Vegetarisk hemgjord pizza.
TT

Allt fler väljer vegetariskt

Nyheter.
Svenskarna överger köttet allt mer för grönsakerna. Därmed fortsätter den vegetariska trenden att bli populärare.
Oscar Stål
Uppdaterad 24 augusti 2016 kl. 08:29

Företaget Axfood, som driver både Willys och Hemköp, ökade sin försäljning av vegetariska produkter med 41 procent för det första halvåret 2016.

Yngre mest positiva

Undersökningen är gjord av opinionsföretaget TNS Sifo på uppdrag av Axfood. Undersökningen visade dessutom att kvinnor och yngre personer är de som är mest positivt inställda till vegetarisk mat.

– Kött kommer inte att ha samma status i framtiden. Vi kommer att äta mindre rött kött till förmån för kyckling, fisk och vegetariskt, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Annons
Detta är en nyhetsartikel. Artikeln beskriver det vi känner till just nu och kan komma att uppdateras. Uppgifter ska vara sanna och relevanta.
Annons
Annons
Folkbladet
facebooktwitterinstagramrss
phone
  • Växeln
  • 090-17 59 00
  • Redaktionen
  • 090-17 59 40
  • Besöksadress
  • Förrådsvägen 9
  • 901 70 Umeå
  • Postadress
  • Box 3164
  • 903 04 Umeå
Ansvarig utgivare: Anna Benker | © Copyright Folkbladet | Allt material på sajten är skyddat enligt upphovsrätten