Folkets röst

Vi skäms för landstingets ledning

Publicerad 14 mars 2014 (uppdaterad 19 mars 2014)

Folkets röst. Öppet brev till landstingsdirektör Anders Sylvan och övriga i ledningen för Västerbottens läns landsting.

Hej Anders, vi blir mycket ledsna och upprörda över din reaktion på händelsen på Geriatriskt centrum på Norrlands Universitetssjukhus när Sverigedemokraternas partiledare besökte NUS onsdagen den 12 mars.

Vi tar det från början. Vi antar att någon i Åkessons stab kontaktade er ett bra tag innan besöket ägde rum och att någon i landstingets ledning har godkänt att det här besöket ska äga rum. Var togs detta beslut? Hur valdes Geriatriskt centrum ut för besöket? Hade Geriatrikens ledning godkänt beslutet? Hade fackföreningar som är representerade på arbetsplatsen informerats? Hade patienternas säkerhet undersökts?

Först samma morgon som besöket får personalen information om besöket. Det är fortfarande ingen som frågar personalen om deras åsikt. Personalen upplevde obehag inför besöket. Under förmiddagen protesterar några ur personalen genom att sätta upp antirasistiska budskap i trapphus och hissar. Dessa rivs ner av någon av cheferna på kliniken. När Åkesson med sällskap anländer till Geriatriskt centrum möts han av både anställda, studenter och andra personer som vill visa sitt motstånd. Några av oss var där. Vi hade fått veta av personal på den geriatriska kliniken att de inte ville ha besök av Åkesson, för att de inte vill kunna användas i SD:s valrörelse. Ett par av oss stod med papper där det stod ”Sverigedemokraterna – Nej tack! Inga rasister på vårt sjukhus”. När Åkesson klev in genom entrén sa vi att han inte var välkommen.

Det var vårt sätt att visa att SD:s politik, för vilka han är den främsta företrädaren, inte är förenliga med vårdens grundläggande värderingar. I likabehandlingsplanen för Västerbottens läns Landsting står det att vi inom VLL ”arbetar i och för ett mångkulturellt samhälle och mot främlingsfientlighet och rasism”. Vidare kan vi läsa att ”medarbetare motverkar aktivt alla tendenser till och uttryck för diskriminering i sin dagliga verksamhet.” Men på grund av vår protest mot SD blev några av oss hotade med uppsägning av Säpo och av landstingets säkerhetsansvariga. De bad oss tänka över om vi ville ha kvar vår anställning inom VLL och berättade att de skulle rapportera vår protest till våra chefer.

Vi rapporterar dem nu, här, själva. För vi står alltid upp för våra antirasistiska värderingar och vi har en demokratisk rätt att yttra dessa, även på vår arbetsplats och vårt sjukhus. Vi är offentligt anställda och åtnjuter som sådana både yttrandefrihet och meddelarfrihet, något vi är både stolta över och rädda om.

När Åkesson sedan skulle besöka en patientavdelning på kliniken blev han stoppad av en läkare som sa att han inte var välkommen för att han äventyrade patientsäkerheten. Läkaren förklarar i en intervju att besöket gjorde personalen orolig och att detta påverkade patienterna. I din replik till Läkartidningen kritiserar du läkaren och säger att han, genom att stoppa Jimmie Åkesson, gjorde sin arbetsplats till en politisk arena.

Men vem var det egentligen som gjorde Geriatriskt centrum till en politisk arena i onsdags? Ett besök av en av riksdagens mest kontroversiella politiker gör platsen till en politisk arena.

Åkesson är företrädare för ett parti som har sina rötter i fascistiska värderingar och organisationer. Ett parti som hade öppna fascistiska åsikter när Jimmie Åkesson gick med 1995. I dag har fasaden snyggats till. Men det är fortfarande ett parti som beskriver invandring som ett hot mot landets välfärd och trygghet. Och vi har tappat räkningen på alla de grova rasistiska uttalandena som kommit från SD-politiker. SD kan snygga till sin fasad och ta avstånd från sin fascistiska historia, men SD:s politik delar upp ”svenskar” och ”invandrare” och i sin framtidsversion strävar de efter att behandla dessa grupper olika, det än en rasistisk politik.

Umeå är en stad som gång på gång har visat upp att vi inte välkomnar åsikter som gör skillnad mellan människor. Vi är stolta över att bo i Umeå och över att personalen försökte sätta stopp för Åkessons besök på avdelningen. Men vi skäms över att höra landstingsdirektörens uttalande. Vi hoppas innerligt att du som landstingsdirektör fortsättningsvis tar avstånd från de åsikter som Åkesson representerar och därmed bidrar till att vi även nästa mandatperiod får ha ett landsting som styrs av partier med demokratiska åsikter.

Ida Linander
Doktorand och underläkare
Annika Enmark
Sjuksköterska Ålidhems HC
Daniel Etcheverry Thomsson
Sjuksköterska Geriatriska kliniken, VLL
Jessica Åhlin
Läkare Allmänmedicin, VLL
Gunnar Hansson
Sjuksköterska Infektionskliniken VLL
Linda Sundberg
Leg. Psykolog och doktorand, VLL
Åsa-Maja Augustsson
Läkarstudent
Kerstin Eilers
Läkare Ålidhems HC
Helena Gynne
Läkare Vännäs HC
Lovisa Hognert
Leg. Psykolog, VLL
Lisa Nordlund
Leg. Psykolog, VLL
Mattias Hedman
Leg. Psykolog, VLL
Stina Salander
Läkare Vännäs HC
Kent Johansson,
Läkare Ögonkliniken, VLL
Aina Norén Selberg
AT-läkare, VLL

Åsikter

Texten är en insändare publicerad i Folkbladet. Vill du vara med i debatten? Skicka dina åsikter till insandare@folkbladet.nu eller använd vårt enkla formulär. Tänk på att hålla texten kort för större chans att bli publicerad.

Totalt 184 kommentarer (Det går inte längre att kommentera på den här artikeln)

  • A.S. 7 april 2014

    Jag bor inte i Umeå, råkade hitta denna artikel av en slump Vill bara gratulera undertecknarna, sällan har jag skådat en sådan uppvisning i solidaritet, civilkurage och bestämdhet i detta land. Den läkare som ställde sig i vägen för Åkesson har mordhotats av vissa, men i min värld är hen en hjälte. Jag tror jag vet vem hen är, och jag har addat hen via sociala medier idag den 7 april. Jag är journalist och vill gärna skriva lite mer om denna episod, hör av dig.
    Mvh

  • Mia W 18 mars 2014

    Jag är stolt över mina kloka, modiga kollegor i landstinget. Tack för att ni sätter ord på vad de allra flesta av oss tänker och känner!

  • Olle 18 mars 2014

    Det är lite skämmigt att många av VLL:s medarbetare inte har en demokratisk inställning till samhällets valprocess eller värnar om yttrandefrihet. Leve det fria ordet. Leve den demokratiska processen. Alla får ha sin åsikt och uttrycka den.

  • Franas 18 mars 2014

    Jag kommer från Sundsvall och har förstått att ni är EU:s kulturhuvudstad i år. Valet att ta in SD på det sätt som hänt rimmar illa med kultur.... Ni bör nog lämna ifrån er kulturhuvudstads åtagandet till städer som har en annan syn än er landstingsledning.

  • S-O S 18 mars 2014

    Nä nu är jag sur.
    Här kommer SD, ett parti som blev etablerat runt 1995 när Åkesson blev medlem.
    Nu 19 år senare så gapas det om att SD är det enda demokratiska partiet som finns, fy f-n säger jag bara....och dessutom så anklagas socialismen som de som INTE verkar för demokrati....
    Ni är totalt utan kunskap om vår historia.
    Om inte det Socialistiska arbetarpartiet och Vänsterpartiet Kommunisterna hade kunnat samarbeta, hade gått samman och verkligen tagit tag i demokratin hade INTE SD funnits i gamla Svedala. Så ere ba.....

  • mannen 18 mars 2014

    Jag som är boende i Umeå och patient känner mig inte trygg nästa gång jag ska på återbesök och hamnar hos någon av dessa socialitiska läkarna.
    Tänk om jag inte får rätt vård för att jag har "fel" åsikter eller inte delar den socialistiska tanken ?

    Tycker det är väldigt obehagligt !

    Kan busschauffören som röstar på SD vägra köra socialister ?
    Kan Polisen som röstar på SD vägra rycka till ett offer för att han röstar på "fel" parti ?

    Kommunismen har genom historien orsakat miljontals människor död och förtryck, inte många goda exempel finns att vara stolt över.

    • Hmm 22 mars 2014

      Jag tror samma rädslor finns åt alla håll. Min rädsla är att hamna hos någon som röstar på SD eller Svp som flippar ur för att jag skulle tycka lite för mycket.
      Samtidigt som jag vet att liberaler, vänstern och andra bråkar och de rika kan bara glida på sin räkmackevåg (för tillfället på ukraina och solar sig i avtal som tecknas). MUMS.

  • Pelle Karlsson 18 mars 2014

    Riktigt bra jobbat. Bedrövlig behandling av människor med civilkurage. Avgå!

  • Lars 17 mars 2014

    Samtliga av dessa extremister borde avskedas med omedelbar verkan! De är ett långsiktigt hot mot större delen av den svenska befolkningen.

  • Carina 17 mars 2014

    Tillhör vårdtagarna inventarierna på en geriatrisk avd, eftersom sjukhuschefen tycker att han kan besluta att vem som helst kan få komma och titta?! Eller är det något jävla zoo, där folk kan springa och titta på de inlagda som om de vore djur?! Var finns integriteten?! Heder till de som protesterar och står upp för de inlagda!

  • S-O S 17 mars 2014

    Nä nu är jag sur..
    Här kommer SD, ett parti som blev etablerat runt 1995 när Åkesson blev medlem.
    Nu 19 år senare så gapas det om att SD är det enda demokratiska partiet som finns, fy f-n säger jag bara....och dessutom så anklagas socialismen som de som INTE verkar för demokrati...snälla säger jag bara.
    Ni är totalt utan kunskap om vår historia.
    Om inte det Socialistiska arbetarpartiet och Vänsterpartiet Kommunisterna hade kunnat samarbeta, hade gått samman och verkligen tagit tag i demokratin hade INTE SD funnits i gamla Svedala. Så ere ba.....

  • S-O S 17 mars 2014

    Nä nu är jag sur.
    Här kommer SD, ett parti som blev etablerat runt 1995 när Åkesson blev medlem.
    Nu 19 år senare så gapas det om att SD är det enda demokratiska partiet som finns, fy f-n säger jag bara....och dessutom så anklagas socialismen som de som INTE verkar för demokrati...snälla säger jag bara.
    Ni är totalt utan kunskap om vår historia.
    Om inte det Socialistiska arbetarpartiet och Vänsterpartiet Kommunisterna hade kunnat samarbeta, hade gått samman och verkligen tagit tag i demokratin hade INTE SD funnits i gamla Svedala. Så ere ba.....

  • otto 17 mars 2014

    Vilken tur vi har som slipper Vänstern på jobbet. Tackar och bugar...Och för er som ska bestämma hur andra ska rösta så liknar detta då inget annat än då vi jagade kommunister, eh, även om de inte blivit bättre med åren. Försök inse, SD har ställt frågor som regeringen vägrar svara på, de vill inte ens erkänna sina egna siffror så LÄNGE det handlar om invandrare. Är man automatiskt rasist så fort man frågar hur de tänkt med förslumningen, den massiva invandringen, bostäder, de höga bidragen, kriminaliteten som ökat lavinartat. Och vi som betalar som undrar...är rasister så fort man öppnar mun

  • Människa 17 mars 2014

    Det är helt rätt at SD har 12% men ingen vet hur många % är antiSD. Andra partier har inte anti rörelse, är man inte nöjd med höger så röstar man vänster. Jag kallar er hjältar och visar stöd för er.
    Som sagt SD politik förstör det fina samhället och gör många upprörda på olika sät.
    1. Om man har bakgrund från andra länder känner sig inte välkommen trots att man jobbar för Sveriges framtid.
    2. Svenskar som skäms över att ha ett sådant parti i raksdagen som människors värde baseras på deras utseende.
    3. Skapar sigrigation vilket innebär orolighet, osäkerhet, och sämre framtid för Sverige. ..

  • bull 17 mars 2014

    Om vissa landstingsanställda anser sig ha rätt att bestämma vilka folkvalda riksdagsmän som ska tillåtas besöka deras arbetsplats, är det fullt förståeligt att landstiget ifrågasätter deras yrkesmässiga professionalitet och lämplighet för sina arbetsuppgifter. Ännu grövre är naturligtvis att man uppträder provokativt och oförskämt mot besökarna med bl a rasistplakat. Det öppna brevet är verkligen skrämmande läsning i ett samhälle som ska präglas av öppenhet och tolerans för olika åsikter.

  • Ymer 17 mars 2014

    En patetisk text som jag tolkar som att anställda fack osv, har en vetorätt över vilka beslut som ledningen gör, oerhört naivt.
    Naturligtvis måste en politiker som har livvaktsskydd behandlas utifrån säkerhetsaspekter, är det verkligen så svårt att förstå.
    Redan i andra stycket rapar man upp fråger som värsta inkvisition, tror man verkligen att man får svar. Samtidigt når man botten intellektuellt när man retorisk skriver :"Det är fortfarande ingen som frågar personalen om deras åsikt". Svaret är enkelt, Det är betydelselöst vad ni tycker.

  • Platon 17 mars 2014

    Hos Putin går ränderna aldrig riktigt ur. Det stinker av gamla diktaturstaten Sovjet.

    Sovjet stöddes av Vänsterpartiet (Kommunisterna).

    Att ränderna aldrig går ur bevisar de bägge gång på gång.

    Åsiktsförtryck är alltid åsiktsförtryck oavsett färgen på dess tryne.

  • Är du på jobbet, hur fan skulle det se ut om du stod där och protesterade 17 mars 2014

    Och av mängden att döma som stod och ylade utanför NUS, vad var det, sex stycken? på tv. Imponerade. Och tro det eller ej men vad chefen bestämmer på jobbet speciellt om det är besök från någon politiker så GILLA LÄGET. Jag fattar inte hur ni tänker, är ni totalt oviss om hur vårt samhälle ser ut. Lever ni i en bubbla där ni tror på allt som blir er serverade av tidningar tex. Herregud, snälla rara, gå ut på nätet, ring vänner och bekanta, ta reda på FAKTA. Så ofta ljuger journalister er rakt in i hemmen.

  • Hannes 17 mars 2014

    Anders...DU PRATAR SKIT!!!

  • Sven 17 mars 2014

    I det långa loppet måste det bli Åkesson, fast han kommer inte bli långvarig.

  • Nisse 16 mars 2014

    Det jag undrar är om man kommer neka någon som röstat på SD vård i framtiden, jag menar eftersom man inte anser att dom är ok att besöka sjukhuset, kommer man då i framtiden vägra behandla folk som röstat på SD?

  • camilla 16 mars 2014

    Helt rätt och enlighet med vårdetiken om alla människors lika rätt. DAGS ATT SLUTA GAGGA RUNT MED SD!!!!! UT MED RASISTERNA

  • Gäst 16 mars 2014

    Det finns något som heter "Hippokrates ed" eller i dagligt tal "läkareden". Det finns inget tvivel på att en sd:are skulle ha behandlats på bästa sätt. Men hade han betett sig illa oberoende om han är en sd:are eller någon annan form av icke-rasistisk idiot så skulle säkerhetsansvarige tagit hand om honom. Om illa tvunget skulle han få vård under övervakning för att skydda personalen.

  • Aristide 16 mars 2014

    Ibland är det en fördel om man kan sätta en fin titel som läkare, psykolog mm bakom ett sådant här inlägg. Vilken bakgrund har de och är de aktiva politiskt?

    Några gillar Revolutionär Kommunistisk Ungdom på Facebook. En av läkarna, aktiv i FI, ville också hindra Reinfeldt att delta på Nelson Mandelas begravning. En majoritet kan kopplas till engagemang på yttersta vänsterkanten.

    Är det inte relevant i sammanhanget att läsarna får veta att deras engagemang i frågan har väldigt lite med att göra med patientsäkerhet? Det är fegt att gömma sig bakom fina titlar.

    • Åsikter 22 mars 2014

      Vare sig folk har fina eller fula titlar, har alla rätt att yttra en åsikt och agera utefter sina arbetsplatsers regler (typ patientsäkerhet) som kanske ibland grundar sig i mänskliga skäl (typ människosyn).
      Tror även det finns grupper på facebook som tillhör Sverigedemokraterna och Svenskarnas Parti där folk öppet kan yttra rasistiska åsikter bla. Vågskål.

  • Johan 16 mars 2014

    Jag gissar att Svenskarnas Parti står på tur för guidad visning i primärvården. De har ju i och för sig en annan värdegrund än landstinget, men det kan de ju inte särbehandlas för.

    Om Bevara Sverige Svenskt fortfarande existerar så kanske de också kan följa med?

  • Gitarrspelarn 16 mars 2014

    Det kan inte vara ok att bli hotad med uppsägning av SÄPO för att en protesterar mot att arbetsplatsen blir indragen i en politisk kampanj, driven av en politiker som inte accepterar alla människors unika och lika värde. Om partiledaren hade varit sjuk och svag skulle ha ha fått vård, nu var syftet ett annat. Bra och modigt av dessa landstingsanställda att skriva!

  • Demokrat 16 mars 2014

    Mitt motto är "demokrat är den som tillförsäkrar antidemokrater deras demokratiska rättigheter". Tyvärr kan jag ju inte kalla de som skrivit under brevet för demokrater.

    Äventyrades f.ö. inte patientsäkerheten mer av att de anställda förstorade upp situationen? Kan Sverigedemokratiska patienter känna sig trygga i fortsättningen då de vet att personalen betraktar dem som fascister?

    Landstinget borde skicka sina anställda på kurs beträffande offentliganställdas skyldigheter samt erbjuda dem terapi. Allt kan inte koppla när man blir så här orolig av Åkessons blotta närvaro.

    • Linus 17 mars 2014

      Alldeles utmärkt inlägg Demokrat. Det är Voltaires inställning "Jag delar inte din åsikt men är beredd att dö för din rätt att uttrycka den" Det är precis även min inställning.

      Däremot vill jag absolut tillägga att skulle någon antidemokratisk fähund gå från munhot till våld i praktisk handling då accepteras det inte och blir i första hand en fråga för vår polis. Varning för dylika dumheter, nazistiska, kommunistiska eller tillhörande den politiserade delen av Islam utfärdas härmed. Inga dumheter.

  • Caroline 16 mars 2014

    Bravo! Jag beundrar ert civilkurage, tillsammans står vi upp mot ondskan.

  • Maria, läkare med stark känsla för de äldres rätt till sina liv 16 mars 2014

    En vårdavdelning eller ett äldreboende är en verksamhet som skall värna om patienternas integritetsskydd och den medicinska säkerheten. Utomstående kan således ej ha rätt att göra oanmälda besök, fra ej då det görs för att få insyn i verksamhet och patienternas privat liv i det aktuella boende de har. Ett i förväg annonserat besök där tillfrågade representanter från personal och patienter medverkar, ej flanera runt i vårdutrymmen, är alltid det enda godtagbara enligt min åsikt. Läkare,ansvarig för medicinsk säkerhet och ombud för patienternas rätt till respekt att ej exponeras för utomstående

  • Karl 16 mars 2014

    Jag är 100% säker på att läkarna och många andra, gärna åkrt och arbetar i t.ex USA eller Australien, där det krävs sk Grönt-kort respektive arbetsvisum.

    SD vill i praktiken ha en motsvarande invandringspolitik som USAs gröna kort.

    Kommer dessa läkare att nu också kalla USA och Australien racistiskt och främlingfientliga när dessa länder i praktiken har de regler som SD vill ha??

  • twiden 16 mars 2014

    Är du på arbetet så utför du dina arbetsuppgifter. Är du missnöjd med din arbetsmiljö, så talar du med din fackliga organisation och din arbetgivare.
    De här 15 arbetstagarna som undertecknat brevet ovan, visar tyvärr brister i sin kompetens då de tycker att det är OK att frångå sina arbetsuppgifter och istället göra såhär:
    "- Ett par av oss stod med papper där det stod ”Sverigedemokraterna – Nej tack! Inga rasister på vårt sjukhus”. När Åkesson klev in genom entrén sa vi att han inte var välkommen."
    Ursvagt agerat, betyget blir IG (Icke Godkänt).
    Jag blir skeptisk av amatörmässigt beteende.

    • KOMMUNIST &$@)/+1==0 17 mars 2014

      De 15 som skrivit under skall sparkaas med omedelbar verkan.

      SKÄMMES TAAA MIG FAAANNNN...

  • Karin 16 mars 2014

    Hej!

    Jag vill bara uttrycka mitt stöd till vårdpersonalen (Linander m.fl.) som jag tycker har gjort helt rätt och ställt bra frågor angående hur besöket bestämts. När det gäller politisering av äldrevården så håller jag fullkomligt med vårdpersonalen.

    Det är helt riktigt att SD redan använder äldre och sjuka i en politisering och polarisering av sårbarhet för att driva igenom sin politiska ideologi, se tex uttalande från Ekeroth, K. (2013) Till Borzoo Tavakoli från Kent Ekeroth. Dagens Nyheter 2 december 2013.

    Vänliga hälsningar,
    Karin ssk, folkhälsovetare

  • mattias 16 mars 2014

    Heja! Kämpa på! Kräv en ursäkt för att ni tvingas acceptera rasism i en miljö som är uttalat antirasisitsk

  • Pontus 16 mars 2014

    Jag är kanske en av få som försvarar Åkesson här. Det som skrämmer mig i Sverige 2014 är inte sd politik utan sättet vi agerar mot detta parti. Åkesson har samma rätt som Löfven att besöka sådant han själv sitter och beslutar om. Vissa mätningar visar på 12 % stöd i valmätningar som ändå visar på att det inte är ett litet parti som inte sitter i riksdagen etc etc.

    Likt demonstrationer och annat som sd håller på med. Vi måste försvara deras rätt att uttrycka deras åsikter. Annars är vi lika odemokratiska så dom. Det hade varit oerhört intressant att se ett radikalt kommunistiskt, protester ?

  • Johan L 16 mars 2014

    Bra att ni skriver detta brev. Klokt och modigt att ni vågar stå för rättvisa och demokrati. I och med att Sverigedemokraterna inte respekterar grundläggande demokratiska och mänskliga rättigheter har de inget att göra på ett sjukhus än mindre i Sveriges riksdag.

    • Harriet 17 mars 2014

      Bra gjort Johan L.!
      ...har du kopierat detta från Aftonbladet? Eller rättare sagt från Aftonlögnen,
      Aftonslasken?
      Lilla Johan - SD finns i Sveriges riksdag och växer för varje dag! Glöm inte det!!! SD 2014

    • Mr Sound 17 mars 2014

      Fint, Johan L, du kanske ska börja först med att upplysa oss hur SD inte respekterar dom grundläggande demokratiska och mänskliga rättigheter?

      Att harkla ur sig saker som du läst gör det knappast mer trovärdigt.

      Inväntar, med spänning, ett väl underbyggt svar från dig.

  • Janne 16 mars 2014

    Vad finns det för patientsäkerhet om någon lokal politiker från sd blir "behandlad" av någon av dessa antidemokrater?

  • asta 16 mars 2014

    En ledning som hotar sin personal har inkompetensförklarat sig själv. Avgå självmant med omedelbar verkan om ni har nån självrespekt. För det är nog få som har nån respekt kvar för er. Självklart ska ni inte ha nåt avgångsvederlag.
    Och alla läkare ska enbart se till sina patienters bästa. Och ett omotiverat studiebesök stör äldre, dementa patienter. De behöver lugn och ro.

  • Lars 16 mars 2014

    Har alltid röstat vänster och även i år blir det vänstern. Ändå tycker jag läkaren och personal gjorde fel. Finns partiet invalt i landsting och riksdag måste de ju kunna besöka en arbetsplats som här. SD borde inte finnas i riksdag och kommun men det är ju upp till väljarna att avgöra.

    • Linus 17 mars 2014

      Lars du röstar vänster och jag SD so what. En kille som uppenbart har en demokratisk inställning som du respekterar jag oavsett vilken demokratisk grundinställning han omfamnar. Bra Lars du har mycket att lära ex. kommunister som ju har diktatur och därmed våld på programmet.

  • Oraklet 16 mars 2014

    Låt oss se nu...

    1. De flesta av personerna som skrivit under jobbar inte ens på den berörda avdelningen.

    2. Trots nr 1 så säger sig skribenten ha mer eller mindre alla på sin sida och att det är den enda åsikt som är tillåten i samhället - vilket inte förvånar då vänstermänniskor ALLTID anser sig ha tolkningsföreträde och företräda majoriteten - detta trots att undersökningar visar att åtminstone hälften av Sveriges befolkningen är kritiska eller delvis kritiska mot den förda invandringspolitiken.

  • Kalle 16 mars 2014

    Det är flera läkare (inklusive mig själv) och annan sjukvårdspersonal som kommer att protest-rösta på SD i höstens val. Detta som ett svar på den vettlösa arbetsnivå vi möter när invandrare kommer och tror att de äger svensk sjukvård och behandlar sjukvårdspersonalen som tjänstefolk.
    Notera också att SÄPO pekat ut vänstern som det stora hotet mot vår demokrati! Personligen skäms jag för mina kolleger som protester mot att en demokratiskt vald politiker besöker verkligheten i svensk sjukvård!

  • petter andersson 16 mars 2014

    Undrar hur vi ska gå tillväga när sveridemokraterna får 12% i riksdagen och ska besluta om sjukvården och omsorgen osv.
    Ska cheferna på avdelningarna och facken bestämma om ett parti ska kunna komma och titta på en offenlig verksamhet. Vem ska bestämma i en demokrati? Vi har val i Sverige.Om Sverigedemokraterna får 12% i riksdagsvalet och landstingsvalet ska vi inte låta dessa folkvalda gå på en runtvandring på sjukhuset? Vilket är nästa parti ni ska säga nej till ? Det är inte personen vi säger nej till men åsikterna.Det är kanske bättre att älska sin fiende och fundera hur man tänker...

  • Gurra 16 mars 2014

    En stor eloge till er alla som kämpar mot rasism och nazism!! Vi ska visa att vi vinner och SD förlorar!! Sverige år 2014 ska inte ha ett främlingsfientligt parti i riksdagen, det är vi för bra för!

  • Henrik 16 mars 2014

    Det är väl ni som ska skämmas som hindrar folkvalda politiker?? Politiska aktioner får ni väl ägna er åt på fritiden, inte på arbetstid.
    Tänk om ni gjorde samma ställningstagande på akuten? Vilka som ska behandlas och inte?
    Ni borde skämmas.

  • Gäst 16 mars 2014

    För det första så har läkaren i fråga sagt att det inte handlade om politik, och för det andra... skulle du mörda någon med annan politisk uppfattning än dig, Anders? Jag betvivlar det, så varför demonisera sjukvårdspersonalen?

  • Lars 16 mars 2014

    Var i Sverigedemokraternas partiprogram anges rasistiska förslag?

    • Sven 17 mars 2014

      I stort sett överallt. Läs bara mellan raderna!

      • Först tack: 22 mars 2014

        Vore det trevligt om ni djupdök i SDs politik, tycker inte herr Sound gav en sån djup analys innan han ville hoppa på nästa objekt till undersökning.

      • Mr Sound 17 mars 2014

        Tack för tipset, inte alls dumt. Testade detta på vänsterns partiprogram, kommunism rakt igenom. Fy, och alla som hävdar motsatsen...

        Ska gå vidare med S, nu blottar vi deras riktiga politik. Sen MP, C, M, Fp och slutligen Kd. Är du med mig Sven?

  • Jag 16 mars 2014

    Oavsett vad man än tycker om SD så ankommer det inte på landstingsanställda tjänstemän att diktera villkoren för vårt demokratiska samhälle. Vill ni argumentera emot SD så gör det gärna på er egen tid men ägna tiden inom vården åt patienterna. Det är ju det ni är anställda för.

    • Sven 17 mars 2014

      Det är det vi försöker göra. Svårt är det dock när det kommer någon odemokratisk utomstående person och stör.

  • Johan 16 mars 2014

    Helt rätt av läkaren och personalen....obehagligt att ha en politiker Som känner avsmak mot "icke etniska svenskar" på sitt sjukhus....och vad jag vet så är det väldigt många "icke etniska svenskar" som jobbar just inom sjukvården, så de ska vi vara rädda om. Själv skulle jag helt klart flippat om någon som Åkesson kom in på min arbetsplats.

  • Krister 16 mars 2014

    Inte visste jag att J.Å.kom till regionssjukhuset för att bli kurerad för nån slags sjukdom. I artikeln lät det som att han var på studiebesök....

  • Maria 16 mars 2014

    Vi som finansierar offentlig verksamhet, alltså vi skattebetalare, bör ha rätt att också se hur våra pengar används. På många håll, har skattemedel används på felaktigt sätt, vilket uppdagats efter lång tid. Dessutom, har det aldrig varit problem för andra riksdagspartier att göra besök inom vården.

    • S-O S 16 mars 2014

      Jasså Maria, vilka partier har gjort besök på Landstinget?
      Gå in på V:s hemsida, kolla Jonas agenda, inte ett företags eller lasarettsbesök för hans del.

      • Mr Sound 17 mars 2014

        Jaha, då drar du alltså slutsatsen att vänsterpartiet, och för den delen andra partier inte besöker landstinget? Säg mig, vad är detta?

        http://goteborg.vansterpartiet.se/2011/03/25/besok-pa-vardcentralen-gamlestadstorget-visar-pa-vardvalets-baksidor/

        http://news.cision.com/se/vansterpartiet-malmo/r/valfardens-finansiering-i-fokus-nar-ulla-andersson-besoker-malmo,c9547890

        http://news.cision.com/se/vansterpartiet/r/lars-ohly-besoker-kalmar,c561341

        http://vardagenspolitik.se/arbetsgladjen-borta-pa-malmos-kvinnoklinik/

        Tycker du ska vara tyst nu!

  • Icke Politikern 16 mars 2014

    Jag tycker att dom som öppet motsäger öppen politik och hindrar politiker att besöka platser SJÄLVA ÄR FARLIGA för politiken.

    Bara för denna händelse och för att jag är Umeåbo kommer jag nu att rösta på SD istället för vänstern.

    Varför? Därför att jag anser att alla har rätt till sin egen åsikt.
    Just nu blir jag "tvingad" till en åsikt, och det är varken politik eller mänskligt.

    SD växer ju dessutom för varje dag.
    Och är det några som drabbas just p.ga invandringspolitiken så är det vården& läkare, det vet dom redan om själva.

    • Röbäckare 17 mars 2014

      Håller med Jag tycker SD och Jimmy Å har en hel del att göra inom politiken, en framtidsman.....

    • Gäst 16 mars 2014

      Det gäller att veta hur en vänsterpartist tänker om man ska skriva sådana underliga inlägg som dina.

      Hur många vänsterröstande personer tror du kommer att rösta på Sd efter ditt inlägg?

      Jag röstade på S och kommer att rösta på V just på grund av SD.

  • Johan 16 mars 2014

    Politiker, oavsett parti, är ofta ute och ser "verkligheten". Sjukvården är en stor del av samhället som knappast är gratis. Hur ska politiker kunna ta ställning, genomföra beslut ang budget osv, om de inte få se med egna ögon? I det här fallet begicks misstaget att "hemlighålla" besöket. Vad hade hänt om personalen visste långt i förväg? Massiv demonstration utanför sjukhuset? Ett välkomnande vilket som helst? Antingen är ALLA politiker välkomna. Eller INGEN. Det verkar dock konstigt att förbjuda besök av dem som finansierar verksamheten med skattepengar.

  • Kjell 16 mars 2014

    jag skälv funderar mer på vem det va som tog hand om patienterna medans Läkaren står och fjantar sig i korridåren och vägrar gå tillbacks till arbetet han har

  • Marlene Olsson 16 mars 2014

    Jag blir glad att läsa detta. Bra med ett tydligt avstånd från rasismen. Bra att ni går ihop er och visar ett ställningstagande . För det är vad det handlar om. Det är skrämmande att landstingsdirektören kör över resten på det sätt han gjorde. Kanske är han som ledningen på Max? Han vill se att högern vinner valet så att han kan fortsätta ha sin höga lön ! Och strunta i glappet och klyftorna till tex undersköterskans lön. Det är vad jag tänker om hans agerande. Kanske struntar han i rasismens vara eller inte vara, utan vill bara ha sin feta lön ifred. Då bjuder man in högern.

  • SD har inget på lassa å göra......... 16 mars 2014

    All heder åt läkaren och de som verkligen ville stoppa Åkesson! Han hade inte ett dugg att göra på lasarettet annat än göra patienter och anställda förbannad och ledsna! Näe stoppa SD i dörren...........

  • Li 16 mars 2014

    Skrämmande med alla dessa irrationella, bruna troll i detta kommentarsfält. En sak som är säker är att ni kommer skämmas över er själva när historien haft sin gång och då ni får lite perspektiv på vad det är ni säger egentligen (om ni inte är fullkomligt pantade, dvs). SD ÄR ett rasistiskt parti och det kommer ni aldrig att komma ifrån. Läs på. Att avfärda röster som hävdar detta till att vara "vänsterfascister"? NIVÅN, people.

  • Roger 16 mars 2014

    Pinsamt beteende av vuxna människor!
    Man kan väl knappast, med hedern i behåll, anklaga andra för att "göra skillnad på vi & dom" och i samma andetag själv göra detsamma! Ha en dialog om sakfrågorna istället, annars kommer vi aldrig vidare från denna sandlådenivå!

  • André Estrada 16 mars 2014

    SD har en retorik som är utan regler och har med en äldre tid att göra. SD spelar med andra regler och för en syn som att den starke vinner och egot har styrkan. vad ska SD in på ett sjukhus att göra där de som arbetar har pennan som vapen och ett hjärta av guld. Individen har kanske minnen från Järnrörs natten och annan historia från SD så vad ska SD in på ett sjukhus att göra? SD Nej tack. Bra skrivet "Pennan är alltid ett vapen"

  • ASEG 16 mars 2014

    Du vet att det inte var kommunister som sköt ner arbetarna i Ådalen va? Det var politiker som gillade armén, vurmade för kungahuset, svensk nationalism och var socialkonservativa.....vänta påminner inte det om några andra???

    • Gäst 16 mars 2014

      SD:are är inte kända för att känna till alla fakta eller ens veta vad de talar om. De bara pappegojjar vad de hört utan att reflektera kring det. De är dem i skolan som missade dendär biten med "kritiskt tänkande" och "ifrågasättande".

  • Mikael Wallgren 16 mars 2014

    1) CM Glas: Det är (s) + (mp) som styr landstinget - inte (s) och (v). Vp lämnade i samband med nedskärningarna i inlandet.
    2) Det finns få som är så offerkofta-anhängande som SD-folket. Utav en slump är de också ofta anonyma- ett bra sätt att se fler ut än de är.
    3) SD sitter inte i Västerbottens läns landsting. Ej heller i någon kommun i Västerbotten. Ej heller fått något mandat till riksdagen här. Bara noterar det.
    4) Vårdens kärnvärde är att hjälpa alla utan åtskillnad. SD är det partiet som hårdast står emot det.

    Sen är det hela ytterst en fråga om anställningsskydd. SÄPO ska hålla käft.

  • Mr Sound 16 mars 2014

    15 st som undertecknar denna artikel, känns lite glest med tanke på hur många anställda landstinget har. Eller speglar det kanske hur många i procent som har dessa åsikter... Troligtvis ja.

    • En08 29 mars 2014

      Mmm. Just så. Det verkar nämligen som om i princip samtliga av avdelningens personal skrivit under. Att dom sedan inte gick och bad alla andra i Landstinget skriva under tycker jag personligen vore lite slöseri med tid.

  • Mr Sound 15 mars 2014

    Ja, så var det bevisat. Intagningskravet för läkare har sjunkit till minimala baskunskaper i historia bla.

    Har du testat läsa om andra partiers bakgrund? Kan du säga hur ett fascistiskt riksdagsparti står i olika frågor?

    • Rune 17 mars 2014

      Tyvärr är det nog så att även läkarstudenterna av idag inte är några större intellektuella giganter.

  • Andy 15 mars 2014

    Jag hoppas att SD försvinner i nästa val men det hindrar inte mig från att tycka att om man som läkare använder arbetstiden till att bråka med demokratin kanske inte landstinget är rätt arbetsgivare.

  • Johan 15 mars 2014

    Snälla ljusskygga, hatiska och icke språkbegåvade troll; det är inte att kommentera kring sjukhusets förehavanden ni behöver, det är att uppsöka den vård som vissa avdelningar på sjukhus erbjuder.

    Helt rätt att stänga ute Åkesson. Inte bara från sjukhus utan från ALLT. Inte en sekunds fred ska fascister ha!

  • Andy 15 mars 2014

    Svenskar har alltid varit i majoritet i Sverige och det törs jag lova att dom är om 30 år också. Sen kanske inte alla av dom har samma färg på huden som du.

    (Tips för ett gladare Sverige; tänk inte vi och dom, tänk vi)

    • Hannes 17 mars 2014

      Sverige blir glatt först UTAN Sverigedemokrater.

      • Olle 18 mars 2014

        Sådana påhopp gör inte ens SD. Totalt hänsynslöst, rent av rasistiskt. Skulle de 8 - 10 % av Sveriges väljarkår som röstar SD vara mindre värda???

      • Hannes 18 mars 2014

        Nej det är ni inte. Men vi väntar på att ni 8 - 10 % av Sveriges väljarkår som röstar SD ska inse vad grunderna i deras politik är och vad den står för.

      • Olle 19 mars 2014

        Bra att även v inser att alla partier har samma rätt att finnas. Låt då alla i verkligheten få möjlighet att förklara vad man vill med sin politik utan försök till sabotage eller störningar. Ta debatten om ni vågar.

  • Kristina 15 mars 2014

    Men Robert. Övriga ska skämmas, jaha, du menar att alla som inte går på journalisternas trams historier ska skämmas. Du går på dravlet du läser alltså. Och järnrörs affären, kanske vi skulle tillåtas se hela filmen. Man ser vad man tillåts se eller vad man vill se. JAG ÄR SOCIALDEMOKRAT. Men jag ogillar då människor försöker drilla andra att tro på saker som inte är sant. Som du, du dömer och vräker ur dig din tro. Skinheads, ja, jag måste säga, inte har jag träffat en äkta skinhead sedan åttiotalet. Har du??
    Och vill du hitta rasister så hittar du dem i alla partier. Så är det.

    • Vänsterpartist 17 mars 2014

      Kristina: Jag delar din uppfattning till 100 %.

  • Sunni 15 mars 2014

    Carl-Magnus Glas, jag tycker det är spännande hur du VET så mycket och ska förmedla så mycket av dina kunskaper som ALDRIG någonsin kan vara FEL. Och tycker man inte som du så har du fullt upp med att drulla över tangentbordet. Men FAKTA och argument som håller för dina påståenden är föga. Jag slirar in på regeringens sida och kollar upp fakta. Jag drillar runt på nätet och söker fakta. Då också riktig fakta som kanske inte alla gånger är som jag vill eller tror. Men se alla kan inte TRO som du. Lev med det och våga öppna ögonen innan du levererar DINA fakta.

  • Gustav 15 mars 2014

    En fråga som jag ställer mig är varför politiker ska besöka vårdavdelningar öht, oavsett parti finns det gott om utredningsmaterial och rapporter gällande läget i vården som inte stör arbetet på avdelningen.

    Rättigheten må finnas, fast var det ett lämpligt beslut av landstinget? Det verkar inte förankrat bland personal och vad jag har läst har personal utryckt att det var olämpligt pga. redan hög arbetsbelastning den dagen.

    Sedan är det en demokrati där SD likt övriga partier har rätt att bedriva sitt valfläsk, dock tycker jag att sjukhuset är en olämplig arena för detta oavsett partifärg.

  • @@@ 15 mars 2014

    Det är oerhört sorgligt att Sverigedemokraterna har fått så mycket uppmärksamhet efter valet 2010. Som ett (i stort sett lojalt) stödparti till alliansen har de tyvärr fått luft under vingarna genom sin vågmästarroll. Därför är det så viktigt att det blir en stark Röd-Grön regering till hösten så SD tappar sin maktposition i Svensk inrikespolitik!

    • Sven 17 mars 2014

      Oroa dej inte. Så kommer det bli.

  • REx 15 mars 2014

    Antingen så anser vi att vi lever i en demokrati och då är det självklart att alla partier i riksdagen behandlas likadant. Eller så har vi en diktatur, där enbart godkända partier är tillåtna. Skall andra riksdagsledamöter få göra studiebesök eller ej? Eller annorlunda formulerat - står du bakom demokrati eller ej?

  • Linus 15 mars 2014

    Ett mycket bra inlägg. Jag håller fullständigt med. Klarar man inte av att hålla sig politiskt neutral i sin läkarroll så ska man ut fortast möjligt. Beteendet är ju helt skandalöst omdömeslöst.

    • Sven 17 mars 2014

      Varför är det omdömeslöst att värna patientsäkerheten? Svara Linus!!!

      • Gäst 18 mars 2014

        Linus, du är stor i orden och liten på jorden.

      • Sven 18 mars 2014

        Linus, jag har absolut inte gjort bort mej. Jag står för varje ord. Läkaren är säkert insatt i patientsäkerhetsfrågan vilket du INTE är Linus.


        Du är intelligent Linus. När du får tala om det själv. Det finns två anledningar att du nog inte bör ge dej in i schackspelande och den första anledningen finns i mina föregående två meningar. Den andra är att både schackpjäser och schackbräda innehåller lika många ljusa som mörka pjäser/rutor och det är säkert frustrerande för dej med utpräglade Sverigedemokratiska åsikter. Jag gillar schackspelande men hur bra man är är relativt. Jag rår t ex inte på Magnus Carlsen men skulle gärna möta dej Linus i ett parti. Känns som om det skulle bli en mycket lätt match för mej med tanke på innehållet i det du skrev i inlägget .


        Du kletar för övrigt på mej en massa åsikter jag inte har, du skriver och beter dej väldigt likt Jepp, så det är mycket sannolikt så att Linus är ett annat alias du har förutom ditt andra alias "Jepp". Du pratar om "diktaturinställning", om "våld på meningsmotståndare". Vars får du alla påhitt ifrån Jepp/Linus? Har din osunda fantasi inga gränser?

      • Linus 17 mars 2014

        Men lille Sven. Du menar alltså att patientsäkerheten vore hotad om Åkesson gjorde studiebesök. Det tror inte jag men i så fall varifrån skulle hotet komma? Från höger, vänster eller religiöst håll? Kommer det ett hot gällande Åkesson så kommer det från vänster dvs från personer vars diktaturinställning du uppenbart hyllar. Sven nu gjorde du sannerligen bort dig. Åkesson skulle alltså inte få göra studiebesök pga dina meningsfränders intresse för att göra våld på meningsmotståndare ex. Åkesson. Voj voj vilket inlägg. Du utgör ju en tillgång för dina politiska motståndare.

        Din intellektuella förmåga har du härmed i all sin nakna yppighet gjort klart för alla utom dig själv. Skrattretande dumt inlägg. Schack är inte din starka sida Sven.

  • S-O S 15 mars 2014

    Så här säger Svenskt Näringsliv: Valkampanjer och partipolitisk propaganda har inte med jobbet att göra, oavsett om det är facket eller företaget som vill kampanja, utan är något som var och en får ägna sin fritid åt.
    Källa: http://www.dn.se/debatt/partipolitisk-aktivitet-hor-inte-hemma-pa-jobbet/

    • Stefan 16 mars 2014

      Vården är inget bolag. Svenskt näringsliv representerar företagen och därför är det inte en relevant källa i sammanhanget.

    • Harriet 15 mars 2014

      Vad har Svenskt Näringsliv med det här och göra???
      Sjukvården är skattefinansierad. Läs på vad Anders Sylvan säger. Heder åt honom!

      • S-O S 15 mars 2014

        Harriet, så Sveriges arbetsgivare har inget med Sveriges arbetsplatser att göra?
        Nu tror jag väl ändå att det är dags att vakna och att växa upp.....

  • Sven 15 mars 2014

    För varje SD-positiv och SDpräglad åsikt finns det minst 10 åsikter med rakt motsatt uppfattning.

    • Mr Sound 16 mars 2014

      Oj, Sven är inte bara kommunist han är synsk också. Frågan är hur många, förutom Carl-Magnus, S-O S samt någon snedseglare, du får med i den fantasin?

      Nu när allt fler besvikna röster hörs från vänsterkanten där många känner sig svikna av den lögn media och politiker försöker pracka på oss så förstår jag att ketchupeffekten för SD:s del kommer snart.

      Att SD:s ståndpunkt i politiken inte överensstämmer med era fantasier borde ge er ett par gråa hår dagligen, minst. För att inte tala om all den tid ni lägger ned på att komma på allt man kan kleta på SD.

      Senast idag hörde jag judehatare...

      • Mr Sound 17 mars 2014

        Tar endast efter eran debatteknik, att jag dessutom ligger närmre sanningen än ni måste svida.

        Vänstertroll!

      • Sven 16 mars 2014

        Sluta kleta på mej dina subjektiva och smutsiga åsikter Mr Sound!

  • Gäst 15 mars 2014

    Jag tycker hela den här situationen är frustrerande. Landstingsledningen har bevisligen gjort fel genom att besluta om ett studiebesök utan att informera vare sig patienter eller personal, och eftersom de sagt att hotbilden mot SD spelade in så är patientsäkerheten absolut ett skäl att stänga dörren.

    Och ja, SD har väldigt obehagliga åsikter. Jag talar inte om mediabilden utan om deras faktiska principprogram.

    MEN... SD är ett demokratiskt valt parti, så ta debatten istället för att bara skrika slagord. SDs politik är lätt att kritisera, så fokusera på det.

    Gör dem inte till martyrer.

    • Stefan T 15 mars 2014

      Vänligen berätta vad det obehagliga i deras principprogram är. Jag har läst den och hittar inget sånt. Tack på förhand.

      • Gäst 16 mars 2014

        Absolut, Stefan T. Vad sägs om delen där de påstår att olika grupper av människor har olika "medfödd mänsklig essens" som "inte kan undantryckas hur långt som helst utan att det får konsekvenser"?

        De tar upp kvinnor och män som exempel, men även om det finns forskning som visar på små statistiska könsskillnader i exempelvis förmåga att känna igen ansikten så är detta knappast något som har några konsekvenser.

        De nämner inte alls vilka andra grupper de talar om, och konsensus inom antropologin är att mänskligheten är rätt homogen, så SD står oavsett på extremt ostadig mark där.

  • Folkpartist 15 mars 2014

    Man behöver inte vara kommunist för att protestera mot SD. Det räcker med att ha en smula medmänsklighet i kroppen.

  • Carl-Magnus Glas 15 mars 2014

    Läkare i Sverige. Jag hoppas att Du inte finns i Umeå och i norr. Själv dör jag än överlåter min kropp till dig SD-läkare ! Såna som Du ska avskedas .

    • Mr Sound 16 mars 2014

      Ah, den kära åsikts- och yttrandefrihet vi har ska stå en dyrt, om man har avvikande åsikter.

      Demokraturen blir allt tydligare, tyvärr förstår du inte själv hur mycket du gör bort dig.

      Tyvärr har vi även en mediakår som göder dessa åsikter och bidrar till stor del till demokraturen.

      • Mr Sound 17 mars 2014

        Tig gubbe, nu är jag trött på dig!

      • S-O S 16 mars 2014

        Åja Mr Sound, ta inte i nu så du spricker, se dig omkring här och läs vad andra SD sympatisörer skriver, mycket av dessa kommentarer är rent ut sagt skrämmande

    • Stefan T 15 mars 2014

      Du är sjuk. Sök hjälp.

    • Gäst 15 mars 2014

      *suck* Nej, Carl-Magnus-Glas, vi ska inte avskeda läkare för att de röstar på SD.

      Jag tycker SDs åsikter är helt förkastliga, men om vi börjar avskeda människor för deras tankar så har vi redan tappat de ideal vi försöker försvara.

      Det stör mig oerhört att behöva försvara SD, så här, men den typ av retorik du för dig med ger dem bara större möjlighet att spela offer.

      Är det inte bättre att ställa dem till svars för deras faktiska politik, än att bara kalla dem rasister? Det senare är ju en subjektiv anklagelse som de kan avfärda bara genom att säga "nej".

      Du spelar dem rakt i händerna.

  • Sven 15 mars 2014

    Men oj vad känsligt detta verkar vara. Sverigedemokrater som tydligen tar åt sej av detta tidningsinlägg och det bör ni göra också.

  • lasse 15 mars 2014

    Rasism är hat. SD har systemsatt att skylla samhällsproblem som arbetslöshet och segregation på invandrare istället för på elitistika politiska beslut. Vi behöver enas och arbeta för ett jämställt samhälle med mindre eller inga klasskillnader. Inte gräva djupare klyftor. Starkt jobbat Umeå.
    Tack för att ni tar avstånd från SD

    • Pyltry 16 mars 2014

      Rasism är hat och dumhet.
      Det känns tryggt att SD:s politik är anti-rasistisk.
      Deras invandringskritiska politik är det Sverige behöver för att säkra en bra framtid för våra barn.

      Men jag klandrar inte svenska folket för hysterin som skapar ett närmast paranoidt behov att se SD:s politik som rasistisk.

      Här har vi media att skylla på.
      De driver en agenda, och den drivs INTE som, ni PK-förtappade ofta tror, i humant syfte.
      Tvärtom - de vill rasera välfärdssystemet genom att överlasta det.

      Ondskan följer ingen sterotyp, ibland finns den hos De Godaste.
      Bli inte offer för den.

      • Sven 17 mars 2014

        Pyltry, du motsäger fakta i varje mening.

  • Dagmar Schröder 15 mars 2014

    Tack alla ni som visar courage och tydligt tar ställning mot rasism och neonazism. Glöm aldrig vad som hände i Nazi-Tyskland och hur Hitler med stöd av folket och tystheten från andra partier kom till makten och vad det innebar för flera miljoner människor!
    Det får inte hända en gång till!!!

    • Mr Sound 15 mars 2014

      Att jämföra SD:s politik med nazityskland borde rimligtvis, med din logik, resultera i att vänsterpartiets politik är kommunism?

      Folk måste börja läsa på lite, att komma med dessa påståenden får mig att fundera om ni klarar dom mest enkla vardagssysslor. Kanske någon tuggar din mat?

  • När man inte vill ta reda på fakta 15 mars 2014

    Jag har då aldrig läst så mycket dravel som det senaste två åren. Har ni fan inget bättre för er utan att jaga människor som ska tänka som er. VEM FAN HAR SAGT ATT SD ÄR RASISTER, JO JAVISST JA; Journalisterna. Så var det. Och vips så kommer den ena skandalen som upp dikteras efter den andre och ni sväljer det med HULL OCH HÅR. Journalisterna vräker ut det och ni orkar inte ens ta reda på vad som egentligen hände, vem eller hur. Nä, sedan snubblar ni över tangentbordet och springer som hamstrar i hjulet. Ta reda på fakta och tro fan inte på allt ni läser, använd datorn för att ta reda på fakta

    • GrundenLiggerInte 16 mars 2014

      Jag kan naturligtvis inte tala för alla, men av de bekanta som finns i runt omkring mig, finns det en del som tydligt är SD-anhängare. Dessa drar sig inte för att öppet attackera invandrare och vänsterorganisationer i största allmänhet. Eller hylla nazistiskt våld(I Malmö tex), eller slänga ur sig rasistiska kommentarer. Så, jag får min information om att SD är rasistiskt genom att uppleva verkligheten, inte genom att läsa vad journalister skriver, och jag tror det är så för de flesta...

      • Benny 16 mars 2014

        Åh herregud. Så du baserar din "fakta" på att du känner några rasister som röstar på sd? Har du försökt att prata med högre företrädare nångång? Kanske de i det lokala distriktet?

  • Läkare för Sverige 15 mars 2014

    Jag är läkare. Jag röstar på SD. Vi är många. Tråkigt bara att anonymiteten är en förutsättning för en fortsatt trygg anställning. I Sverige 2014.

    • Gäst 16 mars 2014

      Det har jag svårt att tro på. Och anonymitet? Titta på listen där uppe de vågar stå för sina åsikter varför gör inte du? Ta och fundera på det en stund "läkarn".

      • Mr Sound 17 mars 2014

        Du menar att man som SD:are inte riskerar uppsägning, uteslutning man öppet sympatiserar med partiet?

        Tillåt mig hånle... Du måste antigen vara blind eller tro att allt är påhitt. Välj själv!

      • Gäst 17 mars 2014

        Gäst (wow, vi verkar vara många som skriver under den pseudonymen), jag ogillar SD, men jag förstår att till och med relativt liberala SD-anhängare drar sig för att gå ut med namn när AFA och andra vänsterextrema rörelser faktiskt attackerar dem kroppsligen. Personligen så ser jag det som ett jättestort problem, för det riskerar att göra så att bara de mest extrema SDarna söker sig till ledande poster i partiet. Lite ond cirkel där, alltså. Bättre att bemöta dem med argument istället.

      • Good is bad, bad is good. 17 mars 2014

        I dagens samhälle är det tyvärr inte så lätt att vara nationalistisk då man automatiskt blir sedd som en ond människa, våldsam, rasist som HATAR andra kulturer. Man blir påhoppad och hatad.
        Det kan inte vara längre ifrån sanningen att man hatar andra kulturer. Ren propaganda

        Vad är det folk vill egentligen?? Att ha öppna gränser?? Ska vi skrota gränser totalt och leva i en kultur, en religion, en president?? För det är det som den långsiktiga agendan är. Varför ska vi ha "sverige" överhuvudtaget??

    • Helmer 15 mars 2014

      Du är ingen läkare. Du går under falsk flagg.

  • Carl-Magnus Glas 15 mars 2014

    Vill också inkludera professor Yngve Gustafson min hyllning då han försvarar läkarens agerande. Han är nu själv utsatt för hot av anonyma SD anhängare som inte tål andra åsikter än deras egna. Att inte ens dra sig för att hota människor med kompetens av hur adekvat vård ska bedrivas värdigt ett fungerande demokratiskt samhälle bekräftar min uppfattning om SD. Jag själv kräver om jag blir vårdberoende att låta mig slippa bli undersökt av läkare och övrig sjukvårdspersonal med dessa åsikter. Kampen mot SD måste stå i centrum för valkampanjen för att rädda länet från dessa element och Norrland .

    • djurvän 15 mars 2014

      Hur vet du att det är Sd anhängare om dom är anonyma? Du har aldrig hört talas om att man kan hota folk under falskt flagg för att gynna sin egen agenda?

  • GG 15 mars 2014

    Om jag har förstått det hela rätt, så var detta besök av Åkesson ett studiebesök. Han vill sätta sig in i hur vården och omsorgen fungerar, eller inte fungerar, i dagens Sverige. Tror inte att avsikten var att agitera partipolitiskt. Jag tycker att dom som undertecknat det öppna brevet, i stället borde berättat för Åkesson vad man vill, med politikers hjälp, förbättra inom vården och omsorgen. Nu blev det i stället en konfrontation. Vilka vinner på det? Ja inte patienterna i alla fall.

  • Linus 15 mars 2014

    Otroligt att ett helt gäng sjukhusanställda ägnar sig åt politik på arbetstid. Uppenbarligen behöver verksamheten omorganiseras så att dessa personer på heltid sätts in i de verksamheter de har betalt för att sköta. Finns tydligen utrymme till effektiviseringar. Det handlar om arbetsledning så sätt sprätt på personalen den är i starkt behov av vägledning.

    • Lillen 16 mars 2014

      @Linus, hur vet du att dom har skrivit det där på sin arbetstid??

  • S-O S 15 mars 2014

    Kan någon förklara vet Stå på er menar?

    • Marie 15 mars 2014

      en kulturmarxistisk utopi som tolkas som progressiv men leder till ekonomisk och social ruin. Syftet är att söndra en homogen och fungerande nation för att enklare kunna härska över den. Multikulturalister är bara nyttiga idioter till den internationella bankmaffian som kontrollera media och politiker i västvärlden.

    • Företagare 15 mars 2014

      Hur är det mångfald om SD inte ska få vara med för de har en annan åsikt?

      Skulle en läkare kunna behålla sitt jobb om han stoppat en muslim istället för SD:are? Finns ju inte på kartan. Då skulle det direkt uppfattas att läkaren omöjligen kan behandla sina patienter lika.

  • Håkan 15 mars 2014

    Har dom inga patienter att sätta sitt focus på?

    • Olivia 15 mars 2014

      Jag måste säga, tänk vad man kan få Svenska folket att tro. Tänk vad lättstyrda människor är att tro på allt. Tänk vad lätt det är, bara tänk. Jag känner så många som kommer att rösta på SD och en av dem är hit flyttad från Iran. Förklara det för mig, någon snälla. Nu röstar jag själv på "S" och kommer att fortsätta med det. Men de har själva tagit reda på massor utan V-jakt och journalisternas propaganda. Jag ber er Journalister, skriv som det är då det händer något, inte som NI vill att det ska vara. Ge rätt information.

  • Carl-Magnus Glas 15 mars 2014

    Landsdirektör Sylvan och övriga ledningen hotar personal med avsked och SÄPO. Det förändrar saken. Det är Sylvan och ledningen som måste avsättas. Nu har S och V chansen att visa vad de går för. Avsätt Landstingsledningen som tillgripit metoder som hör hemma i det samhälle som SD önskar. Vad ska man med en sådan landstingsledning som saknar all social kompetens och förståelse för den obehagliga konflikt som personalen behövt utstå då en sådan person som Åkesson kommer på ett oönskat besök? Alla ni som undertecknat detta brev ska känna stolthet för ert modiga agerande.

    • Torpeden 16 mars 2014

      Alla som undertecknat borde sparkas, då de är odemokratiska. Ni kommunister vill införa diktatur.

      • Sven 17 mars 2014

        Att du kallar dej "Torpeden"...Skall vi ta det som ett typiskt Sverigedemokratiskt hot?

      • Linda 17 mars 2014

        Eller så luktar de SD och höger janivetvad...

      • Vänster IQ =0,1 16 mars 2014

        Helt sjukt, vilken cirkus. En läkare som är så dum i huvudet har väl inget på ett sjukhus att göra. Läkaren är ett hot mot patientsäkerheten.
        Så säpo skulle hotat med uppsägning? Jo tjena...luktar vänstermögel rakt igenom.

    • Mr Sound 15 mars 2014

      Äh, det var ett studiebesök, ingen politisk kampanj. När exv S gör dessa besök då står ni inte och skriker er hesa.

      Ett demokratiskt inröstat parti har lika stor rättighet att göra dessa besök, om det godkänts med ledningen, som andra partier.

      • Sven 17 mars 2014

        Var kommer vårdtagarnas demokratiska rättigheter in? Högst en patient av 10 ville ha besök av honom...

      • Hannes 17 mars 2014

        SD kommer ALDRIG bli ett demokratiskt parti!

      • Olle 18 mars 2014

        Förmodligen lika demokratiska som V och miljöpartiet tillsammans. Var ligger skillnaden? Är ett röst på V mera demokratisk än en röst på SD? Mycket märkligt resonemang.

      • Mr Sound 17 mars 2014

        Då vill jag och garanterat flera också se ett underbyggt svar där du redogör varför SD är ett odemokratiskt parti?

        Till S-O S vill jag bara säga, det finns flera exempel på dessa studiebesök på olika avdelningar av politiker från andra partier.

        Antar att det inte blir bättre i Sverige 2014 med skendemokrati och clowner till politiker.

      • S-O S 17 mars 2014

        Jasså Mr Sound, vilka partier har gjort besök på Landstinget?
        Gå in på V:s hemsida, kolla Jonas agenda, inte ett företags eller lasarettsbesök för hans del.

      • Mr Sound 17 mars 2014

        Är detta ditt argument, alltså att titta på Jonas agenda? Har du testat googla?

        Vad sägs om detta:

        "Arbetsglädjen borta på Malmös kvinnoklinik", kolla upp vem som var där.

        "Jonas Sjöstedt (V) besökte Tranås vårdcentral", hoppsan igen..

        "Jonas Sjöstedt (V) besöker Västerås", oj, en träff med ABB dessutom...

        Finns dessutom flera andra ur vänsterpartiet som gjort studiebesök på sjukhus. Du kanske ska kontrollera fakta innan du gissar hejvilt nästa gång?

        Sanningen är att politiker gör dessa besök, antingen förbjuder man detta för alla eller låter alla göra det. Svårare än så är det inte!

      • S-O S 17 mars 2014

        Jaha Mr Sound, hände det nu efter jul å nyår eller hände det 2010?

      • Mr Sound 18 mars 2014

        Ja du S-O S, det står väl datum på artiklarna. Vill du kanske ha en lektion i månaderna och år?

        Sen vad spelar tidpunkten för roll, om vänsterledaren gjorde ett besök hösten 2013 och Åkesson nu så är vänsterns besök raderad?

        Fattar inte hur du tänker, utveckla dina svar!

      • Sven 17 mars 2014

        Jonas och Jimmie har i alla avseenden en vitt skild människosyn.

      • Mr Sound 17 mars 2014

        Att våra åldringar får det allt sämre, både sett till pension och standard, spelar ingen roll, människosyn...

        Bara kostnaderna på flyktingboende väntas stiga med en miljard i år, någon annan betalar, människosyn...

        Allt längre köer för sjuka, människosyn...
        Brottsligheten har ökat kraftigt, människosyn...
        Kravaller och upplopp blir allt vanligare, människosyn...
        Kunskapsnivån i skolorna sjunker, människosyn...
        Människor ska måste jobba allt längre, människosyn...

        Orkar inte dra fler, frågan är när vi får skörda frukterna från människosynträdet.

      • who gives 22 mars 2014

        Samtidigt som företagens makt globaliserats, Europas gränser vidgas (ukraina), studieavgifter för utomeuropéer 4 år sen, eu migranter som har det skit, företag flyttas utomlands, alla vill bli mästerkockar, kultur är en exportvara, produkt, entreprenör, jimmie är konstnär (säljer dalahäst på tradera), ryssland är det stora hotet, ryssland är inte liksom kina utopin av kommunism... det är tröttsamt att alla ska vara så svart/vita.

      • Mr Sound 17 mars 2014

        Typisk floskel, på vilket sätt har man en annan, och i era ögon sämre, människosyn för att man vill anpassa invandringen?

        Ni däremot tycker det är ok att ta in ca 100 000/år och där majoriteten hamnar i gettoliknande områden med livslånga bidrag. Ni står även bakom att allt mer av biståndet hamnar inom Sverige, för att finansiera detta.

        Vänsterns människosyn är att vi har råd, och om inte så sänker vi levnadsstandarden för att ha råd. Skit i biståndet till dessa som inte tagit sig hit...

        Att kriminaliteten och otryggheten ökar spelar heller ingen roll, människosyn framför allt...

      • Jonas 17 mars 2014

        Eller så slutar man upp med rasistisk åtskillnadspolitik. För allas skull.

    • Humanist 15 mars 2014

      Jimmy Åkesson är vår näste stadsminister.
      Jimmie Åkesson.s fyra prioriterade politikområden som SD går till val på: "En mer ansvarsfull invandringspolitik", "Förbättrade villkor för landets pensionärer", "Krafttag mot brottsligheten" och "Förbättrade arbetsvillkor inom vården och omsorgen".

      • Victoria 16 mars 2014

        I vilket universum lever du? Typiskt SD-troll är vad du är. Har du inte sett en enda opinionsmätning? Skrattretande!

      • Li 16 mars 2014

        Fniss, keep telling yourself that.

      • Stefan 16 mars 2014

        Statsminister, menar du.

      • ASEG 16 mars 2014

        Bara för att: STATSminister

      • Hannes 15 mars 2014

        "Krafttag mot brottsligheten"...är det den benämningen du använder när ledande SDpolitiker jagar oskyldiga människor med järnrör(aluminiumrör)???

    • David Nordin 15 mars 2014

      Han blev nekad att föra sin politiska kampanj på ett sjukhus.
      Det finns inget som säger att han inte skulle få vård om det skulle behövas.

    • Skattebetalare 15 mars 2014

      Det som retar mig mest med detta är att läkaren som stoppade Åkesson gör det pga att han tror Åkesson står för något annat än det han gör!
      Detta fenomen ser och hör vi gång på gång, det gapas om rasism och främlingsfientlighet så fort SD:s företrädare uppenbarar sig.
      Vad vi där emot aldrig har fått eller kommer att få se och höra är en saklig och korrekt debatt om invandringspolitikens konsekvenser på det Svenska samhället!
      För en sådan debatt kan vänsterfaschisterna aldrig vinna!

      • Gäst 16 mars 2014

        Geatriken är inte offentligt och för var man. Det slutliga beslutet och ansvaret tillfaller chef på plats. Om hans chefer inte gillar får de ge honom sparken och tillsätta någon som gör efter deras tycke istället för vad uppgiften kräver. Och sen så löser domstolarna om det är rätt eller fel.

        SD har inget att göra där hur som helst då de har inga politiker i de områden som rör vården eller kan påverka den.

        Cheferna som tillät besöket har gjort sig till åtlöje där de låtit sig användas för att kringgå reglerna för politiskt propaganda.

        All heder till de som stod på sig och gjorde sitt jobb.

      • Gäst 15 mars 2014

        Skattebetalare:

        Nja, nu stoppade ju inte läkaren Åkesson av politiska skäl, utan för att han upplevde att besöket inte var patientsäkert. Det står klart och tydligt i artiklarna, och ärligt talat - med tanke på hotbilden kring SD så var det väl inte orimligt, eller hur? Geriatriken är trots allt en avdelning med väldigt sköra patienter.

        För någon som protesterar mot SD-kritikernas brist på saklighet är du väldigt snabb med att komma med egna påståenden som går tvärt emot vad som faktiskt står skrivet.

        *suck*

        Om båda sidor bara kunde lugna sig lite...

    • Skellefteå AIK mot GULD 15 mars 2014

      Umeå verkar vara en riktigt otäck stad, totalt genomsyrad av hatisk vänsterradikalism.

      • Rune 17 mars 2014

        Du har helt rätt, förutom det där med Skellefteå AIK.

    • Ingenjör:n 15 mars 2014

      I min närmaste omgivning har jag flera läkare och av dem säger en majoritet (tre personer varav en just i Umeå) att de kommer att rösta på SD i höst. Kanske inte för att de i första hand ofattar alla SDs värderingar. Men för att det är det enda parti som vill sätta stopp för en vettlös invandringspolitik. Alla tre har väldigt tydligt upplevt de negativa effekterna av denna på vården.

      • Björn 19 mars 2014

        Tydligen omger du dig med likatänkande (tänkande?) Mig skrämmer det att en läkare skulle vilja lägga sin röst på sd. Det ger mig hemska bilder av raspolitik och renhetslära som nasistiska läkare praktiserade under andra världskriget.
        Du kanske kan tala om vilka andra landsting som är drabbade så jag kan undvika dessa.

      • Olle Jonsson 17 mars 2014

        Och vid min sida sitter 44 miljarder sd:are som säger att de insett att de haft fel och kommer rösta så rött det går nästa val. Tänk så det kan bli när du trollar.

      • Ingenjör 2 17 mars 2014

        Johan: Jag har 125 men kommer nu efter 20 år att svika SD för de har för slapphänt migrationspolitik, den hade möjligen funkat på 70-talet. Det blir ND eller Svp i höst...

      • Mr Sound 17 mars 2014

        Ja du Johan, med dina argument så gissar jag att du inte heller har många högskolepoäng!

      • Johan 16 mars 2014

        Ingenjör:n:

        Det är allmänt vedertaget att ingen med ett IQ över 75 röstar på SD. Ljug dig inte alltför blå för ingen läkare kommer vilja behandla dig. Var kommer ditt alias ifrån? För jag utgår från att du varken klarat av en ingenjörsutbildning eller högstadiet?

      • Dr 16 mars 2014

        Jag är läkare i Umeå och jag och flera kollegor kommer definitivt lägga vår röst på SD.

        Skäms för dessa pinsamma sk kollegor som uppför sig så här barnsligt och omoget.

      • Mr Sound 15 mars 2014

        Hannes, du kan inte inbilla någon annan än vänsterpartister att majoriteten av svenskarna tycker som ni.

        Naturligtvis tilltalar SD:s politik fler än floskeln om "arbetslösa arga unga män".

      • Hannes 15 mars 2014

        Du kan inte inbilla någon annan än SDare att någon läkare överhuvudtaget skulle tänka på det viset.

    • S-O S 15 mars 2014

      Helt rätt Carl-Magnus Glas, dessa personer, landstingsledningen, måste avsättas omedelbart.
      Smyg fascism får inte förekomma inom sjukvården.

      • Mr Sound 15 mars 2014

        Nej men S-O S, kunde du inte fylla ut texten lite mer? Lite mer fantasier så att säga...

        Givetvis är det tragiskt hur människor verkar blunda för demokrati, själva verket demokratur, och den smygkommunism som vissa, inklusive du, S-O S, vill påtvinga oss andra.

      • @s-os 15 mars 2014

        Läkaren är ännu en vänsterpajas som är så uppfylld av sin egen sjävgodhet att han tror att han står över samhällets regler och kan kostruera egna när det passar. Tillsammans med Yngve Gustafson är de så självrättfärdiga att de tror att man kan hitta på egna definitioner på olika saker och föreetelser och sen tillämpa det i offentliga sammanhang. Med ett likartat resonemang som Gustafsons skulle man kunna vägra Löfven och Sjöstedt inträde på avdelningen med motiveringen att de representerar marxistiska partier som spritt klasshat och motsättningar i samhället i decennier. Samt i Vänsterpartiets fall ha samarbetat med partier som är skyldiga till miljoner människors död!

      • djurvän 15 mars 2014

        När har det förekommit smyg fascism inom sjukvården? förklara gärna utan att ladda floskel kanonen.

Lätt att rymmas med rätt kunskap om hjälpmedel

Lätt att rymmas med rätt kunskap om hjälpmedel

Folkets röst. Bussen stannar och dörrarna öppnas för att släppa in mig. Det sitter en liten…

Norrländsk skatt går till ett växande Stockholm

Norrländsk skatt går till ett växande Stockholm

Folkets röst. Är vi Norrlänningar ett fegt och undfallande folk? De fostrade under det…

Endast offensiv kan rädda UIK

Endast offensiv kan rädda UIK

Folkets röst. Efter alla nedskärningar lider UIK FF av idrottslig och organisatorisk anorexi….

Sent vaknar Nato-syndarna

Folkets röst. Två socialdemokratiska riksdagsledamöter: Anders Österberg och Alexandra…

Delta i debatten!

Formulär: Delta i debatten!

Åsikter. Vill du publicera dig i tidningen Folkbladet och på folkbladet.nu? Använd gärna vårt insändarformulär eller skicka ett vanligt mejl till insandare@folkbladet.nu.

Klicka här för att gå till formuläret!

Debattartiklar skickar du till debatt@folkbladet.nu

Av utrymmesmässiga skäl publiceras inte alla texter. Redaktionen gör ett urval av vilka som tas in. Vi tar oss även rätten att göra språkliga korrigeringar i det insända materialet.

Jonas Bergström

Ledarskribent och debattredaktör: Jonas Bergström

Kontakt. Har du några funderingar kring ledar- och debattmaterialet? Hör av dig till vår vikarierande politiska chefredaktör.
jonas.bergstrom@folkbladet.nu
090-17 59 79