Detta är en opinionstext publicerad i Folkbladet. Skribenten svarar för åsikter i artikeln. Vill du vara med i debatten? Skicka dina åsikter till debatt@folkbladet.nu eller använd vårt enkla formulär.

Är norra Sverige en blind fläck för M?

Åsikter.
Alliansregeringen har under den senaste månaden presenterat en rejäl satsning på infrastruktur. Men Norrbotniabanan finns inte med. Är norra Sverige en blindfläck för Fredrik Reinfeldt och Moderaterna? skriver representanter för Centerpartiet i Norr- och Västerbotten.
Folkbladet Redaktion
Publicerad 21 september 2012 kl. 01:30

Infrastruktursatsningarna är en framgång inte minst för Centerpartiet som länge och konsekvent agerat för mer resurser till en långsiktigt hållbar infrastruktur i Sverige. Anslaget ökas med hela 106 miljarder för perioden 2014-2015 vilket är en ambitionsökning med 24 procent. Den totala satsningen för planperioden utgör närmare 524 miljarder kronor för 2014-2025.

Vår förhoppning var att hela alliansregeringen äntligen ställt sig bakom en satsning på hållbar tillväxt i hela landet. Därför är statsminister Fredrik Reinfeldts uttalande om att Norrbotniabanan inte finns med under den kommande planperioden minst sagt uppseendeväckande. Särskilt som det kommer innan den omfattande planeringsprocessen ens påbörjats inför planperioden.

Fredrik Reinfeldts uttalande måste därför mer ses som ett politiskt ställningstagande av honom som moderat partiordförande än som regeringschef eftersom varken trafikverket, regionerna eller övriga allianspartier fått möjlighet att påverka frågan. Inte desto mindre är det en beklaglig bekräftelse av att den moderata partiledningen har svårt att se norr om Dalälven när gäller Sveriges utvecklingspotential.

Regeringens miljardsatsning på en upprustning av Malmbanan och vägen mellan Pajala och Svappavaara är viktig och välkommen. Att den växande gruvindustrin har möjlighet att frakta sin malm är viktigt för Sverige. Väl fungerande godstransporter är en förutsättning för samhällets utveckling, regioners konkurrenskraft och invånarnas villkor.

Satsningen till trots så verkar norra Sverige vara en "blind fläck" för Fredrik Reinfeldt och moderaterna. Vår förhoppning är att den process som nu inleds för den konkreta åtgärdsplan som ska fastställas resulterar i att bygget av Norrbotniabanan kan startas under kommande planperiod.

Det som talar för det är att det trots allt var alliansregeringen som skickade in en ansökan till EU-kommissionen om att Botniskakorridoren - där Norrbotniabanan ingår - skulle klassas som ett av Europas viktigaste transnationella infrastrukturstråk. EU har nu beslutat att klassa banan som ett sådant prioriterat infrastrukturstråk vilket både öppnar för medfinansiering från EU till Norrbotniabanan som för ett svenskt åtagande att förverkliga banan.

En oroande skillnad är att frågan nu hanteras av en moderat minister medan ansökan lämnades in och förhandlades av en infrastrukturminister från Centerpartiet. Centerpartiet fortsätter att driva på för att Norrbotniabanan ska förverkligas, men fler måste upp på "spåret".

Därför ligger ett stort ansvar hos moderaterna i Norrbotten och Västerbotten att öppna ögonen hos partikollegorna i regeringen. Sverige har inte råd med att statsministern har norra Sverige som "blind fläck".

Helena Lindahl
Ordförande för Centerpartiet i Västerbotten
Kristina Bäckström
Ordförande för Centerpartiet i Norrbotten
Eric Bergner
Ordförande för Centerpartiet i Umeå
Marta Pettersson
Ordförande för Centerpartiet i Robertsfors
Anders Rutdal
Ordförande för Centerpartiet i Skellefteå
Roger Bohman
Ordförande för Centerpartiet i Boden
Stefan Tornberg
Ordförande för Centerpartiet i Luleå
Erik Åslund
Ordförande för Centerpartiet i Piteå

Annons
Annons
Annons
Folkbladet
facebooktwitterinstagramrss
phone
  • Växeln
  • 090-17 59 00
  • Redaktionen
  • 090-17 59 40
  • Besöksadress
  • Förrådsvägen 9
  • 901 70 Umeå
  • Postadress
  • Box 3164
  • 903 04 Umeå
Ansvarig utgivare: Anna Benker | © Copyright Folkbladet | Allt material på sajten är skyddat enligt upphovsrätten