Kommunalrådet Lennart Holmlund är känd för att ha kastat ur sig en och annan groda i karriären.
Nu vill han skydda grodorna – genom att skjuta fler måsar och kråkor.
Det är på sin blogg på folkbladet.nu som Lennart Holmlund beskriver hur lite grodor han numera ser ute i naturen och en anledning till detta ska vara fåglar som måsar och kråkor som enligt honom börjar finnas i överflöd. Under rubriken: ”Det skjuts för lite” skriver han:
- Vissa åkrar är ju alldeles vita och svarta av mås och kråkfåglar. Det enda sätt att minska ner den överetableringen är att de skjuts bort och de hotar inte bara grodor utan tar hejdlöst för sig av småfåglar och deras ägg.
Lösningen för att bevara grodorna är enligt Lennart Holmlund enkel:
- Skjut bort djur som det är för många av. Av vissa sorters djur finns det för många av som gör att andra mer eller mindre försvinner.
Han nämner även att fiskbestånden hotas på många ställen och nämner därför att både säl och skarv bör gå samma öden till mötes som måsar och kråkor.

















Jerry Sellin 19 juli, 2012 kl 09:04
Det händer tyvärr inte allt för ofta, men i sak är jag till viss del villig att hålla med Lennart Holmlund.
Givetvis är det så att blir en ras överrepresenterad på vissa ställen, så tränger den rasen bort andra raser, det är knappast någon nyhet, då det över tid alltid har förekommit, och precis som Lennart skriver så har avskjutningen sådana gånger ökat av den överrepresenterade rasen för att försöka få en balans.
Det han inte tog med är att det i Inlandet nu börjar visa sig att just Varg och Björn är alldeles för många, och jag önskar att avskjutningen ökar även på det området.
Anmäl kommentar
Zeke Varg 20 juli, 2012 kl 09:12
Ja, björnar är det väl ganska gott om, men kom inte och påstå att det kryllar av varg i Västerbottens inland.
Anmäl kommentar
Willhelm K 19 juli, 2012 kl 09:15
När alla grodor återigen hoppar ur denne mans mun så är det bara att beklaga! Jag tror Herr Holmlund blivit lat,rör sig för lite,börjar glömma m.m. Lennart: Det finns en Högskola och ett Universitet i Umeå(hittar du inte dit kan du nog få hjälp(, där kan säkert Zoologer,Biologer,Etologer m.fl ge dig svar på tal om Säl,Skarv,Kråkor,Måsar hör till vår biologiska mångfald eller inte! Men den stora frågan nu är väl: Behövs Lennart Holmlund ?
Anmäl kommentar
Jepp 19 juli, 2012 kl 12:23
Inte fan behövs det några akademiska halvfigurer som ska uttala sig då det är så uppenbart att problemet, för det är verkligen ett problem, uteslutande är skapat av att vi skräpar ner så vanvettigt ! Allt som slängs är potentiella smörgåsbord för dessa objudna gäster som har till enda uppgift att göra flera objudna gäster.
Utbredningen är total och vi rår själva för det, historiskt fanns det inga fiskmåsar i inlandet sålunda är det bara att börja decimera.
Anmäl kommentar
Jepp 19 juli, 2012 kl 09:25
Mannen har sina uttryck, på gott och ont. Idag anser jag honom helt rätt. I tätorterna där vi inte har kontroll på utomhusmiljön florerar och grasserar mås-och kråkfåglarna i överflöd. Ta Lycksele som exempel som knappt hade en fiskmås på 70-talet har i dag tusentalas och ingen gör nått, (kommunens exclusiva ansvar !) Kråkfåglarna likaledes, duvor är vi lite förskonade från, dock finns det mindre begåvade som har som sport att mata dessa. Nä, skjut undan kvantiteten och behåll ett par för sysns skull.
Anmäl kommentar
Fredrick 19 juli, 2012 kl 10:01
Ja det är väl enda sättet att bli av med överrepresentation när det gäller djur enligt en sån expert som Holmlund!
Anmäl kommentar
Uffe 19 juli, 2012 kl 22:20
Och vad föreslår du då om nu Holmlunds förslag inte duger?
Anmäl kommentar
Fredrick 19 juli, 2012 kl 22:38
Man kan ju låta naturens ordning få råda.
Per 19 juli, 2012 kl 10:38
Helt rätt, måsfåglar skulle decimeras radikalt men även råkor som det är för mycket av. Se hur det ser ut på mariehemsängarna, speciellt i våras.
Redan tidigt borde årgärder vidtagits. Men än är det inte försent.
Anmäl kommentar
Katarina 20 juli, 2012 kl 09:03
Hoppas du stavade fel annars visar det ännu mer din okunskap.......
Anmäl kommentar
Joakim 20 juli, 2012 kl 10:52
För många Råkor? Det är ju en väldigt ovanlig fågel i våra trakter, du måste haft enormt tur som lyckats se många.
Anmäl kommentar
N-O 20 juli, 2012 kl 15:49
Det svåra är väl att undvika att se de tusentals råkor som kommer flygande som ett svart sjok .
EB 19 juli, 2012 kl 10:40
Great, nu ska Holmlund leka Gud och bestämma vilka djur som är mer värda än andra ...
Detta sköter naturen bäst själv!
En kråka är lika mycket värd som en groda!
Anmäl kommentar
Chrille 20 juli, 2012 kl 10:29
Ibland kan vi undra om Lennart Holmlund har Gudrun Schyman som mentor? För inte kan väl alla socialister vara komplett galna av naturen?
Anmäl kommentar
Låt fåglarna leva, det är därför de är födda. 19 juli, 2012 kl 10:53
Byfånen har sagt sitt nu igen. Man förväntar sig mer av ett kommunalråd än Holmlund kan servera på sitt fat.
Anmäl kommentar
Går vi på utseendet 19 juli, 2012 kl 10:59
En potatis har fler kromosomer än jag tror kommunalrådet har. Vad som visas följer min tes.
Anmäl kommentar
ceko 19 juli, 2012 kl 11:11
Lennart H tar som exempel grodor. Menar han då att de hoppar ur munnen på politiker. Men den sortens grodor har inte minskat snarare tvärtom.
Anmäl kommentar
Christer Ö 19 juli, 2012 kl 10:57
Ska vi nu snacka om grodor och andra skator borde snubben lärt sig något. Man kastar inte sten i glashus! Lennart Holmlund gubben är egenmäktig och galen enligt min och världens mening. Grodor hoppar ur käften så de kan knappast ses sällsynta, skriken hans hörs runt världen. Vill han bevara sina grodor och skjuta alla andra?
Anmäl kommentar
Jerry Sellin Åsele 19 juli, 2012 kl 11:06
Jag kan inte låta bli att fundera på vad det är för sorts människor (läs fegisar) som gång efter annan kommenterar anonymt, Varför inte stå för det ni skriver, själv är jag av den åsikten att ska jag kritisera någon, så ska denne någon kunna rätta mig, och kunna kritisera mig tillbaka, för även jag kan vara lite väl snabb på att dra förhastade slutsatser och skriva något som inte borde vara för allmänt beskådande, för även om man tycker någon har fel i sak, så behöver det inte vara fel ändå, då vi alla har olika sätt att se saker.
Anmäl kommentar
Bertil Lundin 19 juli, 2012 kl 11:37
Det här är egentligen en fråga för andra fora, men den är väldigt intressant. För i princip har Du helt rätt. Anonymitet ger skydd åt personangrepp och möjliggör opinionsskapande genom ständigt upprepande. Samtidigt innebär full offentlighet att människor måste censurera sina åsikter, kanske för mycket. Inte bara för att de inte vill att grannar ska veta deras politiska hemvist, utan även för att slippa trakasserier och mordhot. Som allting ser ut nu menar jag att VF gör rätt i den här frågan. Möjligen skulle de kunna kräva registrering.
Anmäl kommentar
T.B 19 juli, 2012 kl 22:33
Förstår inte ditt resonemang "Jerry". Man har faktiskt rätt att skriva under en signatur både när man kommenterar en artikel eller skriver en insändare. Och det är precis så det ska vara. Det är viktigt för demokratin. Folk ska kunna posta inlägg utan att bli rädda för repressalier. Jag förstår faktiskt inte varför du nödvändigtvis ska veta identiteten på personen.
Det går alldeles utmärkt att bidra med sin åsikt eller rätta någon utan att för den delen veta vem det är. Det är nämligen inte personangrepp den här typen av kommentarer handlar om i första hand (och då är identitet ointressant.)
Anmäl kommentar
Bertil Lundin 19 juli, 2012 kl 11:24
Man kan även konstatera att det är allt svårare att äta på uteserveringar i Umeå. Sist såg jag en mås ta mat från tallriken från en kvinna som satt och åt.
Anmäl kommentar
Nils 19 juli, 2012 kl 13:52
Folkbladet ägnar sig åt sensationsjournalistik!
Ruriksättaren satte rubriken enkom för att folk skulle klicka på den och se vad Lennart nu hävt ur sig och om vilken grupp.
Är det månne journalister, zigenare, korvgubbar eller moderater den gode Lennart nu vill decimera, näha, ett fullt legitimt uttalande om skadedjur, men rubriken fick alla Umeåbor att klicka på länken.
Det är osmakligt erat drev mot Lennart, ännu mer osmakligt blir det när ni ägnar er åt dålig journalistik mot honom.
Daniel, din tidning behöver styras upp!
Anmäl kommentar
Ana 19 juli, 2012 kl 15:26
Grodornas stora problem är INTE predation utan att vi människor förstör deras livsmiljö samt förgiftar dem. Inte speciellt svårt att ta reda på, Lennart...Jag tror att han vill använda grodor som ursäkt för att han inte gillar vissa fåglar, och det tror jag att en hel del kommentatorer här också gör!
Anmäl kommentar
Urban Lundström 19 juli, 2012 kl 18:01
Skrattmåsen har minskat nationellt enligt:
http://www.zoo.ekol.lu.se/birdmonitoring/res-hackfagel.htm#PHSIB-GRFIN
Så även kråkan:
http://www.zoo.ekol.lu.se/birdmonitoring/res-hackfagel.htm#CASPI-PIFIN7
Anmäl kommentar
Stefan Ericsson 19 juli, 2012 kl 18:23
Ana har alldeles rätt. Grodor och "småfglar" hotas inte av att andra djur jagar dem, antale bytesdjur och predatorer regleras naturligt utan att vi behöver "ingripa". Finner man oförklarliga minskningar så är miljöförändringar, t ex vår snabba omvälvning av landskapet, en långt mer sannolik orsak. Beträffande Holmlunds oförmåga att se grodor måste jag dock starkt ifrågasätta hans tyrovärdet. Vi biologer har inte kunna påvisa någon minskning av populationerna av vare sig padda, åkergroda eller vanlig groda i Västerbotten, förutom mindre vattensalamander de enda groddjur vi har här.
Anmäl kommentar
Bert Grönkulle 19 juli, 2012 kl 18:40
Det går väl alldeles utmärkt att läsa folks inlägg utan att de skriver ut sina fulla namn på internet. Då är det viktigare för debattklimatet bland kommentarerna att man har ordentlig moderering som inte släpper fram vilken skit som helst. Tänker då främst på Sverigedemokrater och andra högerspöken som har för vana att spamma sönder diskussionerna fullständigt.
Om man tycker att det redan nu finns för mycket varg i Västerbottens inland bör man kanske ta ett djupt andetag och fundera på om man motsätter sig vargen av rationella skäl eller om man bara misslyckas med att kontrollera sina känslor
Anmäl kommentar
Chrille 20 juli, 2012 kl 02:45
Jag håller med Lennart Holmlund: Det skjuts för lite! Umeås politik kan aldrig bli bättre än företrädare. En utrensning av gammal skåpmat är att önska. Lennart Holmlund är en pajas i folks ögon och hela världen skrattar åt hans beteende! Han är en belastning för Umeå Kommun och absolut inte en tillgång. Ja om vi nu borträknar turister som vill se en cirkus. Men han har i alla fall satt Umeå på världskartan som den mest korkade politikern som går att uppbringa i världen, och det är få förunnat.
Anmäl kommentar
Kvack 20 juli, 2012 kl 02:48
Om det är för många socialdemokrater i kommunen kan vi då ge skottpengar på dem efter Lennart Holmlunds tes?
Anmäl kommentar
Elvira Blåtira 20 juli, 2012 kl 09:13
Borde väl gälla alla självutnämnda experter utan faktakunskap som endast framför personligt tyckande. För många vargar i länet? För vadå? Renarna? Älghundarna? Man blir så trött........
Anmäl kommentar
Det skjuts för lite 20 juli, 2012 kl 03:04
Den största paddan är det inte kommunalrådet själv?
Anmäl kommentar
Jeppe 20 juli, 2012 kl 07:30
Herr Holmlund är uppenbarligen inte ensam om att vara dum i huvudet.
Anmäl kommentar
Jimmy 20 juli, 2012 kl 09:11
Man kanske ska börja i rätt ände? Grodornas nedgång beror främst på grund av försämrad vattenkvalité, utsläpp, skogsbruk, jordbruk, utdikning av våtmarker etc.. Fiskebeståndens bedrövliga situation är också helt och hållet vårat fel genom ett totalt vansinnigt överfiske.
Anmäl kommentar
John 20 juli, 2012 kl 21:09
Dessa Måsar sprider sjukdomar till fisken . 1959 såg jag mås för första gången hemma vid umeälv , nu är de 1000-tals ända upp till fjällen . Håller med Holmlund " skjut bort och decimera stammen "
Anmäl kommentar