Ny användare

Få tillgång till alla nyheter på folkbladet.nu genom att starta en prenumeration idag. Du som redan prenumererar på papperstidningen kan aktivera ditt kostnadsfria digitala konto, Folkbladet PLUS.

Klicka här för mer information.

Logga in

Debatt

F! måste värdera guldet högre

Publicerad 3 juli 2014
TT Guld används för att stabilisera ekonomin, skriver företrädare för KDU.

Debatt. Feministiskt initiativ måste förstå varför man har guldreserver, skriver Thomas Nordvall, ekonomisk talesperson för Kristdemokraternas Ungdomsförbund.

Feministiskt initiativs Kajsa Markström och Saasha Metsärantala attackerar Riksbankens guldreserv och produktionen av guld i svenska gruvor. Feministiskt initiativ skriver att de vill satsa alla resurser på vård, skola och omsorg i stället och menar att det arbetade timmarna för att extrahera guldet gör mer nytta i vården.

Men med det ekonomiska synsättet skulle inga pengar finnas att fördela till vård, skola och omsorg. Det förstår nog de flesta vore en katastrof.
Varför just guldet blev i skottgluggen nämns inte. Jag ska väl inte föregå deras motiv, men troligtvis har de blivit varse att Sveriges riksbank sitter på en herrans massa guld förvarade i bankvalv. De har även gjort en genusanalys på guldet och kommit fram till att det värderas högre för att det är manligt.

Jag vet inte, men historiskt har det i alla fall varit främst kvinnor som burit smycken av guld.

Det ska kvinnorna vara mycket glada över.

Guldet finns där för att papperspengar, som Feministiskt initiativs Gudrun Schyman med en cigarettändare brände upp, ska garanteras sitt värde över tid. Guldet, som tidigare gick att byta direkt mot pengar, är en ändlig råvara som används för att stabilisera ekonomin vid valutaförändringar och likviditetsproblem.

Guldet har tenderat att öka i värde när värdet av en valuta sjunker. För att förenkla det lite. Om Visby (Schyman brände 100 000 kr där) hade varit en liten isolerad ekonomi hade hon faktiskt på marginalen bidragit till att alla andra öbor hade blivit något rikare, eftersom varje krona därmed hade blivit mer värd (deflation).

Hade i stället en centralbankschef kommit med ett lass sedlar och slängt dem över Visby-ekonomin hade i stället värdet på alla andra kronor sjunkit (inflation). Om man då som öbo ägde guldtackor hade värdet på guldet ökat och således försäkrat ägaren om att den ökade penningmängden i ö-ekonomin inte raserat värdet av ens tillgångar, som så enkelt kan tryckas i sedelpress. De som ägt guld under 2000-talet har exempelvis fått se en tredubbling av värdet.

Med det här lilla exemplet hoppas jag att Feministiskt initiativ får mer förståelse för varför det finns stora guldreserver. Men det är främst oförståndet för hur vi får råd att finansiera vård, skola och omsorg som är mest uppseendeväckande. I raka motsatsen till Feministiskt initiativs resonemang så är det varje produktivt arbetad timme inom näringslivet som finansierar det offentliga.

Varje exporterad guldtacka, varje arbetad timme på Volvo lastvagnar och varje såld vara ger pengar till välfärden. Människor får jobb och välståndet blir större. Men det kanske inte är mer man ska förvänta sig från Feministiskt initiativ som hittills visat upp ekonomiskt utopiska idéer som skulle få allvarligt negativa konsekvenser för Sveriges ekonomi och minskade resurser till vård, skola och omsorg.

Med Feministiskt initiativs ekonomiska utspel verkar Schymans uppbrända pengar fortsatt vara det bästa Feministiskt initiativ bidragit med till svensk ekonomi.

Thomas Nordvall
ordförande KDU Umeå
ekonomisk talesperson KDU Sverige

Andra läste även:

Totalt 13 kommentarer [lämna kommentar]

  • LenaAndersson 4 juli 2014

    Ifall kronans värde, pengarna är idag oftast digitala o alltså inte alls av papper, är baserat på guld varför varierar då inte kronans värde i takt med att värdet på just guld varierar?
    Det vore vettigare att investera i befolkningens utbildning o hälsa, för att säkra förmågan att ständigt kunna skapa nya resurser, uppfinningar/företag, istället för att spendera miljarder på att gräva upp en viss metall som sedan enbart ska samla damm i ett bankvalv!
    Vid inflation så ökar inte jämförelsevis bara värdet av guld utan även värdet av alla andra metaller, ja även papper...!
    Män uppvaktar med guld!

    • Jon 5 juli 2014

      "Vid inflation så ökar inte jämförelsevis bara värdet av guld utan även värdet av alla andra metaller, ja även papper...!"

      Sist jag kollade så var papper ingen metall.

      Jag håller inte med om att riksbanken äger en massa guld för att "papperspengarna ska garanteras sitt värde" (hur guldet nu ska kunna göra det). Papperspengarna är en fiatvaluta, och fiatvalutors genomsnittliga livslängd är 27 år. Detta vet förstås riksbanken om, och ser därför till att behålla något av värde i händelse av kris.

      Detta är förstås också en viktig funktion hos guld, och jag håller med dig i övrigt!

    • VictorJ 7 juli 2014

      snälla Lena Andersson. Du har verkligen inte förstått vad en guldreserv har för funktion. Du verkar leva i en fantasivärld där man håller för öronen och vägrar lyssna på fakta.

  • Mr Sound 4 juli 2014

    F!...vilket skitparti. Bara läsa deras glädjekalkyler när det kommer till finansieringen av budgeten.

    Tyvärr förstår väl inte dom själva som röstar på partiet att skattehöjningar/reformer som ger +100 miljarder i inkomst inte riktigt räcker om man förespråkar gratis kollektivtrafik, minskad arbetstid etc.

    http://mobil.dn.se/debatt/sa-har-ser-fis-ekonomiska-program-ut/

    Så med denna bakgrund skulle det vara önskvärt att fler får ta del av dessa manshatande figurers begränsade matematiska kunskaper. Detta parti ska inte slösas tid på, tom V framstår som vettiga i jämförelse.

    • LenaAndersson 4 juli 2014

      Att arbeta 6+6 alltså 12 istället för bara 8 timmar per arbetsdag genererar mer skattepengar och varumärket "Made in Sweden" stärks då de anställda orkar arbeta mer felfritt och effektivare! Detta bör genomföras genom att sänka arbetstiden med 2 timmar per dag medan lönen dock bara sänks med 1 timma per dag, vilket arbetsgivarna blir kompenserade för via en sänkt arbetsgivaravgift som samhället får råd med tack vara minskade kostnader för sjukfrånvaro o arbetslöshet plus att fler orkar ta ut pension flera år senare!
      Kostnaderna för att äga bil bör föras över till att finansiera kollektivtrafik

      • Mr Sound 4 juli 2014

        Tyvärr, förslaget ger företag högre kostnader likt förbannat! Om ett företag har majoriteten av anställda i skiftgång, då skulle det behövas, vid 3-skift, en person extra/dygn.

        Du får fortsätta med div glädjekalkyler, att ge företag högre kostnader, speciellt basindustrin, är bara vänsteranhängare och F!:are kapabla till.

        Vad gör ni då dessa företag effektiviserar, flyttar? Fan, tänk lite längre. Tro inte världen tittar på Sverige som ett föregångsland, det var länge sedan dom slutade med det.

        Er metod är gasen i botten mot avgrunden, fy så obehagligt. Du jobbar själv dessutom säkert inom den offentliga sektorn...

      • EmmaPersson(F!) 7 juli 2014

        Lena jag är ekonom, arbetsgivare och feminist. Jag har läst båda dina kommentarer och du verkar vara ett typexempel av en så kallad "facebookfeminist". Du har noll koll på något utav dina argument, vägrar lyssna på fakta, tror du har lösningen på alla våra politiska problem och hämtar all din fakta från facebook/bloggar.

        Det är personer som du som svartar ner oss feministers rykte och personer som du är anledningen till att ingen tar oss på allvar!

  • mr esaus 6 juli 2014

    F! s förslag oxh idé på national ekonomi låter lite som den som Amerikanarna nu håller på att köra ner i avgrunden. Vi har slut på pengar så vad gör vi. Jo vi skapar en hoper i pengar elektroniskt som vi lånar till vår rixbank, dessa pengar trycker dom upp och lånar tillbaka till staten. Detta gör att Amerikanarna ständigt skjuter på att betala tillbaka dom penger som från början aldrig fans. Dessutom så salnar dessa penhar helt grundvärde och det lär dom bli varse när hela dollarsystemey rasar. Och detta kassa system vill F! importera från USA. Smart tänkt.

  • Lasse 8 juli 2014

    Ekonomi är inte FI:s starka sida. Förståelsen för samband mellan god ekonomi och förutsättningar för välfärd är katastrofalt dåliga hos FI:s företrädare.

  • Lasse 8 juli 2014

    Ordet feminist har samma grundbetydelse som feminin. Detta är tillräckligt för att förstå att det inte går att bygga en stat på frågor som är enkönade. Jämställhet - Ja. Feminism - Nej.

  • Lars 8 juli 2014

    Sverige, precis som USA, har väl inte längre någon guldstandard för våra pengar? Säger bara dags för bitcoins! Eller kanske dogecoins så jag får lite deluxevaluta :)

    • mr esaus 8 juli 2014

      Har inte bitcoine kursen redan kraschat? Bitcoine är ungefär lika genomtänkt som att börsnotera Facebook. Dömt att misslyckas.

  • Petra 8 juli 2014

    Men vem i helvete bryr sig om vad galen FI vill säga. De är helt tomma i bollen. Och jag är kvinna. Jag får tycka det.

Kommentera

600 tecken kvar

Lätta på bromsen, Fredrik

Lätta på bromsen, Fredrik

Debatt. Reinfeldts regering är en bromskloss för det svenska samhället, skriver Ulf Björk, valledare för IF Metall södra Västerbotten. Moderaterna… 2

Försvåra uppsägningarna

Försvåra uppsägningarna

Debatt. Det är alldeles för enkelt och billigt att sparka anställda i Sverige till skillnad från andra länder, skriver Arijan Kan (V). Många… 9

Det kunde ha varit jag

Det kunde ha varit jag

Debatt. Nu är det dags för kommunen att reagera i frågan om de romska tiggarna, skriver Veronica Johansson. Tiggare är ett relativt nytt fenomen i… 43

Omvärlden vägrar agera

Debatt. Det israeliska övervåldet fortsätter och Carl Bildts (M) närvaro lyser med sin frånvaro, skriver Bassam Anchour, Ali Yasin Dahir och Ari… 23

Skriv en insändare

Skriv en insändare

Åsikter. Vill du publicera dig i tidningen Folkbladet eller på folkbladet.nu? Använd gärna vårt insändarformulär eller skicka ett vanligt mejl till insandare@folkbladet.nu.

Klicka här för att gå till formuläret!

Debattartiklar skickar du till debatt@folkbladet.nu

Linda Westerlind

Ledarskribent: Linda Westerlind

Kontakt. Har du några funderingar kring åsiktsmaterialet? Kontakta vår vikarierande ledarskribent Linda Westerlind.
linda.westerlind@folkbladet.nu
090-17 59 79