Stefan Löfven stolt
att bli ny S-partiledare

NY S-BAS. Stefan Löfven, ordförande för IF Metall, presenterades på torsdagseftermiddagen som Socialdemokraternas nya ordförande. Här tillsammans med partisekreteraren Carin Jämtin.
FOTO: SCANPIX
UMEÅ IF Metalls ordförande Stefan Löfven föreslås bli utsedd till ny partiordförande för Socialdemokraterna.
VU föreslår att han blir tillförordnad partiordförande fram till den ordinarie kongressen 2013.
–När jag tittar ut i Sverige i dag ser jag att vi behöver betydligt mer av socialdemokratisk politik, sade Löfven på presskonferensen och fortsatte:
–Jag är väldigt stolt och glad att vara VU:s kandidat till uppdraget som ordförande. För mig är det också viktigt att vi jobbar vidare tillsammans i vårt parti sade Löfven.
Han beskrev läget som att S har ett starkt lag som kan ta över och driva socialdemokraterna vidare in i framtiden.
Började i Örnsköldsvik
Löfven är född 1957 i Stockholm och har varit IF Metalls ordförande sedan 2005. Han började sitt yrkesliv på Hägglund & Söner i Örnsköldsvik.
Genom åren har Löfven haft flera olika fackliga uppdrag. 1995 började han som centralt anställd ombudsma. Han har bland annat arbetat med avtals- och internationella frågor.
Har tackat nej
Stefan Löfven sågs av många som en het kandidat att ta över partiledarposten efter Mona Sahlin, men sade sig då inte vara intresserad.
Så sent som i måndags meddelade Löfven att han fortfarande inte var intresserad av att ta över som partiledare.
– Jag kandiderar inte till någon partiledarpost, sade han då i Svenska Dagbladet.
Publicerad 2012/01/26 1:00 under Inlandet, Lokalt, Nyheter, Senaste Nytt, Skellefteå, Umeå.











Följ Linnéa Hurtigs fotoblogg
Med Mats Söderholm
2011

Artikelserien "Västerbotten 2030" består av sex delar där ett antal experter inom olika områden ger sina visioner av framtiden. Bland annat förutspås Volvo Lastvagnars död. Läs artikelserien här.
Av Olov Antonsson 
Vad har inlandsorter som till exempel Tärnaby, Storuman, Barsele, Gargnäs och Sorsele att erbjuda i sportväg!? Långt mycket mer än du kan tro. VF:s Jerry Lindkvist och Ulf Hägglund gav sig iväg på en resa i sportens värld och till platser som vi inte besöker särskilt ofta. Det resulterade i en handfull reportage, trevlig läsning.
Läs VF-sportens populära artikelserier


Sök och jämför resor från 574 reseföretag!
Läs Daniel Nordströms blogg
Läs Jonas Fahlmans blogg om Skellefteå AIK och hockey
54 kommentarer till Stefan Löfven stolt
att bli ny S-partiledare
Grattis VF till scoopet. Underbart roligt för min tidning. Dessutom tror jag Stefan blir bra på posten. Han är arbetare och norrlänning. En bra kombination för en (s)-ledare!
[Anmäl]
27 januari, 2012 kl 3:47
Det känns väl ganska logiskt på nåt vis, att det parti som utger sig för att vara Arbetarnas parti också väljer en arbetare till ordförande (som faktiskt också har arbetat och inte bara kommer från ett arbetarhem). Jag hoppas även att S har gjort läxan litet bättre denna gång och inte återigen valt en person med skelett i garderoben. Eller, eftersom jag är ”alliansare” hade jag naturligtvis helst sett att Håkan suttit kvar. :-)
Det tar väl nån vecka eller två innan vi vet om han är fågel eller fisk, men sen kanske S kan slita sig upp till 30-32%. Frågan är väl bara vart de förmodat ökande partisympatierna ska komma ifrån? Tror knappast att M tappar särskilt mycket, nån halv procent kanske, utan det blir nog de två partier som ligger närmast till ideologiskt som i första hand får släppa till, V och SD alltså. Allt under förutsättning att Löfven visar sig vara lika gedigen som man kan förmoda. Nån emot den hypotesen?
Fast jag tror att det hade varit smartast att välja en akademiker…
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 23:17
Nu är det definitivt gonatt för sossarna. Denne typ var ett snedtramp som heter duga
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 22:34
Stort grattis till VF för scoopet! (Jag tänker naturligtvis på musen i bankomaten, som ni hade som största nyhet när alla andra medier hade VF:s avslöjande om Löfven som största nyhet.)
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 22:12
En mycket klok kommentar av Emil. En partiledare ska givetvis delta i riksdagsdebatter. Vad ger det för signaler ? Om socialdemokraterna sinsemellan inte ens själva kan lita på varandra kan man inte heller själva tro på att socialdemokraterna återerövrar regeringsmakten. Det som håller ihop ledningen tycks dock vara EUropasamarbetet tillsammans med alliansen. Det är nu bekräftat av TextTV att S säger JA. Kan en vald partiledare med reducerad makt bidra till den solidariska rättvisan och förbehåll från de ekonomiska spelreglerna inom unionen ? En sådan tanke förefaller mig som oerhört enfaldig. Vem blir vald till partiledare då Stefan Löfvén knappast sitter så mycket längre än Juholt pga av motsvarande brist på kompetens?
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 21:23
Kan nu S vara eniga och stötta Stefan Löfven , samt att låta partiets politik verka.Det behövs för att återställa det som Alliansen vill slå sönder och samman; välfärden i Sverige.
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 20:55
Ska (s) upp ur gropen kan man inte gå med på att kasta bort 200 miljarder kronor i EMU-hålet. Och att prata om ”full pysselsättning”…ja det känns ju, försiktigt uttryckt, ganska rejält orealistiskt. Lite som att hurtigt säga att ”tillväxt ger jobb!” numera. Man måste nog förklara för småfölket hur försörjning ska kunna ordnas rent konkret, här & nu. Utan att läsa tillväxt-sagan eller ”arbetskrafts-brists” skrönan..
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 20:34
Jag har mest surfat in på er tidning för att se hur det gick för den där musen? Nu verkar ni dock ha ändrat toppnyhet till Löfven. Typiskt!
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 20:16
Glöm inte att der var facket som bildade det socialdemokratiska partiet. Ur den synvinkeln är Löfden fullt berättigad att bli dess ledare.
TC , en sällsynt korkad och historielös kommentar. Det är ditt fria val att inte gå med i facket, så varför gnälla..
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 19:24
Om man skämta till det lite så kan man säga att i så fall tar LO ett fastare grepp om sin politiska gren (Socialdemokraterna) ;-)
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 18:54
Känns inte som en framtida statsminister. Han har aldrig genererat några pengar till samhället utan endast argumenterat för hur pengar som andra dragit in skall fördelas. Han klarade dessutom inte ens av den universitetsutbildning han påbörjade i Umeå.
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 18:01
Synd att Sverige ännu inte ens har fria och politiskt obundna fackföreningar! Jag vill bli medlem i facket men så länge LO är en totalt integrerad, och politikerstyrd, del av det Socialdemokratiska partiet så är det tyvärr totalt uteslutet, och jag vet att många fler än jag känner att de inte kan ansluta sig till facket just på grund av att LO=S!
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 17:57
Man blir imponerad av VF! Ni firar väl scoopet rejält? De stora drakarna i svenska tidningsvärlden har det jobbigt nu. Först måste de åka på Julholts presskonferens ända ner till Oskarshamn. Vidare så får den lilla tidningen Östran i Småland den enda intervjun som Juholt ger efter avgången. Sen måste de se hur en liten tidning uppe i Västerbotten snor nyheten om ny S-ledare framför näsan på dem…
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 17:49
Bra jobbat, VF! Ni slog de stora drakarna på fingrarna och var först med nyheten. Till och med Aftonbladet erkänner att ni var snabbast.
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 17:39
Sture
En extrainkallad kongress hade varit det bästa. Då hade vi gräsrötter kunnat komma med på ett hörn att påverka valet till ny partiledare. Då hade vi fått möjligheten att kasta ut delar av VU som illojalt arbetat, och fegt huggit Juholt i ryggen, för att möjligen själva komma åt gräddskålen och lapa i sig det godaste.Vi kanske överlever till nästa ordinarie kongress, då ges det tillfälle att sortera bort agnarna från vetet.
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 17:07
Ett tips till S-partiet är att se till att ta fram en partiledare till nästa års kongress. Tror inte att Löfven sitter kvar då. Eller nöj Er med max 30 % av rösterna som Nyanserad klokt sagt.
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 17:02
Härligt nu är det väl bara att vänta och se hur länge det tar innan sveriges nya Se oå hör(Aftonbladet) fäller honom.
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 16:47
Thomas: Fackföreningsarbete är politik! Likväl som Svenskt Näringsliv är politik! Eller du vill kanske påstå något annat..?
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 16:20
Är han ”utsedd”? Nänä.
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 15:26
Bravo Lena Sandlin! Du skriver klart och tydligt det vi tänker.
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 15:05
Norrlänning i grunden och en bra debattör. Dessutom verklighetsförankrad och förstår Sveriges beroende av sin industri. Nu kan Reinfeldt utmanas. Känns bra att partiet ej längre leds av en totalt okunnig person. Om han vrider partiet något åt höger kommer Reinfeldt att utmanas om medelklassrösterna. Underlag för en ny regering skapas då.
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 15:05
som svar på nyanserad så måste jag säga att det var min första tanke.Vi går mot höger och jag överväger att bli väsnsterpartist trots att jag av hela mitt hjärta alltid varit socialdemokrat. Såg även vad Emil Wallin skrivit och håller även där fullständigt med
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 13:38
Margot Walhström är den person som ger mig störst förtroende att leda partiet. Dessvärre så vill hon inte.
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 13:34
Märkligt att S fortsätter att cementera kopplingen med facket. Facken ska ägna sig åt sakfrågor och inte partipolitik.
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 13:24
När man utser Stefan Lofven till SAP,s nya ledare så stakar man också ut sin politik. Löfven är en tydlig anhängare av ”Sossehögern” och kommer att dra partiet mer mot mitten. Den tydligaste kraften för Svensk arbetarklass finns nu i Vänsterparrtiet. Det är rimligt att tro att S kommer att tappa mark på bekostnad av att Vänsterpartiet kommer att bli betydligt starkare. Jag tippar S på runt 30% och V till 15% och MP på runt 9% till kommande val…
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 13:21
All vår välfärd har sitt ursprung i företagsamma och välutbildade människor. Varför har s övergett den akademiska traditionen hos sina ledare? Tänker på intelektuella personer som Erlander, Palme och Carlsson. Ingen av dessa herrar skulle komma på tanken att kommunalisera landets viktigaste institution, nämligen skolan. Jag är orolig för s.
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 13:11
Bara att gratulera borgligheten i fall Löfven skulle bli social-demokratins nye ledare. Han är visserligen norrlänning, men blir ett lätt byte i debatterna med Reinfeldt-Björlund & Borg likaså för stor-stadsmedia.I en så avgörande fråga som energipolitiken är han tyvärr även på kränkrafts-lobbyns sida som alliansen. Tur vi har Sjöstedt, som verkligen är skarp nog att kan utmana nyliberalerna, även Jonas har varit metallarbetare.
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 12:57
Jag tror han blir en bra ledare !! :)
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 12:56
VF var först ut med nyheten om Löfven men toppar tidningen med en mus i en bil.
Hur tänkte man där?
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 12:54
Löfven och Österberg kan säkert tillsammans med resten av partiet göra ett bra jobb och föra partiet framåt,bara man slutar upp med att jaga varandra och samarbetar med politiken,eljest kommer ingenting att fungera.
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 12:37
Har genomgått grundskola med mycket dåliga betyg. Ingen Gymnasieskola. Fick därefter hjälp att utbilda sig till svetsare. Vad håller S på med? M kommer att tacka för detta!
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 12:30
Det hade ju varit ett fullkomligt genidrag att välja Jan Eliasson som interimsordförande. Opinionsstödet för s skulle på en eftermiddag vara tillbaka på fyrtio procent! Men, allvarligt talat, ett parti som på allvar tyckte att Göran Persson var en bra ledare är nog inte kapabelt till sådana geniala lösningar…
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 12:26
ÄNTLIGEN. Nu kan jag börja rösta igen.
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 12:25
Nu kommer garanterat Expressen med stora rubriker om att ”Kvinnorna är emot Löfven” eller nåt sånt populistiskt trams.
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 12:19
Håller med Emil och att Metall tog ett stort ansvar för näringslivet och krisen har Borg fått äran av.
Att Stefan är Norrlänning i grunden är positivt. Det finns ju inge minister längre norr om Täby tex.
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 12:17
@Emil – Klokt skrivet, håller helt med.
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 11:33
Ja där ser man. Just en medelålders man igen och enligt min bedömning utan karisma. Var finns förnyelsen kring ledarskapet? Traditionen är stark inom s och det blir delas fall. Tror att få ungdomar längtar efter folkhemmet i den digitaliserade värld vi befinner oss i. Däremot är det dags att få en slagkraftig opposition som tar kampen för alla människor som far illa i sjukförsäkringssystemet. Alla arbetslösa ungdomar som behöver ytterligare kompetensutveckling, bygg ut Komvux. Ja det finns hur mycket som helst att göra, men ska folket med behövs en karismatisk medievan ledare, precis som Jonas Sjöstedt.
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 11:27
Det finns bara en som kan rädda detta parti och det är nalin pekgul. Hon är den främsta företrädaren för s politik.
mvh
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 11:25
Stabil och trygg person som säkert kan få ordning i leden igen. Kan bara säga grattis.
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 11:16
Nu börjar såklart dreven på att hitta problem och s.k. ”Misstag” på Löfven. Att radion genast gräver fram en feminist som skulle ha Vanja Lundby Wedin är makalöst men så typiskt. Vanja är ju den som är största problemet för arbetarrörelsen.
Visserligen skulle jag ha önskat Jan Eliasson men hans ålder talade väl emot antar jag.
Stefan är en rapp och klar debattör och en bra ledare. Jag kan bara se två minus och det ena är att han är Stockholmare samt att han är pro kärnkraft. Men ingen är perfekt.
Jag tro att det kan bil tufft för Reinfeldt nu och då blir ju dreven ännu tuffare från median. Få se nu då om vi slipper det interna krypskyttet. Östros och Vanja Lundby lär ju få svårt att fortsätta med detta i allafall.
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 11:14
Ska någon kunna rädda sossarna just nu så är det bara Jan Eliasson
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 10:43
ett bra val,lövden kommer från arbetarklassen och fackföreningsrörelsen vilket är en klar fördel!
dessutom ger han ett trovärdigt intryck, trygg och stabil.
han kommer att kunna skapa ordning och reda i partiet.
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 10:24
Det absolut SÄMSTA förslag jag hört! Vad representerar han? Han får inte min röst, nu lägger jag ned hoppet om att sossarna ska vinna valet!
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 9:42
Håller inte med om att Löfven gick med på sänkta löner, han var däremot med när det sk krisavtalet tecknades för några år sedan. Att lönen då sänktes för en del berodde på att man inte längre jobbade heltid. Men lönen var lika i proportion till arbestiden. Tror nog att vi arbetare skulle tjäna på att ha en ”fackbas” som partiledare. Då kanske partiet äntligen kan föra arbetarnas frågor, föra de fackliga kraven in i riksdagen. FÖr det är i riksdagen besluten om sänkt a-kassa, försämringar i sjukersättning, höjning av fordonskatt, utförsäljning av el, nerdragning av pengar till kommunernas skolor, dagis och omsorg. Mindre pengar till snöröjning, poliser. Mindre pengar till landstingen så de måste spara mm mm . dessa beslut tas i riksdagen.Frågor som direkt påverkar oss arbetare. Så det här kan bli bra, lika bra som sjöstedt i vp, reinfeldt i m, mini margreth i c.
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 9:40
De flesta partier vill ju få fler röster. Med S verkar det som de vill få färre röster.
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 9:35
Instämmer, skandal med alla dessa läckor i S. Det skadar partiet och måste stoppas.
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 9:34
Om det här stämmer så visar det att läckorna fortsätter och att ingenting förändrats.
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 9:27
Det går inte att sätta en arbetgivarlakej som ordförande för s-kom i håg att det var inte länge sen han gick med på sänkta löner- han passar ej in i politiken han är en SVIKARE
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 9:12
En partiledare som inte får delta i riksdagsdebatterna måste vara en STOR svaghet för partiet. Löfven är ju inte riksdagsledamot. Vart är vi på väg?
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 9:06
VF var först ut med en omröstning om Juholt, 3-9, i VU (men som Expressen dementerar f ö).
Och nu är VF först ut med Löfvén som ny partiledare.
Vilka källor VF har ska man inte forska i. Men spekulera kan man. Kanske en från Umeå som nu finns nära makten? En som offentlig ifrågasatt läckor.
Ändå, grattis VF om det visar sig att det var rätt. Var lika alert på avslöjande här i Umeå också.
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 9:02
Någon i VU har läckt uppgiften. Är det samma läcka som tidigare har lämnat uppgifter till pressen? Man frågar sig om M har infiltrerat i VU.
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 8:58
Hoppas detta rykte är just ett rykte. Tänk statsministerkanditat… Nja.
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 8:31
Vilket scoop, om det är sant. Hela sverige undrar, men det är VF som kom ut först.
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 7:20
När ska S inse att gråsossar inte funkar?
In med Guteland!
[Anmäl]
26 januari, 2012 kl 5:59