Fega Lindex och Gina

b4y6lzxwu3fpcwsk6vap1rc7pile9zm.jpg

 

Jag förstår mig inte på Gina Tricots val av underklädesmodell. Är det meningen att de hundratusentals kvinnor som handlar där ska kunna identifiera sig med den här tjejen? Hon som har lår som buktar inåt?

Eller Lindex val av Caroline Winberg som modell för märket. Som är så smal att hon snart går av.

 

Förbannade fega skitföretag. De gömmer sig bakom anorektiska tjejer för att låna lite status till sina högst mediokra plagg. För en riktigt smal brud skänker den där moderiktiga känslan som plaggen i sig inte förmår göra. Trä vad skit som helst över huvudet på en modell. Det kan vara en sopsäck, eller en lappkåta. Addera snorhöga klackar och kalla det för faaaashion!

 

Ps.  Kom inte och jama om att “det finns faktiskt tjejer som är så där naturligt smala….” för det skiter jag ärligt talat i. Jag skulle vilja se några riktigt naturligt feta människor. I en enda annons. Någonsin.

Kan det går för sig? VA ?!

 

Förresten. Apropå det. Kolla här på något sjukt

Av Clara Lidström
clara.lidstrom@folkbladet.nu

Publicerad 2009/11/20 9:54 under Clara ryter ifrån.

104 kommentarer för “Fega Lindex och Gina”

  1. Karna

    ja.. nej usch ja.
    men du.. du vet val att idealet har andrats sedan venusmatten?
    anledningen till att idealet ser ut som det gor idag ar att vi i vastvarlden just nu lider av fetma som foressten borde diagnostiseras som en sjukdom med tanke pa stora halsoproblem som foljer.
    hade ginamodellen varit fodd pa medeltiden hade hon inte varit ett idealexempel. hade du haft en mera objektiv installning hade du insett det.
    det kanns for mig som om att jag an en gang bara far en massa avundsjukatjafs fran tjejer jag onskar kunde vara mera stolta over sig sjalva.
    du verkar vara nagot av en feminist och det diggar jag dig starkt for. men jag hade onskat att du kunde fokusera dig pa kvinnokroppen pa ett helt annat satt an det dar inlagget. du vet val, att det ar en forbannelse att vara “vacker”? det ar sjalvrespekt och sjalvkansla vi borde prata om!
    ar vi inte alla vackra, hur vi an ser ut? ar det inte detta vi kvinnor borde fokusera oss pa? an att alta over ett sjaskigt ideal som andras med tiden.

    CLARA TILL KARNA: Klart jag vet att idelaet har sett annourlunda ut. Men vad hjälper det oss idag att bara smala tjejer får synas? Ska vi trösta oss med att på medeltiden fick man vara fet? Här har jag i alla fall inte märkt någon avundsjuka, utan konstruktiv debatt. Ofta visar man bort kvinnors argument med att det är just avundsjuka. Det är både dumt och förminskande!. Varma hälsningar Clara

    (Anmäl kommentar)

    6 december, 2009 kl 1:06

  2. Lis FloresVarela

    Jag är kurvig och 150 cm lång. Nu vill jag göra revolt och bli en underklädes modell till Ginas nästa kollektion. Tror du att vi klarar det?

    CLARA TILL LISA: Jag hoppas det innerligt, men jag är inte optimist i den här frågan. Så på dig

    (Anmäl kommentar)

    3 december, 2009 kl 18:57

  3. Marie

    Va taskig du är mot modellen! Ska inte hon få några jobb då för att hon är smal lr? Känner du denna tjej? Är du helt säker på att hon inte äter normalt och ändå är så här smal? Blev ett jäkla liv när Anna Nicole Smith var modell med. Skitlöjligt hela grejen!

    CLARA TILL MARIE: Men är du knäpp eller? Vad less jag blir på när folk spelar dummare än vad de är. Hennes ben är ju retucherade för att gå inåt. Vem FAN kan relatera till det?

    (Anmäl kommentar)

    3 december, 2009 kl 12:11

  4. Marie

    Lindex och Gina Tricot? ALLA modeföretag använder sig av trådsmala modeller. Inte bara de med mediokra plagg:)

    (Anmäl kommentar)

    3 december, 2009 kl 8:20

  5. Hanna

    Söt tjej tycker jag…

    (Anmäl kommentar)

    1 december, 2009 kl 17:56

  6. Lotta

    jag håller helt med dig. det är inga bra ideal som klädkedjorna visar upp. alla har inte en smal kroppsform och man behöver inte ha det heller! men man måste tänka att det faktiskt finns folk som är sådär smala. och vem säger att dom gillar sina kroppar bara för att dom är smala? man måste tänka att man faktiskt gör samma sak fast åt andra håller när man trycker ner smala människor bara för att dom är smala. men självklart tycker jag att det borde finnas reklamer som innehåller människor med alla kroppsformer och storlekar. det vill väl alla?
    kram

    CLARA TILL LOTTA: Jag är enig med dig!

    (Anmäl kommentar)

    26 november, 2009 kl 21:46

  7. Rebecca

    Hihi, skrattar högt. Du har absolut rätt, det skulle vara trevligt med lite valkar också ibland.

    Förresten tips på citat som nästan är lite tankvärt:
    “nothing tastes as good as skinny feels” Kate Moss

    (Anmäl kommentar)

    25 november, 2009 kl 14:33

  8. Jessica

    Jag kan nästan lova dig att hon inte har såna där lår, allt går att redigera idag. Men visst, det är mycket dåliga val dom gör, men tyvärr så är det så idag..

    (Anmäl kommentar)

    24 november, 2009 kl 21:41

  9. carin

    härligt att du ruskar om våra skallar så att den sjuka tanken om att det är så man ska se ut inte fastnar. för övrigt tycker jag att den gina trikot reklamen är så hemskt opassande..

    (Anmäl kommentar)

    24 november, 2009 kl 12:30

  10. erica r.

    kanske bara en bättre blandning av storlekar på modeller vore att föredra. man kan ju iaf ha modeller för alla olika storlekar man säjler från XS-XL tex, så man kan se hur kläder hänger på olika former.

    (Anmäl kommentar)

    23 november, 2009 kl 13:03

  11. Katarina

    Cruella: stl 36-42 (=S-L) täcker de 90% av normalfördelningskurvan som jag beskrev. Problem uppstår för kvinnor som är mindre än 36 eller större än 42.
    Sedan kvarstår min åsikt att vi ska jobba med våra barns självkänsla och se till att de tycker om sig själva så som vår skapare har gjort dem.

    (Anmäl kommentar)

    23 november, 2009 kl 8:38

  12. Fundersam

    När jag såg denna reklam undrade jag om den vänder sig till kvinnan eller mannen?
    Tankarna gick till tidningarna Slitz eller Moore´s omslagsbilder. Kanske jag inte hänger med riktigt.

    Fundersam

    Fundersam

    (Anmäl kommentar)

    22 november, 2009 kl 22:56

  13. frida

    En mullig modell ska inte ses som okej, den skall ses ett dåligt föredömme.

    Att tro att företag i allmänhet och multinationella jättar i synnerhet bryr sig om vad konsumenterna egentligen tycker, är en illusion.
    De bryr sig enbart om att konsumenterna skall uppleva något, inte att det behöver överrenstämma med verligheten.
    De strävar efter att varumärkesupplevelser och förtroende till företaget är på topp, att försälningssiffrorna ligger där de ska ligga, resten är ointressant.
    Att H&M skulle vara intrsserad att miljöarbete, är lika relevant som att de skulle byta till mulliga modeller.

    (Anmäl kommentar)

    22 november, 2009 kl 22:49

  14. frida

    Försäljningsstatistik: Dove är en del av Unilever, och därigenom kan man utröna hur deras olika produktsegment går.
    Varumärkesupplevelse: Görs ett flertal studier per år, av både branschtidningar som resumé men även ex. Sifo.
    Det jag vill säga med statistiken är, om vi utgår från där vi börjar, att än så länge så spelar valet av modell roll, på så sätt
    att de få företag som valt att välja mulliga tjejer, ännu inte kan inkassera försälningsframgångar. Varumärke och försäljning får sig
    visserligen en skjuts, men den är liten och högst temporär.
    Snarare är det så att de som väljer smala och snygga modeller fortfarande har den bästa varumärkesupplevelsen bland sina konsumenter.
    Klaga kan man absolut göra…men då ska det finnas något relevant att klaga över. Även om en fjärdedel av sveriges befolkning är
    oroväckande överviktiga, och 5% är sjukligt överviktiga är inte det något vi skall sätta som norm….vilket en urskiljningsdebatt
    anti-smal-modell-debatt ofta tenderar till att vilja.

    (Anmäl kommentar)

    22 november, 2009 kl 22:35

  15. Anna

    Så grymt bra skrivit och tänkvärt. Äntligen någon som vågar säga ifrån och stå upp emot dessa helsjuka ideal, och som också är ung kvinna och vet vad det innebär att ständigt få se pinnsmala modeller som blir till nån slags påtryckt norm för vad som innebär att vara vacker kvinna. Majoriteten av alla kvinnor ser inte ut så här, med inåtbuktade lår… men det är lätt, väldigt lätt att som kvinna känna sig tjock, fet och ful för att man inte ser ut som hon på reklamen. P.g.a. alla “skönhetsideal” har även jag, ibland, åkt på niten att tro att min skönhet skulle öka om jag skulle gå ner några kilo, men har genom erfarenhet också märkt att det också är raka vägen till olycka, att tro att -5kg skulle öka ens skönhet. Men allt beröm till dig Clara, för det är vackert med människor som vågar säga ifrån, och vågar göra en skillnad och och vågar ropa ut att skönhet inte är att ha inåt buktade lår. Ps. tycker du är super cool att du också står för din kristna tro, det är häftigt värre det.

    (Anmäl kommentar)

    22 november, 2009 kl 16:56

  16. Stackars Kate Moss | Vintage (a love story)

    […] också det här viktiga inlägget hos UnderbaraClara om du missat […]

    (Anmäl kommentar)

    21 november, 2009 kl 20:00

  17. Tove

    Clara!
    Jag har följt din blogg under en tid men detta är första gången jag lämnar ett spår efter mig. Vill bara säga att jag tycker att du skriver om och tar upp bra saker. Jag såg Gina reklamen första gången i veckan och reagerade själv. Det är helt sjukt hur idealen ser ut i dagens samhälle. Jag har själv Anorexi och går i behandling och jag känner mig lika arg som du. Fler “normala” tjejer i media!!!
    Det var allt för mig.

    (Anmäl kommentar)

    21 november, 2009 kl 18:51

  18. Bernadette Johansson

    Ja, du tjej i reklamen du är lite väl smal, men väldigt sött. Tycker att det är fel av modeföretag att exponera tjejer på det sättet.

    (Anmäl kommentar)

    21 november, 2009 kl 18:50

  19. E

    Det finns kvinnor som har ofantligt svårt att gå upp i vikt. Likväl finns det kvinnor som har oerhört svårt att gå ner i vikt.

    Undervikt och övervikt är precis lika farliga bägge två och jag vill därmed inte se reklamer med överviktiga “feta” kvinnor; som inte heller visar på ett sunt beteende.

    Många refererar till den “normala” kvinnan. Vilken är de normala kvinnan? Alla ser fullkomligt olika ut med olika bredd på höft, lår, mage, midja oavsett vikt. Att stämpla fram en ideal/normalkvinna på detta sätt är precis lika vidrigt som att stämpla att smalare kvinnor som anorektiska.

    Den som slänger sig med begrepp kring anorexia / bulimi på detta sätt och placerar ut detta på kvinnor (modeller) vet inte vad bregeppen innebär.

    Skapa inte agressioner inom oss alla kvinnor där vi ska inte tycka om smala kvinnor, där vi säger att det inte finns “naturligt smala” eller vice versa. Nej.

    Hur vet du att modellen på bilden inte delar din åsiskt?

    Clara tilll E: Om du tror att mitt inlägg handlar om aggressioner mot smala kvinnor är du väldigt fel ute och kan inte överhuvudtaget läst vad jag skrivit. Men kanske syfter du på någon i kommentarsfälten? Jag skiter i vad modellen på bilden har för åsikt. Jag har inga åsikter om henne. Hon får självklart vara hur smal eller tjock hon vill. Det enda jag bryr mig om är varför det BARA finns tjejer som henne i reklamer. Det är min poäng!!!!

    (Anmäl kommentar)

    21 november, 2009 kl 17:14

  20. maja

    Fast det värsta med den reklamen är ju att hon i TV-filmen rör sig på ett sätt som är rent hämtat från porren. Åmar sig och krålar, visar upp sin stjärt och sin mutta. Såhär i juletider vinner hon bara snuskiga pojkvänners julklappspengar, jag förstår inte de kvinnor som köper underkläder som marknadsförs på ett så förnedrande, äckligt sätt.

    (Anmäl kommentar)

    21 november, 2009 kl 16:59

  21. Lollo

    Jag orkar inte läsa alla kommentarer, eftersom det ALLTID kommer ett gäng kommentarer från tjejer som “råkar vara naturligt smala” och inte ser nåt som helst problem i att size zero idealet tickar iväg så snabbt att det snart knappt finns skinn kvar, bara ben. Och sen är det ju alltid några rättskaffens personer som förnumstigt påpekar att “bara man vårdar sin kropp så blir man inte ens mullig”. NEWS FLASH! Vi nutidsmänniskor lever inte det sunda och nyttiga liv som man levde förr. Vi stressar på jobbet, måste få mer gjort på kort tid och ska ständigt kunna vara tillgängliga på mail, telefon, på kontoret… Samtidigt som vi måste vara lyckade, ha en massa vänner, äta ekologiskt och shoppa snygga kläder. Men om man ändå försöker träna och äta bra, men ÄNDÅ är mullig SÅ MÅSTE DET VARA OKEJ. Vi kvinnor kan inte hålla på och lägga krokben för varandra och läxa upp våra medsystrar som INTE råkade födas med en extremt god ämnesomsättning.

    Clara till Lollo:AMEN PÅ DET!

    (Anmäl kommentar)

    21 november, 2009 kl 16:28

  22. Louise

    Bra inlägg. Blir lugn och mår bra av att läsa sånt här. Det är som att man blivit så hjärntvättad att man glömmer bort hur icke-normalt det är. Det liksom kryper under skinnet på en. Tack för att du påminde mig om det!

    (Anmäl kommentar)

    21 november, 2009 kl 12:59

  23. Matilda

    Jag orkade inte läsa alla kommentarer så det här kanske inte kommer som nån nyhet. Men lindex har avslutat sitt samarbete med Caroline och efter jul kommer dom få en annan modell. Vi kan ju hålla tummarna att hon har lite mer kött på benen..Det ryktas att dom inte fölängde hennes kontrakt just för att hon har gått ner och blivit ännu smalare..

    (Anmäl kommentar)

    21 november, 2009 kl 10:57

  24. När vanliga människor får påverka « susanna och emma

    […] absoluta favoritbloggare, Underbara Clara, publicerade för någon dag sedan ett argt inlägg om de anorektiska modellerna som Lindex och […]

    (Anmäl kommentar)

    21 november, 2009 kl 10:22

  25. Robert

    Jag håller med Clara. Tack och hej. Jesus är bäst. Mvh /Robert
    jesusfolket.se

    (Anmäl kommentar)

    21 november, 2009 kl 9:55

  26. Hannah

    Nu är det inte en enskild persons åsikt längre, nu kanske de kan svara på frågan?

    (Anmäl kommentar)

    21 november, 2009 kl 9:18

  27. linnéa

    Vissar har dividerat hurvida man blir fet/knubbig/mullig om man sköter sin kropp. Jag tror inte att man blir extremt överviktig eller fet om man sköter om sin kropp hyfsat. Och jag tycker inte heller att det är ett ideal att sträva efter. Däremot tror jag inte att man är smal som två tandpetare (sorry nu alla naturligt smala som säkert finns NÅNSTANS där ute) om man sköter sig heller. Det är väldigt få som ser ut sådär naturligt. Och det är väldigt få som ser ut som de i valfritt-gå ner i vikt program naturligt heller.

    Men lets face it. Normaltjejen/kvinnan ser. inte. ut. sådär. Hon är en 38a, kanske 40a, och den där tjejen är INTE en 38a.

    Jag stör mig inte allt för mycket på reklamen ifråga. Det i säg är väl ett varningtecken. Men alla är så smala och små och perfekta att man blir livrädd när man provar plagget ifråga o ser sin egna blekvita lekamen med celluliter och bristningar.

    Då är det fantastiskt tur att man faktiskt kan skratta åt det hela och gå där ifrån.

    (Anmäl kommentar)

    21 november, 2009 kl 1:46

  28. anna

    Men. Titta på underkläderna. Inåtbuktande lår kan dra uppmärksamhet till sig. So can valkar på feta människor. Så finn fel med alla eller ägna koncentration åt att bedöma kläderna. Shitman.

    (Anmäl kommentar)

    21 november, 2009 kl 1:00

  29. Chris

    Nu har jag fan fått nog! Nyss läste jag om en gravid tjej som blivit våldtagen i hemmet. Nog med detta KVINNOFÖRTRYCKERI!!!! Det här är inte acceptabelt!! Vi borde starta en kampanj, en sida där tjejer och kvinnor kan förena sig!!

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 23:02

  30. G

    Visst, det är trist att inte alla möjliga modeller är med i reklam som denna. Men det jag stör mig mer på är de där underkläderna och HUR de vill att modeller ska föra sig. Hon är INTE anorektiskt smal! Jag har samma kroppsbyggnad och jag är inte anorektisk! Ända sedan jag var barn har folk haft åsikter om min kroppsbyggnad! De har tagit sig rätten att diskutera mina kroppsdelar och tagit på min kropp! Inga trevliga upplevelser! Jag tycker att det är förjäkligt att andra tycker att de har rätt att kritisera en för hur man ser ut! Jag tycker inte ens att man ska hålla på och ge positiva kommentarer kring hur folk ser ut, söt, fina ögonbryn, fint leende och sånt. Man kan inte rå för hur man ser ut och man är varken bättre eller sämre för att man är “vacker” eller “ful”.

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 22:04

  31. frida k

    som satt där men det skulle inte få mig att köpa det, för att jag måste själv gå till affären och testa varan och se om den har bra material”,
    “Det spelar ingen stor roll hur modellen ser ut, om klänningen är fin så går jag o kollar i affären och testar om den sitter bra.”

    Man visade även påhittade bilder där man fotat icke-modeller i olika miljöer. Dessa ansågs inte lockande. Responderna var mentalt inställda på att
    de inte såg ut som modellerna, men fanns känslan och närvaron där lockades man. Man vill köpa känslan av glamour, sexighet, lyxighet och att man unnar sig något…skämma bort sig själv.
    En mullig modell sänder inte ut de signalerna, snarare förmdelar man en politisk korrekthet.

    Gällande sjukhusräkningar. Följande finns att läsa hos folkhälsoinstitutet och scb.se. 2.500.000 är överviktiga.
    500.000 lider är så överviktiga att den är indirekt farlig, och 250.000 har så hög övervikt att de redan är sjuke eller kommer bli det inom kort.
    Samhällets kostnader för detta berä

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 21:59

  32. frida k

    Läser man på högskola studerar man undersökningar hur konsumenter respondar och agerar på olika typer av reklam, och innehållet i dem,
    (ex.telefoner, bilar, resor, kläder,skönhetsprodukter, mat osv.)

    Jag hänvisar jag gärna till de studier som gjorts på göteborg, malmö och halmstadhögskola. Där lät man responder titta på mode/skönhetsreklam
    och reagera på vad som visades. Ingen av responderna visste om syftet med undersökningen.

    Summan var att resonderna i första läget reagerade mest positivt till modeller de kunde indetifiera sig med. Kroppsform, utseende, miljö etc.
    I andra läget så responderna att om modellerna var smalare så skapades en viss distans, men var plagget lockande och miljön, så lockade detta till att gå till butiken och prova
    ut en storlek som passade. Det som var mest avgörande var miljön och situationen som modellen befann sig i.

    citat ur avhandlingen: “Omgivningen är lockande om man ser en modell som sitter på en strand, man kan önska att det vore en själv
    som satt där men det skulle inte få mig att köpa det, för att jag måste själv gå till affären och testa varan och se om den har bra material”,
    “Det spelar ingen stor roll hur modellen ser ut, om klänningen är fin så går jag o kollar i affären och testar om den sitter bra.”

    Man visade även påhittade bilder där man fotat icke-modeller i olika miljöer. Dessa ansågs inte lockande. Responderna var mentalt inställda på att
    de inte såg ut som modellerna, men fanns känslan och närvaron där lockades man. Man vill köpa känslan av glamour, sexighet, lyxighet och att man unnar sig något…skämma bort sig själv.
    En mullig modell sänder inte ut de signalerna, snarare förmdelar man en politisk korrekthet.

    Gällande sjukhusräkningar. Följande finns att läsa hos folkhälsoinstitutet och scb.se. 2.500.000 är överviktiga.
    500.000 lider är så överviktiga att den är indirekt farlig, och 250.000 har så hög övervikt att de redan är sjuke eller kommer bli det inom kort.
    Samhällets kostnader för detta beräknas till ca 8 miljarder, men kommer fördubblad de närmaste åren.
    Det finns ca 150.000 med ätstörningar, dvs anorexi, bullimi osv. Samhällets kostnader för detta beräknas till ca 350-400miljoner.

    Debatten om kost och hälsa spelar i allra högsta grad in. Precis som jag och flera med mig skriver så sköter man sin kropp som vuxen normalt frisk person blir man inte så smal som modellerna i annonserna, men man blir
    inte heller mullig eller “naturligt fet”.

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 21:58

  33. frida

    Statistik är naturligtvis omöjligt eftersom ytterst få företag har modeller som är mulliga, äldre osv…..och inte ens då är de oretuchade.
    Dove som du nämner…de modellerna är fotade och retuchade och efterbearbetade lika mycket som vilken H&M-modell som helst.

    Försäljningen för Dove går bra. Ryckigt, då den toppar just när media skriver om den. Om goodwill vore så bra som du antyder, skulle den dock sälja betydligt bättre.
    Varumärket hamnar i mittsegmentet. Det upplevs som tryggt och pålitilgt, men för osexigt, ospännande och oglamoröst.

    Det finns ganska många studier/undersökningar/avhandlingar i hur vi konsumenter agerar. Dessa är dessutom ställda ur olika perspektiv.
    Ser man ur reklam/marknadsförings perspektiv ser man undersökningar om man hur man skapar sälj, varumärkesvård och målgruppsrelationer.

    Clara till Frida: Jag skulle verkligen veta var du hittade försäljningsstatistiken från Dove ? Och vad vill du i så fall säga med den statistiken? Att det inte är ngn idé att klaga? Det är det absolut. H&M har gjort en rejäl upprycknig på sin miljösida efter starka påtryckningar från media och konsumenter. Det är självklart att de bryr oss om vad vi tycker. Vi är deras leverbröd. Vi SKA klaga och gnälla på allt vi inte är nöjda med. Annars sker ju ingar förändringar i samhället

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 21:54

  34. Stringtrosor – Västerbottens Folkblad | Fega Lindex och Gina

    […] Källa: http://www.folkbladet.nu/?p=161333 […]

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 21:39

  35. Linnea

    you go girl!

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 20:35

  36. maria

    Clara: Man kan inte vara naturligt fet. Övervikt, mullighet, trivelvikt, fetma,(kalla det vad du vill) beror på att man missköter sin kropp. Du som kristen borde läsa din biblen, så kommer du hitta en hel del i ämnet. Kortfattat: Man skall sköta och se sin kropp som ett tempel.

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 20:27

  37. maria

    Titti: Vi är inte skapade att vara feta heller. Vi är skapade till kroppsarbete, mycket sömn, sund kost, inget stress. Om man håller ordning på sin kropp blir man inte ens mullig.

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 20:21

  38. Titti

    TOPPEN! Så himla härligt med tjejer som reagerar!

    Kan man annat än bli störtlycklig att du vågar stå upp för den du är SKAPAD att vara?!

    Fortsätt så här!Oj, oj som såna tjejer som du behövs! Blessings!

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 19:05

  39. Titti

    TOPPEN! Så himla härligt med tjejer som reagerar! Bara älskar att du vågar stå upp för den du är SKAPAD

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 19:03

  40. sanna

    Jag tycker att modellen är normalviktig, har kanske ett BMI på 18,5 - 19, jag är själv lika smal, känner mig inte ett dugg anorektisk, är kärnfrisk och vig trots mina snart 50 år. Det är hälsosamt att vara smal - snart känner jag mig KRÄNKT! (ha ha - det är ju inne)får man inte vara naturligt smal?

    Clara till Sanna: Men hur kan du känna dig kränkt av det här? Jag frågar dig? OM du inte är anorektisk och ser ut likadan själv borde du ju inte ta åt dig ett dugg. Det är hälsosamt att vara hälsosam. Inte att vara smal nödvändigtvis. Om du känner dig kärnfrisk och vig är det bara att gratulera, fast jag förstår inte alls vad det har med saken att göra. Vi diskuterar inte enskilda personers vikt utan det faktum att de enda kvinnor man får se på bild är smala, ofta anorektiska. Det är ingen som är emot dig som smal och eftersom du konstaterat att du själv är lika smal kan du ju bara tacka din lyckliga stjärna för dina bra gener, så att just du råkar passa in i en mall så snäv att det inte är meningen att man ska få plats där

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 18:16

  41. frida k

    Det finns inget naturligt i att vara fet och överviktig, men det finns heller inget naturligt i att se ut som modellen. Majoriteten av sveriges tjejer ser inte ut som tjejen i annonsen. Men enl. all forskning, dietister, läkare, statistik etc. är också majoriteten av alla svenskar lätt överviktiga, och en betydande del såpass överviktiga att det kommer innebära hälsoproblem längre fram.

    Ingen reklam eller marknadsföring görs utan att man retuchar bort sådant som skulle kunna leda till att målgrupperna avstår köp. För ett företag som H&M, Lindex, Gina T etc. är det naturligtvis skitsvårt. Har de “naturligt feta” tjejer, så sjunker försäljningen, har man onaturligt smala tjejer ökar försäljningen. Ska man avstå från att sälja kläder, sparka folk, för att göra arga bloggare glada, som inte inser att debatten borde handla om hälsa och kost, istället för marknadsförare som photoshoppat?

    För min del får man se ut hur man vill…men betala gärna era egna sjukhusräkningar tack!

    Clara till Frida: Jag är väldigt nyfiken på att se vilken statistik du har på att feta inte kan sälja kläder? Normalviktiga då? Företag är beroende av sitt rykte och den goodwill som skapas när tidningar och företag har normala modeller (glamour, dove) måste betyda massor. Jag tror att du har köpt en myt som media försöker sälja på oss. Jag vet inte vilka sjukhusräkningar du syftar på? Anorektiska tjejers eller överviktiga? Debatten om hälsa och kost är en helt annan. Den har ingenting att göra med det faktum att alla som får synas i tidningarna ser i princip likadana ut. Dvs alldelens sjukligt smala.

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 18:01

  42. Gröna Anna

    @Jo: Det var jag som skrev det inlägget, och katalogen var från 2004, alltså bara fem år sen!
    @Clara: Underbart. Varför har det blivit så fult att vara kvinna? Jag länkar! http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.13109766

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 17:13

  43. Peter

    Skaffa lite självkänsla tjejer, snacka om storm i ett vattenglas. Sen är ju smala tjejer snyggast, det vet alla. Men man har svagt psyke om man börjar må dåligt om man ser modelltjejer´, det är tjejer själva som skapar idealen inte killarna, kom ihåg det.

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 17:00

  44. Tuss

    Word. Självklart, självklart finns det inga rätt eller fel angående kroppsform. Sanningen är relativ och ligger i betraktarens ögon. Enligt mig ska man inte visa på att det är rätt att vara varken det ena eller andra, utan att det finns så sjukt många olika utseenden. En blandning av feta, mellan, smala, kurviga, raka kroppar och allt annat som finns skulle sitta fint.

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 16:56

  45. Lillen

    BRA CLARA! När ska vi få se verkligheten på bild? Något representativt?

    /Trött ung man

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 16:21

  46. Misswar

    Jag vill inte vara för onaturligt smala, eller över retuscherade modeller. Men, du bad om ett förslag.
    Här är en bild från Glamour.
    http://aftonbloggen.blogg.se/2009/september/tanka-sig.html

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 16:15

  47. Lisa

    Så skönt att höra dig säga det där! …Eller jag menar se dig skriva det. Jag är så trött så trött på att se en mager kvinna åla sig runt eller mot något, i osköna underkläder av tveksam kvalité. Och nä, jag är fan inte avundsjuk på att hon har ett mellanrum mellan låren.

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 15:35

  48. Johanna

    En tanke jag slogs av en dag när jag var på dåligt humör var att jag skulle bojkotta alla klädbutiker med skyltdockor som är osunt smala.

    i samma sekund slogs jag av en annan tanke. I sådana fall skulle jag bli tvungen att bojkotta alla klädbutiker. Förrutom butiker för äldre kvinnor då, så att säga.

    Vad ska man göra? Blunda för skyltdockorna? Handla ändå?

    På något vis känns det förbannat att samtidigt som svenskarnas konsumtion av kläder ökar så blir modellerna bara smalare. Borde det inte vara tvärtom? borde vi inte bara bojkotta skitbutikerna när modellerna blir magrare?

    Tack och lov har jag hittat en klädbutik i Borlänge som inte kör på sopkvastar som skyltdockor. Och jag handlar second hand. Är så förbannat trött på det här idealsnacken, man är den man är men det är vi konsumenter som låter kedjorna hindra det. Vi har två alternativ, antingen fortsätter vi handla eller så hittar vi andra alternativ.

    Tack för ett så bra inlägg! Ser fram emot din jultidning! :)

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 15:14

  49. Requiem Pour Un Con

    “Och även om de är naturligt smala så tror jag det är ungefär 0% som ser ut som de här förmodligen ganska retuscherade modellerna. Den normala tjejen är inte pinnsmal!”
    Nu blir jag väl en av “jamarna” men jag skulle bara vilja svara till sandra som hade kommenterat detta. jag har mått rent av skit för min undervikt. jag har alltid varit under normalvikten och mitt bmi har legat på “farligt underviktig”. men inte har jag bantat. min kropp var så naturligt. tro mig. jag har varit pinnsmal. och då menar jag verkligen pinnsmal. sedan är det en annan sak med vilket ideal företagen visar. som ralph laurens senaste till exempel. det är ju bara sjukt eftersom att kvinnans midja är extremt retucherad. jag tycker att man ska visa både smala och kurviga. inte se ner på smala bara för att.

    Clara till Requiem Pour Un Con: Jag förstår att det kan vara så. Min storasyster är precis likadan som dig!. Det jag menade var att folk alltid drar upp detta som ett “motargument” i debatten. Men faktum är att vi skulle kunna ha enbart feta modeller i tio års tid utan att komma ens i närheten över hur många smala tjejer som syns på bild. Det är ingen som är mot smala tjejer. Men anorektiska tjejer som blir valda under just den premissen att de är onaturligt smala är fruktansvärt tröttsamt. Och speglar på inget sätt verkligheten. Och där tror jag att vi är överens, eller hur? :)

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 15:07

  50. matilda

    Vad är det för fel med att vara smal?

    Clara till Matilda: VEM har sagt att det är fel?

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 15:05

  51. Linn

    dom är så fega! snacka om att sänka kvinnor/unga tjejers självförtroende. Ska man leva efter en ideal bild som i verkligheten inte finns?! skulle inte tro de,,,, skulle inte tro de….

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 14:42

  52. cruella

    Katarina som skriver om målgrupp och den stora massan: Förklara då för mig varför M och L tar slut i ett huj nästan vilket plagg det än gäller på ex.vis HM medan där hänger massor kvar i de minsta storlekarna.

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 14:38

  53. Ida

    WORD! Så sjukt skönt att höra!

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 14:31

  54. Josefine

    Forts…

    Nu kan ju vissa undra vart jag vill komma med det jag skriver. Men jag anser det vara av största vikt att belysa att osunda tankar kring kropp och vikt går åt båda hållen, något man kanske inte alltid reflekterar över. Media (tidningar, modehusen etc) skapar en skev bild av hur man “ska” se ut för att anses vacker och snygg. Samtidigt ger också allmänheten (och media också) en bild av vad som anses som “normalt”. Jag anser att vi alla bör tänka över vilken bild vi ger yngre människor av vad som är normalt och icke-normalt. I jakten på att påverka i “rätt riktning”, kan man också omedvetet börja påverka fel..

    Utöver dessa extremt pinnsmala modeller (som många ggr ser allmänt sjuka ut), så är ett annat STORT problem all den retuschering som sker inom media. Verkligheten ser oftast betydligt annorlunda ut än vad den färdiga bilden visar. Och DET måste vi få barn och ungdomar att förstå. Nu har det t o m börjat ske retuschering av skolfoton på vissa håll i Sverige..

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 14:14

  55. Josefine

    Jag är en sån där “naturligt smal” tjej, men inte ens jag (trots min ynka vikt)ser ut som tjejen på bilden. När jag vrider och vänder på mig så bildas det veck både på ena och andra stället. Min hud på kroppen är inte totalt utslätad. När jag sätter mig ned så vill magen gärna rymma sin väg över byxlinningen. Celluliter har jag garanterat också. Jag är lite sådär päronformad och glad också (bredare höfter, tunnare överkropp).

    Jag har aldrig trivts med min smala kropp och ungdomsåren var riktigt jobbiga. Det var fult och äckligt att vara smal som mig och det fick jag också veta dagligen av både jämnåriga och vuxna. Jag började tillslut att hetsäta i jakten på att gå upp i vikt, resultatet blev rejäla magproblem som aldrig kommer bli riktigt bra igen.

    Nu som vuxen har jag accepterat den kropp jag har och det är inte heller förrens nu, när jag närmar mig 30-strecket som ämnesomsättningen saktat ner. Och jag kan tänka “Fan vad underbart att bli äldre och rundare!”.

    Forts. följer….

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 13:59

  56. Erikatt

    Hade precis nyss tänk exakt samma sak! TACK Clara du är bäst. “Lår som buktar inåt” haha klockrent. Det är verkligen hemskt! Jag trodde vi var påväg bort från de där pinniga idealen, men vissa verkar ju sträva efter att ha kvar dem! BUU säger vi åt det.

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 13:58

  57. jessica

    hej clara! jag är själv naturligt smal och kämpar alltid för att gå upp dom där extra kilona som gör mig mjukare, för det tycker jag är fint. ibland får man bara acceptera att man är skapt som man är skapt. men reklamen är något annat, dom kvinnorna ser inte alltid friska ut. eller lyckliga för den delen. fram för mer naturliga modeller, både kurviga och smala!

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 13:57

  58. jo

    Läste ett väldigt bra blogginlägg förra veckan, tyvärr minns jag inte var. Bloggerskan hade scannat in en HM katalog från…94? med bild på “normal” tjej, liten mage, vanliga lår. Hon jämförde detta med årets katalog. Jag gav genast mig själv en kram, klappade min fina mage och muttrade förbannelser över modeindustrin. Det går inte. Jag blir påverkad. Jag tycker jag ser… inte tjock, men inte smal ut. Missnöjd. Ska de fortsätta så här få de ju använda dockor av tandpetare om några år..

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 13:56

  59. Ida

    Det er så godt å lese sånne innlegg. Når man faktisk begynner å føle seg mindre verdifull fordi man har kvinnelige former fremfor lår som går innover, da er det så utrolig fint å komme over en blogg som dette. Du er et fantastisk bra forbilde Underbara Clara!

    Har skrevet et lite innlegg om deg på bloggen min.

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 13:53

  60. annelie

    för ganska så precis ett år sedan kämpade jag som en vilde för att gå upp i vikt. femtinio kilo var jag nere på till mina nästan en och sjuttio. ändå, i den strävan kände jag mig lyckad för att jag vägde så lite, fastän att jag tyckte att jag såg rätt så äckligt benig ut. det konstiga är bara att jag aldrig har KÄNT mig så tjock som då. nu väger jag nio kilo över vad jag vägde då, och ser jag på vågen tänker jag att “attans, dags att tappa lite?” för att det liksom är lyckat på ett väldigt vrickat sätt att väga lite. det motsägelsefulla är dock detta: att jag aldrig har känt mig så snygg som nu. slutsats: vågen får fara åt fanders.

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 13:51

  61. Katarina

    Hm, varför har så många ett behov av att identifiera sig med fotografier av andra personer (ofta retuscherade) eller av skyltdockor?? Alla vet vi precis hur vi ser ut och kan välja att köpa precis de kläder vi vill (om man har råd…ett större samhällsproblem än skyldockor och en annan diskussion…). Så länge man håller sig till massproducerade plagg så kommer dessa alltid att vara anpassade till den stora massan, för att hålla kostnader nere (hör inte att någon klagar på att det är för billigt på H&M…). De 10% (5% över “normal”storlek resp 5% under “normal”storlek) som hamnar utanför får tyvärr inse att vinst i dessa bolag styr, och att det blir för kostsamt att anpassa en hel kollektion till denna grupp statistiska “outliers” (ja, det heter så). Älska er själva och acceptera att marknadskrafter styr urvalet i massproducerat, det är därför det är billigt. Kanske lära sig sy själv? Då blir det ju precis som man vill ha det, på sin egen älskade kropp.

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 13:50

  62. Den där D

    Jag är 37 och borde vara “nöjd” med min kropp. Vältränad och ganska smal (om det nu är det man strävar efter). Ändå får jag en obehagskänsla när jag ser den nya modellen för Gina. Jag kommer ALDRIG och har ALDRIG sett ut sådär. Precis som du skriver, VEM identifierar sig med det? Och JÄVLAR va bra skrivet det där med att vi aldrig ser “naturligt feta” i reklamen. Huvudet på spiken!Tröttnar aldrig media på smalhetsen?! Undrar vilket företag som kommer vara banbrytande. Skulle vara kul å se DIG i ngn reklam, du är en “vanlig” men klok tjej som är en bra förebild. Jag delar inte din tro men en hel del annat! kram!

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 13:43

  63. hanna-mia

    du skriver så himla bra och ärligt! åh, vad jag gillart! jag håller med dig i det du skriver! jag tycker det är hemskt att alla modeller ska vara så hejdlöst smala, varför? företag lär ju förlora väldigt många kunder på det. fatta om dom skulle blanda modeller med alla möjliga former och storlekar, det skulle ju ge dom fler kunder!! tänk vad härligt det skulle vara.. vad välkommen ALLA skulle känna sig och vad glad man skulle bli. och vilket bra självförtroende man skulle få. suck, den här världen är helt sjukt galen.

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 13:38

  64. Maja

    Och har ni märkt att Doves modeller börjar bli smalare igen? Ni vet, efter deras “Campaign för REAL beauty”. Nu är tydligen inte real beauty inne längre så nu blir modellerna smalare och smalare för varje ny reklam! Tacka vet jag Gudrun Sjödén, som har blandad kompott i sitt modellval, och vad jag vet alltid har haft det. Ska man sälja kläder så är det kläderna som ska stå i fokus, inte modellskrället!

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 13:26

  65. camilla

    Tack för att det är fler än jag som tycker så! Är hemskt att de visar en felaktig bild av kvinnor! Speciellt Gina tricot där främst yngre kvinnor handlar kläder. Vilken syn får de på kroppsidealet? Bra att du ryter ifrån!

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 13:16

  66. sofia

    TACK CLARA LIDSTRÖM. DU ÄR SÅ HIMLA BRA.

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 12:59

  67. Sofia

    Det jag reagerar på i de här sammanhangen och diskussionerna är att man alltid behöver ge alla modeller utom de här en etikett, som “vanliga”, “mulliga” eller “kurviga”. Missförstå mig rätt, jag förstår att man skriver så här i tex kommentarer här, men att ett företag gör en stor grej av att “Vi har VANLIGA modeller i vår nya underklädeskampanj” får mig lite irriterad. När man inte behöver skrika ut det eller slå sig på bröstet längre, DÅ är världen på rätt väg tycker jag… vad tycker ni?

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 12:52

  68. Sandra

    Håller med! Jag kan hålla med jamarna som säger att det finns tjejer som är naturligt smala också, och sen kan jag kontra dem med att säga att det inte är de tjejerna som är majoriteten i samhället. Och även om de är naturligt smala så tror jag det är ungefär 0% som ser ut som de här förmodligen ganska retuscherade modellerna. Den normala tjejen är inte pinnsmal! Den normala tjejen har kurvor! Det är viktigt för små tjejer, och för stora tjejer, att förstå att den verkliga världen inte ser ut som en Gina Tricot- modell, eller modeller, som alla har likadana kroppar som drar barnstorlek. Min pappa brukar säga att när man är en vuxen kvinna så ska man se ut som en vuxen kvinna, inte som ett barn.

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 12:40

  69. johanna

    Jag känner endast två som har “modellkropp”, en är så naturligt och den andra har ätstörningar…

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 12:33

  70. Linnéa

    Tack Clara! Bra inlägg! / Linnéa

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 12:22

  71. Fröken K

    Helt enig med dig. Du för göra en egen kollektion med kläder och låta damer med större omfång stå modell. Det skulle du klara, Clara. :)

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 12:16

  72. Linda K

    Jag blir också så fruktansvärt irriterad på alla dessa utmärglade kroppar i media. Den bästa reklamen på många år har varit Dove reklamen där de använde sig av “normala” modeller med lite kurvor. Hela den kvinnliga skönheten sitter i hur kroppen svänger sig och är olika mans kroppen. Om det är taniga kroppar de vill åt skulle de lika gärna kunna använda sig av tonårskillars kroppar eller smala mäns. Mer kurviga, naturliga kvinnor åt folket!

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 12:14

  73. Michaela Pålsson

    Helt rätt Clara! Första gången jag såg reklamen för Ginas underkläder tänkte jag: W T F ???!! Ginas målgrupp är ändå väldigt unga tjejer. Det är inte ok att ha modell som denna när man riktar sig till en sådan målgrupp.

    I dag på väg till jobbet satt jag mitt emot en såndan förbaskat snygg och cool brud. Jag ville berätta för henne hur cool jag tyckte att hon var men hon sov hela tiden så det gick inte. Hon var otroligt snyggt klädd och inte alls som man kanske kan förvänta sig här i Stockholm så där smal utan riktigt fyllig. Henne skulle Gina ha haft i sin reklam! Jag hade gärna velat se ut som henne!

    Clara du är så bra! Fortsätt att vara som du är. Jag är 7 år äldre än dig men du är en föreblid för mig. Tack och Kram.

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 12:13

  74. Viktoria igen

    (fick inte plats i förra inlägget)

    100 POÄNG TILL DIG CLARA. HEJA HEJA!

    btw är jag 172 och väger 82kg. lite hull hit och dit men vafan, som min pojk säger, det måste ju faktiskt finnas något att ta i! :)

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 12:05

  75. Viktoria

    Jag har alltid kunnat ha H&M’s 42.Nu har de minskat på storlekarna och nu har jag 44 helt plötsligt, som jag inte ens får på mig!Så nu äre BiB och ett fåtal Lindex kläder som jag får pimpa till själv eftersom jag,som 18åring inte vill ha skogsgröna långkjolar till fötterna och jeansklänningar.Min pojk blir sjukt galen,för jag blir så less av att prova kläder.En skyltdocka de hade på h&m inne i stan var så smal att revbenen hade gjutits av. Tröjan som satt på var storlek 34.Det roliga var att på dockans rygg var tröjan ihopvikt tre veck med nålar så den skulle sitta, 34 var alltså för stort för skyltdockan. DÅ, DÅ har det gått alldels för långt. Min pojk blev rasande och frågade hon i kassan varför de har gjort sådär med dockan och varför det inte har större storlekar till “yngre”Vi fick svar:Om det finns stora kläder till unga så kanske det glömmer bort att tänka på dens vikt och inte bryr sig.(?)Men mindre storlekar kan ni göra?sa min pojk. “Ja, man kanske har en syster som förebild”

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 12:02

  76. Ingrid

    Bra skrivet Clara! Snart vänder det, det måste det göra.

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 11:56

  77. Moa - En magisk purt til en anan värd

    Kunde inte hålla med dig mer. Kom att tänka på igår att smal-tjock som jag en gång tänkte var en skala liksom, numera inte är det på samma sätt. Smäl är liksom normen och tjock är allt som minsta lilla putar ut. Jösses!

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 11:36

  78. erica r.

    jag håller fullständigt med om att det vore trevligt att få se vanligt folk i reklamen, annonserna, tv mm, tror det är långt kvar tills det blir allmängiltigt dock, skulle man på nåt sätt kunna få dom att till å börja med bara sluta retuchera bilderna så skulle vi ha kommit långt på väg.

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 11:34

  79. Ninas modeblogg, utan mode

    Igår när jag var på H&M såg jag att kläderna, storlek XS, på skyltdockorna var nålade i ryggen för att skyltdockan var för smal. Samma sak när jag praoade på Åhléns. Det är så dåligt!

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 11:22

  80. Cec

    Vad sägs om att Lindex ska sälja en klädkollektion som enbart finns i storlekarna S och M?! Alla, oavsett storlek, ska kunna hitta plagg som passar dem. Det ska finnas plagg i alla storlekar. Grrrrrrr.
    Heja Clara!

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 11:19

  81. Karin

    HAHA! Du är ju så underbar! Blir alldeles varm i magen när jag läser vad du skriver. Tack!

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 11:18

  82. Popruta

    Just när det kommer till underkläder är det ju ännu mera dumt med pinnmodeller.. vart är formerna liksom? Är det inte meningen att de ska fylla ut bhn? Trosan? De kan ju lika gärna klä en planka.

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 11:16

  83. Anna

    Tack för att du finns Clara, jag är 19 år och blir för varje dag lite mera stolt över att jag har lår, höfter och ass.
    PS igår beställde jag din jultidning, kan knappt bärga mig tills den kommer!

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 11:15

  84. Emmie

    TACK!!!!!!! underbara clara för att du är så enormt klok! och för att du uppmärksammar detta hemska
    fenomen!

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 11:12

  85. Maja

    Heja Clara!!!

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 10:55

  86. Åsa

    Heja Clara!!

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 10:53

  87. Chris

    Det här blev jag så glad av så jag mejlade och tackade den tyska tidningen! :))

    ” Fashion Magazine Dumps Skinny Models

    The German women’s magazine “Brigitte” announced a “no model campaign” last month, saying they will no longer be using professional models for their magazine photos. And, Brigitte is not the first to
    Thursday, 12 November 2009″

    (Good News Network)

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 10:49

  88. Emeli

    Så j-a bra! Man tänker ju sig att Lindex o Gina ska vara för oss vanliga dödliga, men shit vad de förstör för sig själva när de gör såhär. För inte tror jag att retuchade låtsasbrudar shoppar. Vad tänker företagen med egentligen?

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 10:47

  89. Anna

    Tack för att du finns Clara, jag är 19 år och blir för varje dag lite mera stolt över att jag har lår, höfter och ass.
    PS. igår beställde jag din jultidning, kan knappt bärga mig tills den kommer D.S

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 10:45

  90. alma

    Kunde inte sagt det bättre själv! jag fattar inte att vi inte kommit längre… damernas, elle, alla modeföretag, fortfarande bara en sorts kropp representerars.

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 10:42

  91. Ingrid

    Jaaa! Åh, jag blir så trött att jag vill gräva ner mig. Eller gräva ner de där reklamkampanjerna så ingen människa behöver se dem.

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 10:39

  92. Veronica

    Darfor att all reklam ar “eskapism” byggt pa dagens ideal. De som planerar de dar fotosessionerna och valjer modell, valjer utifran dagens ideal som ar nedtryckt i halsen pa alla flickor nufortiden. Darfor valjer de en smal modell for att det ar inte ar underkladerna unga tjejer vill ha idag, utan kroppen.

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 10:37

  93. Sofia

    VÄL TALAT!!! Äntligen!

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 10:34

  94. smultron

    Hade en normalstor kvinna legat och poserat i små stringtrosor på det där viset hade förmodligen folk satt kvällsmackan i halsen ;)

    Jag har en tonårsdotter som jag till varje pris vill ska ha en sund kroppsuppfattning. Det är inte det lättaste. Att vara nöjd själv med kroppen efter att ha fött fyra barn blir därför oerhört viktigt att förmedla.

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 10:28

  95. cruella

    Det som nästan är ännu sjukare är förstås att de antydningar om friskt hull som ofta finns även på den smalaste kropp i form av ett veck, en utbuktning, p-shoppas bort. Väldigt tydligt på de här bilderna, folk ser mer och mer animerade ut. Man orkar inte ens göra det snyggt och trovärdigt längre, intressant i sig.

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 10:27

  96. Smygbloggaren

    Clara, gillar ditt “kom inte och jama..”, för tjatet om naturligt smala tjejer kommer verkligen alltid fram när man skriver kritiskt om magra modeller. Men att någon eller några enstaka personer är så där smala naturligt berättigar verkligen inte att ALLA modeller som får synas är smala som stickor.

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 10:23

  97. Em

    W.O.R.D!!!! Herregud, man kan ju knappt kolla på reklam längre utan att tvingas stålsätta sig med ”jag duger som jag är, det är retuscherat, det är inte normalt att se ut så där, bla bla”… Och då är jag ändå vuxen och hyfsat självsäker. Det är så hemskt!!

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 10:22

  98. Annsofi

    Hej Clara,
    Håller helt med dig. Och det sorgligaste är väl att inte ens de här smala (och för övrigt vackra) tjejerna duger, de är med all sannolikhet redigerade. Ge oss Vanliga människor som modeller och visa dem som de är. Varför är det så svårt??
    /Annsofi

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 10:21

  99. Josefin

    Hear hear!

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 10:18

  100. J

    Jag håller fullständigt med dig!!!Visa normala människor med lite hull!!

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 10:18

  101. Anna

    Jag är också trött på folk som gnäller om att “det visst finns naturligt smala tjejer”. Jag menar, hur vanliga är dom efter puberteten? Och är de dom man ska se upp till? Så himla sant som du säger, fegt!

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 10:15

  102. Malin Harju på Ekoblogg

    Fy f-n vad du är bra! Världen behöver fler Claror!

    Kramalin

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 10:06

  103. Ewelyn

    tack för detta inlägg, precis vad jag tänkte när jag såg reklamen på tv. Tack!

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 10:03

  104. Emma Linder

    Jag håller fullständigt med dig Clara! Du e bäst :)

    (Anmäl kommentar)

    20 november, 2009 kl 10:01

Vi välkomnar våra läsares röster i debatten och är angelägna om att en mångfald av röster och åsikter kommer till tals på folkbladet.nu. För att kunna delta i samtalet på ett sätt som bidrar till konversationen för dina medläsare vill vi att du känner till våra regler: Vi accepterar inte provocerande, nedsättande eller generaliserande omdömen om ras,religion, språk, kön eller sexuell läggning. Angrepp på enskilda individer accepteras inte och det är inte heller tillåtet att spekulera eller ta ställning i skuldfrågan i artiklar om brott eller olyckor. Dina kommentarer kan komma att publiceras i vår papperstidning. Tänk på att om du gör ett inlägg som strider mot lagen så kan du själv komma att hållas ansvarig för det. I och med att du klickar på "Skicka kommentar" medger du att du har läst och godkänt reglerna gällande kommentering.
Kommentera

(säkerhetsfråga mot spam)

Nä nu har det hänt igen

Nä, nu har det hänt igen. För att förtydliga.

Till de som blev arga, ledsna eller kränkta över att jag skrev illa om mikrovågsugnar i förra inlägget ber jag om ursäkt. Jag visste inte att så många mikrovågsugnar läser min blogg.

För visst är ni väl mikrovågsugnar? Hur kan ni annars bli arga över att jag är nedlåtande mot Er? Jag nämnde ju inte er i inlägget. Antingen är ni mikrovågsugnar eller så identifierar ni er så starkt med er ugn att ni inte klarar av att den blir kritiserad, för då tror ni att någon kritiserar er?

 Har ni mer sorg, ilska, besvikelse, hatmail eller okvädningsord på lager åt mig - langa hit dem. Jag blir inte ledsen. Era åsikter har inget med mig att göra.  Jag önskar bara att ni kunde resonera likadant.

 

Busar, banker och bonusar

Visste ni att under krisåret 2009 har SE Banken avsatt mer pengar till chefsbonusar är vad de kommer göra i vinst? Samma sak gäller förlusttyngda Swedbank. Under detta år har bankbonusarna tom. ökat! Trots att vi är mitt uppe i en finanskris orsakad av -just det - bankerna. Jag är så väldigt glad att jag lämnat Swedbank. Har noll och intet förtroende för dem. Vi är istället med i den medlemsägda banken JAK. Där kan man låna pengar utan ränta och det var på det sättet vi köpte vårat hus. Samtidigt sparar vi våra pengar där och möjliggör således att andra kan låna av oss utan ränta. Det känns bara helrätt! Dock måste man ju också vara med i en traditionell bank för att kunna använda kontokort och få sin lön utbetald. Då valde vi Icabanken. Mest för att de har supersnabb internetservice. Du kan utföra precis alla dina tjänster via nätet, det är aldrig telefonkö och det är öppet dygnet runt. Sådant gör mig lite gladare. När man vill fråga Swedbank någonting sitter man i telefonkö i en halvtimme för att sedan få reda på att den där frågan kan vi inte svara på över telefon. Du får komma till vårat kontor istället. Det stängde dock för en halvtimma sedan och ligger fem mil bort. Hooray!

Inavel i modevärlden

Jag slutar aldrig förvånas över inavlade svenska Elle. Pinsamt ofta kramas samma personer ihjäl i alla deras tidningar. Ett exempel är Lovisa Burfitt. När jag fortfarande läste ELLE så stod det om henne i var och vartannat nummer. Undrar om någon på redaktionen är bästa kompis med Burfitt? Inte för att hon inte är bra, men kom igen. Det finns ju andra som är ännu bättre. Nu har de  i alla fall utsett årets bäst klädda. Och på listan med de bäst klädda har de placerat Elsa Billgren som Årets Vintage, Ida Pyk som Årets t-shirt och Filippa Berg som Årets bohem. Krystade genrer? Jamen alla tre bloggar ju på ELLE.se! Då måste de inkluderas. Men missförstå mig inte. Jag tycker till exempel att valet av fantastiska Elsa Billgren är klockrent. Men alltihop sammantaget gör att Elle känns inskränkt och oseriöst. Ungefär som resten av modesverige. Sällan eller aldrig skrivs kritiska recensioner av svenskt mode. I alla fall aldrig av svenska modejournalister. De stryker bara medhårs. Jämför man dem med svenska nöjesskribenter förstår man snart hur absurt det är. Där råder nämligen ingen brist på folk som har åsikter.

Men den svenska modeindustrin utgörs av en liten klick där ingen vill stöta sig med någon för alla känner alla. Journalisten är bästa kompis med  grundaren av det kända märket vars lillebrors flickvän är en känd stylist vars bästa kompis driver en stor modeblogg på den kända tidningen…ja så fortsätter det i all oändlighet.  Kanske är det därför jag inte längre läser svenska modemagasin?

Expressen, husmödrar och allt det där

Isabelle Ståhl skriver en debattartikel i Expressen om hemmafrutrenden.

“Plötsligt vill trendiga bloggtjejer som Underbaraclara och Niotillfem laga perfekt glaserade muffins ur mormors kokbok och sy lapptäcken och väggbonader, snarare än att gå ut och festa och förverkliga sig själva. Att gifta sig ungt, ha puffiga kjolar har blivit hippt igen.”

Jag slutar aldrig förvåna mig över att kvinnligt självförverkligande bara får se ut på ett enda sätt för att vara rätt. Hur frigörande är det?  Många människor som inte tänkt längre än näsan räcker tror att självförverkligande alltid ligger i att festa, vara sexuellt frigjord samt göra karriär i en stor stad. Jag kommer från en vanlig svennebanan-bakgrund. Den största revolt jag kunde göra mot allt som förväntades av mig var att bli frälst, gifta mig ung, och flytta ut på landet. Visst hade jag kunnat dra till Stockholm, hyrt en lägenhet i andrahand och tagit ett extrajobb för att finansiera mitt festande.  Men då  jag inte sysslat med mitt självförverkligande. Då hade jag sysslat med någon annans. Jag hade absolut inte haft  den karriär eller den inkomst jag har idag. Och jag vet att jag hade varit väldigt olycklig.

Det händer rätt ofta att jag får kritik, i synnerhet av folk som kallar sig mina sk bloggvänner. Syrliga inlägg om att husmorsbloggar är bakåtsträvande. Det tar jag med ro. För jag vet att jag minst av allt är bakåtsträvande. Dels för att jag är en av få stora bloggare som ens skriver om feminism och berör dessa svåra frågor. Men framförallt för att jag är ett bra exempel på någon som förverkligat sin egen dröm. Inte någon annans.


Fega Lindex och Gina

b4y6lzxwu3fpcwsk6vap1rc7pile9zm.jpg

 

Jag förstår mig inte på Gina Tricots val av underklädesmodell. Är det meningen att de hundratusentals kvinnor som handlar där ska kunna identifiera sig med den här tjejen? Hon som har lår som buktar inåt?

Eller Lindex val av Caroline Winberg som modell för märket. Som är så smal att hon snart går av.

 

Förbannade fega skitföretag. De gömmer sig bakom anorektiska tjejer för att låna lite status till sina högst mediokra plagg. För en riktigt smal brud skänker den där moderiktiga känslan som plaggen i sig inte förmår göra. Trä vad skit som helst över huvudet på en modell. Det kan vara en sopsäck, eller en lappkåta. Addera snorhöga klackar och kalla det för faaaashion!

 

Ps.  Kom inte och jama om att “det finns faktiskt tjejer som är så där naturligt smala….” för det skiter jag ärligt talat i. Jag skulle vilja se några riktigt naturligt feta människor. I en enda annons. Någonsin.

Kan det går för sig? VA ?!

 

Förresten. Apropå det. Kolla här på något sjukt

När det är män som slår…

 Jag går på dagis och en av pojkarna använder fula ord som jag inte förstår. Knulla. Fitta. Jag är rädd för honom trots att han bara är tre år gammal.  När hans mamma hämtar honom har hon ett blåöga

 

Jag går i första klass när en kompis berättar att en man ringt till henne när hon varit ensam hemma. Han ville fotografera henne naken. Hon förstår inte varför.

 

 Jag går i högstadiet och folk skvallrar om killen som står åtalad för gruppvåldtäkt. Många tvekar och säger; fast den där tjejen knullar ju runt med alla…

 

Jag och min syster är i Barcelona. Vi sitter på en parkbänk och dricker kaffe. En bit därifrån står en ung man med en cykel. Han verkade vänta på något, för han har stått där länge. Plötsligt upptäcker jag att han har snoppen framme. Han tillfredsställer sig själv medan han ser på oss. Jag blir så djuriskt djävla förbannad. Så jag reser mig upp och går fram och säger fy fan du är så djävla vidrig och dessutom har du en liten snopp. Jag känner mig lite tuffare men på kvällen kan jag inte somna

 

Jag jobbar i butik och när jag ska hem sent är det kolsvart ute. Jag är rädd. Alla talar om hagamannen. En kund berättar att hon tar kökskniven med sig när hon ska slänga soporna. Och en natt när hon är hon ute möter hon en man som hon inbillar sig är hagamannen. I vild skräck rusar hon hem.

 

 Jag väntar på tunnelbanan. En kvinna kommer gående. Hon är fint fixad i håret och bär mörka solglasögon. Men någonting i hennes gångstil avslöjar henne. Hon verkar ha ont i höften. Och över munnen syns stora svarta märken. Omsorgsfullt översminkade

 

Kvinnovåld, säger de. Är en kvinnofråga.

Hur kan det vara en kvinnofråga när det är männen som slår?

Inrednings-pms

Det här är det värsta jag vet. När man köper ett gammalt hus och sliter ut allt som är fint. Spegeldörrar, roliga tapeter, udda kakel. Målar hela skiten vitt och lägger in trägolv. Som att våldta huset ju! Sedan säljer man det dyrt när husets själ är ordentligt fördriven

 

En annan sak jag stör mig på är alla helvita hem i inredningstidningarna. Man säger “vi ville bevara den gamla lantliga stilen så vi målade allting vitt”

 

Fel fel fel. Det fanns ingen förr i tiden som var så korka att hon målade allting vitt. Då blev ju allt skitigt! Så otroligt opraktiskt. Det var murrigt och mörkt och så var det med den saken. Måla gärna vitt om ni vill. Men det är ett modernt påfund.

 

Jahaja. Här fick ni en dos inrednings-pms till livs på kvällskanten.

Jättetrevlig och dum i hela huvudet

gum.jpg

Vet du vad jag tycker om dig som läser?

Jo att du som inte är kristen är en idiot!

Tänka sig. Vilket hallaballå det skulle bli om jag skrev så. Ändå är det många många som behagar skriva så till mig. Att jag är en idiot som är kristen.  Någon påpekar att jag verkar vara för smart för att vara kristen. Vissa undrar hur jag som är så “himla vettig” kan vara så knäpp att jag tror på Gud.

Då har jag bara en liten fråga till er: Har det aldrig slagit er att anledningen till att just jag är en sådan “vettig tjej” kanske är att jag är kristen? Att det går hand i hand hos mig.  Även fast du kanske inte tror det.

Människor är inte legofigurer som man enkelt kan plocka isär i olika bitar.  Vi är virvlande sockerkakssmetar. Det går inte att skilja gulan från vitan och mjölet från sockret. Vissa saker är oskiljaktiga.

Och att säga så där till mig är lika logiskt som att säga till någon: Du är jättetrevlig och dum i hela huvudet.

 Ni har all rätt i världen att tycka att jag är dum i huvudet. Varsågod. Men ifall ni tycker att jag är vettig så får ni bara acceptera att det finns vettiga människor som tror på Gud. Så det så!

Annons

Bullar i kinden och solsken i blick

Det tråkigaste med seriestarter och säsongspremiärer är att man upptäcker hur mycket fett alla kvinnor sprutat in i kinderna under sommaruppehållet. Alla kända kvinnor ser numera ut som riktiga babyfaces. Fett i kinderna är grejen liksom. Madonna är ett bra exempel på de onaturliga bullarna. Carolina Gynning  ett annat.

 

Fast det är varken givande eller kul att peka finger åt andra kvinnor. Det intressanta är ju förstås att fundera på varför branchen vill att vuxna kvinnor ska ha lika mycket fett i kinderna som en nyfödd bebis. Och lika lite kroppsbehåring.

 

Valfrihet är friheten att slippa välja

Vi som är födda på 80 och 90-talet har vuxit upp med budskapet att den högsta lyckan som finns är valfrihet. Elevens val, gymnasielinje, klassinriktning. Vi laddar hem teveserier när det passar oss. Vi väljer vad vi vill se och när vi vill se det. Vi har växt upp med söndagsöppet, Seven Eleven, ja till och med öppet på julafton. Men vet ni vad jag har upptäckt? Det finns en stor glädje i att inte behöva välja.

 

Där vi bor finns det bara en liten affär. Allt jag vill ha finns inte där. Och det är bara att acceptera. Jag springer inte runt i andra mataffärer utan gillar läget. Om jag blir sugen på godis klockan åtta på tisdagskvällen är butiken stängd. Vill jag ha godis måste jag köra flera mil och då struntar jag i det.  Jag måste inte själv kämpa med min karaktär och vela hit och dit. Beslutet är redan fattat och det är underbart. Den dag jag vill skicka mina barn till skolan så måste jag inte grubbla och utvärdera ett tiotal. Det finns ett enda alternativ och jag kan först försöka vara nöjd med det.

 

Valfrihet är inte höjden av lycka.

Valfrihet är inte höjden av olycka.

Men friheten att ibland slippa välja. Det är bra grejer det.

babynytt.jpg

Vem orkar bli arg på Kissie?

Det tröttaste jag vet är bloggar som bara provocerar. Jag har mycket svårt att bli upprörd på varken Kissie, Dessie eller Blondinbella. Vissa av sakerna de skriver skulle man kunna gå i taket av. Men när någon så uppenbart bara vill provocera så blir man ju såklart inte ett dugg provocerad. Om en i övrigt vettig människa skrev det som tex Kissie skriver så skulle jag kanske reagera. Men i det här faller så känner jag mest ett starkt behov av att gäspa. Det är inte meningen att vara nedlåtande eller hånfull. Jag har ingenting alls emot Kissie. Hon är bara genuint ointressant. Gör mig varken arg eller upprörd. Jag känner mig likgiltig.

Jag hoppas och tror att den här typen av bloggar så småningom kommer ta kål på sig själva. För det är lite samma sak som med Big Brother. Första åren var det väldigt spännande. Sensationellt att se någon pippa och snacka skit i tv. Men ganska snart så kände man istället den där bekanta känslan av trötthet.

 När någonting har som enda poäng att chockera och provocera finns det ett tydligt bäst före datum. Snart är läsarna mättade. De har vant sig. Slutat bli chockerade. Och slutar läsa.

 Alex Schulman gick från att vara “nätmobbare” till fin familjefar i bloggvärlden. Och han har aldrig haft fler läsare. Det om något bevisar väl min tes.

Full av skit och solsken

Några av er som läser verkar sitta därhemma och tänka

Den där Underbaraclara, hon är inte så god och from som hon vill verka. Ni sitter nog därhemma och känner er anklagade.  Hon med sin höga moral, hon som ska verka så kristen, hon som ska vara så himla duktig, hon är minsann inte ett dugg bättre än mig.

 

Och så fort jag gör eller skriver något minsta tvivelaktigt så blir ni skadeglada! Triumferade skadeglada. Ni insinuerar att jag är omoralisk och falsk. Ni påstår att jag är fördömande.  Att jag utger mig för att vara bättre än jag är. Att jag är beviset på att kristna inte alls är bättre än andra människor. Och alltid lyser er skadeglädje igenom. Du är minsann inte så djävla bra som du tror.  Du är inte bättre än mig.

 

Men hörni. Jag har en nyhet till er :

JAG ÄR INTE BÄTTRE. JAG ÄR INTE PERFEKT. JAG ÄR MEDVETEN OCH HÖGST VILLIG ATT ERKÄNNA DET

I sjäva verker är alla utom just ni medvetna om det.  Jag har aldrig påstått att jag är bättre än er. Varken jag eller någon annan normal läsare av den här bloggen tror att jag är perfekt. Så sluta sparka in öppna dörrar. Sluta triumfera när jag klantar mig. Det finns inget att triumfera över. Jag erkänner direkt.

 

Det  verkar dock som att ni bli provocerade av mina livsval. Ni tror kanske att jag dömer alla som inte är kristna, nykterister, och äter ekologiskt?  Och eftersom ni tror att jag fördömer er så skyndar ni er att fördöma mig. För säkerhetsskull.

 

Men ni lägger av med det nu va? Det finns inga perfekta människor. Kristna är inte perfekta. Kristna erkänner att de är ofullkomliga. Det är därför vi behöver Gud!

Vi är alla fulla av både skit och solsken

Dagens dummaste citat

Sagt om Vanna Rosenberg i allt om barn:

Hon är tjejen från fina akademikerfamiljen som lyckats bli en av våra få riktigt roliga kvinnliga skådisar

Till skillnad från alla riktigt roliga manliga skådisar som det dräller av, eller?

Fula feta lögner

När jag blir intervjuvad får jag nästan alltid frågan: Vad är dina bästa bloggtips?

 

Då brukar jag svara någonting politisk korrekt som typ:

Skriv om det du brinner för

Nischa dig

Ta mycket bilder

 

men allt det där är ju en ful fet lögn. Det finns tre bra knep om du vill blir en stor bloggare:

Du ska vara

smal

snygg

och rik

 

Bloggvärlden är precis lika ytlig som verkligheten.

Fast ggr hundra ungefär

 

Det spelar ingen roll om du har en gullig vintagestil eller en plastig Gynninglook. Om du skriver om polkadots eller läppförstoringar. Dessa tre kriterier finns där ändå. Och även fast ingen kan förstå var dina pengar kommer ifrån ska du spendera dem som om du vore rik.

 Måste. hämta. spypåse

När jag tar Jan Björklund i örat…

En politiker som gör mig alldeles matt av ilska är Jan Björklund. Har aldrig hört någon så okunnig politiker. Han kan ingenting om hur barn och inlärning fungerar och verkar vara ute efter att skapa segregation i samhället med skolpolitiken from hell. I alla fall. Nu har han lagt fram ett nytt förslag som säger att man inte längre ska ha möjlighet att läsa upp sina gymnasiebetyg på komvux. För att det är slöseri med samhällets resurser. Detta kan vara ett av de sämre förslag han klämt fram. Det finns många anledningar till varför man kan behöva läsa upp sina gymnasiebetyg. Det beror inte på att svenska ungdomar är slöa idioter.  Man kan till exempel drabbas av sjukdom eller personliga kriser. Och det ska man inte straffas för. Jag mådde väldigt dåligt under gymnasiet eftersom att min mamma var sjuk. Det gjorde att jag inte orkade plugga särskilt mycket och därigenom  fick jag sämre betyg. Om jag skulle vilja bli psykolog eller jurist skulle jag behöva läsa upp mina betyg. Men med Jan Björklunds förslag så går det inte.

 

En av mina hjärtefrågor är längtan efter ett tryggt och medmänskligt Sverige. Jag vet att det är en klyscha. Men den är ju sann. Ett samhälle som låter människor få fler chanser. Som inte krossar lågstadiebarns självkänsla genom att införa betyg från ettan. Som inte gör det svårt att vidarutbilda sig. Att förändra sig. Utvecklas. För fler chanser är aldrig slöseri med samhällets resurser. Tvärtom den bästa inversteringen.

 

Jag har god lust att ta den där Jan Björklund hårt i örat och ge honom bakläxa, kvarsittning, skamvrån, smisk på stjärten och alla möjliga förlegade metoder som brukade användas för att bestraffa skolbarn förr i tiden

Men jag är till skillnad från Janne inte så förtjust i gamla tiders skolor utan tror på ett helt nytt skolsystem. Fjärran från betygsångest för lågstadiebarn, elitklasser och komvuxförbud.

Gulliga grisar och grillad fläskfilé

Vet du om att den där billiga fläskfilen från Danmark som du köper på ICA kommer från grisar som står i en liten bur hela sitt liv? En bur som är så liten att de inte ens kan vända sig om. Och grisarnas svansar klipps regelrätt av. Klipp Klipp. För annars blir grisarna kannibaler och tuggar på varandras svansar när de står trångt och inte har tillgång till hö. För hö har de ju inte tillgång till. Trots att grisar behöver hö för att inte få magsår. Men vem bryr sig om en gris med magsår när man bara vill grilla lite billig fläskfile till fredagsmiddagen? Vet du om att många grisar inte ens kan gå. Därför att de aldrig har fått gå. De hasar sig fram till slakten och får därigenom stora sår på rumpan. Men vem bryr sig om en grisrumpa? Julskinka som är så gott!

När jag hör hur människor behandlar djur så tappar jag nästan hoppet om mänskligheten. Jag tänker att det måste vara en gruvligt stor synd att behandla djur som varor istället för levande varelser. Och jag tänker att jag aldrig mer vill handla på Ica eller Coop eller Hemköp, eller Willys eller Lidl. Någon av alla dessa kedjor som inte bryr sig ett dugg om hur djuren har det. Som köper in kött från samvetslösa producenter. Som skiter i allt förutom hur mycket pengar de kan tjäna. Hur rika de kan bli på sina köttfabriker.

 Jag tänker så här: Konsumentmakt är ett kraftfullt medel.

Gör något. För djuren. För din egen hälsa. För miljön. För din plånbok

En vegetarisk kost hjälper dig med det

Vanilin och maktlöshet

Oavsett vad jag skriver om så är det alltid någon som blir kränkt och sårad och skyller på mig. Ett klockrent exempel är när jag skev om boken Den hemliga kocken och berättade att vanilinsocker är skit. Då trillade dessa kommentarer in.

 

Det är ju inget fel i det du säger om…vaniljen. Men när ens föräldrar håller på att skiljas och man knappt orkar med skolan, då blir det faktiskt bara ännu värre av att läsa ett sådant här inlägg.

Och sedan detta:

å trevligt att du kan stressa upp oss ensamstående mammor som inte hinner läsa Boken eller handla rätt. Ja - ENSAMSTÅENDE MAMMOR FINNS ÄNNU - och vi är inte som dom i TVn.

 

Och till er vill jag bara säga. Att jag är hemskt ledsen att vanilinsocker gör er upprivna. Det var ju förstås inte min tanke. För hur ska jag veta att just ensamstående mammor stressas av vanilinsocker? Och hur ska jag veta att skilsmässobarn mår ännu sämre om jag berättar att vanilin är granröta? Det är ju helt omöjligt för mig att räkna ut. Men det som gör mig så beklämd är att dessa människor verkligen lider. För de tror att människor som jag har makten över deras liv. Makten över hur de ska må. En människa som blir helt förkrossad av ett inlägg om vanilinsocker måste verkligen ha det jobbigt jämt. Och känns sig fruktansvärt maktlös.

 

Men jag har goda nyheter: Ni har makten över erat eget liv! Ni kan aldrig styra över vad människor säger till er. Men ni kan välja hur ni vill reagera. Alla människor- ensamstående mammor eller inte - är själva ansvariga för hur stressade de väljer att bli. Om man blir uppjagad över en vanililinartikel så är det helt upp till en själv. Det ansvaret och makten tillhör varje människa. Det är förstås inte lätt som en plätt att lära sig. Men det är ännu svårare att gå igenom livet och tro att andra människor har ansvar för hur man själv mår.  Att man är ett viljelöst offer.

Om man inte tar ansvar för sina egna känslor. Sina egna reaktioner. Vem i hela friden ska göra det då?

Underbaraclara?

En annan slags revolt

Om folk dricker eller inte har jag ingen åsikt om, alla gör som de vill.
Du är så präktig att du snart kommer att explodera, herregud. Du är så ung, varför kan du inte bara ta det lite lungt, tant blir du hur som helst med tiden. Allt detta med att visa upp sig när du putsar fönster och bakar och nu en predikan om nykterhet, det är bakåtsträvande.

Skriver Jenny till mig

Men varför varför måste man supa och knulla runt när man är ung? Varför varför är samhället så snävt tillskuret att man inte får baka bullar och vara nykter utan att någon ska bli upprörd över det?

 Varför anses det bra och vidsynt att dricka alkohol?

Varför är man en präktig tant för att man är rädd om andra? Och sig själv.

Jag tänker inte vara rebellisk och självdestruktiv bara för att det är så man ska vara när man är ung.

För vet du Jenny. Att jag gjort så mycket som är både rebelliskt och självdestruktivt.

Och det var helt enkelt skittrist

och gjorde jätteont

 

och tänk Jenny

om det jag gör nu

är den riktiga  revolten

mot ett samhälle med

ålderdomliga värderingar

Har du inte anmält tv-innehav?

Idag har jag rusat runt på stan och gjort ärenden. Jobbigt. Just nu ligger jag och lurar i min vän Emmas lägenhet. Hon är på trettioårskalas och jag har fått bada i hennes badkar. Vilken fröjd menar jag. Vi har ju inget riktigt badrum i vårat hus så att ligga i ett rent badrum i ett vattenfyllt och kokhett badkar känns ganska underbart.

 

Nyss ringde radiotjänst mig för tredje gången på en månad och undrade varför jag inte betalt tv avgift

- För att vi inte har någon tv svarade jag (för tredje gången)

- Jaha? (med misstroende i rösten) det lät ju verkligen märkligt

- Näe det förstår jag inte? Det finns väl andra saker att göra än att glo på tv hela dagarna?

- Jasså det tycker du? Är du medveten om att det är lag på att betala tv-avgift ?

- Ja och jag skulle hemskt gärna betala avgiften om jag bara hade en tv. Men (här tippar rösten över och blir irri) DET HAR JAG INTE! AV IDEOLOGISKA SKÄL drämmer jag till med. Fast det är ju en lögn. För vilken ideologi skulle det vara?

- Nåja. Då säger vi väl så då

- Jatack och adjö

 

Jag vet att de bara gör sitt jobb och jag är medveten om att “Jag har ingen tv” förmodligen är den lamaste ursäkten i boken. Men det är ju sant. Ändå känner jag mig som en riktig skurk för att jag inte betalat avgiften.

Jag får väl lägga en snigel i ögat som straff.

Surt och inte basiskt

Ibland blir jag så less på läsare som menar att jag förskönar verkligheten. Att jag verkar leva i någon slags lyckobubbla. Med rosa moln, ytligheter och påklistrade leenden.

Jag blir jävligt förbannad på det. Vad tror ni? Min mamma har precis dött. Tror ni att jag bara har glömt det och lever vidare i sockervaddsfluff som om inget hade hänt? Tror ni inte att jag hundra gånger dagligen får ont i magen av sorg och vill lägga mig ner och dö? Tror ni inte att det är en kamp att ta sig ur sängen många morgnar? Tror ni inte att jag är trött och ledsen och finnig och har fett hår ibland? Tror ni inte att jag är mer än vad som syns i den här bloggen?

Har tanken aldrig föresvävat er att jag kanske inte vill visa allting? Att dessa sidor är någonting jag vill behålla för mig själv? Att jag kanske inte vill fota bilder på mig själv i långkalsonger och lägga ut för tiotusentals människor. Har ni själva lust att göra det kanske?

Tänk ett steg till innan ni klagar. Tänk efter hur ni själva skulle må i min situation. Och fråga er om ni verkligen skulle vilja lämna ut er själva för grannar, gamla klasskompisar, din tandläkare, kompisars föräldrar, kollegor, släktingar och vilt främmande människor. Bara för att några bloggläsare kräver det?

Jag är hemskt ledsen att jag inte kan tillfredsställa er minsta vink. Men jag har fullt upp med att överleva.

Om jag låter sur som ättika så är det för att det är stämmer.

Ph värde 1,0

Pippi, Åsne Seierstad och Madonna

Den här kommentaren fick jag igår av någon som kallar sig Skit i det du. Angånde att jag putsar fönster i en fin klänning.

Vem fan tvättar fönster i en fin klänning då? men det kanske är din städ-klänning? Man tar ju på sig dåliga kläder när man gör skitjobb, inte står du väl och steker mat i festkläder också?

Johoorå. Tänk för att jag gör det. Jag köper inte fina klänningar för att ha dem som garderobsvärmare. Jag använder dem.  Och det är bra mycket roligare att putsa fönster i en fin klänning än i fula byxor.  För när jag tar på mig en fin klänning så blir jag någon annan. Igår kände jag mig som präktiga Malin i Saltkråkan. Då putsade jag fönsterna lika duktigt som Malin hade gjort det och då blev det nästan som en lek. Och ibland när jag ska göra någonting riktigt otäckt tänker jag att jag är Pippi Långstrump. Leker att jag är henne. Och då blir jag tuffare. Ibland behöver jag vara Samantha i SATC. Ibland Åsne Seierstad. Ibland är jag Madonna. Ibland en bondmora. Och när jag lagar mat är jag förstås Leila.

Jag leker mig igenom livet. Gestaltar andra personer. Förgyller min egen vardag. Och klädsel är bara ett av de uttryck jag använder. Som levnadskonstnär. Ungefär.

Det är helt fantastiskt!

(Skit i det du borde prova)

AbsolutStina

Absolutstina

Blänkarn




Sök! Nu 48318 annonser
Lokus Motor Lokus Bostad Lokus Jobb Lokus Köp & Sälj

Lunchguiden
Var äter du lunch idag?

Allmän tandläkare
Landstinget Västerbotten
MEKANIKER/ SVETSARE
Umeå Bromsservice
> Fler drömjobb på Lokus
> Annonsera

Annons:

Familje

Bröllop, BB-bilder och mycket mer!

Till familjesajten!

Bil & Bostad

Till nya Bil&Bostad-sajten

Sista Minuten just nu!

  1. Spanien fr. 1998kr
  2. Egypten fr. 2498kr
  3. Marocko fr. 3299kr
  4. USA fr. 6342kr
  5. Indien fr. 6398kr
  6. Thailand fr. 6999kr
  7. Fler resor

Jobb (1857)

Bostad (3760)

Motor (24467)

Köp & sälj (16360)

  • Bli smal snabbt med Cambridgemetoden

    Helena Berggren, Göteborg, kostrådgivare, NLP-coach och viktexpert erbjuder kostnadsfri rådgivning och vägning. Drop-in månd-fred samt webbshop.



rss RSS    |     Mail

Senaste Inläggen

Mest lästa denna vecka

Kategorier