Luftfartsverket vill flytta flygledare från Umeå till Stockholm, det gör Isak From (S) upprörd.
Elin Olsson
Detta är en ledartext publicerad i Folkbladet. På ledarplats framförs socialdemokratiska värderingar. Ledarskribenten svarar för åsikter i artikeln.

Isak From: "Ibland blir man bara förbannad"

Ledare.
Riksdagskrönika Dagen började med ett positivt möte på näringsdepartementet. Mötet handlade om regeringens arbete för att möta upp landsbygdskommitténs betänkande. 75 förslag för Sveriges landsbygder, där en bärande del är utlokalisering av statliga jobb.
Folkbladet Redaktion
Publicerad 10 februari kl. 20:00

Döm om min förvåning och upprördhet när jag senare på dagen får veta att Luftfartsverket planerar att centralisera flygledare från hela landet till Arlanda.

Här har regeringen aviserat att man tänker utlokalisera myndigheter och jobb och så fortsätter centraliseringarna precis som förr, klart jag blev förbannad

Tala om tondöv myndighet. Här har regeringen aviserat att man tänker utlokalisera myndigheter och jobb och så fortsätter centraliseringarna precis som förr, klart jag blev förbannad. I skrivande stund är just den frågan inte avgjord – frågan lever.

Jag har varit i riksdagen i sex och ett halvt år, det har funnits mer än ett tillfälle när det kokat.

Åtskilliga gånger har det varit debatter där jag argumenterat för stängda öron. Alliansens statsråd avfärdade nästan alltid kritik, men ibland hände det faktiskt att jag fick ett halvt erkännande att vi hade rätt. Som med Norrbotniabanan.

Borgerliga statsråd kunde erkänna att bygget var viktigt men att det inte fanns ekonomiskt utrymme. Facit i hand visar att skattesänkningar var viktigare än att bygga landet.

Vår regering har presenterat en infrastrukturproposition som håller ihop landet och bygger på hållbarhet

Vår regering har presenterat en infrastrukturproposition som håller ihop landet och bygger på hållbarhet. Omställningen till ett fossilfritt välfärdsland är viktigt, alla transportslag måste bära sina klimatkostnader.

Något vi saknat tidigare är att betydelsen av godsets framkomlighet inte kunnat räknas med när trafikverket gjort sina bedömningar.

Vi Socialdemokrater ändrar nu detta och ger godset en röst. Industrin och exporten är helt enkel mycket viktig, hela landets konkurrenskraft bygger på att godset kommer fram.

Vi menar att en ny infrastrukturplanering möjliggör såväl en färja mellan Umeå och Vasa, liksom bättre fjällvägar – som borde rustas utifrån hur många som besöker orterna och inte hur många som bor där.

Vi satsar nu också hårt på bredband, innan jul kom det glädjande beskedet att regeringen tillför en ny miljard till bredband för att förbättra möjligheten att bo och jobba även i glesbygd.

Ibland kan man bli frustrerad av att det går för sakta, ibland blir man arg när goda idéer motarbeta

Det är extra roligt att vår S-regering nu lagt tydlig plan för hur hela Norrbotniabanan mellan Umeå-Luleå ska kunna byggas till 2029. Projekteringen av sträckan upp till Skellefteå pågår och byggstart för den korta, men något knepiga sträckan Umeå–Dåva, sker under 2018.

Det jag vill lyfta är att politik gör skillnad. Ibland kan man bli frustrerad av att det går för sakta, ibland blir man arg när goda idéer motarbetas.
Men sammantaget vill jag säga att vi har en regering med en röd tråd för att hålla ihop och utveckla landet.

Annons
Annons
Annons
Folkbladet
facebooktwitterinstagramrss
phone
  • Växeln
  • 090-17 59 00
  • Redaktionen
  • 090-17 59 40
  • Besöksadress
  • Förrådsvägen 9
  • 901 70 Umeå
  • Postadress
  • Box 3164
  • 903 04 Umeå
Ansvarig utgivare: Anna Benker | © Copyright Folkbladet | Allt material på sajten är skyddat enligt upphovsrätten