Doroteaupproret startar nu arbetet med att samla in minst 22 000 namnunderskrifter i Västerbotten. Syftet är att få till stånd en folkomröstning om sjukvården i inlandet.
Beslutet fattades vid ett möte i sjukstugan i Dorotea på måndagen där ockupanter, allmänhet och representanter från allianspartierna deltog.
- Majoriteten i landstinget lyssnar inte på oss och därför lyfter vi frågan ett snäpp till. Vi vet att en folkomröstning kan bli jättedyr, men det är vår sista utväg, säger Simone Granberg, talesperson för Doroteaupproret.
Konkret handlar det om att Dorotea vill ha tillbaka sina akutsjukvårdsplatser och Åsele sin egen ambulans.
Nicklas Sandström (M), oppositionslandstingsråd framhåller att allianspartierna i landstinget stöder initiativet i sakfrågan.
- Det är naturligt eftersom vi i vårt budgetförslag vill ha både ambulans och akutsjukvård. Men helst vill vi inte ha någon folkomröstning. Det är både dyrt och kräver mycket arbetet.
- Jo, men om politikerna inte ändrar sig, då måste vi slåss för en folkomröstning, säger Simone Granberg.





















Bertil Lundin 4 juni, 2012 kl 23:06
Frågan är fortfarande hur man finansierar vård i inlandet när det är för få skattebetalare där. Hur mycket dyrare kan man vara per person? Hur mycket mindre vård får övriga länsbor då? Eller måste man gå nya vägar?
Anmäl kommentar
Fredrik Ottosson 4 juni, 2012 kl 23:49
Bertil tänk på att Norrland står för hela 98% av nettoexporten och 52% av Sveriges BNP. Det är inte mer än rätt att det finns sjukvård där. Det är dumt att börja avveckla i Norrland.
Tidigare kom ambulansen 1bil + 2 personal till olyckan.
I dag händer det att 1 akutbil, 1 ambulans, 1 hellikopter och 5-6 personal befunnit sig på samma olycka. Det kan inte behövs många sådana utryckningar för att äta upp den miljon landstinget säger sig spara.
Så om du är rädd om skattepengarna så borde du ändra åsikt!
Anmäl kommentar
Bertil Lundin 5 juni, 2012 kl 02:31
@Fredrik
Man har tidigare diskuterat hur glesbygd skulle kunna avgiftsbelägga vinster från naturresurser, och hjälpa upp sviktande skatteunderlag. Kanske är det här en bra idé, men hittills har det inte fått gehör hos politiker eller kapitalägare. Rent krasst behövs inte så många arbetare för att köra skogsmaskiner, serva kraftverk eller ens bryta malm - resten av oss behövs inte.
Se påstår Du och många andra att det blir billigare att bibehålla dyr samhällsservice. Det är tyvärr bara sant om vi räknar in mänskliga kostnader.
Lelle Printer 5 juni, 2012 kl 09:19
dTycker det är intressant vinkling på svenskar (och umeåbors) syn på Norrland och främst Norrlands inland.
I Norrland har vi skog, malm och kraft. Dessa industrier är kapitalintensiva och tarvar relativt lite personal i förhållande till det som produceras.
Det betyder att vinsterna från företagets resultat hamnar i stadskassan, punktskatter i form av drivmedelsskatter, energiskatter och givetvis momsen.
Kvar att beskatta är inkomst av lön (upp till brytpunkten. Av kommunalskatten går ca 1/3 del till landstinget. Varför ska resten av Västerbotten föda Umeå?
Bertil Lundin 6 juni, 2012 kl 15:56
@Lelle Printer
Jag undrar lite hur Du tänker nu.
Dels är det svårt att förstå hur Du menar när Du skriver att företagens vinster hamnar i statskassan - Du menar naturligtvis en _del_ av dem? Inte allt? Så högt beskattas inte företag. Därför det i alla fall teoretiskt möjligt med någon form av beskattning som går till produktionsorten.
Dels blir det väldigt svårt att hänga med på slutet. Hur föder resten av Västerbotten Umeå? Vilket är sambandet med "svenskar (och umeåbors) syn på Norrland och främst Norrlands inland" och vårdneddragningar i Dorotea? Vilken är den syn som avses?
Demokrat 5 juni, 2012 kl 10:49
Bäste Bertil. Vi bor i en demokrati inte i en bananrepublik. Din retorik sätter alla människor i landet på "pottkanten". I en välfärdsstat sätter man inte pris på människor! Man fördelar medel på alla invånare och deras behov. Med dina tankar hamnar man i besvärliga etiska problem. Vem ska få överleva och vem ska vi offra. Om du på något sätt sätter livet på en människa i Umeå högre än en inlandsbo så tycker jag du ska tänka efter och byter spår. Det är konstaterat att Umeås expansion sker på inlandets bekostnad och all inflyttning kommer inlandet. Frågan är hur skall Umeå överleva utan inland
Anmäl kommentar
Bertil Lundin 5 juni, 2012 kl 12:24
@Demokrat
Det är inte min "retorik" som skapar problem, det är nog verkligheten som är boven. Den typen av avvägningar Du nämner görs idag inom vården och i resten av samhället. Alla får faktiskt inte den vård eller andra behov de behöver tillgodosedda pga budgetskäl.
Redan nu kostar en människa i inlandet mer än en umeåbo - så har det varit i decennier, antagligen riktigt så. Frågan är dock var den gränsen går, lika så hur illa det får bli i inlandet innan vi löser det här på bättre sätt.
Dina konstateranden ger jag för övrigt inte mycket för, inte heller förstår jag deras bäring här.
GossenRoda 6 juni, 2012 kl 18:22
Ockupationen har visat på statiskt tänkande och rigiditet, fjärran från flexibilitet och nytänkande som krävs i en krympande ekonomi. Uppropet är både osolidariskt och egoistiskt om ni tänker på HELA Västerbotten, det finns minst 10 småorter som Dorotea som är i samma läge som Dorotea är idag!
klart som korvspad 5 juni, 2012 kl 03:26
Att inlandet skall ha en fungerande ambulans och sjukvård. Det är väl sagt så att oavsett var man bor skall man ha rätt till samma vård.
Anmäl kommentar
Orättvist 5 juni, 2012 kl 06:45
Vad ni är duktiga som orkar kämpa på fastän ni inte får något gehör ! Hoppas att ni lyckas, hoppas att folk skriver på så att ni får tillräckligt med namn. Tråkigt bara att det måste gå så här långt. Alla har rätt till samma vård var man än bor, skärpning landstinget !!!!!! Vi som bor i glesbygden betalar också skatt, ska landsbygden utarmas ? Tycker att detta är skamligt.
Anmäl kommentar
dagny 5 juni, 2012 kl 13:22
Kan inte du hjälpa till med namninsamlingar du me, för detta med sjukvården är inte bara i dorotea utan på väg åt samma håll i umeå mm !!Hjälps man åt så kommer man mycke längre o folk orkar mycke mera !
Anmäl kommentar
Jepp 5 juni, 2012 kl 06:50
Att ifrågasätta behovet av akutplatser och effektiv transport av sjuka är befängt och anmärkningsvärt.
.
Retoriskt skulle det kunna vändas på och påstå att det finns alldeles för mycket folk i Umeå, det spill som blir påverkar inte statestiken. Så om en dör i Dorotea på grund av utebliven/fördröjd vård så kan vi acceptera att åtminstonde 50 i Umeå går samma öde till mötes utan att anses ska ha rätten till att klaga.
.
Eller anser (S) i länet att Umeåborna är viktigare på något sätt ? Eller är det skral strategisk politik där väljarantalet inte spelar någon roll för makten ?
.
Bedrövligt (S)
Anmäl kommentar
Emil Wallin 5 juni, 2012 kl 08:13
Jag har tidigare gett mitt fulla till okupanterna, men i och med att det gått partipolitik i ärendet har jag gett upp. Ingen kan väl påstå annat än att träffen på MB i Dorotea var ett partipolitiskt möte där borgarna startade sin valpropaganda inför nästa val. Det är ju ändå denna regering som till största delen orsakat denna situation med minskade bidrag till landstinget.
Anmäl kommentar
Jepp 5 juni, 2012 kl 08:58
Så, Emil, du har gått på myten. Det bevisar bara att om man upprepar en lögn tillräckligt uppfattas den som sanning. Släng en blick på landstinget de sista 20 åren och ställ dig därefter frågan varför andelen som går till kärnverksamheten minskar medan den ökar inom den improduktiva delen. Administration, kulturhuvudstad, spel på börsen, sanslösa villkor och förmåner för Umeå i förhållande till övriga länet. Det spelar ingen roll om du anser att det skulle vara en valupptakt, (S) har lagt ner verksamheterna i inlandet och har ingen avsikt att starta upp igen.
Anmäl kommentar
Mio 6 juni, 2012 kl 08:20
Även Vänster partiets Jonas Sjöstedt har varit till Dorotea och visat sina sympatier. Även lanstings politikerna i Mp och Socialdemokraterna har fått en inbjudan, men de ville inte komma. Så det är bara alliansen som visat sitt intresse och det är ju bra det.
Anmäl kommentar
Ingrid O 6 juni, 2012 kl 10:09
Tråkigt Emil. Vi behöver Dig också för att få tillbaka akutvården och ambulansen. Det är faktiskt så att vi BETT både Peter Olofsson, Lilly Bäcklund och Robert Winroth att komma till Dorotea, men de har svarat nej (Lilly B har inte svarat alls, trots att vi erbjöd henne att få frågorna iförväg...) PO hade varit i Dorotea tillräckligt många gånger och Åsele kunde han redan. Mp har inte svarat på inbjudan.
De som svarade på inbjudan var Alliansen. De håller med oss och har en lösning på hur det skall finansieras - valfiskande eller inte, så jobar de för oss. Välkommen till oss ändå.
Anmäl kommentar
Maria Kristoffersson 5 juni, 2012 kl 08:59
Klart att det är politik! Det är majoriteten i Landstinget som beslutat om detta, det är Socialdemokraterna som tagit beslutet och som inte vill backa. Det är politiken som bestämmer om hur skattemedlen ska prioriteras. S står för centralistisk politik, de vill bygga kolosser och samla människor i täta städer. De vill inte ha folk på landsbygden. Skulle då vilja det så måste de ändra sin grundläggande polik!
Anmäl kommentar
Leena Berg 5 juni, 2012 kl 09:00
Emil, tycker Du det skulle vara bättre att INGET politiskt parti stod upp för inlandets sjukvård? Tycker Du ockupanterna ska säga "nej tack" till att alliansen väljer att stötta folkinitiativet? Likväl som Socialdemokrater blivit bjudna till Dorotea bör väl Alliansen vara välkomna i debatten utan att Doroteaupproret ska beskyllas för att bedriva partipolitik? Om du varit på MB igår Emil, hade Du sett att socialdemokraten BertRune Dahlberg från Åsele fick stora applåder när han gjorde entré. I Doroteaupproret finns och behövs ALLA!
Anmäl kommentar
Emil Wallin 5 juni, 2012 kl 09:48
Hoppsan!
Kastar man ett ben i hundhopen skriker den som träffas.
Ni får tycka så mycket ni vill om mina åsikter, men jag står fast, borgarna försöker plocka politiska poäng, men de är ju trots allt borgarna som ställt till oredan inte bara i landstinget utan i hela nationen.
Bert Rune dalberg är en klok person, de håller jag med om.
Borgarna har under de senaste åren också försökt driva lögner till sanning så de är inget nytt påfund
Anmäl kommentar
Ann-Louise 5 juni, 2012 kl 18:01
Glöm inte att det är S som sedan länge styr landstinget! Dessvärre är även inlandets socialdemokrater tysta och fega - skamligt!
Anmäl kommentar
dagny 5 juni, 2012 kl 18:03
Det spelar ingen roll vilken politiker som gör o gjort detta just nu utan dorotea måste få sjukvård o ambulans o det håller på o hända i umeå också detta elände o robertsfors om jag inte missminner mig fel har dom dragit in ambulansen på helgerna o dragit ner sjukvården i skelefteå o umeå !! Sjukvården måste finnas för alla o simone har rätt i det hon gör o jag stöttar henne fullt !!
Anmäl kommentar
Jepp 5 juni, 2012 kl 10:12
Så, Emil Wallin, du bortser från det faktum att i västerbottens landsting sitter ingen "borgare" och tar beslut. (S) har suttit och skapat ett litet eget lekland, där så fort det går emot skyller ifrån sig ivrigt påhejade av nyttiga idioter som gör det möjligt till fortsatt protektionism. Under tiden monteras inlandet ner, bit för bit till förmån för storstaden, och Emil W. tycker att det är OK för att (S) säger så....
.
Vad är det som är så bra med dessa beslut, herr Wallin ? Alla dessa beslut som klubbats är alla tagna exklusivt av (S) utan någon som helt inblandning av "borgarna"
Anmäl kommentar
Emil Wallin 5 juni, 2012 kl 10:30
När nivån på debatten blivit så låg som Jepp försöker komma på då passar ordstävet "bättre fly än illa fäkta"
Tack för mej, Jepp får hålla sej på sin nivå utan min medverkan
Anmäl kommentar
Jepp 5 juni, 2012 kl 10:49
Så, Emil W ! Surt, sa räven om rönnbären !! Att du inte klarade av det du gav dig in på, kan knappast tituleras "låg debattnivå" utan snarare att du blev svarslös. Att konstant hänvisa till alla andra och blunda för vems signatur som står under beslutet är naivt och omoget. Ännu har ingen socialdemokrat våga ställa sig upp och ta ansvar för dessa beslut som är så degenererande för inlandet! Som vanligt försöker man glömma och gömma.
Demokrat 5 juni, 2012 kl 11:20
Emil du är nog den mest trogna supporter jag någonsin sett!!! Vad ska ske för att du ska byta politisk sida? Du svarar förmodligen att det inte finns i din tankevärld. Du är tillgiven s som en fotbollshuligan och inget kan ändra på dina åsikter än hur idiotiskt s beter sig.
Demokrat 5 juni, 2012 kl 10:38
Bertil Lundin frågar sig hur man fortsättningsvis ska finansiera sjukvården i inlandet eftersom det finns få skattebetalare där.
Skatter i demokratier är till för att fördela välfärden. Det är en självklarhet att medel går till de som mest behöver dem och inte till de som minst behöver dem! Själv tycker jag det inte verkar finnas brist på pengar däremot på välfärdsidologi som skatter i vårt land är avsedda till.
Vi kan vända på det hela och påstå att glesbygden inte har råd med Umeå till exempel. Det är den enkla sanningen och utarmas västerbottens glesbygd kommer Umeå att också försvinna.
Anmäl kommentar
Bertil Lundin 5 juni, 2012 kl 21:37
Det är svårare än Du tror att avgöra vem som behöver mest - för vi får allt större möjligheter att bota och lindra - Men pengapungen blir snarare mindre. Höjda skatter bör lösa en del av problemen. Just nu i alla fall, fast knappast i längden. Dessutom verkar det vara få som vill betala mer skatt.
Sen är Dina påståenden om att Umeå utarmar glesbygden bara konstiga - exakt _hur_ sker den utarmningen? När det gäller vård går trots allt pengarna den omvända vägen. En realitet är att det bor för få människor i inlandet för att de själva kan finansiera sin samhällsservice.
Anmäl kommentar
dagny 5 juni, 2012 kl 10:44
Simone :::: Skickar ni ut protestlister även till umeå eller går ni ut via nätet ??? Ni vet det finns hur många familjer som hellst som skulle skriva på protestlistan .Åker ni ut på landsbygderna eller hur har ni tänkt er ? Jag är välldigt intresserad o vill veta o känner verkligen med er i dorotea ,,jag vet hur vården är här i umeå o den är absolut inte bra på någe vis ,finns ingen sjukvård !!
Anmäl kommentar
Fjällbo 5 juni, 2012 kl 16:53
.Jag har också funderat på hur detta kommer att gå till, skulle vara intressant att veta om vi ovan odlingsgränsen också hittar några listor någonstans Vi är många även här som stödjer er. Snälla svara !!
Anmäl kommentar
Leena 5 juni, 2012 kl 18:02
Självklart vill vi ha hjälp i hela länet!
Titta först på www.sjukvardforalla.se. Där kommer information att komma hur det ska gå till och telefonnummer till Doroteaupprorets kontor dit du också kan ringa och få reda på hur Du kan hjälpa till med din namnunderskrift.
Vi bemannar kontoret alla vardagar 10.00 - 14.00 och 16.00 - 18.00. Under helger är det bara dagtid.
dagny 5 juni, 2012 kl 18:08
Du fjällbo ,,ring till henne eller kontakta mig via vf för dom har min mailadress eftersom jag skriver här !!
Demokrat 5 juni, 2012 kl 11:31
S i Västerbottens län har blivit en belastning för s nationellt. Om de förstod att de kanske riskerar hela valet till riksdagen för några sketna miljoner skulle de nog svälja prestigen och tänka om. Ni socialdemokrater borde inse faran och själva kritisera era politiker i landstinget. Göra allt som står i er makt att påverka era politiker att återställa till det som var tidigare.
Ni bäddar inte bara för er egen förlust i landstinget utan även för socialdemokrater i övriga landet.
Ni som ogillar Rainfeldt borde också kritisera s i landstinget mest.
Anmäl kommentar
GossenRoda 5 juni, 2012 kl 18:14
Dorotea är en kommun med en minskande befolkning. Över 4000 på 70-talet och nu under 2800. Sjukvård bedrivs på länsnivå och det faktum att Dorotea haft akutplatser på sjukstugan sedan "urminnes tider" sågs som en möjlig besparing för landstinget. De sk akutplatserna har haft läkarbemanning på "deltid". Nu erbjuds vård i livets slutskede samlokaliserat med kommunen. Det striden handlar om är kanske 2 sk akutplatser. DET ÄR DEN KATASTROFALA NEDRUSTNINGEN av inlandssjukvården! Nu tvingas man att åka till Å eller W för enklare akutärenden. Hur gör en person i Rundvik, jo åker till Ålidhems HC
Anmäl kommentar
L.J. Umeå 5 juni, 2012 kl 22:22
Ett förslag: samla in pengar till ambulans och akutplatser. Ex om vi samlar in en Selma 20 kr på
50000 personer i länet och kanske mera får vi: 20 x 50 000 = 1000000 kr. Be Landstinget öppna ett akut och ambulans konto och börja insamlingen.
Anmäl kommentar
Jepp 6 juni, 2012 kl 09:42
Varför ska inlandsborna behöva betala två gånger för samma samhällstjänst som kustborna betalar bara en gång för ? Hur kan det komma tankar som denna ??
Anmäl kommentar
L.J. Umeå 7 juni, 2012 kl 14:43
Då blir det kanske fart på folkomröstningenn.
För då får de kämmas. Ok traditionellt tillvägagångs sätt - kanske alltid är bäst. Inget nytt!
S-O S 6 juni, 2012 kl 10:45
Men är detta verkligen så enkelt som Jepp o vissa andra påstår?
Men ta denne Peter Olofsson i örat o byt ut honom.
Är det så att andra verksamheter tär på ekonomin som egentligen skulle gå till sjukvård så borde ju detta framgå i den lagda budgeten, fråga, är det så? Någon som vet?.
ELLER så låter vi borgarna ta över. Dom kommer mest troligt att se till att något privat företag får köp rätten till vården för en billig peng för att lite senare inse att privat vård inte fungerar i en avflyttningskommun.
Att borgarna vill privatisera ser man bäst i 08 området
Anmäl kommentar
Gustav 6 juni, 2012 kl 22:01
Lika vård för alla:
Visst är det ett rimligt krav?
Ok
Då handlar det om att VLL gör en korrekt prioritering
Ta bort mångmiljonstöd till Region Västerbotten
Ta bort stöd till Norrlnadsoperan
Ta bort stöd till Kulturhuvudstadsåret
Ja detta var bara några exempel på besparings möjligheter i mångmiljon klassen
Det finns ytterligare en potentialt till besparingar i övrigt, Administrationen bla
Landstinget har tecknat borgen för ca 8000000 miljoner till norrtåg, där ser man yttterligare en besparings potential och risk. skulle bolaget gå i putten så riskerar det att ge stora hål i VLLs kassa
Satsa
Anmäl kommentar