Sossarna och framtiden

I GÅR OCH I DAG sammanträder Socialdemokraternas verkställande utskott. Den viktigaste frågan som enligt media ska diskuteras av VU är förtroendet för Håkan Juholt. Kan han sitta kvar som partiordförande eller inte. Men Socialdemokratins problem är så mycket större än Håkan Juholt. Inget kommer att bli bättre av att en ny person tar över ledartröjan. I grund och botten handlar det om en politiskt konflikt som partiet måste ta i för att komma framåt.
Juholt har inte fått en ärlig chans att visa vad han går för, interna knivhugg har kontinuerligt levererats. Inte för att han är han med styrkor och tillkortakommanden. Utan för den klassiska Socialdemokratiska politik han står för.

JUHOLT GILLAS av partiorganisationen, på hans resa i landet har det bekräftats. Många uttrycker att de känner igen sig i partiets politik igen. Men det är inte partimedlemmarna som ger de stora rubrikerna. Nej, det gör forna bittra S-toppar som förlorat makt och politiskt inflytande över partiets dagordning och alla dessa ”hemliga källor” som uttalar sig kritiskt.
Med den turbulens som varit och som fortfarande närs – all den moraliska smuts som hällts över Juholt – är det inte konstigt att väljarna dissar Socialdemokratin i opinionsundersökningarna just nu.

HÅKAN JUHOLT har anklagats för att ha brutit mot regler som inte finns i den så kallade hyresbidragsaffären, han har anklagas för att internt ha lagt för dåliga förslag till förändringar i a-kassan och han kritiseras för att han stod upp för det beslut som VU fattade om att inte delta i SVTs partiledardebatt sida vid sida med Sverigedemokraterna. Nu senast kritiseras han för uttalandet att regeringen driver igenom en ny försvarspolitik tillsammans med SD. Ett SD som röstar med högerregeringen i åtta av tio omröstningar. Något av detta som kräver en partiledares avgång? Nej inte i min värld i alla fall.
Jämför man detta med statsminister Reinfeldt uttalade lögner i onsdagens partiledardebatt – se gårdagens ledare – som går i stort sett obemärkt förbi eller Carls Bildts kopplingar till Lundin Oil som utreds för folkrättsbrott inser man hur fånigt det hela är.
Under de senaste dagarna har jag av flera ”vänliga” partikamrater blivit uppmanad att överge stödet för Håkan Juholt eftersom det ändå är kört, som de uttryckt sig. Rädda dig själv Lena, har de sagt, följ inte Juholt i djupet. Hur Juholts eventuella fall nu skulle kunna påverka mig.
Men jag har funderat mycket på dessa partikamraters goda råd, inte för att jag delar deras uppfattning utan jag har funderat över vad det egentligen står för.  Jag är inte den som överger det jag tror på för att få vara med i gänget och jag accepterar sannerligen inte odemokratiska och smutsiga metoder. Gör man det har man inget i politiken att göra. Att stå upp för det jag tror på och att varje dag kunna se mig själv i spegeln har alltid varit min ledstjärna och så kommer jag att fortsätta agera. Så Håkan Juholt du har mitt fulla stöd eftersom jag tror på dig som partiordförande för Socialdemokraterna.

DET VILAR ett tungt ansvar på dem som ägnat sig åt smutskastningen av Håkan Juholt. Vad de gjort mot honom som person och medmänniska naturligtvis men främst vad de gjort mot det Socialdemokratiska partiet och alla de människor som är i så stort behov av ett regeringsskifte 2014.
Håkan Juholt är inte orsaken till de låga opinionssiffrorna, men han har tyvärr blivit symbolen för dem. Orsaken till de låga opinionssiffrorna är partiets oförmåga att ta diskussionen i känsliga frågor, besluta och sen hålla ihop. Det som en gång var partiets styrka. Personer som utsetts och politik som demokratiskt beslutats på kongresser, i partistyrelse och i riksdagsgrupp måste vara det som gäller.
Det är inte acceptabelt och heller inte demokratiskt att enskilda personer som känner sig förbisedda, missförstådda eller överkörda agerar på eget bevåg för att driva sin sak. Även om de själva tycker sig vara överlägsna måste även de självklart finna sig i demokratins spelregler. Om mer kända företrädare med mediekontakter tillåts ta över är partiet riktigt illa ute.
Det är fortfarande långt till nästa val. Socialdemokraterna har alla möjligheter att reparera de skador som de genom sina interna konflikter åsamkat partiet.
Aldrig under oppositionsåren har väl läget för Socialdemokraterna att ta kommandot i det politiska debatten varit bättre. En högerregering utan politik, arbetslösheten och utanförskapet som växer och skandalerna som hopar sig med privata bolags vanvård av äldre och försäljningar av skolor på blocket.
Skärp er nu sossar, svälj prestigen och ta fajten mot högern i stället för med varandra. Ge
Håkan Juholt ert helhjärtade stöd och fokusera på politiken.

Av Lena Sandlin
lena.sandlin@folkbladet.nu

Publicerad 2012/01/20 0:30 under Ledare.

65 kommentarer till Sossarna och framtiden

  1. S-Skandal

    Jag delar analysen av Socialdemokraternas och den svenska modellens kris. Det är bara att gå till sig själv. För varje dag som går får jag mindre och mindre lust att betala skatt. Jag upplever inte längre att mina skattepengar går till människor som jag känner samhörighet och solidaritet med. En stor mängd människor är inte med på samhällskontraktet som den svenska modellen går ut på. Bättre då att sköta sig själv och skaffa privata försäkringar.

    Vettlös invandring i kombination med multikulturalistisk integrationspolitik håller på att slå sönder den svenska välfärdsmodellen. När ska det socialdemokratiska partiet börja inse grundorsakerna till det bristande väljarstödet? I England har Labour börjat komma till insikt men jag misstänker att de svenska sossarna sitter för djupt i sörjan för att kunna ta sig upp.
    [Anmäl]

    22 januari, 2012 kl 9:32

  2. Företagare

    Drevet mot Juholt har varit skoningslöst och i motsats till det mot exempelvis utrikesminister Carl Bildt har det förvärrats av att krafter inom partiet varit beredda att offra sin partiledare och partiets anseende hos väljarna för att fortsätta utkämpa privata och interna falangstrider. Ofördelaktiga uppgifter om exempelvis beredningen av skuggbudgeten har medvetet läckts till media för att misskreditera partiledaren. På socialdemokratins medieflaggskepp, Aftonbladet, har man framstått som mer skadeglada än i borgerliga medier när man kunnat hänga ut Juholt. Brutusknivarnas politik har varit städse närvarande.

    Men varför krisar då detta fordom så stora, till synes nästan oövervinnerliga statsbärande parti? Att man valt fel partiledare är förstås långt ifrån hela förklaringen, orsakerna måste sökas djupare ideologiskt. Socialdemokraterna tycktes länge ha tagit patent på en pragmatisk och starkt socialliberal samhällsmodell som föreföll passa den genomsnittliga medborgaren i ett tillväxt- och välståndsland som Sverige som handen i handsken. Krisanalyserna om vad som gick snett har varit många och flertalet har säkert innehållit ett eller flera korn av sanning. Det finns emellertid en elefant i rummet som få talar om, en elefant som tyngt ned socialdemokratin mer än något annat, samtidigt som den har lyft upp arvsfienden moderaterna och burit fram ett helt nytt parti till Sveriges högsta beslutande församling. Jag talar förstås om Sveriges extrema invandring och havererade integrationspolitik.
    [Anmäl]

    22 januari, 2012 kl 9:00

  3. Mr Sound

    Nu är jag inte S men finner Wanja Lundby-Wedin agerande väldigt konstig. Trots att hon skall avgå så har hon varje dag väckt kravet att man skall gå till botten med skuggbudgeten där A-kassan sänktes och höjdes innan budgeten lades fram. Denna strid känns väldigt småaktigt av LO:s avgående ordförande. Om någon skall hålla tyst så är det Wanja som själv har ertappats med fingrarna i syltburken och delat ut höga bonusar i bland annat AMF-ledningen. Nu försöker hon att mörka sina egna ”misstag” med att ge sig på S-ledaren. Vilket visar att Wanja är en usel ledare, och dessutom med ett dåligt omdöme.
    [Anmäl]

    21 januari, 2012 kl 0:15

  4. Demokrat

    Juholt talade och gav barnfattigdomen ett ansikte och alla lyssnade. Några ord som han sade fel blev viktigare än barnens framtid. Drevet och KGB liknande insatser började jakten. Vissa partidistrikt hakade på risk kapitalets media och barnen glömdes.
    [Anmäl]

    21 januari, 2012 kl 0:06

  5. S-O S

    C-M Glas, mycket bra annalys, klockrent.
    V skall på inga vilkor beblanda sig med S, en sammanslagning S o V, vilket jag såg som förslag i någon tidning, vore förödande för V. Frågan är om dom överhuvudtaget skall stötta S vid en ev valseger, S håller på att bränna sina skepp, låt dom göra det själva utan inblandning av några stödpartier.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 23:39

  6. Carl-Magnus Glas

    Tillägg.
    Jag håller med Lena Sandlin i hennes kritik mot de Socialdemokrater som kontaktat Expressen och andra skvallermedier. Till skillnad från Sandlin tycker jag att Juholt inte besitter kompetensen att stå för arbetarrörelsens åsikter. Att vara socialdemokratisk partiledare klarar ingen annan av heller genom att enbart kopiera alliansens politik. Det räcker inte med den nyliberala ledningens åsikter om rätt partiledare då väljarna med sin ovilja mot EMU-anslutningen och Euron därmed går i otakt. Som S-O S tycker återstår inget annat än att S delar sig och EMU-motståndarna inklusive mig själv går till V. Ska V klara rollen som den nya Socialdemokratin krävs delning . Bara samarbete med ett odelat S innebär ännu mer eftergifter och V blir bara som tidigare ett stödparti som slutligen får ge upp sitt EMU -motstånd för några ministerposter i en S-regering. En sådan politik leder till fortsatt nyliberalism och ett FattigSverige som kan jämföras med Grekland idag = alliansens politik
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 22:50

  7. Carl-Magnus Glas

    Juholt må vara oduglig som partiledare men de som allra mest har förstört Socialdemokratin är ändå de som går bakom ryggen på honom. Samma ruttna nyliberala belackare belackare såg till att inte Lena Sommestad blev vald. Anledningen var att hon ville ha självständig Socialdemokrati utanför EMU och Euron. Sören Wibe tvingades av dessa nyliberaler lämna partiet för junilistan också pga att han ville likadant som Sommestad. För dessa nyliberala EMU-anhängare var de alltför kompetenta och pålästa och obekväma och det gick inte heller att gå ut till alliansens mediadrev och anklaga dem för ekonomiska olägenheter. Juholt var en kompromisskandidat och inget anat då nyliberalerna ratade Sommestad. Drevet mot Juholt inom partiet handlar i grunden mer om att Juholt är för okunnig och därmed försvårar EMU-samarbetet både med sin inkompetens och skepsis till EMU. Det tror jag är den grundläggande orsaken. Mitt avståndstagande för S handlar mer om dessa nyliberala belackare än personen Juholt.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 22:17

  8. sosse

    Lena! Jag (och vi är många)högaktar dig för din ståndpunkt! Jag är sosse. Min pappa, född 1903 växte upp i Ådalskravallerna, han arbetade i sitt anledes svett, fick buga o bocka med kepsen i hand inför ‘överheten’. Hans övertygelse växte i att det inte var rätt väg för ett fungerande samhälle med en överklass som ansåg sig ha rätt att hunsa andra medmänniskor. Du har alldeles rätt i din analys av våra centrala politiker. De har funnit sin egen väg i sin karriär och struntar i vad socialdemokratin står för; ‘rättvisa genom reformer’. Det gör mig så ont att detta sker. Girigheten har tagit över. Man har fullständigt tappat fokus på uppdraget! Jag är jätteledsen!
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 22:16

  9. Ronerik

    Något säger mig att vi inte hört sista ordet, inte ens om beslutet på detta VU-möte.
    För övrigt blir jag rejält trött på dessa SD-sympatisörer som använder varje kommentarsfält att föra ut sitt dravel – utan att bemöda sig om att kommentera det artikeln handlar om.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 20:30

  10. Mixxx

    Det jag avskyr mest är alla politikerbroilers som inte kan såga en usel ledare, utan säger att man måste stå bakom en sådan bara för att man alltid gjort så. Så jävla ynkligt och pinsamt!!!!!

    Sverige behöver en stark opp
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 18:38

  11. L.Danielsson

    Kersin Isberg, jo jag har skärpt mig. Jag, coh som det verkar flera med mig, kommer att rösta på Jonas Sjöstedt. Jag uppmanar alla sossar som gillar de värderingar som S stod för en gång i tiden att göra detsamma. V värnar om välfärden i den offentliga sektorns regi, värnar om klimatet och inte minst, i Jonas har vi en politiker som INTE sviker Norrland!
    Om ni tänker efter står V för allt det ni efterfrågar. Varför inte ompröva ert förtroende för ett krackelerande S-parti som till råga på allt har ett rent skämt som partiordförande?
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 18:33

  12. Kerstin Isberg

    Tack för dina raka ord. för det är ju så att problemet i partiet är de som alltid vill ha sin vilja igenom. Kan vi inte enas bakom Juholt kan vi inte enas bakom nån annan heller. Nu är beslutet tagit å jag instämmer i SKÄRP ER SOSSAR.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 18:16

  13. Paul

    Ser att Juholt sitter kvar jag hade hoppats på en ny socialdemokratisk ledare. Jag är ej partiansluten socialdemokrat men brukar rösta på partiet.
    Min rätt att rösta med fötterna kvarstår dock. Mycket troligt kommer min röst att tillfalla Jonas Sjöstedt som verkar stå upp för Norrland och glesbygden. Min spådom är att socialdemokratins kräftgång fortsätter.
    För mig är det intellektuellt omöjligt att stödja Juholt.
    Hur kan man tro att en person med ett så lågt förtroende skall bli valvinnare??
    Krisen och beslutsoförmågan innom socialdemokratin är djupare än jag kunde tro.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 17:12

  14. emarga

    Tack Lena Sandlin!
    Äntligen en genomtänkt analys av läget inom det Socialdemokratiska partiet.
    Marga :-)
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 16:55

  15. L.Danielsson

    (s)tefan bergman m.fl. Säger inte opinionssiffrorna er någonting alls??
    Juholt är en katastrof för S hur man än vrider och vänder på argumenten.
    Sedan må ni skylla på media hur mycket som helst, faktum kvarstår. Juholt har klampat i klaveret gång på gång. Inte är det underligt att media hakar på en S-ledare som verkar fullständigt förvirrad när det gäller fakta.
    Att skylla på media är barnsligt. När S var i regeringsställning anklagades alla journalister för att vara vänsterorienterade. Nu när pendeln svängt är alla plötsligt högervridna..vilket barnsligt resonemang ni för.
    Inse att det enda raka är att lämna partiet till förmån för Jomas Sjöstedt, en partiledare som dessutom aldrig kommer att svika Norrland och som står på gräsrötternas sida. Glöm S, låt dem gräva sin egen grav.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 16:51

  16. My

    VU: beslut efter presskonferens alldeles nyss:

    Fullt stöd för Håkan Juholt som partiledare! :D
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 16:50

  17. Skandal

    Låt Malmö bli en avskräckande exempel som Detroit. En sådan som ingen kan neka, fortfarande nekar ju politiker och journalister om att invandringen till Malmö varit en katastrof, det är ett levande och rik stad sägs det
    Låt Malmö bli ett exempel för det mångkulturella Sverige. Förstår inte hur man som svensk vill bo i den skitstaden, skulle inte ens flytta dit om jag så fick en gratis bostadsrätt i centrala Malmö.

    Malmö har dålig ekonomi trots sitt geografiska läge. Mig veterligen är det den kommun som kostar svenska staten mest pengar. I övrigt är det högst kriminalitet i landet i Malmö och som grädde på moset styrs kommunen av ett gäng idioter.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 16:48

  18. My

    Sorgligt att läsa att vårt eget partidistrikt Västerbotten ”kräver Juholts avgång”!
    http://svt.se/2.22620/1.2682275/s_i_orebro_osakra_pa_juholt_som_partiledare?lid=puff_2682275&lpos=rubrik

    Mycket besviken, för jag tog för givet att de skulle sälla sig till stöd för partiledaren …
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 16:39

  19. Skattebetalare

    Det är ju främst svenska arbetare som drabbas av vår invandring i form av sämre välfärd och otryggheten i samhället. Varför skulle dessa arbetare rösta på ett parti som tar motparten sida?
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 16:38

  20. GG

    An-Gerd, det är bara att inse att den verkliga makten i Sverige idag innehas av media.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 16:33

  21. Demokrat

    Sen kan det vara så att både invandrare och Svenskar ser vad som händer medan S bara håller på med sitt SD förakt vilket gör att många går ifrån S

    Men det är ju tur att dom inte lyssnar på mig för så länge dom håller på så växer sig SD bara starkare.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 16:32

  22. Goran

    Stefan: Kan inte tänka mig att Aftonbladet i sig, och allra minst journalisten Lena Mellin, tillhör socialdemokratin. Snarare högern.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 16:32

  23. (s)tefan bergman

    Tveklöst skall Juholt leda partiet. Han står för den tradiotonella Socialdemokratiska politiken som har skapat ett av världens bästa samhällen att leva i.Högerfalangen inom partiet med Aftonbladet och Lena Mellin i spetsen plus naturligtvis Expressen gör allt för att ta heder och ära av Juholt. Att Aftonbladet hemfaller åt dylikt är något förvånande.Tydligen skall Sverige Cirkulera runt Stockholm och dess ”innekrogar” Expressen å sin sida ser naturligtvis Juholt som en myckelt svår – för att inte säga övermäktig motståndare till Reinfeldt.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 16:21

  24. Ronerik

    Problemet är att Socialdemokraternas ledare helst skulle kunna vara hela Sveriges ledare. Det ställer mycket höga krav på trovärdighet och förtroende. Därmed är synpunkterna från icke S-väljare lika viktiga som de från olika falanger inom S. Undantag är naturligtvis om S skall vara ett 10-procentsparti. Då angår det bara de närmast sörjande.
    Sverige behöver en stark opposition – hela Sverige. I nuläget är det omöjligt att se den styrkan – om det inte är Jonas Sjöstedt som skall stå för den. Det är utomordentligt trist med Socialdemokraternas djupa kris.
    Sedan demokrati – räcker det att en majoritet av S-distrikten har förtroende för Juholt? Naturligtvis inte! Om ett distrikt saknar förtroendet är det mycket allvarligt. Detta är en omöjlig situation. Löses den inte nu blir den ändå omöjlig på sikt.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 15:51

  25. Ann-Gerd Musall

    Tack Lena din ledare idag kan jag helhjärtat ställa mig bakom.Jag hörde också partiledardebatten och håller också där med Dig i gårdagens ledare.Medias förvrängda bild av verkligheten är ju inget nytt har man bestämt sig för att utse en syndabock så håller man på till dess att man fått personen på fall.
    Dessutom är det ju helt uppenbart att partistyrelsen inte går i enad kamp för att föra den politik som kongressen lagt fast, intern maktkamp leder inte till förtroende utan försvagar våra chanser att förverkliga vår syn på välfärd och rättvis fördelning av bördorna. Partistyrelse inse ert ansvar eller avgå! AGM
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 15:38

  26. Ulla

    Hej Lena!
    Hittade en länk till din fina ledarkrönika hos Ilse-Marie på ”Ett hjärta rött”.Du skriver så klokt, men så hade du också en fin klok far Tommy Sandlin(för visst är du väl hans dotter?)
    Dig skulle vi vilja ha i det Socialdemokratiska partiet!
    Med vänlig hälsning
    Ulla o Greger från Brynäs, Gävle
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 15:20

  27. kv

    I partiledardebatten i veckan kom vår statsminister med flera direkt lögnaktiga påståenden som går att läsa om på alliansfrittsverige.nu. Inte en rad skrevs om detta i den borgliga pressen. Men man har en agenda att granska Juholts ALLA uttalanden bokstav för bokstav. Jag är personligen väldigt upprörd över att Moderaterna tydligen fått makten över pressen och vad de ska skriva och inte skriva. Vi verkar inte längre leva i en demokrati.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 14:55

  28. BM

    Lugn Paul, Drevet mot Jonas är bara i puppstadiet. Borgar median är fullt upptagna med att kvadda Juholt.
    Men genast kunde vi ändå se att man började skriva om att Sjöstedt är ihop med en diplomat och bor på Östermalm. Att han sagt att Stockholm var en jobbig plats fick också rubriker.
    Och gissa om han nagelfars just nu av utsedda i Expressen. Hittas det inget så skapas det bergsäkert nåt.
    Om Bildt har aktier i blods pengar det är inga problem. Eller om KD lovar heligt före valet att pensionärerna är nästa skattesänkning men sen istället går med på att sänka krogmomsen så är inte heller det nåt att skriva om! Eller att Björklund lovade att återskapa lärarnas status med högre lön men sen bara ger dem mer jobb utanför undervisningen och sänkt lön så är det bara lungt!
    Median är ett demokratiskt hot idag. Regerings slickandet är så pinsamt ynkligt. De som förr satte sin heder i att våga gå åt makten är nu maktens verktyg eller jagar kändisar. Hur kan de nu känna stolthet längre?
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 14:44

  29. kv

    Per 7:23: Det är ju helt självklart vad Juholt menade i Sälen: Att den moderatledda regeringen som är i minoritet måste söka stöd från Sverigedemokraterna i försvarspolitiken för att få igenom det. Göran Greider sa i SR Studio 1 igår att detta kan ett barn begripa att det var det Juholt menade. Men aftonbladet m.fl. borgarblaskor väljer att inte lådsas förstå, utan i stället gå ut med ännu ett misstroende mot Juholt för att de gett sig denn på att han ska avgå. Det är sjukt dålig journalistik. Dirty campaign kallas det i USA. OCH DET ÄR DET SOM MÅSTE FÅ ETT SLUT! Inte att Juholt ska behöva avgå för alla lögner och det skitsnack som medierna drar fram.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 14:23

  30. S-O S

    Till er som gottar er åt att det skulle vara den hederliga S politiken det kulle vara fel på, glöm det, den är det inget fel på.
    Problemet är ju bara att det är ingen som bedriver den i dag, möjligtvis V, men då har dom ju sin Kommuniststämpel som vissa mindre belästa borgare belagt dom med.
    Men det går säkert över det också, som allt annat.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 14:21

  31. ML

    Men nu blir väl då Lotta Gröning glad och får säkert lönepåslag för gott jobb med att ha hjälpt till att fälla en person som arbetarrörelsen kunde känna igen som ledare.
    Nu blir det nog en 08- ”folkpartist” som får plats. Norrland är då bara att beklaga.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 14:10

  32. Be

    Det man nu måste inse inom arbetarrörelsen är att man inte har råd att visa upp en intern debatt och pladdra i median!
    Tragiskt nog kommer Juholt troligen att tvingas gå nu. Speciellt som det är en medveten agenda av delar inom median. Vi har idag över 90% borgelig media. Då håller det inte att man inom partiet bjuder dessa på korkade interna tjafs.
    Juholt blir nu ett offer men förhoppningsvis så lär man sig då nåt inom partiet attman måste stå upp för partiledaren.
    Sannolikt kommer kvälls median nu göra samma trix som efter Mona Sahlins ”Time out”. Samma Expressen som fällde henne gjorde sen henne till martyr som på så vis gjorde partiet till syndabock! Mona fick t.o.m en spalt..
    Det andra som kommer att ske är att man då riktar sin energi åt att beskriva oenigheten inom partiet och på så vis slippa debatten om Alliansens nedmonteringen av välfärdssamhället.
    Det som oroar för oss i Norr är att det blir en 08 ledare igen i Partiet som ökar maktkoncentrationen ytterligare.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 14:05

  33. Lennart Fagerblom

    Lennart Fagerblom:
    Heders Lena! Skönt att det finns några kvar som står upp för de val partiet har gjort i laga ordning. Bra också att ”Tidningskrönikan” i P1 citerat dig, liksom att vår distriktsordförande också står för partiets beslut. Det var småmoderaterna i partiet som försorsakade valförlusten 2006. Samma personer, som efter jobbkongressen i stället fösökte vrida partiet höger ut -med hjälp av Mona S. Hon ställde dock sin plats till förfogande efter valnederlaget och önskade att fler i toppen skulle göra samma sak, vilket de tyvärr inte gjorde. Och här har vi problemet. Småmoderaterna i Mälardalen, som förlorade mest i valet, har inte insett att den nyliberala, republikanska politiken är spcoalt nedrustande och skadlig för Sverige. Observerade ni f.ö. att en VU-ledamot hade SMS-kontakt med en Expressenjournalist under mötet i går? Denna tidningss enda sanna uppgift!
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 13:56

  34. Slugholt

    S måste vakna upp från sin arrogans, man är inte lägre det dikterande partiet som är liktydigt med Statsmakten. . Den kris som drabbar S är en följd av partiets självförhärligande övermod, och det är inte mer än rättvist att S får uppleva våndan över att hybrisen förbytts till verklighetens kranka blekhet.

    Kant skrev: ”människans frigörelse från hennes självpålagda omyndighet”

    Medborgarna har blivit myndiga, socialdemokrater!

    Mitt råd till partistyrelsen i all välmening för partiets skull är:avgå!
    Ni bär hela ansvaret, så försök inte att fortsätta den här farsen för er egen skull, det blir bara värre. Nya personer utan belastning måste utses med förankring bland verklighetens folk och dess värderingar.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 13:50

  35. Bm

    L. Danielsson, Forts.svar:
    Juholt har beskyllts för flera falska saker. Som nämnda bostadsbidrag. Han hade inte fuskat utan öppet redovisat allt vilket inte alla andra 50 Allianspolitikerna gjort.
    5) Budgeten blev kritiserad innan den var klar ens. Har någon budget inte ändrats in i det sista? Knappast.
    6) Juholt anklagas av Reinfeldt för att SD röstat med S! Detta får han med sig i median trots att SD i 9 falla av 10 röstar med Alliansen!! Och att Juholt däremot ville markera mot att SVT då möblerar SD vid sidan av honom mot Alliansen var mycket rimligt. Men ändå så blir det Juholt som får skit! Det borde rimligen varit Tv som fått ta på sig detta.
    Juholt gick emot sänkningen av krog- och snabbmats-momsen och ville satsa de pengarna på vården, Juholt fick med hela partiet på omröstningen för Norrbottniabanan, han gick nu emot en närmare knytning till EMU.
    Allt detta borde rimligen uppmärksammas mer än om han ändrar en skugg budget eller har varit högljudd på semester! Eller…?
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 13:36

  36. Olof Herko

    Ja detta eviga jagande av rubriker, det är för mig helt klart at det är media som vill besämma vad folk ska tycka om Håkan.
    Min uppfattning är att media kan ta ”död” på vem som helst när de bestämt sig, för alla vi som inte är är insatta får ju bara vad media anser och tycker, spekulerar etc. till oss, vi känner ju inte honom eller exakt vad som hänt, det får vi av de som som trycker och skriver. Jag anser också att det är bedrövligt att de egna inom partiet som inte kan ta diskussionen med den det berör utan skall speglas sig själva i media, istället för att lösa sina åsiketer internt.
    /oh
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 13:34

  37. S-O S

    Tänk om dåtidens S politiker varit lika lyhörda som dagens S politiker?
    Då skulle aldrig dagens Svenska samhälle ha existerat på det sättet vi vant oss vid.
    Nej, då stod man upp för sina åsikter, då stod man upp för partiet och för varnadra, inget kunde ändra riktningen på deras åsikter och politik.
    I dag fölänger man runt som galningar och försöker vara populistiska, man kopierar allt vad alliansen hittar på, det finns ingen ryggrad i dagens sossar, så ser jag på det hela.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 13:23

  38. S-O S

    Höger eller vänsterpolitik verkar vara frågan som delar partiet.
    Men dela partiet då för så här kan det ju inte fortsätta, ett lamslaget politiskt parti är ju inget att ha.
    Historiskt sett sä är det ju inte första gången i så fall och vi kan konstatera att den gängen blev separationen mycket lyckad, så varför skulle den inte kunna bli det nu också?
    Jag finner ingen som hellst annledning till att hålla på och bråka med högeråsikter inom ett politiskt parti, varför vill man föra partiet mot höger?
    Varför kan dom som vill det, inte bara byta parti, eller måste alla politiska partier i dag, vara borgerliga?
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 13:17

  39. bill

    S-O S: Tycker att du tillhör dom kloka som inser att partiet så småningom kommer att raderas ut om dom fortsätter med Juholt som partiledare. Redan är det många fler av sosseväljarna som har förtroende för Reinfelt än för Juholt. Dom kommer knappast att rösta på sossarna i nästa val om han är partiledare. Och då kommer sossarna att maximalt få 10-15% av rösterna. Själv slutade jag att rösta på dem när Mona S blev partiledare. Hon var inte heller mycket till ledare, men Juholt är ju en katastrof.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 13:14

  40. BM

    L. Danielsson, Vad består Juholts storhet av? Fråga du. Du kan ändra fråna till vad står Juholt för? Det vore mer relevant då han inte fått en chans att framföra sin politik.
    Vad vi vet är att Juholts första tal var lysande och exakt vad gräsrotsfolket ville höra av en partiledare för arbetarpartiet.
    Juholt blev därför ett hot.
    Som den erfarne pressmannen Greider sa: ”Juholt har granskats i varje kommatecken för att hitta nåt att göra en fadäs av”. Han har haft helt sunda inlägg som vänts negativt.
    1)Åsikten att Sverige borde använda pengarna till humant stöd i Libyen revolten istället för JAZ flyg var väldigt sund och har nu oxå stötts av Franska höga militärer som benämnde alla flyg där som ”Exklusiva produkt uppvisningar bara”!
    2) Juholts sambo hängdes ut för en gammal sak. Varför? Vad har hon med Juholts politik att göra?
    3) Juholt ”Jobbade Svart” var krigsrubriker i Expressen när han som 20 åring sålt en bild för 5kr.
    4)Juholts hyres pengar var inget fusk!
    Forts.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 13:11

  41. S-O S

    Men snälla nån, tror ni på full allvar att vi kan en en person som statsminister som inte vet vad han talar om?
    Försvaret och SD.
    A-Kassan, hur var det med den, skulle den höjas……eller sänkas……eller?
    Förlåt mig resan? Varför ber en person om förlåtelse när han i nästa sekund säger sig inte ha gjort något fel?
    En säger, vi skall ta upp partiledaren, nästa (Juholt) säger att dom INTE ska ta upp frågan om ledaren?
    Vem fan skall man tro på?
    Det finns säker många fler fadäser som den mannen står för, men vi övriga MÅSTE ju vakna upp ur drömmen, detta går inte, varför inte inse det?
    Ni talar om Palme och hur han behandlades, men han kunde ju svara för sig medans Juholt åker på en ”förlåt mig resa.
    Desto snabbare vi petar honom desto större chans till en vettig oposition, för den behövs verkligen.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 13:01

  42. eco

    Nu är det så många som 13%, som har förtroende för Juholt, enligt Skop. Otroligt att det är så många. Men det blir allt färre. Till slut är det bara Lena S kvar. Till och med bland sosseväljarna har 50% fler förtroende för Reinfelt än för Juholt. Det bevisar att dom allra flesta är kloka och ser att Juholt inte alls håller måttet.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 12:57

  43. David TIngsgård

    Vilket underbart nykter och ärlig artikel, tack Lena Sandlin.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 12:52

  44. Ström

    Ja alla S-ledare har smutskastats på ett särskilt vis. Skillnaden för Juholt är att partiet inte stått upp för sin ledare. Det är genant.
    Om jag vore i Juholts kläder skulle jag ställa som villkor för att fortsätta ett enigt stöd för den politik som han och kongressen beslutat om. Samt att den interna debatten sker inom partiet som det görs hos Moderaterna.
    Juholts har varit för eftergiven och inte tagit strid troligen för att han är oerfaren i sin roll. Han borde nu stå på sig, sluta ta på sig fel.
    Att det är S-ledare som drabbats av våldet är ingen slump. Anna Lind var given efterträdare till ledarposten och därmed ett hot. Och Palme var länge hätskt förföljd vet vi. Att då labila personer påverkas, eller utnyttjas av grådaskiga krafter, är sannolikt.
    Göran Persson utmålades som maktfullkomlig mot kvinnor vilket opportunt och lågt utnyttjades av Maud Olofsson. Att Persson var först i världen med att ha 50% kvinnor som ministrar sa ingen i median däremot.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 12:52

  45. My

    Mycket bra skrivet Lena!

    Jag hoppas att VU inser att vi är många, vi väljare som stöder Juholt och skarpt missnöjda om det också låter sig påverkas av media och de personer inom partiets högerfalang som egoistiskt strider offentligt som tuppar om makt i partiet, nderblåser, skvallrar mm och inte respekterar den demokratiska processen i partiet

    Regeringen är den enda som gynnas av denna frånvaro av vänsterpolitik!
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 12:48

  46. susanna svensson

    Kickar S Juholt kommer jag alltid förknippa S med ett fegt parti som viker sig för en osaklig mediakampanj. Dvs inte ett parti som jag någonsin kommer att kunna ha förtroende för
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 12:27

  47. Mona

    Mycket bra skrivet Lena, du ”slår huvet på spiken”. Detta skulle behöva spridas över hela Sverige så folk fick se och förstå vad som sker. Konstigt att så många kloka, intelligenta människor låter lura sig så helt.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 12:22

  48. BM

    Väldigt rätt Lena! Du och Göran Greider är de som insett problemet och som vågar tala om det.
    Smutskastningen av Juholt kommer nog av objektiva studier att bli skolexempel på hur en politiker kan kvaddas om det är en agenda från median. Detta tillsammans med de opportunister inom partiet som gärna också ville komma åt JUholt. Dels för att det bildats en falang inom partiet som inte har arbetrrörelsens ideal kvar utan mer vill göra det till ett nytt Folkparti! Redan Kjell Olov Feldt ville driva åt det hållet vilket Palme irriterade sig över. Sen har vi sett flera som Mona Sahlin och Östros och delvis Persson driva partiet mot höger.
    Jag tycker att VF ska ta en studie av enbart Expressen sen Juholt blev ledare. Det är den mest uppenbara förföljelse man kan se. Det räcker med Expressen för för att göra en hel bok om smutskastningen. Då gäller det inte bara ledaren utan främst Mikael Svensson och till deras s.k. ”Vänster krönikör” Lotta Gröning!
    Från vecka ett till idag.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 12:02

  49. Goran

    Angående Juholt:
    1. Ingen socialdemokratisk partiledare har undgått gatlopp från borgerliga partier och tidningar. De har alla varit hatade och ansetts vara icke-kompetenta. Palme var mer angripen än Juholt, och för betydligt värre saker.
    2. Om Juholt går, går med all säkerhet S mot mitten, blir ett mittenparti. Kanske ett öppet socialliberalt parti. S kommer att stanna mellan 25-30 % och V kommer att ta positionen som de nya socialdemokraterna med 10-15 %. Kanske är detta bra?
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 11:47

  50. m-l b

    Ja, S.O.S. tanken har slagit mig också men vi får väl hoppas att det i så fall inte går vägen.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 11:28

  51. m-l b

    till L.danielsson.
    Var har jag med ett enda ord sagt något om Juholts storhet? Det enda jag sagt är att han måste få tid på sig och att mediadrevet med hans belackare som påtryckare borde skämmmas då de inte för en sekund låter honom arbeta i ro. Sedan är jag inte less på allting däremot så är jag less på alla profstyckare som verkar tycka bara för tyckandets egen skull
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 11:23

  52. S-O S

    Det värsta som finns är när människor inte förstår sitt bästa och inser sina begränsningar.
    Är Juholt och VU inom S i maskopi med någon/något som betalar dom för att sakta men säkert förgöra SAP?
    Eller kan man verkligen vara så förblindad av sitt eget tyckande/tänkande att man inte ser/fattar varthän det barkar?
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 11:20

  53. S-O S

    Nä men se Per, du lever ju.
    Kolla in Strider för jobb och välfärd, du har en del obesvarade frågor där.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 11:13

  54. Ronerik

    Intressant ledare!
    Särskilt som det är högst troligt att detta är Juholts sista dag på jobbet. Det duger inte med dolkstötsteorier, mediedrev mm. Väljarna har genomskådat ihåligheten, men inte Lena Sandlin.
    Nej hockey vore nog bättre.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 11:00

  55. Paul

    Lena naturligsvis får du personligen stötta Juholt. Däremot kan du ej komendera andra att tycka som du.Jonas Sjöstedt är påläst kunnig samt har en förtroendeingivande framtoning. Håller helt med Danielsson att man ej vill stötta en person som uppenbart saknar dessa förmågor därför kommer flykten från soc att fortsätta detta är i varje fall min tro. Att känna entusiasm över en ledare med Juholts brister finner jag omöjligt.Läget att bedriva opposition kan sällan ha varit bättre än nu med skandaler omkring risk-kapitalbolag m.m. Trots detta ligger soc på sin lägsta nivå. Att ej dra någon intellektuell slutsats av detta finner jag märkligt. Att i detta gynnsamma oppositionsläge ha dessa oponionssiffror vittnar om Juholts otillräcklighet. L Danielsson skriver man vill inte ha en partiledare som man behöver skämmas för NEJ helt sant därför ser det ut som det gör.Det är ohållbart med en ledare vars fadäser hela tiden måste försvaras.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 10:54

  56. L.Danielsson

    m-lb. Frånsett att du är så trött på allt och alla, kanske du kan förklara för oss som inte begriper vad Juholt bidragit med. Vari ligger hans storhet?
    Från första dagen har det varit än det ena och än det andra klavertrampet. Skall vi bara blunda för detta och ohejadat hylla honom som den store ledare S verkligen kan luta sig mot?
    Om du kan motivera Juholts storhet skall jag gladeligen ompröva min inställning till honom.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 10:50

  57. m-l b

    bra Lena. du sätter fingret på vad det hela gäller. Det samma stofiler som sköt Mona i sank.Jag tror inte att vi vill ha en partiledare som visar med hela handen á la Persson.De sosialdemokrater som inte kan låta den nye partiledaren få arbeta i ro utan springer till media så fort de kan för att dra undan mattan under fötterna på Juholt de borde skämmas över att så öppet visa sin besvikelse då de inte själva fick förtroendet att leda partiet.Man kan väl bara konstatera att de inte är värdiga ett sådant förtroendeuppdrag.Jag är less på de socialdemokrater som riktar sig och sin politik till storstadsbon och som är så radda att mista sina jobbavdrag ty alla är inte heltidspolitiker utan fritidspolitiker med vanligt reguljärt arbete.
    Vad man sedan blir trött och less på så är det alla dessa profstyckare som aldrig försätter en chans att slå ner på ledaren och partiledaren
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 10:37

  58. Mr Sound

    Skrattretande ledare, kom igen Lena, bättre kan du väl?
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 10:12

  59. A Larsson

    Just nu finns det en del ”bagdad-bobs” inom socialdemokratin. Varför ser inte Lena S vad de flesta av oss andra ser – Juholt är fel person för sitt jobb. han verkar vara en juste person, som jag gärna skulle vilja umgås med – dricka en pilsner, snacka skit, men den här mannen skall eventuellt leda landet 2014. Han har själv några månader innan han blev ordförande sagt, att han inte passar för posten – ”jag är alldeles för yvig”. Och han hade rätt. Nu försöker man bagatellisera vad han häver ut sig. Lyssnar man till veckans partiledardebatt så är han en god talare, men det är när han skall hantera fakta som han slinter. Varför säger han att ”vårdcentraler slumpas bort varje dag” när det skett ett antal vansinniga försäljningar i Stockholm. kritiken är rätt, men varför måste han krydda det med osanningar eller överlöpningar. Motståndarna får ju all hjälp att slå hål på argumenten. han är en gamäng, som verkar dåligt påläst och uppenbarligen är han en slarvpelle. Ska vi vinna valet – byt!
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 10:04

  60. bill

    Det är bara patetiskt att läsa Lena S ledare. Hon är en av dem som bidrar till att förtroendet för sossarna sjunker allt djupare.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 9:52

  61. Klas Viberg

    Bra ledare. När focus riktas bara mot en partiledare så blir det fel. Alla uttalanden granskas med argusögon och minsta felsägning blir stora rubriker. Reinfeldts tillkortakommanden i debatten har inte alls kommenterats. Nog är det konstigt.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 8:18

  62. Jepp

    Herr Danielsson har helt korrekt i sin analys i dag. Lena S har nu målat in sig återigen i ett hörn därifrån hon nu inte kan ta sig ur. Förtroenderibban sänks konstant för (S) emedan de sitter där med kaffekoppen i hand och ser alla andra köra förbi i expressfart, smuttande på kaffet förnöjt. Har inte kaffet snart kallnat helt?
    .
    Ledaren idag beskriver noga den ambulerande pastorn reser runt bland de redan frälsta och predikar just vad de vill höra, vad är vinsten med att frälsa de redan frälsta ??
    .
    Jag har ännu inte läst en ledare av Lena S där det inte varit alla andras fel att Juholt inte når upp till miniminivån. Är det inte media så är det mörkrets krafter, eller möjligtvis infiltratörer från extremhögern som gömt sig i (S) under årtionden för att som enda uppgift att just destabilisera Juholt……
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 8:02

  63. L.Danielsson

    Lena, nu är du motsägelsefull. Du påstår att du står för din åsikt gällande Juholt, att det är en slags hederssak för dig. I samma andetag talar du om för oss att VI sannerligen inte skall göra som du, utan vi skall i demokratisk anda svälja förtreten och stötta en man vi inte tror på. Hur får du detta att gå ihop? Det påminner mycket om Bodéns fadäs, när han tyckte att vi röstade fel.
    För mig spelar det nu ingen roll, för jag har gått över till V, som har en politik och en partiledare som man inte behöver skämmas för.
    Nej, det är bara att inse att S är totalt vilse i pannkakan och det kommer partiet att vara så länge de inte har förmågan att rensa ut alla gamla stofiler i VU och ersätta hela bunten med yngre förmågor.
    Se på VU och fundera en stund på om dessa personer är lämpliga att styra S politik.
    Kongressbeslut, det är skrattretande! När har S någonsin tagit hänsyn till sina framtidsprogram? Läs 80-talsprogrammet tex. så ser du, Lena, att sådana är inte värda någonting alls.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 7:36

  64. staffan dahlberg

    Försvarsministerns trovärdighet är väldigt tveksam.Jag brukar fundera på vem försvarsministern företräder.Är det svenska folket eller är det något annat?
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 7:35

  65. Per

    ” Nu senast kritiseras han för uttalandet att regeringen driver igenom en ny försvarspolitik tillsammans med SD.”
    Kan det sägas tydligare. Juholt har inget begrepp om tid och rum. Det märkliga var att när han påmindes om när SD kom in i riksdagen så tyckte han Tolgfors förde debatten på låg nivå.
    Det blir spännande att se krokodiltårarna från VF när Juholtarn lämnar perongen.
    [Anmäl]

    20 januari, 2012 kl 7:23

Vi välkomnar våra läsares röster i debatten och är angelägna om att en mångfald av röster och åsikter kommer till tals på folkbladet.nu. För att kunna delta i samtalet på ett sätt som bidrar till konversationen för dina medläsare vill vi att du känner till våra regler: Vi accepterar inte provocerande, nedsättande eller generaliserande omdömen om ras,religion, språk, kön eller sexuell läggning. Angrepp på enskilda individer accepteras inte och det är inte heller tillåtet att spekulera eller ta ställning i skuldfrågan i artiklar om brott eller olyckor. Dina kommentarer kan komma att publiceras i vår papperstidning. Tänk på att om du gör ett inlägg som strider mot lagen så kan du själv komma att hållas ansvarig för det. I och med att du klickar på "Skicka kommentar" medger du att du har läst och godkänt reglerna gällande kommentering.
Kommentera