Nyhetskrönika

Krönika
av Rolf Jakobsson

på resande fot. Året är 1990 och det myllrar fortfarande av passagerare på plattformen vid järnvägsstationen i Vännäs. Till höger har natttåget söderifrån stannat till och till vänster har anslutningståget från Umeå just ankommit till stationen.

Rolf Jakobsson: Det fanns en tid då tågen stannade till

Publicerad 31 december 2016

På bilden ovan från 1990 har Lapplandspilen stannat till på höger sida om perrongen i Vännäs på sin väg norrut. Passagerare kliver av och skyndar iväg mot utgången. Några kanske kliver på anslutningståget till Umeå, som väntar mittemot på spår två. På perrongen ligger en linnesäck som slängts ned av SJ:s sovvagnsbäddare på Lapplandspilen.

Så här såg det ut varje morgon för 25 år sedan strax före klockan elva på förmiddagen. Ett myller av människor med resväskor och ryggsäckar på stationen, antingen på väg bort någonstans eller på väg hem efter en tids bortovaro.

Runt den här tiden fanns fortfarande ”fjärren” kvar i Vännäs, biljetter såldes från luckan i vänthallen, Axel regerade på resgodset och lediga SJ-anställda tog en pratstund över en kopp kaffe vid Lilla Hembageriet ett stenkast bort.

All denna aktivitet står i bjärt kontrast till dagens folktomma station och bangård. År av centralisering, bolagisering, privatisering, effektivisering, outsourcing – och inte minst Botnia­banan har tagit ut sin rätt. Visst, ­Vännäs är fortfarande utgångspunkt för en hel del tågpersonal vid olika bolag, och pendeln till Umeå och Lycksele ankommer regelbundet varje dag. Men det är långt ifrån fornstora dagar.

Jag minns själv den där tiden med en stänk av nostalgi. I början på sommaren 1980 fick jag ett tillfälligt jobb som sovvagnsbäddare på nattågen som på den tiden gick mellan Malmö och upp till Narvik. I motsats till många av mina arbetskamrater var jag inte född i någon SJ-familj, men tack vare lite tur och en kompis SJ-anställda mamma kunde jag också kliva ombord.

Det är jag tacksam för. Jobbet som sovvagsbäddare är en erfarenhet som jag inte skulle vilja vara utan. Vi sovvagnsbäddare både bäddade och bäddade upp sovvagnar och liggvagnar från Ånge i söder till Boden i norr på dåvarande Lapplandspilen.

I dag tror jag inte att detta udda yrke i dess åkande form existerar längre. Jobbet var ofta tungt, dammigt, svettigt och inte sällan smutsigt. Man skulle med hjälp av flera häftiga ryck fälla ut sängarna från kupéväggen. Därefter skulle de bäddas efter alla konstens regler. WL 1:orna från 1960-talet var okej att jobba med. Värre var det med stolpvagnarna från 1930-talet som sattes in under påsk- och jultrafik. Man fick stå på alla fyra och verkligen kröka rygg för att kunna pussla ihop dessa ­ålderstigna sovplatser.

I arbetet ingick också att städa toaletter och tömma papperskorgar. Tack SJ särskilt för dessa sistnämnda arbetsuppgifter. Inget är så danande för det fortsatta yrkeslivet som att i sin ungdom ha fått lite skit under naglarna. Jobbet var trots allt roligt och omväxlande. Jag var alltid på väg någonstans, och det tilltalar mig än idag.

Jag gjorde mitt sista bäddpass vid SJ på våren 1986, men jag kommer förmodligen alltid att känna dunket från rälsskarvarna under fötterna.
Vännäs har kanske också förlorat lite av sin själ i takt med järnvägens tillbakagång på orten. Men som tur är har Vännäs alltid varit mer än sin största arbetsplats. Vännäs är summan av sina dugliga invånare, oavsett yrke.

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
Råkade tanka diesel - men nu rullar de

Råkade tanka diesel - men nu rullar de

Inlandet. Karavanen har återupptagit färden och är på väg mot länet.

Så mycket höjs Bostadens hyror

Klart: Så mycket höjs Bostadens hyror

Umeå. Nu är det klart hur mycket hyrorna i Bostadens lägenheter kommer att höjas från och med 1 april i år. 

Samspelta blåsare från hela länet samlades i Lycksele

Samspelta blåsare från hela länet samlades i Lycksele

Inlandet. Ungdomare från sex kommuner bildade tillsammans en fullstor orkester i Lycksele under onsdagen. 

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
Oklart om Bostaden bröt mot alkoholpolicy

Oklart om Bostaden bröt mot alkoholpolicy

Umeå. Bostaden har en egen alkoholpolicy i enlighet med Umeå kommunföretags uppger Bernt Andersson (S), styrelseordförande.

Norrlandsoperans Lennart Strömbäck  får ärofyllt uppdrag

Norrlandsoperans Lennart Strömbäck
får ärofyllt uppdrag

Musik. Är general för Jazzfestivalen – får statligt uppdrag.

Mest läst idag