Ledare

Ledare
av Jonas Bergström

TT Statsminister Stefan Löfven (S) och klimatminister Isabella Lövin (MP) presenterat en helt reformerad klimatpolitik under torsdagen.

”Vår tids viktigaste reform”

Publicerad 2 februari 2017

Den största icke-nyheten 2016 var att det var det varmaste året någonsin. I slutet av året var temperaturen nästan 20 grader varmare än vanligt på Nordpolen. Trots att detta borde dominerat i media märktes det nästan inte alls.

Men politiker i riksdag och regering ansvarar för vår framtid, oavsett om det skrivs mycket eller lite om klimatet.

Det måste det byggas höghastighetståg i södra Sverige och Norrbotniabana i norra Sverige.

”Den viktigaste reformen som vår tids politiker kommer genomföra för Sveriges unga, för våra barn och barnbarn”. Så började statsminister Stefan Löfven (S) och klimatminister Isabella Lövin (MP) när de under torsdagen berättade att sju partier i riksdagen kommit överens om ett klimatpolitiskt ramverk. Det består av tre delar:

  • En klimatlag som gör det olagligt att prioritera bort klimatet. Lagen tvingar regeringen att utgå från klimatmålen. Varje år ska regeringen göra en klimatredovisning.
  • Klimatmålsättningar som säger att Sverige senast år 2045 inte ska ha några nettoutsläpp. Fram till 2030 ska utsläppen från inrikestransporterna, som står för en tredjedel av Sveriges utsläpp, minskats med 70 procent.
  • Ett klimatpolitisk råd bestående av oberoende experter som utvärderar regerings politik och hur den är förenlig med klimatmålen.

Detta är inget som endast tvingar den nuvarande att ta klimatet på största allvar, det gäller för alla kommande regeringar oavsett färg.

Överenskommelsen mellan sju partier förpliktigar för denna regering men också för oppositionen. Om utsläppen från transporter ska minska med 70 procent på 13 år, ja då måste det finnas alternativ till bil och flyg. Det måste det byggas höghastighetståg i södra Sverige och Norrbotniabana i norra Sverige.

Det måste också bli slut med ryggmärgsreflexer där varje liten utredning av ett förslag som syftar till att minska utsläppen möts med kraftfulla reaktioner.

Den allra mest överdrivna reaktionen stod Svenskt näringsliv för när de i höstas menade att en flygskatt hotar ishotellet i Jukkasjärvi.

Den allra mest överdrivna reaktionen stod Svenskt näringsliv för när de i höstas menade att en flygskatt hotar ishotellet i Jukkasjärvi. Om det är något som hotar ishotellet så är det just klimatförändringar. De har redan haft problem med varmt klimat vilket hotar hela verksamheten.

Men det är inte bara Svenskt näringsliv eller högern utan också S-kommunalråd från norra Sverige som måste tänka om. Ibland låter det som att en eventuell flygskatt på 80 kr hotar norra Sverige. Det gör den givetvis inte.

Självklart måste flyget, precis som biltrafiken, stå för sina miljökostnader. Och om flyget är nödvändigt för norra Sverige då kommer flygen fortsätta gå också efter en skatt på 80 kr. Eller hur?

Vilka tror ni skulle drabbas hårdast när oljepriserna skjuter i höjden och vi står där utan alternativa driv- eller transportmedel?

Inte heller vägslitageavgiften, som just nu utreds, kommer ödelägga norra Sverige. Idén är att tvinga de utländska lastbilsföretag som sliter ut våra vågar (och sin egen personal), att betala för att de sliter ut vägarna precis som svenska företag gör.

Både vägslitageavgift och flygskatt ger inkomster som kan användas till omställning, som att bättra på järnvägsunderhållet eller bygga Norrbotniabanan.

Det allra mest norrlandsfientliga vore att ignorera klimatförändringarna och vända sig mot varje försök till klimatomställning.

Vilka tror ni skulle drabbas hårdast när oljepriserna skjuter i höjden och vi står där utan alternativa driv- eller transportmedel? Jo, just norra Sverige där bilen behövs som mest.

Vem kommer då tacka M-politiker från länet som ville fälla regeringen, med stöd av ett rasistiskt parti som förnekar klimatförändringarna, för att regeringen övervägde att införa en flygskatt på 80 kr?

Vi måste orka lyften blicken. Det är trots allt hela vår framtid som står på spel.

Åsikter

Texten är en ledare publicerad i Folkbladet. Vill du vara med i debatten? Skicka dina åsikter till debatt@folkbladet.nu eller använd vårt enkla formulär. Tänk på att hålla texten kort för större chans att bli publicerad.
&quotLagen om anställningsskydd ger inget skydd"

"Lagen om anställningsskydd ger inget skydd"

Ledare. Hur skulle det se ut för dig om du plötsligt blev av med halva din inkomst?…

&quotNär blev gammal högerpolitik grön?"

"När blev gammal högerpolitik grön?"

Ledare. Kommer ni ihåg när Grön ungdom föreslog ett skönhetsavdrag? Alltså sänkt skatt…

Peter Franke: Stoppa det onda utvärderingsmonstret

Peter Franke: Stoppa det onda utvärderingsmonstret

Ledare. Författaren och journalisten Göran Rosenberg bjöd som vanligt på en briljant…

Peter Franke: Hon är otydlighetens mästare

Peter Franke: Hon är otydlighetens mästare

Ledare. I går kom DN/Ipsos som visar att Anna Kinberg Batras parti har förlorat var…

Delta i debatten!

Formulär: Delta i debatten!

Åsikter. Vill du publicera dig i tidningen Folkbladet och på folkbladet.nu? Använd gärna vårt insändarformulär eller skicka ett vanligt mejl till insandare@folkbladet.nu.

Debattartiklar skickar du till debatt@folkbladet.nu

Av utrymmesmässiga skäl publiceras inte alla texter. Maxlängd för insändare är 2000 tecken. För debattartiklar är maxlängden 3000 tecken. Båda längder är inklusive blanksteg. Redaktionen gör ett urval av vilka som tas in. Vi tar oss även rätten att göra språkliga korrigeringar i det insända materialet.