett torgmöte på Renmarkstorget.

Annons

Anhöriga till mördad
får inget skadestånd

UMEÅ Umeåbon mördades brutalt i augusti 2008 i det så kallade “Grusgropsmordet”. Nu får hans barn och föräldrar inte det skadestånd som tingsrättens fastställde.

JK lägger ner utredning
om hakkors på flagga i Umeå

UMEÅ Justitiekanslern lägger ner förundersökningen för hets mot folkgrupp i fallet där en flagga med ett hakkors på hade hängts upp i ett fönster i Umeå.

Lillåbron-Bygdeå i Sverigetopp

fart_1.jpgBYGDEÅ Fler och fler fortkörare åker fast med hjälp av polisens fartkameror. De sträckor där flest fortkörningsböter utfärdats i år är E4 mellan Lillåbron och Bygdeå och riksväg 72, Gamla Uppsalavägen-Uppsala.

Annons

Tog sitt liv på psyket

UMEÅ Den medelålders mannen var intagen på en psykiatrisk vårdavdelning på universitetssjukhuset. Vid lunchtid i går hittades han död på sitt rum efter att ha begått självmord.

Fem misstänks för människorov

Man kastades in i en bil – blev sedan brutalt misshandlad

UMEÅ En man blev under natten mot onsdag brutalt inkastad i en bil och misshandlad.
Nu sitter tre män anhållna misstänkta för människorov och misshandel.

SJ:s bokningssystem åter i drift

Botniabanan001_m799097e7k129467fb677km8000_1.jpg

UMEÅ SJ:s tunga sommar fortsätter.
Ikväll har det varit problem med företagets bokningssystem.

Annons

Länsstyrelsen satsar en halv miljon på sälfällor

UMEÅ En halv miljon kronor.
Så mycket tänker länsstyrelsen satsa på sälfällor.
Det uppger SVT Västerbottensnytt.

VF-coachen

VF-coachen
Ta ut ditt drömlag och du har chansen att vinna en resa för två till EM-kvalmatchen Holland-Sverige

Fotbollsbloggen

fotbollsbloggen

Lövenbloggen

westman

Innebandybloggen

Innebandybloggen

Danzbandzbloggen

Artikelserier fotboll

*
Läs VF-sportens populära artikelserier

• Landslagsmännen
• Fotbollsimporterna
• Veckans match

Student 2008

student.jpg
• Bilder från studentbalen

• Bilder från examensdagen

Fastighetsaffärer

westman

Senaste Nytt


Bloggar

Exklusive hockeybloggarna ferry

ssk

Prenumerera på VF

Missa inte vårt erbjudande.

Beställ abonnemang

Vimmelbilder Umeå

Titta på vimmelbilder från Umeå.

Klicka här

Bildspel

sixten
Titta på VF-fotografernas bildspel

Skriv insändare!

Skicka in din insändare eller Tummen upp.
Läs mer

Skicka in din djurbild

Skicka in en bild på ditt husdjur.
djur__468.jpg Gå till sidan

Resor

Resor

Sök och jämför resor från 574 reseföretag!

Till resesajten

VF-coachen

vf-coachen
Ta ut ditt drömlag och du har chansen att vinna en resa för två till EM-kvalmatchen Holland-Sverige

Blänkarn




Sök! Nu 55958 annonser
Lokus Motor Lokus Bostad Lokus Jobb Lokus Köp & Sälj


> Fler drömjobb på Lokus
> Annonsera

Annons:

Familje

Bröllop, BB-bilder och mycket mer!

Till familjesajten!

Bil & Bostad

Till nya Bil&Bostad-sajten

Lunchguiden
Var äter du lunch idag?

Sista Minuten just nu!

  1. Spanien fr. 2153kr
  2. Egypten fr. 4400kr
  3. Thailand fr. 6448kr
  4. USA fr. 7549kr
  5. Fler resor

Jobb (1339)

Bostad (5084)

Motor (27286)

Köp & sälj (22814)

billiga resor



rss RSS    |     Mail

Senaste Inläggen

Mest lästa denna vecka

Kategorier