En blygsamt förslag på flygskatt på 80 kr för inrikesflyg får vissa att flyga upp i taket.
Arkiv
Detta är en ledartext publicerad i Folkbladet. På ledarplats framförs socialdemokratiska värderingar. Ledarskribenten svarar för åsikter i artikeln.

"Upprör flygskatt mer än nya värmerekord"

Ledare.
Moderater och ett och annat socialdemokratiskt kommunalråd lyfte från sina stolar när regeringen presenterade ett förslag på flygskatt i torsdags.
Jonas Bergström
Publicerad 17 mars kl. 20:00

Förslaget går i korthet ut på att en flygskatt införs på 80 kr för resor inom Sverige och 430 kr för resor längre än 600 mil.

Med tanke på att år 2016 blev det varmaste året någonsin, alla kategorier, är det kanske inte helt orimligt. Särskilt inte med tanke på att flyget i dag är det enda trafikslag som inte får skatta för de utsläpp som görs.

Ett ganska blygt förslag som fick vissa att gå i taket.

Om vi tar bilen till Stockholm kommer vi betala mer i skatt än om vi tar flyget, trots att flygresor står för mångdubbelt större utsläpp.

Poängen med förslaget är att flyget ska bära en liten större del av de kostnader står för. Ett ganska blygt förslag som fick vissa att gå i taket.

”3000 kr dyrare blir solsemestern med flygskatten. Resor blir en klassfråga.” Det skrev Moderata Ungdomsförbundets ordförande Benjamin Dousa på Twitter.

Jaha, så nu blir resor en klassfråga? Var det inte det i så fall redan innan?
Många är de moderater som nu plötsligt talade sig varma om klassfrågor. Betyder de att de också kommer släppa förslagen att sänka lönerna för dem som tjänar minst?

”Hundra kronor, det är tre chipspåsar” sa Torbjörn Rosendahl (M), finanslandstingsråd, då.

Särskilt märkligt blir det sätter i relation till när Moderaterna i Stockholms läns landsting höjde priset på månadskorten i kollektivtrafiken med 100 kr. ”Hundra kronor, det är tre chipspåsar” sa Torbjörn Rosendahl (M), finanslandstingsråd, då.

Även här på hemmaplan har reaktionerna från vissa varit starka. Lyssnar man på Moderaterna i länet heter det att flyglinjer kommer läggas ner, flygplatser kommer stängas och flygbolagen kommer flytta utomlands.

Det är bara det att sådär låter det varje gång regeringen lägger något försiktigt förslag på skattehöjning. Edward Riedl (M) har tidigare talat om att S-politiken skulle innebära ett ”jobbstopp”.

Avstånden är större här än i södra Sverige, och alternativen till flyget är sämre.

Sedan den S-ledda regering tillträdde har arbetslösheten i länet sjunkit med 8,4 procent och ungdomsarbetslösheten med 30,5 procent. Så kanske ska vi inte ta deras propaganda på för stort allvar?

”I Norrland ser vi flyget som Stockholmarna ser tunnelbanan. Det är en naturlig del av kollektivtrafiken”. Så skrev Hans Lindberg (S), kommunalråd Umeå, på sin blogg i torsdags.

Det lätt att förstå vilken poäng Lindberg vill göra. Avstånden är större här än i södra Sverige, och alternativen till flyget är sämre.

Jag håller med Lindberg om att skatten borde vara högre på sträckan Stockholm–Göteborg än på Skellefteå, Umeå eller Lycksele och Stockholm.

Inte är det väl så att det finns någon blå flyglinje mellan i Umeå mellan Teg och Vasaplan som jag inte känner till?

Men samtidigt får väl också vi här, trots avstånden, stå för en liten del av de utsläpp som orsakas? Rimligen bör flygskatten vara högre på sträckan Stockholm–Göteborg, men det kan väl inte betyda att flygskatten fortsatt ska vara noll och ingen här?

Och inte är det väl så att det finns någon blå flyglinje mellan i Umeå mellan Teg och Vasaplan som jag inte känner till?

Den mest överdrivna reaktionen står dock Svenskt näringsliv för. I höstas menade de att en flygskatt skulle göra att det världsberömda ishotellet i Jokkasjärvi, som folk från hela världen reser till, hotas.

Jag undrar hur debatten kommer se ut om några decennier när klimatuppvärmningen gjort att inte längre går att bygga några ishotell, inte heller i Jokkasjärvi? Då kommer folk undra vad politiker från norra Sverige gjorde för att stoppa klimatförändringarna.

Vi vår hoppas att de då pensionerande politikerna har bättre svar än att de gick till storms mot en flygskatt på 80 kr, samma år som alla värmerekord slogs på nytt.

Annons
Annons
Annons
Folkbladet
facebooktwitterinstagramrss
phone
  • Växeln
  • 090-17 59 00
  • Redaktionen
  • 090-17 59 40
  • Besöksadress
  • Förrådsvägen 9
  • 901 70 Umeå
  • Postadress
  • Box 3164
  • 903 04 Umeå
Ansvarig utgivare: Anna Benker | © Copyright Folkbladet | Allt material på sajten är skyddat enligt upphovsrätten