Utan pengar och utan organisation. Tiden tickar ut för bygget på Ålidhem.
Det som skulle bli en moské är just nu bara en vattenfylld grop.
- Det är en avvaktan på pengar som gör att inget händer, säger Mikael Sundin tidigare ledamot i föreningen Svenska muslimer i Umeå.
Turerna har varit många runt moskébygget på ålidhem. 2007 var bygglovet klart men överklagningar, som gick ända till högsta instans, försenad bygglovet till 2008.
När bygglovet väl var klart hade man sen två år på sig att starta bygget annars skulle bygglovet förfalla och i juni 2010 togs också de första spadtagen. Men sedan dess har bygget stått still.
- Det är ingen som är aktiv nu utan vi väntar och ser. Vi får se vad som händer efter Ramadan, säger Sundin.
Svårt med finanser
Det är svårigheter med finansieringen som gjort att bygget gått i stå och nu står man utan pengar.
Tidigare var det föreningen Svenska muslimer i Umeå som drev satsningen. Man gjorde bland annat insamlingar som ledde till att man faktiskt kunde påbörja bygget. Men föreningen är nu lagd som vilande.
- Det finns ingen organisation som står bakom bygget just nu, säger Sundin.
Föreningen Svenska muslimer i Umeå fick en ny styrelse förra hösten men enligt en källa till Folkbladet var det mycket turbulens i föreningen och krafter som drog åt olika håll, vilket gjorde att styrelsen sprack.
Inhägnad grop
I dagsläget ser det inte ut att bli något bygge. Bygglovet är giltigt i fem år och går ut i augusti nästa år. Då måste bygget vara klart, även om uppskov kan fås. Marken arrenderas av kommunen och tanken var att man skulle köpa lös den sen när bygget var klart.
Några större förhoppningar om att den vattenfyllda gropen verkligen ska bli till en moské har man inte heller.
- Det är inte så många som har förhoppningar om att den ska byggas, säger Sundin.





















Bergis 28 juli, 2012 kl 08:19
Om sanningen skall fram så tror jag den arabiska våren kom emellan. Finansieringen som skulle komma från länder söderifrån uteblev eftersom statsskicket förändrats radikalt i dessa länder. Sen undrar man ju husgrunden mår efter alla år under vatten. Är cementen upplöst vid det här laget eller?
Anmäl kommentar
Danne 28 juli, 2012 kl 18:29
Arabiska våren har inget med det här att göra. Det land som kan tillhandahålla finansieringen, det vill säga Saudiarabien, omfattades inte av den arabiska våren. När muslimerna i Umeå valde att inte söka pengar från det landet sa man också i praktiken nej tack till en moské i Umeå. En moské i Umeå har därför aldrig varit ett realitiskt projekt utan bara drömmar som tagit en massa tid och energi, helt i onödan.
Anmäl kommentar
REx 29 juli, 2012 kl 18:04
Diktaturen Saudiarabien är nog livrädda för att oroligheterna skall sprida sig även dit. Risken är dock mindre att något verkligen händer eftersom just den diktaturen har USA och västländerna i ryggen. Det är diktaturerna som inte dansar efter USAs pipa som framförallt är i farozonen.
Bombastah 28 juli, 2012 kl 08:40
Finns ingen cement. Bara en ljup och livsfarlig grop, fylld med vatten. Tänk om ett djur eller ett barn faller i. Töm bassängen och fyll med jordmassor tills dess bygget kommer igång innan en olycka sker säger jag.
Anmäl kommentar
Anna 28 juli, 2012 kl 08:50
Ja jag håller med dig! Det ligger ju ändå en förskola alldeles bredvid. En jättegrop fylld med vatten och massa armeringsjärn runtomkring. Livsfarligt även för en vuxen ju!
Anmäl kommentar
Bergis 28 juli, 2012 kl 16:44
Jo det finns en cementgrund under vattnet. Jag har själv sett den innan bygget stannade av.
Anmäl kommentar
Per 28 juli, 2012 kl 08:46
Jag passerar platsen nästan dagligen och blir varje gång förb-ad och uppröd. Hur kunde man från kommunen vara så naiv, blåögd ja varför inte korkad att man godkände planen för detta bygge. Nu ser det ut som en livsfarlig plats p.g.a allt vatten som samlats i gropen. När händer första olyckan. Dessutom är det nu en skräpig o ful plats. Att starta bygget för att bygglovet skulle fortsätta gälla var en myras intelligensnivå, vem beslutade det. Man hade inga mer pengar till fortsatt bygge därför var det oansvarigt att starta det.
Galenskap är bara förnamnet på detta projekt.
Anmäl kommentar
Fredrik 28 juli, 2012 kl 09:53
Per: Det är du som beslutat att bygget skulle börja. Eller åtminstone alla vi som röstar var fjärde år, för det är lag att påbörja ett bygge inom en viss tid för att byggnadstillståndet ska gälla.
Så, vi alla har myrors intelligensnivå eftersom vi i vår demokrati beslutat om dessa lagar och regler.
Så, vore det inte bättre att vi alla tillsammans ser till att bygget blir färdigt, det tjänar vi alla på. Så när nu ni alla träffar fullmäktigeledamöter på er fritid, säg till dem att hjälpa till så blir bygget klart.
Anmäl kommentar
N-O 28 juli, 2012 kl 11:30
Det är inte alls vi röstare som beslutat att bygget skulle börja , det var ett gäng muslimer som drömde om ett moskebygge som någon annan skulle betala .
När man påbörjat något som man inte duger till att slutföra är det inte särskilt imponerande att skylla på andra och kräva deras hjälp .
Om någon ska beskyllas för att ha en myras intelligens är är det inte han som påtalar problemet utan den som försöker skylla ifrån sig ...........
Anmäl kommentar
P.p 28 juli, 2012 kl 15:53
Varför skulle kommunen betala det. Fattar inte varför de skulle ha problem att fixa stålar till det. Men jag skulle vilja se om vi åkte dit för att gräva ett hål o få det finanserat av arabiska myndigheter...tror inte det. Inte ens i en dröm
Per 28 juli, 2012 kl 16:16
Att kommunen ska hjälpa till med finansiering eller vad mernar du. Det är i så fall det sista jag skulle göra. Men i landet Absurdistan skulle det vara fullt möjligt, kanske kommer, vem vet.
Jag förslår att att fylla igen och pkantera träd.
.
En fråga är tomten betald?
Anmäl kommentar
Gama 28 juli, 2012 kl 11:31
Kommunen borde gå in med pengar och bekosta byggandet av en moské, kanske som ett projekt inför kulturhuvudstadsåret. Men den ska inte ligga vid Ålidhem eller Ersboda. Den ska ligga centralt så att den är lätt att nå oavsett var i stan man bor.
Om den (som det nu ser ut) byggs lite i skymundan i närheten av ett större billigt bostadsområde så kommer moskén att bidra till en "ghettofiering" av det området - Moskén blir då ett stort hinder för integration i det svenska samhället för nyanlända muslimska invandrare. Varför ta del av det svenska samhället när de kan flytta in i "little mecka"?
Anmäl kommentar
Ulla 28 juli, 2012 kl 15:57
Jaha...problemet är att jag tror att det kommer ett bli ett mkt stökigt område där mosken blir lagd. För inte är det känt för att bli problemfria områden trots att kärlek och inga krig står på agendan så är det helt tvärt om. Jag har aldrig känt mig så hotat i min egen stad på mycket länge. Grabben min skrev "gud vad tur" på facebook och vips så blev han hotad av någon snubbe om att han var frälst och inte muslim, inte prata om gud för då skulle han få stryk...härligt va.
Anmäl kommentar
Johan 1 augusti, 2012 kl 12:10
I närheten av ett större billigt bostadsområde? Sofiehem är ett av Umeås dyraste och mest attraktiva områden.
Anmäl kommentar
eco 28 juli, 2012 kl 11:38
Varför har inte kommunen som markägare ställt krav på att en fullständig finansiering måste finnas innan man får påbörja bygget ? Är det bara amatörer och paragrafryttare utan sunt förnuft som styr kommunen ? Vem ska nu betala för återställningen av området ? Muslimerna lär inte komma att städa efter sig.
Anmäl kommentar
Per 29 juli, 2012 kl 09:39
I sin iver att tillfredsställa nysvenskarna (som inte vill inlemmas i svenska samhället) så godkände man bygget, man vill ju vara PK. Att neka på grund av de problem som nu uppdagas och som de flesta ickepolitiker kunde förutspå redan då vore att spä på invandrarkritiken. Tänk om man blev stämplad som invandrarkritisk kommun. Nu ser vi resultatet av en verklighetsfrånvänd politik.
Anmäl kommentar
No man 28 juli, 2012 kl 12:56
Fyll igen gropen
Anmäl kommentar
anki 28 juli, 2012 kl 18:39
Vilken är arrendekostnaden? Räcker det till för att sanera fiaskot, för det blir väl kommunen som står där med svarte petter. Så länge detta vansinne fortsätter kan inte kommunen kräva att andra fastighetsägare sköter sina tomter. Under vattnet finns/fanns en betongplatta med armeringsjärn. Om byggnadslovet förlängs ytterligare ska det finnas bevis för att det finns en finansiering som håller.
Anmäl kommentar
Hans Jonsson 28 juli, 2012 kl 20:20
Heder Folkbladet.Ni "vågar" uppenbarligen skriva om något som ortens betydligt större kollega blundar inför. Kanske kommer efter er artikel "den stora draken" svassande efter med lämplig intetsägande kommentar.Har haft åtskilliga synpunkter i ämnet under den tid "bygget" pågått. Raljanta eller faktabetonade; det mesta har refuserats av den tidning som i annat sammanhang säger sig stå för "den objektiva sanningen".
Anmäl kommentar
T.B 28 juli, 2012 kl 20:56
Tycker detta illustrerar nästan alltför tydligt att behovet av en moské i Umeå är lika med noll. Hade behovet verkligen funnits så hade det funnits en organisation bakom detta och man hade verkligen arbetat för att få ihop pengar.
Anmäl kommentar
eco 29 juli, 2012 kl 06:21
Hans Jonsson: Du har så rätt. I fisförnäma VK är det ingen ide att kommentera. Censuren sorterar bort allt som är antydan till kontroversiellt. Har helt sluta läsa den tidningen.
Anmäl kommentar
Goalin 30 juli, 2012 kl 11:51
Norran skulle överhuvudtaget aldrig öppna för kommentarer i ett sånt här ämne. Heder åt folkbladet. Tycker för övrigt att Umeås starke man skulle ryta till, och omedelbart fylla gropen med t.ex. gräsmatta och nån björk. Denna grop är en riktigt fulfläck.
Anmäl kommentar
Fredrick 29 juli, 2012 kl 10:42
Kan inte muslimerna få använda någon av kyrkorna som för det mesta står tomma.
Anmäl kommentar
T.B 29 juli, 2012 kl 21:44
Det skulle nog inte muslimerna gå med på.
Anmäl kommentar
nattvarden 29 juli, 2012 kl 21:57
Varför besöker de inte Lennart Holmlund på Lottas?
Bättre tillfälle kan nog inte väljas???
Lottas öppettider finns på deras hemsida.
hank 30 juli, 2012 kl 17:20
Vart vänder jag mig angående byggandet av en blotplats? Jag ska till valhall!
Anmäl kommentar
oden 30 juli, 2012 kl 22:47
Tack! Jag förstår tanken. Undrar hur många av de styrande på 64 grader nordlig bredd som förstår den. Eller för den delen inte vill förstå den. Eller för den delen förstår den men vill inte förstå.
Anmäl kommentar
Majorn 31 juli, 2012 kl 09:57
det måste va den arabiska våren eftersom snön har tinat och vattenfyllt hålet.
Anmäl kommentar
Johan 1 augusti, 2012 kl 12:19
Det här illustrerar väldigt väl hur lite kontroller det faktiskt görs så fort religion (läs: Islam) är inbladat på något vis där politikerna kan ragga röster. Folk är livrädda att yttra sin åsikt medan i övriga norden kan man iaf föra en relevant debatt om saken innan ett beslut fattas.
Sen att he den bredvid svenska kyrkan är bara respektlöst och som gjort för bråk då det "bara finns en gud" och attacker över gränserna är okej i en av dessa två religioner. se tex Egypten eller Pakistan där kristna måste ha beskydd för att kunna utöva sin religion eftersom islamister attackerar dom..
Anmäl kommentar
Skelleftebo 5 augusti, 2012 kl 14:49
Jag tycker att av solidaritet så ska alla umebor bet åtminstone 1000 kr var för att hålla liv i detta, annars är detbortkastade pengar.
Anmäl kommentar