ETT STORT och hjärtlig tack Håkan Juholt för din tid som partiordförande. Jag och många med mig har känt oss mer hemma i vårt parti än på mycket länge. Och vi känner en stor sorg och ett viss mått av förtvivlan över det faktum att du nu tvingas bort från partiledarposten.
Den popularitet och den respekt du på kort tid vann hos de socialdemokratiska gräsrösterna och sympatisörerna visar på behovet av – att precis som du prioriterat – prata grundvärderingar och ideologi. Det finns ett sug efter en klassisk socialdemokratisk politik.
Du gav oss en egen socialdemokratisk samhällsanalys i stället för att som partiet tidigare gjort endast köpa högerns samhällsanalys och reagera på deras politiska förslag. Du satte barnfattigdomen på den politiska dagordningen, du visade på behovet av att åtgärda alla dessa misslyckade avregleringar och du visade på det orimliga med i vinster inom välfärden. Du stred för ett bättre socialförsäkringssystem och du stred för en bättre a-kassa.
Du la tillsammans med riksdagsgruppen grunden för den socialdemokratiska oppositionspolitiken genom skuggbudgeten. En expansiv finanspolitik för att sätta Sverige i arbete och skapa tillväxt. Genom att investera i människors kunskap och förbereda dem för de kommande jobben och genom investeringar i infrastruktur och en grön omställning skulle jobben och tillväxten skapas och välfärden garanteras. Jag hade sett fram emot att få höra dig tillsammans med riksdagsgruppen utveckla detta i partiets ekonomiska vårproposition.
DET GICK BRA för socialdemokratin inledningsvis med dig som partiledare. Vi ska komma ihåg att innan alla påhopp och det mediedrev du utsatts för de senaste fyra månaderna nådde partiet faktiskt 36 procent
i opinionsmätningarna.
Det är så tråkigt, ja rent av tragiskt, att du nu får stå som symbol för socialdemokratins kris. Det är inte du som är socialdemokratins problem, krisen är så mycket större och djupare än så. Fler personer borde sannerligen ta ansvar.
Det finns en politisk konflikt inom socialdemokratin, en konflikt mellan en klassisk socialdemokratisk politik och en mer mittenanpassad politik med socialliberala inslag. Du representerade den klassiska socialdemokratin, det retade gallfeber på några som tidigare utgjort den politiska ledningen under Mona Sahlins ledarskap.
Jämför jag den politik som
du Håkan Juholt stått för med den politik som Mona Sahlin propagerade för till exempel
vid sitt avskedstal vid partiets förtroenderåd i december eller för all del med den debattartikel som Sahlins stabschef Stefan Stern nyligen publicerade på DN-debatt, blir de politiska skillnaderna tydliga.
HÅKAN, du har ständigt utsatts för interna knivhugg. Visst var det naivt av dig att som ny i rollen att lita på de som fanns runt omkring dig såväl inom tjänstemannastaben som bland ledande politiker. Vissa av politikerna stred ju till och med om partiledarposten vid det tillfället du fick partiets förtroende att leda partiet.
Men jag respekterar dig för denna naivitet, man borde kunna lita på sina partikamrater och på sin stab. Man ska inte behöva förvänta sig att de gör allt för att lägga krokben på partiledaren eftersom det i förlängningen drabbar partiet. Men så var det, du skulle enligt vissa bort till varje pris.
De misstag du anklagats för är för mig endera irrelevanta eller ganska små och i det närmaste obetydliga. Det
försök att skapa misstroende mot din person i och med de interna läckorna och de hemliga källorna som påstod att du försökt sko dig på riksdagens hyresbidrag för dubbelboende är så tragiskt. Att en av våra största tidningar hittar på en regel som inte fanns för att få dig misstänkliggjord är inget annat än en skandal.
I dag vet vi att du inte gjort något fel beträffande hyresbidraget, du hade skickat in rätt dokumenten och rätt uppgifter. Det var riksdagsförvaltningens rutiner som brast. Men tyvärr har fakta inte spelat någon roll, de som har haft som syfte att misskreditera dig har lyckats. Den oförtjänta smuts de så orättvist kletat in på dig gick till slut tyvärr inte att bortse ifrån, den gick inte att tvätta bort. Jag respekterar dig därför än mer för ditt storstilade avskedstal och ditt beslut att sätta partiet före din egen person.
Socialdemokratins problem är dock fortsatt stora och konflikterna har i viss mån fördjupats genom detta.
Så här efter din avgång har det suttit personer i tv-soffor och vi har kunnat ta del av uttalanden i radio och tidningar av partiföreträdare som känns så tillrättalagda. Det finns ingen politisk konflikt sägs det, utan det är genuint bekymrade personer som agerat mot Håkan Juholt. Alla socialdemokrater känner nu sorg, nu måste vi samla oss, enighet är nu viktig. Varför har det inte varit viktigt under de senaste månaderna när interna knivar ständigt brutalt körts in i Juholts rygg, kan man undra?
Behovet av den öppenhet som de ”kärleksfulla kritikerna” försvarade sina attacker mot Juholt i media med ska nu förpassas till papperskorgen, nu är det försiktighet med uttalanden och fokus på interna diskussioner som ska gälla.
Den interna konflikten har fått nytt bränsle efter att Håkan Juholt tvingades till avgång.
VU-ledamöter som inte agerat som deras distrikt och regioner beslutat lär få en tuff tid framöver att förklara sitt agerande på hemmaplan. Troligtvis kommer det även att få konsekvenser för deras fortsatta kandidaturer till VU.
SOCIALDEMOKRATIN måste nu fort få fram en ny partiordförande, förmodligen kommer partistyrelsen att utse en till förordnad ordförande fram till nästa års kongress, men det finna tyvärr inga självklara kandidater. Många av de som nämndes som möjliga kandidater vid det tillfälle som Juholt valdes har enligt mitt sätt att se det förbrukat sitt förtroende. Sven-Erik Österberg och Thomas Östros har lett kritiken och kampanjen mot Juholt. Förmodligen som ett led för sina egna maktambitioner. Vi kan inte ha en socialdemokratisk partiledare som agerar på det sättet. Jag har svårt att tro att dessa högerkandidater och inte heller Mikael Damberg från Stockholm skulle kunna få något brett stöd. Skulle dessa namn föras fram kommer de mer klassiska socialdemokratiska distrikten att dra i handbromsen.
Ännu en kompromisskandidat måste hittas och den här gången är det än svårare. För vem vill på allvar ställa upp när man svart på vitt kunnat se
hur en socialdemokratisk partiledare behandlas såväl av interna krafter som av media. Det är inte mänskligt.
Jag förordar precis som jag gjorde förra gången det begavs sig Pär Nuder och Lena Sommestad i första hand som partiledarkandidater. Östros, Österberg och Damberg bör icke göra sig besvär att kandidera om de likt Håkan Juholt sätter partiet före sin egen person.
Daniel 23 januari, 2012 kl 03:06
Priset för årets tjockaste ögonbindel går till Lena. Har här du en sax, öppna ögonen.
Krille 23 januari, 2012 kl 05:41
Bra skrivet Lena!
Demokraten 23 januari, 2012 kl 06:27
Håller med Lena men visar också hur det politiska landskapet mår och samhället. Många medier styrs av kapital starka bolag som har trådar ut i den offentliga verksamheten kände också sina intressen hotade. Enda man kan konstatera är att när Juholt talade tydligt om samhälls problemen gick media och S i taket där några fel ord vägde tyngre än barnfattigdom och avregleringar. Kanske nästa val S är under 10%. När en politiker talar om orättvisor betalas ett högt politiskt pris som historien har visat.
Jepp 23 januari, 2012 kl 06:56
Lena S, du som så i blindo försvarat och skyllt på alla andra, vad tror du konsekvensen för S varit om han suttit kvar till valet ? Min huvudsakliga aversion baserade sig på det faktum att självkritiken efter Mona S och Göran P uteblev helt och att personfixeringen runt Juholt var total. (S) lyckades härigenom gömma och glömma politiken, det är och förblir inget annat än en konsekvens av 20 års misshushållning av förtroende av en maktfullkomlig elit kraftigt försvarad av naiva ledare likt de Lena S producerat. Man får inte glömma att hela LO kollektivet under samma period krackelerat rejält under denna tidsperiod, redan under 90 talet briserade förtroendebomber en efter den andra, och toppen då Wanja L-W 2009 godkände AMF bonusar med försvaret att hon inte hade en aning om vad som beslutats...
Nä, det är inte vilken person som sitter på ordförandeklubban, rötan är djup och ingrodd i stort sett hos samtliga inblandande. Är det inte dags att släppa in ungdommarna snart ?
L.Danielsson 23 januari, 2012 kl 07:27
Lena S. ditt avskedsanförande tiill försvar av Juholt behöver egentligen inte komenteras. Det var länge sedan jag sett någonting liknande när det gäller osaklighet. Hela ditt anförande andas en fanatism som är skrämmande.
Du belyser också på ett utmärkt sätt problemet för S. Du, och dem som delar din åsikt, är hatiska mot dem som har en annan syn på S politik. Det är ni som skapat motsättningarna inom S.
Den attityd du nu uppvisar gör att jag förstår varför du har haft så svårt att platsa inom politiken. Med din attityd gör du dig omöjlig därför att i alla sammanhang där man samarbetar med andra människor går det inte att tro att man är den ende som sitter inne med alla svar och alltid skall ha rätt.
Nu ar du förmodligen hittat din rätta plats där du oemotsagd kan skriva vad som helst utan att bli emotsagd av någon intern grupp av medarbetare.
staffan dahlberg 23 januari, 2012 kl 07:36
Återigen har gräsrötterna fått ge sig.Det är svårt då Bilderberggruppen,ERT och EU hovrar i bakgrunden.
Mixxx 23 januari, 2012 kl 07:40
är detta ett skämt till ledare?
Klas Viberg 23 januari, 2012 kl 08:10
Bra skrivet Lena. Storstädningen inom partiet hade kommit förr eller senare. Håkan blev offer för ett parti i kris och ett mediadrev av sällan skådat slag. Sverige behöver ett renodlat socialdemokratiskt parti, det Håkan arbetade för men inte fick genomföra.
ike 23 januari, 2012 kl 08:22
Intressant.
Tankarna går osökt till Nordkorea
och deras hyllningar av ledare...
Ändå är många ledare läsvärda som underhållning , och kanske förklaring till S-raset.
Goran 23 januari, 2012 kl 08:28
Korrekt beskrivet ur ett socialdemokratiskt perspektiv (borgerliga kommer alltid att tycka illa om alla partiledare från S). Håkan var en av få socialdemokratiska ledare som talat utifrån partiprogram. tyvärr kommer nog inte S över 30 % nästa val. Däremot får man regera tillsammans med starkt MP och en stark vänster. KD riskerar att åka ut. Om inte S väljer att regera tillsammans med mitten (FP) samt MP.
Christer 23 januari, 2012 kl 08:50
"De misstag du anklagats för är för mig endera irrelevanta eller ganska små och i det närmaste obetydliga." Det är för mig helt obegripligt att man kan skriva så...Helt verklighetsfrämmande!
georg Anderssongeorg 23 januari, 2012 kl 09:22
Tack Lena. I allt väsentligt har Du rätt i Din analys. Om de som nu talar om att samla partiet till gemensam kamp för vår politik och mot den nedmontering av välfärden som alliansregeingen bedriver hade vinnlagt sig om den uppgiften under det senaste halvåret, då hade vi kunnat undvika den tragedi som nu drabbat oss. Det är inte trovärdigt när framträdande politiker nu talar om samförstånd och enighet efter att under lång tid ha ägnat sig åt lömska påhopp på den enhälligt valde ordföranden.
Björn 23 januari, 2012 kl 09:30
Utomordentligt bra skrivet Lena! Folkbladet borde läsas av fler runtom i landet.
Erik 23 januari, 2012 kl 09:34
Lena Sandlin borde öppna ögonen och ställa sig frågan varför bara tio procent av väljarna sade sig ha förtroende för Juholt. Hans styrka var att rada upp samhällsproblem, riva av några klyschor och därefter inte prestera någon egen politik eller lösningar på problemen. Det håller inte! För mig är det obegripligt att Sandlin på allvar tror att man förlorat två val mot alliansen på grund av att politiken inte har varit tillräckligt vänster. Varför har då väljarna gått till Moderaterna och inte till V? Nej, S måste driva en mittenpolitik och rensa ut de element som, likt Sandlin, radar upp socialistiska floskler och framstår som obehagligt konservativa i sin samhällsanalys. Juholt sammanfattade det bra när han sade att "Domus ska heta Domus". En sista fråga till Sandlin är varför Mikael Dammberg radas upp med Östros och Österberg? Vad har han gjort för fel?
Lena Dahlström 23 januari, 2012 kl 11:02
Så fint skrivet o så sant.Första gången jag fäller tårar över en politiker. Vilket svikar parti, aldrig mer sossarna. Sådana lismare hör inte hemma i ett arbetarparti för folket. Nu blir det vänstern för mig.
Rune 23 januari, 2012 kl 11:05
De som känt sig "hemma" under Juholtarn är förmodligen de som drömmer sig tillbaka till fornstora dagar, precis som Juholt själv, och som vägrar inse att Sverige förändrats. Personer som uppenbarligen är nöjda med att partiordföranden serverar floskler och gammal politisk skåpmat istället för realistiskt genomförbar politik.
kv 23 januari, 2012 kl 11:36
Helt korrekt analys Lena Sandelin. Det finns inget mer att tillägga.
(Det skulle då vara att jag personligen inte tror på Nuder som partiledare. Han var ju också en i Sahlin gänget).
Men skandalen då? 23 januari, 2012 kl 11:52
Inga unika medie-drev i Sverige som avsätter folk som för vänsterpolitik. Vilken tur att det inte är så! Då vänder vi blad!
C-G Lundell 23 januari, 2012 kl 11:54
De flesta agitatörer här som pratar om vänsterns kris borde rimligen ställa sig frågan hur opinionen kan vara så stark att det bara skiljer 2% enheter mellan blocken trots att S gått igenom sin största kris i modern tid? Samtidigt bör man vara på det klara med att S var uppe på närmare 35% innan man ens visat färdriktningen med sin politik när Juholt tillsattes. Det om något visar på att Svenska folket törstar efter en ny rättvisare politik och ett Sverige som inte ställer sjuka och svaga i utanförskap!
Stefan Bergman 23 januari, 2012 kl 12:01
Alldeles rätt Lena.Hoppas bara att "krypskyttarna" inom partiledningen får sitt.
Gidde 23 januari, 2012 kl 12:10
Ett stort tack,Lena Sandlin,nu
vet jag vilket parti som skall få min röst vid nästa val,det blir Vänsterpartiet.
Britt-Marie 23 januari, 2012 kl 12:18
Mycket bra Lena, jag håller fullständigt med dig. Det är skandal och en stor skam att vissa socialdemokrater i ledande ställning har sjunkigt så lågt att man knivhugger och baktalar sin egen demokratisk valda partiledare.Medkänsla och sunt förnuft efterlyses.
Hallå! 23 januari, 2012 kl 12:22
MEDIERNAS drev gjorde det omöjligt att sitta kvar, det är inte VU:s fel. Är det inte bekymmersamt? Hotar det inte demokratin? Är det inte en unik skandal i Sverige?
Erik Lundgren 23 januari, 2012 kl 12:31
Tack för denna varma och insiktsfulla ledare. Ofattbart att Juholt orkat med denna mediala kanonad, samtidigt med ett internt krypskytte. Jag är stolt över att Lena Sandlin så tydligt höjer rösten både med stöd för personen Juholt och för en tydlig socialdemokratisk linje.
Berit 23 januari, 2012 kl 12:44
Tack Lena för Din kloka o välskrivna ledare ! Du gör Dig till tolk för många. Fortsätt med det!!!!
Frida 23 januari, 2012 kl 12:46
Att läsa kommentarerna och den vidd skiljda floran av åsikter är smått humoristiskt ! Inte trodde jag att (S) var uppbyggd av så klena analytiska människor. Man brukar skratta åt folk som inte ser skogen för att alla träd är i vägen !!!
Jesper 23 januari, 2012 kl 12:53
Vad tusan är det här.
Först angrips de som Lena anser har hoppat på Juholt, sedan gör hon exakt samma sak själv. Skriver att vissa sossar inte är riktiga (=höger) och att några distrikt är mer "klassiska (=äkta) än andra bara för att de stödjer hennes linje.
Det är riktigt skrämmande att se en ledare på en S-tidning vilja splittra partiet i två delar, men samtidigt tro att Socialdemokraterna kan bli ett stort parti igen.
Hur??? ska S bi stort och nå nya väljare, och därmed nya aktiva, om hälften av dem som är med (dvs högersossarna) inte anses vara goda nog. Speciellt med tanke på att de nya väljarna faktiskt finns TILL HÖGER om partiets högerflygel.
Christer 23 januari, 2012 kl 12:58
Lena kan bara komma med lösa påståenden och insinuationer utan att bevisa något. Men inte ens detta äger någon saklighet och relevans. Mitt råd är därför att Lena slutar med sin grävande journalistik eftersom det är omöjligt att hitta bevis för att vi som egentligen ligger bakom kuppen mot Juholt ska bli avslöjade. Det är endast slöseri med tidningens surt förvärvade medel.
Elfar L 23 januari, 2012 kl 13:13
Mycket bra skrivit Lena. Du har helt rätt i att de många fadäser som lagt Juholt till last har varit av sådant slag som de flesta politiker i ledande ställning råkar göra sig skyldiga till då och då. Min uppfattning är att medifolket har gått i flock med färdiga manus till dramturgin som de mer eller mindre sakligt har applicerat på Håkan J.
Detta hade inte varit möjligt om det inte funnits interna motsättningar. De personer som vant sig vid att uppfatta sina uppdrag inom partiet som en fast tjänst var förstås arga när de blev bänkade.
Per 23 januari, 2012 kl 13:15
Det är många som försöker sig på att analysera spektaklet.
Holmlunds recept på kri(s)en är en riktig pärla.
- Sluta tjafsa.
Kunde inte ha formulerats bättre.
bill 23 januari, 2012 kl 13:30
Lena S glömmer att tacka Juholt för att han nöjer sig med att fortsätta ha kvar sin partiledarlön på 156 000 kr/månad i bara ett år till, sedan han avgått. Han var ju ändå partiledare i hela 10 månader. Men kanske har han tänkt använda någon del av pengarna till dom fattiga barnen ? Barnfattigdomen var ju den fråga som han kände så särskilt stort ansvar för.
Kerstin Isberg 23 januari, 2012 kl 14:25
Tack Lena. Allt du sagt i din ledare är så insiktsfullt och ärligt. Jag hoppades att få se och höra mycket från socialdemokratin genuina rötter som hade börjat höras genom Juholt. Har i årtionden varit väldigt besviken och inte velat delta i partiet. I känslan av total uppgivenhet att en ersättare ska fortsätta i de spåren har du med din artikel ingjutit ett hopp att klackarna borras djupt ner i marken och att rodret inte släpps vind för våg. Socialismens låga ska brinna.
Paul 23 januari, 2012 kl 16:01
Naiviteten i Lenas analyser är skrämmande. Juholts klantighet och velande skulle bero på Media. Enligt Lena är tidningarna de som orsakat Juholts faktafel och velande.
Detta är ju trams vaför drabbas inte då Jonas S. av drevet utan omnäms t.o m. i borgerliga medier med respekt för sin kunnighet och skicklighet.
Jag säger Tack Juholt att du avgick då du på många sätt var otillräcklig som partiledare om du hade kvarstannat hade utförsbacken fortsatt
Som Danielsson skrev man kan ej ha en partiledare som är så okunnig att man behöver skämmas.
Nog om detta nu gäller det att se framåt, Lenas utdömmande avissa personer tycker jag ej gagnar partit,som jag uppfattar gäller det att se framåt och sluta tjafsa internt.
demokrati-festen 23 januari, 2012 kl 16:08
Många läsare verkar rädda för att konstatera att de inte kan välja vänsterpolitiker som kan påverka samhället i stora parier, då sätter medierna krokben med gemensamma kampanjer. De lever helt enkelt inte i en demokrati även fast de får lägga lapp i låda vart 4:e år. Väljer de fel "korrigeras" detta.
Dennis 23 januari, 2012 kl 16:20
Dagens ledare belyser verkligen (S) problem. Partiet förefaller spricka mittitu. Sossar med Sandlins åsikter verkar ha svårt att acceptera en partiledare som inte är långt till vänster. Samtidigt verkar en hel del sossar i en del distrikt vara inställd på att distansera sig ifrån de värsta socialitiska avarterna. Hur ska detta sluta?
Paul 23 januari, 2012 kl 16:28
Moderaterna har erövrat medelklassen och vi har unga frächa ledare innom V och de Gröna som kommer att vilja ta de miljöinriktade resptive de som vill ha ett tydligare vänsteralternativ. Förmodligen håller det politiska landskapet på att omformas. Att gå ytterligare till vänster där redan en alert Jonas Sjöstedt anför är tveksamt.Socialdemokraternas största möjlighet borde vara att återta mittfältet. Skattehöjningar ser jag som en icke framkommlig väg. Höjning av skatt på socker fett bör det dock finnas utrymme för. Vidare bör kritik mot riskkapitalbolag och osund skatteflykt skärpas. En personlig sak för mig vore att motverka reklam som ofta förstör när man vill avnjuta sportevenemang. Inget slår reklamfri idrott hos SVT. Jag hoppas partierna till vänster står upp mot att vi tvångsmatas med detta trams.
kent 23 januari, 2012 kl 16:46
Juholt var ingen okunnig partiledare. Han var en sann socialdemokrat som drev socialdemokratiska frågor. Men han fick inte chansen att visa vad han gick för. Men vid Riksdagens debatter så visade Juholt sin styrka. Högeralliansen hade inte mycket att komma med i debatterna. Och när drevet började slutade de inte förrän han avgick. Min tolkning om Juholt är att man kan beskriva honom som en ny Hjalmar Branting och Olof Palme.
Och till Lena - en bra skriven ledare.
BM 23 januari, 2012 kl 17:26
Jumer man nu har öst på i median om alla missar Juholt gjorde (där man spelade upp dem på rad i Tv igår bl.a.) desto mer har jag stärkts i uppfattningen att det mesta handlar om ett massmedie drev. Att då denna 08 sosse grupp idkade krypskytte gjorde det omöjligt att överleva smutskastningarna.
När man jämför Juholt s.k. misstag med den politiska verklighet vi har och även med det som skulle kunna kallas "Misstag" av andra politiker så blir detta groteskt!
Att jag nu också ser och hör hur de som känner Juholt bra och jobbat med honom(OBS även hans motståndare där)ha en samstämmig åsikt att "Håkan har ett gott hjärta" och att han alltid jobbat för den lilla människan "omän han är lite snabb på att ta åt sig intryck för vad folk tycker ich vill".
Ja då stärks jag i att det ju är just de politikerna vi brukar säga att de inte finns! Och atta det är just de som vi önskar att de politiker vi hade var!
Det blir tragiskt då att de media som hade som agenda att krossa honom kunde göra det!
Demokrat 23 januari, 2012 kl 17:37
Sd ökar 1,7% väljarna flyr från sossarna och moderaterna över till SD, har svensken börjat att vakna från sin Törnrosa sömn
Ström 23 januari, 2012 kl 17:41
Håller med Bm, och det är beklämmande läsa det hatiska i inläggen som nu sprids trots att han nu är borta. Jag brukar inte känna någon stor lust att fortsätta slå den som redan är slagen. Är inte detta det vi nu ser en primitiv pöbel med de lägsta känslo inslagen? Är detta kanske ett borgeligt fenomen att vara spotta på den skjutne?
Vad man nu måste göra upp inom partiet är att det får bli slut på att ha detta krypskytte ,detta bloggande och skvallrande i median av partifolket. Det är så himla dåligt av Tomas Östros, Vanja Lundby Vedin och andra i partitoppen att det omg borde sparkas ut!
Demokraten 23 januari, 2012 kl 18:28
Ett VU som inte ens har kvar partiets grundvärderingar blev det största drevet mot Juholt. Att inte kunna se och lyssna på väljarna blev utgången denna Perssons ande svävade över VU med Euro pakten.
Demokraten 23 januari, 2012 kl 18:34
När S sa nej om Euro pakten var media snabbt på plats hos G. Persson som sa ja, kanske tog betalt man vet aldrig. Inte undra på att S blev och blir blåst av media och f d statsråd som har tappat känslan för S grundvärderingar. S politiker som går medias väg blir medias kronprinsar.
L.Danielsson 23 januari, 2012 kl 18:38
ström, så länge ni försöker bortförklara Juholts tillkortakommanden på de flesta områden får ni allt stå ut med kritik.
När en partiledare som har försvardfrågor som sitt specialområde och inte ens kan hålla reda på vad som skett bara det senaste året, ja då är måttet rågat.
Han ville inte (eller ville han?) ha privat äldreomsorg. Det lyckades han aldrig riktigt få någon rätsida på.
Vad ni påhejare inte tycks riktigt fatta, är att som Juholt med sveopande och storvulna ord beskriva hur socialdemokratisk politik bör se ut är lätt. Men dessa svepande formuleringar måste fyllas med innehåll och realistiska förklaringar om hur detta skall genomföras och framförallt betalas.
Det enda han lyckades med var att skapa total villervalla inom partiet. Men det tycks ni totalt blinda för, så länge ni får höra tomt pladder om hur socialdemokratin skall återupprättas som i fornstora dar.
Jag säger bara: Dream on boys and girls" Det kommer bara att förbli en dröm.
Rösta V i stället!
Ström 23 januari, 2012 kl 19:01
L.Danielsson, Jag tycker att du ska gå åt denna högerregering istället för att bara gasta på en av arbetarrörelsens partier. Det är nu en Storstockholms moderat makt koncentration som är landets stora hot. Vi ser ju hur median alltmer styrs från Stockholm och att alla ministrar ska bo där. Vi ser att Norrland får 2 ynka procent av den infrastruktur satsning som nu planeras. Vi ser att EU är större vän till oss i Norr än vår regering. Vi ser att arbetslösheten är rekordhög ca 28% för unga trots att 70.000 ungdomar är i Norge! vi ser hur vården i vårt län nu förlorar 300 miljarder! Men att sänka krogmomsen med 5,4 millar det har man råd med och att låna 100 miljarder till Grekland är inga problem.
I det läget så går median bara åt en oppositionsledare för om han råkar säga nåt ord som är tveksamt. Hur ofta säger inte någon allianspolitiker nåt de fått ändra utan att det blir några rubriker? Som att först avslå barnhemsbarn ersättningar men sen tvingas ändra sig etc.etc.etc
S-Skandal 23 januari, 2012 kl 20:05
S behöver lyssna på sina medlemmar och LO om vad de snackar om "runt köksbordet". Problemet de har är att de inte vill lyssna och föra en politik som arbetaren vill ha. Hade S stått kvar vid Luciabeslutet från -89 så hade sveriges och S situation varit helt annorlunda. Idag är S "infiltrerat" av människor som talar endast i egen sak och vill att alla bröder & systrar ska få komma till sverige.
Finsk Pinne 23 januari, 2012 kl 20:08
Socialdemokraterna med Mona i spetsen har ju agerat murbräcka när det gäller att påtvinga folket och väljarna den politiska korrekthetens ideologi enligt devisen:
"Den politiska korrekhetens värld är en värld där demokratin är överflödig eftersom alla sanna demokrater har samma ideer och resten per definition är antidemokrater som ska exkluderas!"
Tror att många medborgare. Kanske framför allt inom SD, reagerat på detta och sett det för vad det igentligen är, nämligen, att när A försöker TVINGA på B sin moral, så är det mest sannolikt att A är en skurk.
När man sen väljer att gå armkrok med Lars " jag har varit kommunist sedan 1978 och aldrig förknippat det med diktatur eller förtryck" Ohly, medans man i samma andetag försöker tysta SD. Uppenbarligen utan att förstå att försöka tysta en man är samtidigt att hylla honom, för det är ett erkännande av att hans argument är både omöjliga att bemöta och omöjliga att ignorera.
John Stuart Mill skrev: " Frånvaro av yttrandefrihet är en förlust både på den som sätter på munkaveln och den som beläggs med den. De som beläggs med den förlorar möjligheten att skifta åsikt om de skulle misstagit sig. Avsaknaden av denna frihet innebär också att de som förbjuder rivaliserande åsikter degenererar eftersom de inte får möjlighet att bevisa att de eventuellt har rätt. Deras övertygelse blir deras dogm"
Precis den fällan har Socialdemokraterna" vägra stå i samma Tv studio trillat i"! Det och den
att den stora socialdemokratiska illusionen om att staten är ett ställe där alla kan leva på andras bekostnad, har krackelerat, tror jag bidragit till nuvarande kris.
Socialdemokraternas fall är med andra ord förklarligt. Den stora gåtan är att Reinfeldt är så populär?
Kanske är det som Churchill sade:" Ett fem minuter långt samtal med den genomsnittlige väljaren bevisar att demokrati är ett dåligt system. Men det är det minst dåliga!"
Svenne Banan 23 januari, 2012 kl 20:36
Jämtins och VUs uttalande var bara båg! Juholt uttryckte i torsdags att han "sitter kvar" för att på lördag ha fattat ett eget beslut att avgå. Jämtin säger på fredag att VU har förtroende och att Håkan är "vår partiledare" och han avgår mindre än 24 timmar senare. Vilket dravel!
S paradgren verkar vara att ljuga och de tror att svenska folket är puckon och går på det? Som någon annan sade, vem tusan vill vara partiledare i Dolkstötspartiet no 1?? Utan politik, utan idéer och misstron mot "partivännerna" gror som ogräs.
Utan folkets stöd, baklänges in i framtiden med blicken drömskt fäst på 60-talets kommunistsverige med 102 % i marginalskatt och en framtid "utan privat ägande"!
Det tråkiga är att de svanhoppande S-väljarna till viss del landar i Jonas Sjöstedts planekonomiska mardröm eller Åkessons blågula knä!
C G lund 23 januari, 2012 kl 20:38
Vem vill leda ett lag där både spelare och styrelse ständigt hugger ledaren i ryggen?
(S) nedgång beror naturligtvis till viss del på Juholts tabbar. Den stora orsaken är nog dock att ingen kan ha förtroende för ett parti med diverse interna krypskyttar såsom olika län, riksdagens gruppledare eller avpolleterade ministrar som Östros. När det visar sig att det inte finns ett verkställande utskott utan ett verkställande nackskott är det fullständigt godnatt.
Det hjälper nog inte vem som än blir partiledare. Krypskyttarna har massakrerat förtrendet för (S) för lång tid framöver.
Staffan Dahlberg 23 januari, 2012 kl 20:44
Gemensam nämnare tycks USA vara. En är vald och nästa blir vald rätt snart.
Efter skandalen 23 januari, 2012 kl 22:50
All makt, utom medias, verkar kunna debatteras. Om medierna går samman & bestämmer sig för att avlägsna politiska företrädare de anser hotar deras ägares guld & gröna skogar, genom ändlösa smutskastnings-kampanjer, så är det inget problem? Vad säger att eventuell framtida "old school"-sosse tillåts sitta kvar när det går till på det viset? Är det inget problem? Det förekommer iallafall ingen nämnvärd debatt om saken.
S-O S 23 januari, 2012 kl 23:10
Tänk om dåtidens S varit lika osäkra i sin politiska roll, tänk om dom gjort som dagens S politiker nämligen att hela tiden kasta kappan efter vinden.
.
Nä, sossarna i seklets början stod upp för sin politik och sina tankar, man lät sig inte förvridas av andras framgångar.
Man stod upp för varandra och hjälptes åt, i dag skämms tydligen många för vad sossarna står för, man vill "gå åt höger"
.
Dessutom så har vi blivit itutade att politiken skall vara modern och hellst med en gnutta nytänk.
Jag vill då fråga, på vilket sätt är alliansens politik modern?
Vad är det som beskriver nytänkandet hos alliansen?
Att göra rika rikare har alltid varit borgarnas motto, och det har man lyckats med.
Man anser också att facket är för starkt och måste försvagas, det har man också lyckats med.
Att på ett konservativt sätt sitta med armarna i kors och inget göra åt alla problem vi brottas med har man också lyckats med, så vad är det som är nytt och modernt?
bubbas 23 januari, 2012 kl 23:24
L.Danielsson.Kanon bra analys av det hela.Mer behöver inte sägas,möjligen att det finns en till i stan som inte är så polerad
Juholt var för "lemmen " för att hålla fräsen uppe! 23 januari, 2012 kl 23:30
Det är smått komiskt att läsa VK ibland. De gör sådana misstag med jämna mellanrum att man knappt tror at] det är sant... [...]
Jepp 24 januari, 2012 kl 17:33
Enligt vissa insändare verkar det vara så att med Håkan Juholt självklart ska jobba som kärnverkstekniker i framtiden ! Eftersom han är så innihelv..te ofelbar kommer det aldrig mer att hända en kärnkraftsolycka !!
Jepp 24 januari, 2012 kl 17:34
Eller Lena S......