SKELLEFTEÅ Djurägaren får förbud att ha hov- och klövdjur.
Trots att det var minus 37 grader den första helgen i februari stod de tre hästarna ute i hagen – utan möjlighet att söka skydd mot väder och vind. Nu har Länsstyrelsen fattat beslut om att hästarna och de cirka 35 vanskötta får som också finns på gården ska omhändertas. Länsveterinärer har under hela 2011 haft ögonen på hur djuren har haft det. Vid upprepade besök har man sett brister i djurhållningen. Paret som bor på gården har gång på gång sagt att de skulle rätta till anmärkningar och förelägganden, men situationen för djuren har inte förbättrats. Kvinnan meddelas förbud att ha hand om och att skaffa samtliga slag av hov- och klövbärande djur, ett förbud som gäller tills vidare. Ärendet har lämnats till polismyndigheten som ska se till att besluten verkställs.




















frusen häst 16 februari, 2012 kl 09:35
APPLÅD !
Tyvärr bara en droppe i havet det finns en massa gårdar med sk månskensstall .
Ut från skrivborden och börja kolla !
Är hästägare själv
Anmäl kommentar
Krutan 16 februari, 2012 kl 09:52
Ja..håller med men jag måste fråga. Jag kan bara gå på större stall och djur får stå inne hela dagen. Eller stå ute halva dagen. Det tycker inte jag är okej. Eller djur som står i en hage hala dagarna utan att få motion. Det finns mkt man kan titta på, vad är misskötsel eller missförhållanden. Jag håller med djuren på denna gård far verkligen illa. MEN jag var och tittade på en ponnyträning i hoppning. Ponnyn dröp av svett och var märkbar otroligt stressad. "Igen, komigen" IGEN..skrek ridistruktören. Jag tänkte, När fan ska de ge sig. Har aldrig sett en sådan stressad ponny förut. Jag mådde rent illa och var illa berörd när jag gick hem. Man blir verkligen fundersam, hästar som får dålig vård, hästar som får dåligt med mat och jag ser också hur folk matar fel med lite hö och små pyttsar ut..bättre det än motion. Varför har ni djuret då? Gosedjur? Bara ha för att ha.
Eller låter era barn träna dem tills de dör av slitage i ben.
Nä fy fan för denna "hästhysteri"
Anmäl kommentar
Asa 16 februari, 2012 kl 10:28
Bristfälligt skrivet av VF. Det är INTE olagligt att ha hästar ute utan skydd i -37 förutsatt att de inte far illa av kylan. Hästar klarar kyla bra! Däremot är det INTE TILLÅTET att ha hästar ute dygnet runt utan godkänd, ströad ligghall under vintern oavsett temperatur, vilket detta snarare verkar handla om? Det vore väldigt olyckligt om "djurvänliga" Svenssons nu börjar anmäla alla stall där hästarna står ute i hagarna så fort det blir lite kallt ute... det finns tillräckligt mycket missuppfattningar kring djurregler redan som det är.
Anmäl kommentar
manda 16 februari, 2012 kl 13:37
Precis som Asa säger så är inte poängen att det var kallt, utan att hästarna inte haft ligghall/vindskydd eller liknande. Äntligen är de omhändertagna säger jag!!
Anmäl kommentar
Havregrynet 16 februari, 2012 kl 19:29
Var finns proportionerna både vad det gäller tidningars policy om vad som är en nyhet värd att rapportera och vad som engagerar vanligt folk? Vi upprörs hundra gånger mer av någonting som handlar om djur än att barn dör som flugor på Afrikas Horn! Det tycker jag säger en hel del om människors intresse av att vältra sig i andra människors olycka, skvallra, baktala och fara fram med direkta osanningar! Under mitt mer än 40-åriga handhavande av hästar har jag aldrig hört talas om hästar som far illa av att vara ute i kyla! Däremot är fukt ett mycket större problem om man är häst! Eller att gå ute dygnet runt på sommaren när det är stekande hett eller dom är överlusade
Anmäl kommentar
Havregrynet 16 februari, 2012 kl 19:41
Forts på min kommentar som gick iväg av misstag:
med knott som biter hästarna blodiga! I jämförelse är värme och knott ett mycket större problem än kyla! Hästar är inga knähundar! Dom är skapade för att kunna ströva fritt utomhus i alla väder! Alla hästar härstammar faktiskt från en vildhästras. Dom är inga Kinesiska Nakenhundar som fryser skinnet av sig om det är kallare än fem plusgrader! Och vad är värre för en häst: att kunna ströva fritt i stora hagar med tillgång till grov- och kraftfoder, ställen att söka lä bakom och att få täcke på sig vid busväder ELLER stå inne större delen av dygnet i ett stall som kanske är både mörkt och fuktigt och i bästa fall stå i en hage som är 5x10 meter (titta hur det brukar se ut runt travstall
Anmäl kommentar
Britt 16 februari, 2012 kl 20:00
Skönt att Vf tog bort en del av mandas inlägg.Dyngspridare finns det gott om.Jag förstår bakgrunden till den här historien.Hoppas att djurägaren tar emot Lst påståenden.För övrigt instämmer jag med Havregrynet.
Anmäl kommentar
Havregrynet 16 februari, 2012 kl 20:16
Del 3.
Tittar man runt bland travstall står hästarna oftast i små fållor utan vindskydd och med så liten yta att röra sig på att dom inte kan hålla värmen vid sträng kyla. Och hur många hemmabyggen till stall uppfyller kraven på dom ganska nya kraven på takhöjd, boxstorlek, ventilation? Ska alla som har stall som är fem-sex år gamla tvingas bygga om? Ska det ligga kontrollanter och skvallertackor i varje buske och räkna tid för motion, tid i hage, mäta boxstorlekar och takhöjd? Bevare oss för dylika fasoner! I sådana fall skulle Länsstyrelsen drunkna i anmälningar. Sen kanske dom som smyger runt på gårdar, olovandes går in i stall och andra utrymmen på en privat gård, ska tänka på att det är hemfridsbrott... I det här aktuella fallet vet jag, för jag har läst Länsstyrelsens rapporter (hur många av dom som skriver kommentarer här har gjort det?) och även sett att hästarna haft fårhuset att gå in i, men att dom inte gjort det så ofta, ens i sträng kyla. Visserligen är utrymmet för litet
Anmäl kommentar
Havregrynet 16 februari, 2012 kl 20:37
Del 4.
men dom har kunnat gå in där. Jag har också läst i Länsstyrelsens rapporter att stallet som var under byggnation, fick klartecken vid en tidig kontroll, där djurskyddsinspektören även noterat att besöket inte var motiverat. Vid en senare kontroll var stallet plötsligt både för litet och för lågt i tak! Vad gör man då om man bygger om i befintliga
lokaler? Utrymmena för fåren utökades också efter det besöket och fick godkänt av Lst. Vid ett av de senaste besöken anmärkte inspektörerna på att hästarna gick ute med täcke på sig. Det var risk för att det skulle bildas fukt under täcket om hästarnas päls var för tjock. Nu är det ju ofta så att man har täcke på hästarna just för att pälsen inte ska bli så tjock eftersom der blir besvärligt när hästarna arbetas och blir svettiga. Efter den kontrollen har hästarna mestadels gått utan täcke och då klagas det på att dom kan frysa! Med vatten och fri tillgång till grovfoder klarar en häst sig ganska bra. Dom aktuella hästarna har kanske
Anmäl kommentar
Britt 16 februari, 2012 kl 20:40
http://forysta.bloggspace.se/1655287/Berndt-Eriksson-ryter-i
Jag tycker ni ska läsa o begrunda.Då kanske ni förstår att djurskyddet har blivit en katastrof i Sverige
Anmäl kommentar
Havregrynet 16 februari, 2012 kl 20:55
Inte skötts på det ultimata sättet men jag kan inte tro att djurägarna haft uppsåt att låta hästarna fara illa. Mig veterligt har kvinnan mångårig hästvana. Och jag kan inte riktigt tycka att hästar som får mat och vatten, extra vitaminer, olja som extra energitillskott, täcke på sig om det blir för kallt (tills Lst sa att det inte var bra med täcke), tillsyn, pyssel och kärlek kan kallas "vanvårdade". Hade dom varit utan mat, stått med dynga upp till knäna hade det varit mycket illa. Det är nog heller inte så lätt när Lst ger dubbla signaler. Vid ett besök ganska nyligt sades att stallet var för litet och att hästarna inte fick stå där. Vid nästkommande besök anmärkte man på att stallet inte var använt (det var inga spår fram till stal dörren). Hur ska man sno sig då för att slippa ha ändan bak? Sen vill jag bara kommentera sign lagdas kommentar om att det legat en häst död på gården (den delen av inlägget har tagits bort av Norran). Eftersom de tre senast inköpta hästarna har
Anmäl kommentar
Havregrynet 16 februari, 2012 kl 21:09
Del 6.
en exeptionellt bra stam och var tänkta till avel (jag är själv intresserad av att köpa en avkomma) finns ju inget intresse i att låta hästarna fara illa. Tvärt om! Det som händer nu blir i stället en ganska stor ekonomisk förlust för djurägarna! Vad händer medhästarna nu? Slaktas dom trots att dom inte ens är tre år? Säljs dom som promenadhästar till nån som bara vill lufsa runt i skogen? Ägarnas tanke har hela tiden varit att både rida och köra in hästarna, visa dom på premiering, betäcka dom och sedan låta dom göra bruksprov och bli godkända för avel. Jag vet ju detta efters jag själv nu förlorat chansen att köpa en avkomma. Blir det bara promenadhästar av dessa har både ägarna och Ardenneraveln gått miste om ett viktigt tillskott i aveln. Åter till magdas kommentar om den döda hästen. Den låg inte död på gården. Den hittades livlös i hagen utan synbar orsak. Veterinär kontaktades då man misstänkte Botulism eftersom det gått ut larm fr länsveterinär om onormalt många dödsfall
Anmäl kommentar
Havregrynet 16 februari, 2012 kl 21:25
Del 7.
till följd av Botulism. Utfodrar man dessutom med ensilage eller hösilage är risken för gifter i fodret mycket större än om man ger torrhö. Och har en individ i en flock är det stor risk att fler hästar drabbas. Nåväl. Vidtalad veterinär trodde inte att det var Botulism. Hon ansåg att det snarare kunde röra sig om tarmvred, stopp i tarmarna (hästars matsmältningssystem är ett problem enl veterinären och det vet man om man har hästerfarenhet) hjärtfel eller pulsåderbråck. Veterinären sa vidare att dom inte åker ut och gör obduktioner på plats så dödsorsaken kommer inte att kunna fastställas. Hästen såg ut som att han verkligen bara tvärdött. Det fanns inga tecken på någonting mer än att magen var uppsvälld (vilket sker ganska snabbt på ett dött djur. Även i kyla). Eftersom jag var spekulant på ev avkommor blev jag kontaktad av ägarna och åkte ut och såg hästen. Även detta blev en ekonomisk smäll eftersom en godkänd hingst kan bli pappa till många små föl. Ett sto är ju dräktigt i
Anmäl kommentar
Britt 16 februari, 2012 kl 21:26
Tack för att ni lade in länken.
Anmäl kommentar
Britt 16 februari, 2012 kl 21:35
Jag hoppas att djurägaren har överklagat beslutet o begärt inhibition,omedelbart.
Anmäl kommentar
Havregrynet 16 februari, 2012 kl 22:01
Del 8.
en stor tragik för dessa djurägare! Ingen sätter sig frivilligt i en sån här situation! Vana djurägare, som dessa, är rädda om sina djur. Händer sådana här saker finns det oftast en tragik bakom det som hänt. Det kan tex ofta bero på sjukdom, raserad ekonomi etc. Och betr den döda hästen kan det knappast betraktas som vanvård. En häst kan dö plötsligt på samma sätt som ett spädbarn kan dö i sömnen eller en vuxen kan få en stroke och falla ihop död. Jag hoppas verkligen att baktaleriet av dessa människor kan upphöra och att skvallertanterna tänker en extra gång innan dom låter munnen gå! Det hade lika gärna kunnat vara dom som det pratas om. Nu är ju hästarna borta och vad jag förstått gnuggar folk händerna av skadeglädje. Jag har ju som sagt både varit på den aktuella gården och även handlat i affären. Man behöver inte lyssna länge förrän man hör hur tongångarna går. Tänker nån på vad det här gör med de anklagade? Dom är vanliga människor som du och jag. Inga suspekta typer.
Anmäl kommentar
Havregrynet 16 februari, 2012 kl 22:16
Del 9.
Dom har, eller åtminstone haft, planer och drömmar som många av oss har. Varför ska människor då gotta sig i andras olycka? Avundsjuka är en hemsk sjukdom! Varför inte uppmuntra och hjälpa varandra i stället för att stå bredvid och glatt se på när andra går mot katastrof? Alla belackare kan ju iaf glädjas åt att en stor dröm har gått i kras här! Det som skulle vara en inkomstkälla har i stället blivit en katastrof ekonomiskt men framför allt mänskligt! Vem stöttar dessa människor ekonomiskt nu, när ekonomin kraschar? Vem amorterar på deras lån? Vem betalar elräkningen? Hur tror ni det känns för dem att gå och handla i affären efter detta? Alla vet vilka dom är och alla förbehåller sig rätten att ha en åsikt. Hur känns det för deras familjer? Den som är utan skuld kastar första stenen! Avslutningsvis måste jag ställa frågan Vilken erfarenhet av djur i verkliga livet har dessa djurskyddsinspektörer? Har dom levt med djur eller bara läst om dom?
Anmäl kommentar
Havregrynet 17 februari, 2012 kl 02:14
Först: Tack Britt för länken om djurskyddet! Jag ska vidarebefodra den till djurägarna vi skriver om här. Jag ska peppa dom att anlita advokat eller vända sig till Berndt Eriksson. Kanske är detta också ett fall för Europadomstolen?
Sen: Krutan! Hur kan du skriva att djuren på denna gård verkligen far illa? Har du varit där eller grundar du ditt uttalande på skvaller?
Många gånger är det svårt för en icke djurvan
Anmäl kommentar
Havregrynet 17 februari, 2012 kl 02:30
Forts.
att avgöra om ett djur mår bra eller inte, om djurhållningen är ok eller inte. I fallet med dom här hästarna vet jag att en granne förfasade sig över att fåren inte hade mat fram på höstkanten (hagarna är väldigt stora och det växer bra) trots att dom stödutfodrades med hösilage. När det blev vinter var det synd om fåren för att dom gick ute. Till saken hör att den första "kullen" får var Roslagsfår. En mycket gammal ras som är utrotningshotad. Här ville man hjälpa till att bevara rasen och bedriva ett kontrollerat avelsarbete. Rasen är sk utegångsfår med en fantastisk ull och dom ska gå ute för att må bra. Dessutom ville man Krav-märka jordbruket och djurhållningen och enl Krav SKA djuren kunna leva på ett naturligt sätt och inte hindras från att tex kunna gå ut. Man FÅR alltså inte hålla fåren inne. Dom ska kunna röra sig fritt, äta när dom vill etc. Hur många får står inne utan att öht få komma ut? För en människa som saknar kunskap om modern djurhållning och kanske lever
Anmäl kommentar
Havregrynet 17 februari, 2012 kl 02:59
kvar i hur man bedrev djurhållning för kanske trettio-fyrtio år sedan kan det säkert verka konstigt att hästar går ute hela vintern och att får är ute i snön. Jag skulle tro att kall lösdrift idag är den vanligaste formen av hästhållning. Det är enkelt och kräver inga större byggnationer. Dessutom får man friska hästar tack vare att dom får frisk luft, kan röra sig obehindrat och kan äta när dom vill. Alltså precis som vilda eller lösgående hästar lever. Det är naturligt! Att bo i ett stall är onormalt för en häst! Får som har möjlighet att gå ut även vintertid går faktiskt ut. Dom gör små stigar i snön och går omkring där. Förutom att jag har fyrtio års erfarenhet av hästar är jag också utbildad i fårskötsel, så jag har en viss aning om vad jag skriver. Vill någon läsa mer om våra gamla fårraser och hur man sköter dom rekommenderar jag att ni går in på.
Anmäl kommentar
KIE 17 februari, 2012 kl 19:21
Det känns bra när djurskyddet fungerar. När hagarna inte funkar utan djuren går vind för våg, när det inte finns liggplatser i vinterkylan, när fåren inte klipps på sommarn, när dricksvattnet fryser på vintern, när tillsynen brister. Då är det så bra att ni finns ni som bryr er och tar skiten - för djurens skull.
Anmäl kommentar