Socialdemokraternas opinionsifftror är katastrofalt dåliga just nu. S hamnar strax under 25 procent i United Minds senaste mätning och partiet har under de senaste två månaderna tappat sju procent.
Raset borde dock inte förvåna någon. Efter det massmediala drevet anfört av Aftonbladet mot Håkan Juholt har naturligtvis medborgarnas förtroende för honom som person och för det socialdemokratiska partiet påverkats.
Trots det uppenbara att Socialdemokraternas väljarstöd har skadats av mediedrevet kunde vi i går se krisrubriker med anledning av det svaga stödet för Juholt och för Socialdemokratin. Risken är nu uppenbar att ännu ett drev rullar i gång med syfte att få Juholt avsatt.
Anklagelserna som startade drevet mot Håkan Juholt handlade om misstänka fel i två gamla reseräkningar och ett hyresbidrag för dubbelbosättning han enligt media skulle ha överutnyttjat. Men i slutändan visade det sig att det inte fanns fog för den kritik och det mediedrev som riktats mot Juholt.
Han hade lämnat korrekta uppgifter och utbetalningen av hyresbidraget var baserat på oklara regler inom riksdagsförvaltningen.
Kvar står dock inte en rentvådd Håkan Juholt utan en politiker och partiledare som genom medias försorg redan stämplats som en girig fuskare. Klart att opinionssiffrorna då påverkas negativt.
Håkan Juholt har även fiender inom det egna partiet. Fiender som inte verkar dra sig för att agera för att skada Juholt även om det också skadar det socialdemokratiska partiet.
I ett läge när högerpolitiken cementerar massarbetslösheten, massakrerar våra socialförsäkringar och skapar stora klyftor mellan människor borde alla socialdemokrater ta fajten mot högern inställer för att tjafsa internt eftersom den egna partiledarkandidaten inte blev vald.
Att som hemlig S-märkt uppgiftslämnare förse media med information – sann eller falsk – i stället för att ta debatt och diskussion internt är möjligen ett framgångsrikt recept för att få sin vilja igenom men det är sannerligen inte en hedersam metod.
Man använder sig även av ”proffstyckare”för att få opinionen i den riktning man önskar. I går kunde vi till exempel ta del av statsvetaren och socialdemokraten Stig-Björn Ljunggrens uttalande om det dåliga opinionsläget:
”Skulle man inte ta sig ur det här snart får man börja förbereda för att byta partiledare”, sa Ljunggren. Och Carl Melin, opinionschef på United Minds som ingår i den för Socialdemokratin så skandalomsusade ”Pirme-gruppen” uttryckte: ”Det är ett jätteras som bara går att förklara med Håkan Juholts hyresaffär. Tappet är det pris som S får betala för att ha honom kvar som partiledare.”
Vi får hoppas att oppositionen inom Socialdemokratin nu sansar sig och inte driver på ännu ett mediedrev för att göra sig av med Juholt. Det skadar bara Socialdemokratin och dess möjligheter att ta över regeringsmakten 2014.
Det är knappt tre år till nästa val. Det hinner rinna mycket vatten under broarna fram till dess. Håkan Juholt måste nu synas som den stolta socialdemokratiska partiledare han är och han måste få sitt partis stöd för detta arbeta. Han måste synliggöra den Socialdemokratiska politiken och visa på skillnaderna mot högeralliansens politik. Endast så kan förtroendet för partiet växa hos väljarna.
Socialdemokraternas skuggbudget är en bra plattform för den framtida Socialdemokratiska politiken. S vill föra – precis som läget kräver – en mer expansiv finanspolitik. Genom förändringar och omprioriteringar på intäktssidan har Socialdemokraterna 30 miljarder mer än högerregeringen i reformutrymme.
Vikten av den socialdemokratiska välfärdsmodellen och den fulla sysselsättning poängteras och S presenterade i budgeten satsningar på en aktiv näringspolitik tillsammans med utbildnings- och jobbinsatser. S tar även avstamp i en nollvision mot barnfattigdom, likställer pension och lön vid beskattning och vill rätta till problemen både inom a-kassan och socialförsäkringssystemet.
Socialdemokratin har en politik som håller och som bygger Sverige starkare. Låt oss nu prata om politikens innehåll de kommande tre åren.
Val avgörs på valdagen. ”Det är 1 000 dagar till nästa val och jag kommer att möta Fredrik Reinfeldt i debatter och berätta vad Socialdemokraterna vill göra. Får jag prata politik så kommer stödet att växa”, säger Juholt och han har rätt. Gräv ned de interna stridsyxorna och ta fajten mot högern.


















Tomas 8 november, 2011 kl 00:56
Det stora problemet är inte att Håkan flyttade in hos sin sambo/särbo/kulbo och tyckte att det var fullt rimligt att staren helt plötsligt skulle betala hennes hyra. Det stora problemet är att svenska folket inte för en sekund skulle överlåta ansvaret för landet och regeringen åt honom. Till detta saknar han helt kompetens. Det obegripliga velandet i Libyenfrågan och den amatörmässiga hanteringen av skuggbudgeten lämnar mycket övrigt att önska av en så kallad statsministerkandidat. Håkan Juholt verkar vara en sympatisk herre som kommer att bli en habil landshövding en vacker dag, men statsminister? Glöm det! Däremot får han gärna sitta kvar som partiledare och sänka Socialdemokraterna under 20 procent.
Anmäl kommentar
UriahHeep 8 november, 2011 kl 06:22
Kan ju även vara så att folk helt enkelt inte känner att S är så intressanta längre. Säger det igen. I valet 2014 kommer Mp vara större i Sthlm än vad S kommer att vara.
Juholt har ännu inte förklarat vad han vill och det känns avlägset att ha honom som statsminister. En pamp utan koll på verkligheten.
Anmäl kommentar
Jepp 8 november, 2011 kl 07:09
Lena S, Kan du inte bättre ? Vad är det du håller på med, egentligen ?
.
Fredrik J tog upp i sin ledare igår frågan vad vill (S) och jag vill mena, som han, att frågan är alldeles för viktig att svammla bort. Det första jag får läsa i tidningen är just ett sådant försök !
.
Om du i din enfald anser att mediadrevet allenast mot Juholt är orsaken till (S) dåliga siffror, vad var orsaken till de tidigare bedrövliga siffrorna då? Ja visst ja, du skrev några ledare om att det var nån annans fel, så var det !
.
(S) har en identitetskris som är djup och solid, definerad av avsaknaden av visioner och fotfäste. Reden i mitten av 70 talet började det märkas i (S) led om hur det började svaja betänkligt. Klassresan för (S) och LO skapade översittarfasoner som folk för länge sedan genomskådat. I och med denna resa startade även bristen på vilja, man satt i garderoben och ansåg sig vara världsherrar. Det föreligger ingen konspiration, väljarna, vanligt folk, har genomskådat detta ! Vad vill (S) ?
Anmäl kommentar
nils 8 november, 2011 kl 07:45
Lena S försök att skyla över Juholts inkompetens och omdömeslöshet är verkligen patetiska. Ledarskribenter som hon bidrar verkligen till att sänka förtroendet för sossarna ännu mer. Hennes reaktion på det alltmera krympande förtroendet för Juholt och partiet framstår som alltmera verklighetsfrämmande. Svenska folket har med rätta inte förtroende för den inkompetente floskelspridaren Juholt. Honom vill tack och lov nästan ingen se som statsminister. Vi kan vara glada att vi nu har en kompetent regering som inger respekt och förtroende.
Anmäl kommentar
L.Danielsson 8 november, 2011 kl 08:01
Lenas analys av S och framförallt Juholt är beklämmande. Med en så medioker partiledare kan det inte annat än rasa ner i avgrunden.
S måste besrämma sig för vilket slags parti de skall vara, ett vänsteralternativ eller ett liberalt mittenparti.
Hur S kan tro att de skall attrahera mittenväljare övergår mitt förstånd. Det finns redan 4 partier som tar hand om denna grupp.
Som det nu blivit har vi i realiteten avskaffat vänsterpolitiken i Sverige. Det blir meningslöst att rästa, eftersom oavsett vem som vinner valen är det i stort sett samma politik som kommer att föras med dagens partiprogram.
Anmäl kommentar
Stig-Björn Ljunggren 8 november, 2011 kl 08:17
Jag har bara konstaterat att partiledaren sitter löst om inte opinionen svänger. Och att dessa eventualiteter redan övervägs i partiet. Men, precis som du konstaterar, det hinner hända mycket innan valet. Kanske svänger det och Juholt blir en Come Back Kid, något jag också sagt i medierna. Det största hotet mot partiledaren är dock inte mediedrev utan de som säger att han inte gjort något fel. DET är dödskyssen partiet inte behöver. DET är att sätta kniven i ryggen. DET är en brännvinsadvokatyr som inte kommer att locka tillbaka den miljon väljare som flytt.
Anmäl kommentar
Per 8 november, 2011 kl 08:18
Visst ligger det mycket i att drevet fick dimensioner som översteg allt vad sans och vett heter. Mycket av det som skrev var lögner och dyngspridningen skedde i aftonbladet. Den tidningen har nför länge sedan sedan abdikerat som seriös aftontidning.
Dess chefsredaktör "olika" Hallin framstår som den enkla hämmade person han är.
Visst ska man föra ut sin politik i syfte att finna stöd för den men det är en konstig retorik att använda sig av ett förlegat gammaldags språkbruk och tro att det vinner gehör på 2000-talet.
Jag tänker på "I ett läge när högerpolitiken cementerar massarbetslösheten, massakrerar våra socialförsäkringar och skapar stora klyftor mellan människor" var ligger intelligensen där. Att dessutom tro att ändamålet helgar medlen (" ta fajten mot högern inställer för att tjafsa internt") liknar mer en snedtändning än en seriös uppmaning.
Anmäl kommentar
Erik 8 november, 2011 kl 09:33
Det stora problemet med S är att man har en bakåtsträvande vänsterfalang som säger nej till allt som innebär att man går i takt med väljarna. En vänsterfalang som älskar när Juholt säger att det var bättre för när Domus hette Domus och att elmarknaden ska återregleras. Problemet är att en återreglering kostar någonstans runt 500 miljarder och att väljarna de facto uppskattar valfrihet inom t ex barnomsorg och tycker det är fullt rimligt att de som jobbar får behålla några extra kronor. Ett ytterligare problem var att dena vänsterfalang var stark i partiledarvalet och letade fram denne svaga ledare med tvåårig gymnasieutbildning som naturligtvis inte framstår som ett statsministerämne. Eftersom man måste vinna mittenväljare från höger så är det förstås naivt att tro att en vänstersväng är rätt recept. De grundläggande ideerna har bäring, men partiet måste gå till höger i retoriken och låta Sandlin och vänsterfalangen gå till det V där de hör hemma.
Anmäl kommentar
Ulf Hjertén 8 november, 2011 kl 09:45
Det är inte "flera års felifyllande av hyresblanketter som riksdagen fastställt" som är orsaken till sviktande förtroende för Juholt. Har ni glömt det tokiga inhoppet i Libyenfrågan. Resan med fästmön till Vitryssland som inte rätt redovisades. Otakten med riksdagsgruppen i budgetfrågan. Den stängda valprocessen när man valde partiledare, då när man verkligen hade chansen att ta en bred öppen jättedebatt i partiet om framtidspolitiken. Det är inte Juholt det handlar om, drev eller inte drev. Det handlar om förtroendet för socialdemokratins förmåga till handlingskraftig nödvändig förnyelse anpassad till en ny global kontext. Förmågan att på nytt sätt slå vakt om centrala frågor som rätt till arbete, a-kassa, sjukförsäkring och säkra pensioner. Samtt SJ och andra självklara statliga garantiverksamheter. Allt detta började vittra sönder under Perssons 12 sista år som statsminister. Samt dessutom alla affärerna. Har ni glömt Vanjas lägenhet? Väntat ras. Ja. men varför?
Anmäl kommentar
bill 8 november, 2011 kl 11:14
Det krävs mer än hästhandlarsnack av den som ska leda landet som statsminister. Det begriper svenska folket, men inte Lena S.
Anmäl kommentar
Jepp 8 november, 2011 kl 12:31
Enligt Lena S ska vapendragaren LO vara klistrad vid (S) sida, var är dom ? Är det nån som hört nått av dom? Anmärkningsvärt och märkligt att så stillatigande åse degenereringen av det som betraktades stort under så lång tid.
.
Vad vill (S), jag undrar det, ärligt !! I sanning är det en bedrift i sig själv att lyckas haverera så mycket på dessa år. Nog kan det tänkas att det finns lite ideologi kvar, men den verkar vara virrigt gömd under en massa bråte, ska (S) hitta den får man nog sluta leta där lampan lyser som starkast.
.
Vad kom det konkret ut från alla de krismöten man kallade till ? Jag har under åren frågat, men aldrig fått svar. Visst, lite luddigt svammel, men konkret, vad vill (S) ?
.
Klockan är fem i tolv och (S) tittar på fåglarna, visslar och nyss borstat tänderna !
Frågan blir, ska (S) gå i säng, eller ska dom sätta igång tredje skiftet och börja göra rätt för sig ?
Anmäl kommentar
Rune 8 november, 2011 kl 15:53
Vilket svammel. Så det är "mediedrevets" fel att Juholt har tveksam moral och taskigt omdöme? Att det fanns kryphål i regelverket som friar honom från ren kriminalitet betyder inte att han är utan skuld. Ska denna man verkligen vara en förmodad statsministerkandidat?
Anmäl kommentar
L.Danielsson 8 november, 2011 kl 16:11
Lena, säger det dig inte någonting att alla här, vare sig de är höger eller vänster, har ungefär samma åsikter om S och partiledarens nuvarande status?
Erik, en moderat ut i fingerspetsarna, lägger ut texten om hur S politik bör utformas. Bry dig inte om det, du blir bara förvirrande. Vad i helsike tillför ännu ett liberalt mittenparti,i form av S, politiken? Tycker du att det är för dåligt utbud med fyra partier?
Nej, S måste återgå till att stå upp för en politik som inkluderar alla och inte bara "mittenväljare"
Jag vet att M och alliansen är livrädda för saklig debatt i fråga om rättvisefrågorna, för där har de inga hållbara argument.
Det är synd att det alltid är S politik som skall synas i sömmarna, när det borde vara tvärtom. Det är ju trots allt alliansen som regerar, inte S.
Men det är symptomatiskt, inte ens en antydan till oppositionspolitik förekommer. S har sannerligen mycket att fundera över.
Varför inte ett enda pip om Carema och andra rofflare??
Anmäl kommentar
Mr Sound 8 november, 2011 kl 18:29
Äh, jag får intrycket att Lena Sandlin har antagit en strategi som går ut på att eftersom Juholt inte begått något brott så har han gjort rätt. Inget om Carema mfl som även andra nämnt. Den etiska aspekten läggs alltså åt sidan. Juholt har dessutom slagit igenom i media pga av sitt rent formellt lagliga fusk. Senaste fusket gäller hyresbetalning som många med bostad har en personlig koppling till. Därför är förtroendesiffrorna så låga. Bland sossar är förtroendet för Reinfeldt större än hos den egna partiledaren. Och ja, det hinner rinna mycket vatten under broarna fram till nästa val men om S inte har en politik som tilltalar människor kommer vattnet att likna sirap.
Anmäl kommentar
Carl-Magnus Glas 8 november, 2011 kl 18:40
Vad vilja Socialdemokraterna ? Svaret på denna fråga är precis som för Greklands motsvarighet Pasok, nämligen att med högerpolitik bekymra sig mer om att rädda EMU och bankerna än att företräda medborgarna med socialdemokratisk politik. Den socialdemokratiska ledningen har med andra ord frivilligt valt bort sin egen politik för att i stället samarbeta med alliansen om samma nyliberala politik. Det handlar mer om att S genom sin kapitulation för nyliberalism genom samarbete med alliansen inte längre kan fungera som ett alternativ till alliansens politik. Juholts ekonomiska oegentligheter som massmedia blåser upp inser allt fler är av sekundär effekt. Det spelar därför ingen roll om han sitter kvar eller inte. Att låta sig företrädas av EMU-trogna ombudsmän till alliansen är inget annat än enfald i den mångfald av partier som idag går emot majoriteten av det svenska folket. Visst håller jag med Erik då jag i egenskap av vänsterväljare hellre röstar på V. V måste bryta med S.
Anmäl kommentar
Aldrig mer moderat 8 november, 2011 kl 19:06
S har förbrukat förtroendet hos fotfolket..
Görans herrgård
Monas Toblerone
Håkans Bostad..
De saknar moral och etik..
Makt korrumperar
Hoppas att SD folket håller sig i skinnet...
Då växer de ännu mer..
För vanligt folk är less på invandringspolitiken som förs...
Anmäl kommentar
Carl-Magnus Glas 8 november, 2011 kl 19:12
Forts. Det är långt ifrån säkert att V klarar av sin roll att precis som den gamla Socialdemokratin en gång kunde, skapa en ny folkrörelse idag mot kapitalism och det nyliberala tvång som EU med sin monetära union vill hålla oss fängslade i . Det kommer an på oss själva som är emot EMU och alliansen politik att inte längre lyssna på S. De lyssnar inte på oss, varför ska vi lyssna på s-ledningen ? Att S tappar röster rör oss inte i ryggen då de inte längre står för den svenska modellen. Låt dem rasa i fortsättningen i kommande opinionsundersökningar ! Ser det som nödvändigt att också det svenska folket går ut i utomparlamentariska demonstrationer, då vi idag saknar en organiserad vänster. V är än så länge allt för bundna till S. Kanske vågar de stå på egna ben med hjälp av demonstrerande folkmassor. Jag hoppas det, för jag vill inte bidra till det nyliberala samhället som alliansens höger står för.
Anmäl kommentar
Mats 8 november, 2011 kl 19:17
Undrar om Statsministern är medveten om att hans son som faktiskt inte skall hänga ute på Stureplan 2 på natten säkert (jag vet at så var fallet flertalet ggr ) också serverats Alkohol på nån av krogarna som därmed borde mista sitt tillstånd.
Bums i säng med småttingarna
Anmäl kommentar
Mats 8 november, 2011 kl 19:20
Det är ganska intressant att inga svenska medier vågar skriva om det här och säpo, men i norge skriver man och lägger ut en bild på erik reinfeldt.
vet ni varför? För att svenska medier är fjäskare och gör exakt som reinfeldt säger. om han säger: nej, vi ska inte kommentera, då lägger alla ner storyn.
pluspoäng till norrmännen!
Anmäl kommentar
S-O S 8 november, 2011 kl 19:33
Det mesta är redan sagt förrutom att:
Är man en plitiker som hänför sig åt S politik så krävs följande.
Man ska INTE ha hus, allra hellst inte på landet eller efter sin inkommst.
Man ska INTE var affärsmässigt sinnad, man ska inte driva advokatfirma och samtidigt med politiken tjäna pengar.
Man ska INTE som andra politiker skatteplanera.
Är man däremot Moderat FÖRVÄNTAS man syssla med ALLT detta plus att sitta med i styrelser som kan innebära att det företaget KAN HA begått folkmord eller att ha fördrivit människor från sina hem.
.
Det är inte lätt att kasta sig in i politiken kan man tycka, MEN jag har kommit till den slutsatsen att OM man INTE kan klara sig på den väl tilltagna lönen man får från Sveriges riksdag, skall man skaffa sig en annan typ av inkommstkälla.
Kan man inte lyssna på folkviljan, och den innehåller det jag nämt här ovan, (tror jag) så är man knappast lämplig för högre uppdrag inom politiken och framför allt inte för S.
Anmäl kommentar
kent 8 november, 2011 kl 20:04
Om medierna skulle granska Högeralliansens politiker och starta igång ett drev mot dem. Då kommer ett väntat ras även för dem när det gäller förtroendet i politiken.
Anmäl kommentar
Netti 8 november, 2011 kl 23:33
Tack Lena Sandlin för din relevanta ledare! Äntligen någon som kan se sunt på politiken. Man blir bestört när man läser en del av nedanstående kommentarer. Hur okunnig får man vara?
Anmäl kommentar
Mr Sound 9 november, 2011 kl 08:55
@ Netti: Hur kan du kalla andra okunnig då du endast stryker Lena Sandlin medhårs? Jag tror du har rört ihop vad ni Socialdemokrater inte ska göra, med vad vi som inte är S ska göra. Ni sossar ska inte säga ett ont ord om Juholt, någonsin igen, medan vi som inte är sossar fortfarande både har rätt att snacka skit om honom, och skyldiga att göra detsamma för att balansera informationsflödet.
Anmäl kommentar
kent 9 november, 2011 kl 17:22
Mr Sound. Är det inte tvärtom när det gäller Högeralliansen? Jag tror du har rört ihop vad Högeralliansen bruka säga men som de i verkligen gör tvärtom. I så fall så ryter nog Fredrik R, till och tar Er i örat.
Anmäl kommentar
Mr Sound 9 november, 2011 kl 18:10
@ kent: Varje gång de kommer fram obehagliga uppgifter i media, så hänfaller S-sypmatisörerna åt att skylla på "mediedrevet", "högervridningen av media" eller annat nonsens. Kärnan är naturligtvis att om Juholt inte gör några misstag så har ju inte heller media några misstag att skriva om. Äran ligger, först och främst, hos Juholt själv. Utifrån vad Juholt själv säger är det tydligt att han inte tar på sig någonting, han ber om ursäkt och påpekar att "av 700 reseräkningar var två fel" som en förmildrande omständighet. Det håller inte att be om ursäkt för att i nästa mening säga att man inte gjort fel. Han förstår fortfarande varken allvaret i hans gärningar eller allvaret i partiets situation, gör du? Förövrig håller det inte att kalla andra okunnig utan att komma med något, då menar jag inte att stryka Lena medhårs. Och nej, jag är inte Moderat utan partipolitisk obunden.
Anmäl kommentar
Icke Naiv 9 november, 2011 kl 19:12
@Sound, har du då inga som helst problem med att statsministern haft "svarta" barnflickor och "svarta" städare? Redan glömt?
Anmäl kommentar
Icke Naiv 9 november, 2011 kl 19:16
Jag tror att Juholt klarar detta med bravur, får vi nu bara ägna kraften till politik istf annat trams. Bra skrivet här; http://blogg.vk.se/alejandro/
Anmäl kommentar
Mr Sound 9 november, 2011 kl 19:43
@ Icke Naiv: Snygg debattteknik att försöka flytta fokus, ni sossar är för roliga. När folk börjar genomskåda er politik försöker ni vända det till er fördel, men säg mig, hur var det med Thomas Bodström och hans "svarta" städhjälp eller haschrökning? Skrev du då också? Som du säkert sett så handlar inte denna ledare om moderatpolitik och vad dom gör och gjort, utan hur fantastisk politik Socialdemokratin har. Min ståndpunkt är att oavsett färg är fusk illa, det ska man inte måla över. Och som jag skrev, vilket du kanske missade, är jag inte moderat.
Anmäl kommentar
Icke Naiv 9 november, 2011 kl 20:10
@Sound,höga hästar av den ende rättfärdige,ha.
Hur vill du då beskriva att du "genomskådat" politiken genaom att hacka på Juholt, du kommer nu att få fullt upp att "genomskåda" politiken i alla partier, då alla förr eller senare gjort misstag. Är det din avsikt med alla kommentarer, eller gäller bara S?Vore bättre att ägna sig åt aktuella sakfrågor, Carema, Apoteket, Bilprovningen (som nu styckas och säljs) ifall politik är avsikten.
Anmäl kommentar
S-O S 9 november, 2011 kl 20:41
Mr Sound, du säger att du är "politiskt obunden" Va?
Det är ju omöjligt, du har inte sagt ett gott ord om S samtidigt som du försvarar alliansen och deras ministrar i allt.
Menar du att det inte finns någon som hellst annledning att få nämna alliansens ministrar och ledamöter?
Är man politiskt obunden då?
.
Ett av problemen är att det krävs så mycket mera av en S politiker moraliskt sett, än av en tex Moderat politiker, och det med all rätt tycker jag. Någon MÅSTE föregå med gott exempel, tyvärr så verkar ingen göra det, bedrövligt, mycket bedrövligt.
Moderater som fuskar däremot, är nästan en förväntad handling och som allt för många nästan "ser upp till"
Allt för många har uttryckt om borgare som fuskar att "dom är ju smarta".
Vilken jävla inställning.
.
Det sägs att Tage Erlander återlämnade pennor till staten som det stod "tillhör statsverket" på när han slutade
En hederssak som inte existerar i dag.
Anmäl kommentar
Mr Sound 9 november, 2011 kl 20:46
@ Icke Naiv: Du har testat en avledningsmanöver, nu vill du diskutera sakfrågor? Ja, varför inte börja med avregleringen av elmarknaden? Men förringar du inte problemet inom S genom att fokusera lite väl mycket på det du kallar sakfrågor (läs högerns genomförda politik)?Socialdemokraternas egen partisekreterare, Carin Jämtin, går ju idag ut med beskedet att dagens kris inom socialdemokratin är den värsta någonsin (åtminstone så länge som hon kan överblicka). Och det är ju ett ganska självkritiskt konstaterande. Noterbart är att Jämtin inte ger sitt oreserverade stöd åt sin partiledare vilket vore självklart i ett normalt parti. Kanske hör även hon till de 89% av befolkningen som inte tror att Juholt håller måttet?
Anmäl kommentar
Mr Sound 9 november, 2011 kl 20:59
@ S-O S: Har jag inte, jag har då besökt dom flesta bloggarna och skrivit mot folk från alla dess färger.
Anmäl kommentar
Icke Naiv 9 november, 2011 kl 21:11
Kan bara konstatera att dina kommentarer har hela tiden en avsikt att svärta ner S. Det finns att göra inom S, inte minst att rensa ut fejk(m)sossar MEN politiken är ändå viktigast och den håller om Juholt nu får föra ut den till slut! Stödet kommer, oroa dig inte så, bara han får en liten tid att förmedla sin avsikt!
Anmäl kommentar
Netti 9 november, 2011 kl 22:17
Håller med Icke Naiv, bättre att diskutera politikens innehåll än att häckla enskild politiker. Se framåt! Vilket samhälle vill vi ha?
Anmäl kommentar
Bengt Bertilsson 10 november, 2011 kl 07:54
De s.k. affärerna inom socialdemokraterna de senaste åren är förödande när t.o.m. gamla socialdemokratiska väljer vänder partiet ryggen. Eller så har alliansen lyckats vända på var etik och moral står för i dess betydelse då andra s.k. affärer verkar rinna av dessa som på en Gås
Men kanske beror det också på att det behövs det en bättre oppositionspolitik istället Alliansregeringen sitter kvar p.g.a. SD stödjer alliansen när det finns ett motförslag men i övriga förslag från alliansen stöds förslagen av oppositionen
Anmäl kommentar
Mr Sound 10 november, 2011 kl 11:00
@ Netti: SAP har varit otroligt viktigt för Sveriges utveckling under 1900-talet, men nu så är deras visioner och verktyg inte lika viktiga. Lite som att hammare och spik är bra när man bygger ett trähus, men inte lika användbart för att installera internet. Dessutom kommer S få enormt svårt att locka tillbaka medelklassen som helt lämnat Socialdemokraterna. Juholt är en vänstertraditionalist som förespråkar "ofantlig" sektor och skattehöjningar. Som jag ser det är SD ett bättre alternativ till S för den svenska arbetarklassen.
Anmäl kommentar
Rune 10 november, 2011 kl 11:59
S-O S: Om man anser att skatterna är orättfärdigt höga på ideologiska grunder och gör allt för att komma undan (med lagliga medel alltså) är det mer förståeligt än om man tycker det är "tufft att betala skatt" som Mona sa, men anser att det inte gäller en själv. Att leva som man lär, med andra ord.
.
Sitta på höga hästar och argumentera för höga skatter med hissad solidaritetsflagg samtidigt som man privat agerar annorlunda ökar knappast förtroendet.
Anmäl kommentar
S-O S 10 november, 2011 kl 20:36
Rune, du antar tydligen en massa.
Du känner nte mig så väl att du vet och kan uttala dig som du gör eller tycker ang skatterna.
Den här typen av inlägg som Rune skriver borde tas bort.
Anmäl kommentar
Demokrat 29 november, 2011 kl 14:20
Olika medier har hjäpt till att minska (S) opinionsiffror och mycket har med plånboken att göra. Journalister som gör karriär inom media tappar verklighets och oberoende nyhetsrapportering och de är medvetna om att riskkapitalet äger en stor del av nyhetsrapporteringen där orden måste vägas på en vågskål.
De stora media-aktörerna har skaffat sig marknadsandelar inom media och dessa andelar sträcker sig inte bara till riksdagen också till olika nyhetsredaktioner.
Anmäl kommentar