PONTUS LUNDAHL / TT

Flera länsvägar ska få lite kärlek i sommar

Nyheter.
Det handlar allt som allt om 20 olika vägarbeten som ska ske i länet under sommaren.
Fyra av dem sker längs E4:an, fem sker längs E12:an, och de övriga sker på olika mindre vägar i länet.
John Bakke
Uppdaterad 18 maj kl. 22:17

– E12:an, den får lite kärlek eftersom den är väldigt spårig och behöver få ny beläggning, berättar Mikael Lindholm som är chef för trafikverkets vägunderhåll i Norr- och Västerbotten.

Sprider projekten

Han är väl medveten om att trafikanter kommer påverkas under sina bilresor i sommar. Den korta säsongen innebär att de tvingas genomföra ganska många projekt på kort tid för att hinna med allt som ska göras. Däremot försöker de göra så att ingen sträcka ska drabbas allt för mycket under samma tillfälle.
– De sker ju inte samtidigt så klar, de sker om lott. Men självklart blir det ju end del störningar när man transporterar sig, säger Mikael Lindholm.

Är det någon speciell väg du tycker det känns extra bra att rusta upp?

– Det skulle väl i så fall vara väg 620 mellan Botsmark och Buberget. Det är ett investeringsprojekt eftersom den vägen är utom räddning för oss, säger trafikverkets chef för underhållsarbeten i Norrbotten och i Västerbotten.
Mikael Lindholm hoppas att sommartrafikanterna ska komma ihåg att hålla låg hastighet förbi vägarbetsområdena, med hänsyn till vägläggarnas säkerhet. Men Trafikverket har på senare år också infört en rad olika åtgärder för att förbättra arbets­miljön för sina entreprenörer.

– Vi försöker förhindra möjligheten att köra för fort, exempelvis med trafiklots. Sen är trafikljus ett alternativ också, man kan också sätta ut gupp för att begränsa farten. Arbets­miljön för våra entreprenörer är extremt viktig. Det viktigt att man respekterar deras säkerhet och planerar resan efter väglaget, säger han.

Jobbar miljövänligt

Nytt inom trafikverket de senaste åren är så kallad lågtempererad asfalt. Materialet som läggs ut på vägen behöver numera inte värmas upp till lika höga temperaturer vilket innebär att klimatpåverkan blir lägre.
För resenären blir skillnaden knappt märkbar, men det betyder betydligt lägre CO2 utsläpp.

– Jag kan tänka mig att sett över ett år här uppe i Norr- och Västerbotten rör det sig kanske om 500 ton mindre koldioxid under ett år. Men det är en ren gissning från min sida, säger Mikael Lindholm.

Motorcykel och släp

Som ett sista tips vill Lindholm speciellt påminna förare som kan vara extra känsliga för vägarbeten att vara extra noggranna när de planerar sina resor. Det handlar då exempelvis om motorcyklister, husvagnsförare och såna som kör med släp.

Annons
Detta är en nyhetsartikel. Artikeln beskriver det vi känner till just nu och kan komma att uppdateras. Uppgifter ska vara sanna och relevanta.
Annons
Annons
Folkbladet
facebooktwitterinstagramrss
phone
  • Växeln
  • 090-17 59 00
  • Redaktionen
  • 090-17 59 40
  • Besöksadress
  • Förrådsvägen 9
  • 901 70 Umeå
  • Postadress
  • Box 3164
  • 903 04 Umeå
Ansvarig utgivare: Anna Benker | © Copyright Folkbladet | Allt material på sajten är skyddat enligt upphovsrätten