TT

Klagade efter bilköp - får rätt till ersättning

Nyheter.
Allmänna reklamationsnämnden har gett en bilköpare i Umeå rätt till skadestånd mot en bilfirma.
Hans Forsman
Uppdaterad 18 mars kl. 10:39

Det var i maj i fjol som Umeåbon köpte en Ford Focus av 2002 års modell av bilfirman. Priset var 14 900 kronor.

Knappt en månad senare upptäckte Umeåbon att det fanns en rad fel på bilen, bland annat avgasläckage, att handbromsen tog dåligt, flera brända säkringar, fel på framlyktor, brister i ett framdäck och att det läckte in vatten.

Bilfirman kontaktades och lät meddela att man ville ha betalt för att åtgärda felen. Man menade att bilen hade sålts i befintligt skick och att det framgick att bilen var testad och godkänd av köparen. Bilen var också besiktigad.

Bilfirman framhåller dessutom att det inte kan uteslutas att felen uppkommit efter köpet.

Allmänna reklamationsnämnden menar dock att bilen var i sämre skick än vad köparen med hänsyn till dess pris och övriga omständigheter med fog kunnat förutsätta. Därför har köparen rätt till ersättning för att laga till felen.

Umeåbon hade begärt 12 819 kronor i ersättning, plus 659 kronor för hyrbil. Allmänna reklamationsnämnden beslutar att 7 450 kronor, halva köpeskillingen, är en skälig ersättning. Enligt konsumentköplagen har Umeåbon också rätt till skadestånd beträffande hyrbilen.

Allmänna reklamationsnämndens beslut är en rekommendation.

Annons
Detta är en nyhetsartikel. Artikeln beskriver det vi känner till just nu och kan komma att uppdateras. Uppgifter ska vara sanna och relevanta.
Annons
Annons
Folkbladet
facebooktwitterinstagramrss
phone
  • Växeln
  • 090-17 59 00
  • Redaktionen
  • 090-17 59 40
  • Besöksadress
  • Förrådsvägen 9
  • 901 70 Umeå
  • Postadress
  • Box 3164
  • 903 04 Umeå
Ansvarig utgivare: Anna Benker | © Copyright Folkbladet | Allt material på sajten är skyddat enligt upphovsrätten