Intimitet på konstmässa

Nöjesnyheter.
Performancekonsten växer och har även i år sin egen scen på den konstnärsdrivna konstmässan Supermarket som äger rum i Stockholm i helgen. På systermässan Market dominerar måleriet.
TT
Publicerad 20 mars kl. 10:54

Market, i år i Färgfabrikens lokaler i Liljeholmen, låter ett trettiotal av de viktigaste nordiska gallerierna visa bara ett eller två konstnärskap vardera, allt för att nå en större koncentration och fördjupning.

Andra plattformar

"Intimitet" är temat på Supermarket, konstnärernas egen mässa, som arrangeras samtidigt i Svarta Huset vid Konstfack och samlar 74 utställare från 24 olika länder. Där finns de konstnärsdrivna initiativen, gallerier men också andra plattformar.

– Vår mässa bygger mer på att kommunicera utåt, mindre på att sälja även om det säljs jättemycket konst på Supermarket också. Priserna här är lite lägre än på Market men det finns egentligen ingen skillnad i kvalitet. Alla som deltar i de här mässorna har gjort sina år på konsthögskolorna, säger Pontus Raud, en av de två projektledarna på Supermarket.

I realtid

I sin performance "Monitor man" gör Yassine Khaled sitt för att minska eurocentrismen. Via en skärmförsedd hjälm får besökarna på Supermarket kommunicera i realtid med människor utanför Europa.

Emma Vilina Fält, även hon från Finland, låter besökarna gå över sin konst. På ett stort papper målar hon med svart färg i ett performanceverk som pågår hela helgen.

Andreas Ribbung, även han projektledare på Supermarket, är särskilt spänd på två tyska konstkollektiv: Kunstverein Familie Montez från Frankfurt och Roundabout Collective från München.

Annons
Annons
Annons
Folkbladet
facebooktwitterinstagramrss
phone
  • Växeln
  • 090-17 59 00
  • Redaktionen
  • 090-17 59 40
  • Besöksadress
  • Förrådsvägen 9
  • 901 70 Umeå
  • Postadress
  • Box 3164
  • 903 04 Umeå
Ansvarig utgivare: Anna Benker | © Copyright Folkbladet | Allt material på sajten är skyddat enligt upphovsrätten