Ledare

Ledare
av Jonas Bergström

Arkiv En blygsamt förslag på flygskatt på 80 kr för inrikesflyg får vissa att flyga upp i taket.

”Upprör flygskatt mer än nya värmerekord”

Publicerad i fredags kl 20.00

Moderater och ett och annat socialdemokratiskt kommunalråd lyfte från sina stolar när regeringen presenterade ett förslag på flygskatt i torsdags.

Förslaget går i korthet ut på att en flygskatt införs på 80 kr för resor inom Sverige och 430 kr för resor längre än 600 mil.

Med tanke på att år 2016 blev det varmaste året någonsin, alla kategorier, är det kanske inte helt orimligt. Särskilt inte med tanke på att flyget i dag är det enda trafikslag som inte får skatta för de utsläpp som görs.

Ett ganska blygt förslag som fick vissa att gå i taket.

Om vi tar bilen till Stockholm kommer vi betala mer i skatt än om vi tar flyget, trots att flygresor står för mångdubbelt större utsläpp.

Poängen med förslaget är att flyget ska bära en liten större del av de kostnader står för. Ett ganska blygt förslag som fick vissa att gå i taket.

”3000 kr dyrare blir solsemestern med flygskatten. Resor blir en klassfråga.” Det skrev Moderata Ungdomsförbundets ordförande Benjamin Dousa på Twitter.

Jaha, så nu blir resor en klassfråga? Var det inte det i så fall redan innan?
Många är de moderater som nu plötsligt talade sig varma om klassfrågor. Betyder de att de också kommer släppa förslagen att sänka lönerna för dem som tjänar minst?

”Hundra kronor, det är tre chipspåsar” sa Torbjörn Rosendahl (M), finanslandstingsråd, då.

Särskilt märkligt blir det sätter i relation till när Moderaterna i Stockholms läns landsting höjde priset på månadskorten i kollektivtrafiken med 100 kr. ”Hundra kronor, det är tre chipspåsar” sa Torbjörn Rosendahl (M), finanslandstingsråd, då.

Även här på hemmaplan har reaktionerna från vissa varit starka. Lyssnar man på Moderaterna i länet heter det att flyglinjer kommer läggas ner, flygplatser kommer stängas och flygbolagen kommer flytta utomlands.

Det är bara det att sådär låter det varje gång regeringen lägger något försiktigt förslag på skattehöjning. Edward Riedl (M) har tidigare talat om att S-politiken skulle innebära ett ”jobbstopp”.

Avstånden är större här än i södra Sverige, och alternativen till flyget är sämre.

Sedan den S-ledda regering tillträdde har arbetslösheten i länet sjunkit med 8,4 procent och ungdomsarbetslösheten med 30,5 procent. Så kanske ska vi inte ta deras propaganda på för stort allvar?

”I Norrland ser vi flyget som Stockholmarna ser tunnelbanan. Det är en naturlig del av kollektivtrafiken”. Så skrev Hans Lindberg (S), kommunalråd Umeå, på sin blogg i torsdags.

Det lätt att förstå vilken poäng Lindberg vill göra. Avstånden är större här än i södra Sverige, och alternativen till flyget är sämre.

Jag håller med Lindberg om att skatten borde vara högre på sträckan Stockholm–Göteborg än på Skellefteå, Umeå eller Lycksele och Stockholm.

Inte är det väl så att det finns någon blå flyglinje mellan i Umeå mellan Teg och Vasaplan som jag inte känner till?

Men samtidigt får väl också vi här, trots avstånden, stå för en liten del av de utsläpp som orsakas? Rimligen bör flygskatten vara högre på sträckan Stockholm–Göteborg, men det kan väl inte betyda att flygskatten fortsatt ska vara noll och ingen här?

Och inte är det väl så att det finns någon blå flyglinje mellan i Umeå mellan Teg och Vasaplan som jag inte känner till?

Den mest överdrivna reaktionen står dock Svenskt näringsliv för. I höstas menade de att en flygskatt skulle göra att det världsberömda ishotellet i Jokkasjärvi, som folk från hela världen reser till, hotas.

Jag undrar hur debatten kommer se ut om några decennier när klimatuppvärmningen gjort att inte längre går att bygga några ishotell, inte heller i Jokkasjärvi? Då kommer folk undra vad politiker från norra Sverige gjorde för att stoppa klimatförändringarna.

Vi vår hoppas att de då pensionerande politikerna har bättre svar än att de gick till storms mot en flygskatt på 80 kr, samma år som alla värmerekord slogs på nytt.

Åsikter

Texten är en ledare publicerad i Folkbladet. Vill du vara med i debatten? Skicka dina åsikter till debatt@folkbladet.nu eller använd vårt enkla formulär. Tänk på att hålla texten kort för större chans att bli publicerad.
&quotVad är skillnaden mellan Lööf och Kinberg Batra?"

"Vad är skillnaden mellan Lööf och Kinberg Batra?"

Ledare. ”Jag vill inte slänga ut Sverige i en politisk cirkus”. Så sa Annie Lööf (C)…

&quotFörskolekris eller guld och gröna skogar?"

"Förskolekris eller guld och gröna skogar?"

Ledare. Är det kris i förskolan i Umeå? Eller är allt guld och gröna skogar?
Efter en…

&quotVarför inte låta Nordea dra vidare?"

"Varför inte låta Nordea dra vidare?"

Ledare. Skattebetalarna jorden runt fick betala för finanskrisen 2007-2008. Tusentals…

&quotHur ser Liberalerna på alla som tjänar under 38200 kr?"

"Hur ser Liberalerna på alla som tjänar under 38200 kr?"

Ledare. Sverige blir allt rikare men rikedomarna blir allt mer ojämnt fördelade och…

Delta i debatten!

Formulär: Delta i debatten!

Åsikter. Vill du publicera dig i tidningen Folkbladet och på folkbladet.nu? Använd gärna vårt insändarformulär eller skicka ett vanligt mejl till insandare@folkbladet.nu.

Debattartiklar skickar du till debatt@folkbladet.nu

Av utrymmesmässiga skäl publiceras inte alla texter. Maxlängd för insändare är 2000 tecken. För debattartiklar är maxlängden 3000 tecken. Båda längder är inklusive blanksteg. Redaktionen gör ett urval av vilka som tas in. Vi tar oss även rätten att göra språkliga korrigeringar i det insända materialet.